Miele W1 TwinDos (Printplaat Elp270 210912) start niet op, geen display en geen reactie

je kan de doorgebrande printspoor vervangen door dun adertje uit netsnoer snoer en deze op die plek solderen, dat is qua vermogen OK. Als er verder niets defect te meten is, dan opnieuw print inschakelen.

Ik spreek Engels, maar ik kan het net zo goed in het Nederlands houden, aangezien de rest van de thread dat ook is. Ik zal voor de zekerheid de originele Engelse versie aan het einde toevoegen.

Ik heb het circuit vanaf de ingangsspanning gevolgd en in de afbeelding weergegeven wat ik ervan begrijp. De kortsluiting die de zekeringen deed springen, zat op de waterregelaar, tussen de pinnen die ik met 1 en 2 heb gemarkeerd. Er zit verder niets op dat pad behalve de 6,3 A-zekering en de ringkernspoel, dus ik denk dat ik er nog goed vanaf ben gekomen.

Ik heb de 6,3 A-zekering vervangen en een 5 A-zekering geplaatst in plaats van het doorgebrande spoor en gecontroleerd of de controller op de werkbank opstart zonder dat de rest van de componenten is aangesloten. Het lijkt erop dat de rest van de elektronica gespaard is gebleven.

Ik heb ook gemerkt dat er weer een soortgelijk smal spoor is, omcirkeld in geel, dat de gelijkrichter voor de motoren beschermt. Ik weet niet zeker hoe ik de stroomcapaciteit ervan moet meten om de juiste maat van mijn andere zekering te bepalen, want op mijn multimeter is het verschil in weerstand niet te onderscheiden van het kortsluiten van de twee sondes.

Ik denk dat ik een snel smeltende 5A-glazen zekering zal gebruiken in plaats van het doorgebrande spoor, deze terug in de machine zal plaatsen, naar de servicemodus zal gaan, de trommelmotor op 1600 tpm zal laten draaien en het ingangsvermogen van de machine zal meten om te controleren of de waarde van de zekering voldoende is.

I speak English, but might as well keep it in Dutch as the rest of the thread is anyway. I'll add the original English version at the end just in case.

I've followed the circuit from the input power and shown what I understand it to be in the image. The short that blew the fuses was on the water controller, between pins I've labeled 1 and 2. There's nothing else along that path except the 6.3A fuse and the toroidal inductor so I think I got off lightly here.

I've replaced the 6.3A fuse and put a 5A fuse in place of the burnt-out trace and checked that it powers up the controller on the bench without the rest of the components connected. Looks like the rest of the electronics were spared.

I also noticed there is a similar narrow trace again circled in yellow that protects the rectifier for the motors. Not sure how I would measure its current capacity in order to size my other fuse, the resistance is indistinguishable on my multimeter from just shorting the two probes.

I think I will use a fast blow 5A glass fuse in place of the burnt trace and put it back in the machine and go to service mode and run the drum motor at 1600RPM and measure the input power to the machine to validate if the fuse value will be sufficient.

De printspoor is ook geen echte zekering maar meer bescherming om de rest van sporen te beschermen tegen overbelasting. Ik doe gewoon meestal een draadje uit een netsnoer, is meer dan vodoende. 5A snel is te licht en gaat er uit onder volle trommel wassen... Tenslotte is circuit al beveiligd met een 6,3A TRAAG zekering

Bedankt, ik was van plan om een zekering te gebruiken omdat ik de zekeringklemmen al had gesoldeerd, maar op de lange termijn is het waarschijnlijk eenvoudiger om gewoon een stukje draad te gebruiken, dus ik zal de zekeringklemmen verwijderen en in plaats daarvan draad gebruiken. Ik had een zekering van 5 A gekozen omdat de hele machine een vermogen van 10 A heeft en ik ervan uitging dat het verwarmingselement, dat een apart stroomcircuit heeft, minstens de helft daarvan zou zijn? Hoe dan ook, ik zal de zekering vervangen door een draad, alles weer in elkaar zetten en kijken hoe het gaat.

Element is IDD 10A, 2200 Watt, motor daarintegen heeft Piekbelastingen, juist tijdens wassen..

Ik heb wat informatie nodig over het PCB-onderdeel dat in de bijgevoegde afbeelding is omcirkeld. Ik denk dat het “uln2003” is, maar kan iemand dat bevestigen?

Ik heb de wasmachine weer in elkaar gezet en aangezet. De afvoerpomp begon te draaien zodra ik de machine aanzette via het bedieningspaneel. Dus heb ik hem er weer uitgehaald en op een werkbank aangesloten, met alle onderdelen aangesloten behalve de twindos, het verwarmingselement en de trommelmotor. Het relais voor de pompmotor sluit wanneer het apparaat wordt ingeschakeld. Om de een of andere reden leek het me een goed idee om de servicemodus te proberen en component M6 (afvoerpomp) in te schakelen, waarna er een rookwolk uit de getoonde component kwam :)

Dan heb je een probleem in relais zitten dus Relais EN ULN2003 vervangen!!

Ik heb nu de geel omcirkelde ULN2003 vervangen en ontdekte dat de oorzaak van het constant draaien van de afvoermotor een kortgesloten transistor was, die ook rood omcirkeld is. Ik heb ook de drie blauw omcirkelde relais losgesoldeerd en getest en ze zijn in orde.

Het probleem is nu dat wanneer ik hem op de werkbank aanzet en in de servicemodus ga om de componenten te testen, de deur vergrendelt en een seconde later direct weer ontgrendelt. Dit zorgt ervoor dat de stroom naar de wasmotor wegvalt, dus wanneer ik component M6 test, hoor ik het relais vergrendelen, maar de pomp draait niet omdat het relais geen stroom krijgt. De afvoerpomp lijkt echter permanent van stroom te worden voorzien, ongeacht de status van de deurvergrendeling, want die werkt nog steeds wanneer ik component M8 test.

Heeft iemand een suggestie wat ervoor zou kunnen zorgen dat de deur vergrendelt en meteen weer ontgrendelt? Ik denk dat het deurvergrendelingsmechanisme goed is en dat het correct een open circuit weergeeft op de sensorpinnen wanneer de deur open is en een gesloten circuit wanneer de deur gesloten is, dus ik denk dat het ergens op de printplaat moet zitten.

English:

I've now replaced the ULN2003 circled in yellow, and found that the cause of the drain motor constantly running was a shorted transistor cicled in red also now replaced. I've also desoldered and tested the three relays circled in blue and they are ok.

Problem now is that when I power it up on the bench and go into the service mode to test the components, the door locks then immediately unlocks a second later. This removes the power to the wash motor so when I test component M6, I hear the relay latch but the pump doesn't run as the relay has no power. The drain pump though appears to be permanently powered regardless of the door lock state as that does still work when I test component M8.

Any suggestion on what would cause the door to lock then immediately unlock again? I believe the door lock mechanism is good, and it correctly shows open circuit on the sense pins when the door is open and closed circuit when closed so I think it must be an issue on the control board somewhere.

En als je deurvergrendelings test uitvoert? Wat gebeurt er dan? Het lijkt er op dat de aansturing van deurslot blijft "hangen" of status deurslot word niet ontvangen bij processor...Ga meten in deurslot status circuit..

Zolang de deur niet vast is kun je geen test doen. Enkel de afvoerpomp is een uitzondering. Die start wel zonder dat het slot vast is.

Als je de componenten test wil uitvoeren moet je eerst op start drukken om de deur vast te doen vooraleer er iets wil starten in de test.

Het vast en los gaan kan meerdere oorzaken hebben

Ofwel is er iets mis in de processor of software
Ofwel ziet het toestel een probleem en weigert deze verdere actie te ondernemen

Kun je een variantprogrammering of software update uitvoeren?
Kun je het foutgeheugen uitlezen in het register met dezelfde werk uren als de actuele werkuren?

Kun je op het moment dat het slot vast gaat de stekker uit trekken en een uur of langer laten stroomloos resetten? Wat gebeurt er bij het terug opstarten?

Weet je niet zeker wat je bedoelt met een deurslottest? Ik heb het deurslotmechanisme gecontroleerd en alles lijkt in orde.

Het lijkt erop dat het rood omcirkelde gebied de spanning detecteert nadat het deurslot is gesloten en ik heb bijgevoegd wat volgens mij het schema daarvoor is. De uitgangen van de optocoupler lopen van aarde naar een van de pinnen van de microcontroller en als alles werkt, zou ik verwachten dat de pin van de microcontroller naar aarde wordt getrokken wanneer de deur op slot is.

Wanneer ik een multimeter op de uitgang van de optocoupler zet met de deur ontgrendeld, is de spanning ongeveer 3,2 V en met de deur op slot daalt deze naar ongeveer 2 V, maar ik denk dat het dichter bij 0 V zou moeten liggen, dus misschien is de optocoupler kapot. Ik weet niet zeker hoe ik dat in het circuit moet testen, dus ik denk dat de volgende stap is om hem los te solderen en te testen of te vervangen.

Not sure what you mean by a door lock test? I've checked the door lock mechanism and everything seems to be ok.

It looks like the area circled in red is sensing the voltage after the door lock is closed and I've attached what I believe is the schematic for that. The optocoupler outputs are from ground to one of the microcontroller pins and if all is working I would expect that the microcontroller pin is pulled to ground when the door is locked.

When I put a multimeter on the output of the optocoupler with the door unlocked it is ~3.2v and then with the door locked it drops to ~2v, but I think it should be closer to 0v so maybe the optocoupler is broken. Not sure how to test that in circuit so I think the next step is to de-solder it and test or replace it.

Kun je in de service mode de status vh deurslot inkijken? Dan weet je wat de microcontroller "denkt" of "voelt" betreffende die ingang.

Ik kan de sensorstatus in het servicemenu controleren, maar ik weet niet welk sensornummer bij welke hoort. Ik kan morgen wel kijken welke opties er zijn, maar ik meen me te herinneren dat er ongeveer 6 beschikbaar waren. Ik denk dat S98 en S99 er twee waren. Kan ik ergens vinden welk sensornummer bij welk onderdeel hoort?

Toch denk ik niet dat de status van het deurslot kan worden weergegeven, want de deur zou toch ontgrendeld worden als ik het componentmenu verlaat.

English

i can check sensor status in the service menu but i don't know which sensor number matches what, i can check what options are there tomorrow but i recall there were about 6 available, i think S98 and S99 were two. Is there somewhere i can find what sensor number matches what part?

Even so, i don't think it can show the door lock status as the door would unlock when i leave the component menu anyway

You could simulate a locked and unlocked door by bypassing the doorswitch.

I have no idea wich machine you have. Is there a possibility that you post a picture of the model sticker?(door)

[Bericht gewijzigd door EricN op (44%)]

Model wkh132wps

De beschikbare sensoren zijn:
B8
S24 = deur gesloten
S78
S98
S99

Ik neem aan dat S24 de deursensor is, aangezien deze van 0 naar 1 verandert wanneer de deur gesloten is. Het lijkt erop dat dit werkt, anders zou de deur niet worden vergrendeld wanneer ik op Start druk in het componentmenu.

English

Model is wkh132wps

The Sensors available are:
B8
S24 = door closed
S78
S98
S99

I'm assuming S24 is the door sensor as it changes from 0 to 1 when the door is closed. Makes sense that this is working or it would not try to lock the door when I press start on the component menu.

[Bericht gewijzigd door Eamon op (94%)]

Hij staat niet in demo mode?

Kun je de actuele temperatuur en het actuele waterniveau uitlezen?
Edit: Blijkbaar kan dit enkel met de PC.
Een verkeerde waarde kan voor problemen zorgen maar meestal gaat dan de deur vast zonder los te gaan. Net andersom dan jou situatie dus.

Het is een twindos machine. Wat ik wel eens doe is de gans twindos stekkers uit de elp270 los halen (compleet afkoppelen) en in de programmeer mode de twindos uitzetten. Dit verhindert communicatie storingen vanuit de twindos print. Deze hapert regelmatig. Een belangrijke test dus.

Netfrequentie staat op 50hz?

Als je een email adres geeft stuur ik je door wat ik hier heb van info. Mogelijks niet meer dan wat je al hebt gezien veel enkel met de PC kan.
Je kan een tijdelijk aangemaakt email adres nemen zodat je identiteit niet openbaar komt.

[Bericht gewijzigd door EricN op (36%)]

Is de demomodus hetzelfde als de servicemodus? (waarbij je de startknop ingedrukt houdt tijdens het inschakelen en dan drie keer drukt) Zo niet, dan weet ik niet wat de demomodus is.

Het is een Twindos-apparaat, maar ik heb de elektronica op de werkbank liggen met de Twindos losgekoppeld.

Ik zou graag je informatie ontvangen, ik heb hem nog niet op een pc aangesloten.

Bedankt.

English

Is demo mode the same as service mode? (where you hold start butoon while turing on then press three times) If not I don't know what demo mode is.

It is a twindos machine, but I have the electronics on the bench with the twindos disconnected.

I'd be happy to take what info you have, I have yet to try to connect it to a PC to.

Thanks.

It's on it's way. Please check spam.

Ik weet niet hoe de electronica reageert zo los op de werkbank. Mogelijk "ziet" hij ontbrekende componenten en doet hij daarom niet wat moet.

Twindos los koppelen is prima maar je moet het dan ook uitprogrammeren (zie mail)

[Bericht gewijzigd door EricN op (76%)]

Bedankt, ik zal ze via Google Docs doornemen en kijken hoe de vertaling verloopt.

Ik heb alles op de werkbank aangesloten, behalve de motor. Misschien is dat wel het probleem. Hij detecteert misschien een open circuit op de motorconnector en ontgrendelt dan. Ik haal de motor uit de machine en voeg hem toe aan de testopstelling.

Ik zie dat S24 de deurcontactschakelaar is en dat S78 de deurvergrendelingsschakelaar is. Ik weet echter niet hoe ik de machine de deur kan laten vergrendelen, zodat ik de status van S78 in het sensormenu kan controleren.

Thanks, I'll put them through google docs and see how the translation goes.

I have everything connected on the bench but the motor, maybe that is the problem though, it might be sensing open circuit on the motor connector and unlocking. I'll get the motor out of the machine and add it to the test setup.

I see that S24 is the door contact switch and that S78 is the door lock switch. Not sure how to get the machine to lock the door so that I can check the status of S78 in the sensor menu though.

Oké, ik realiseerde me niet dat je het deurslot kon activeren vanuit het sensormenu. Ik kan nu bevestigen dat wanneer ik dat doe, ik de waarde zie veranderen van "0" naar "1" terwijl ik het deurslot hoor activeren, maar het blijft nog steeds maar ongeveer een seconde vergrendeld voordat het weer ontgrendelt en teruggaat naar "0". Dus ik denk dat het in ieder geval niet de deur is die niet detecteert dat het vergrendeld is.

Ik heb de motor nu ook aan de rest van de componenten op de werkbank toegevoegd, maar dat maakte geen verschil.

Ok, so I previously didn't realise that you could activate the door lock from the sensor menu. I can now confirm that when I do, I see the value change from "0" to "1" as I hear the door lock activate, but it still only stays locked for about a second before it unlocks again and goes back to "0". So I guess at least it is not the door failing to detect it is locked.

I've also now added the motor to the rest of the components on the bench but it did not make any difference.

Maar alles ligt op de werkbank, hang je wel een deur (haak) in het slot want anders vergrendelt slot IDD niet dat klopt!!

Ja, ik heb de deur van de machine ook op de werkbank staan, zodat ik hem kan openen en sluiten :)

Yes, I have the door off the machine on the bench too so I can open and close it :)

Deurslot schakelt ook fysiek bij vergrendelen??

Er is natuurlijk een behoorlijk aantal componenten dat explosief geëindigd is. Dat er niet meer stuk zou zijn, zou een wonder zijn.

Ik zou verwachten als er een deurslotfout zou zijn dat hij buiten het slot vast laten of meerdere keren proberen (beide iets wat niet gebeurd) dat hij het in het foutregister zou weergeven(gebeurd eveneens niet).

Wat gebeurt er als je s78 overbrugd(bypassed)?

Misschien moeten we een stap terug zetten en uitzoeken waarom de ULN2003 gerookt heeft? Dit is een vrij onverwoestbare component. Als dat rookt is er iets zwaar aan de hand. Doorgesmolten relais spoel bv dat 230v op de 12v stuurspanning zet bv. Dat is een titanenwerk. Alle relais uitsolderen en met de megger op 1000v testen tussen contactpunten en spoel.