Panasonic NV-FJ620EG-S VHS videorecorder werpt cassette meteen uit

Hallo,

ik probeer een VHS recorder (bouwjaar1998) te repareren.

De aanvankelijke klacht was dat het apparaat geen cassette 'slikte'. Toen ik de kap eraf had zag ik meteen waarom: het hele loading motor mechanisme was er, waarschijnlijk door ruw transport (eigenaar heeft de vcr over marktplaats gekocht), afgedonderd en lag in een hoek van de kast. Ik had dus enige hoop dat het herbevestigen van die loading motor het probleem zou verhelpen. Maar helaas. Het veranderde wel het symptoom: het apparaat accepteert nu een cassette en rijgt de band om de videokop. Maar koud 1 seconde later besluit de recorder de band volautomatisch uit te werpen. Er is geen foutcode zichtbaar op het display. Hieronder overigens een foto van het losgekomen deel:

Ik heb in de kast nog twee kleine stukjes wit plastic gevonden, waarvan de oorsprong duister is. Ze lijken in ieder geval niet aan het loading motor mechanisme bevestigd te zijn geweest.

Ik heb wat voedingsspanningen gecontroleerd met een scope en die lijken ok te zijn. Ik downloadde een service manual ( https://www.manualslib.com/manual/683505/Panasonic-Nv-Fj620eg.html ) maar merkte toen dat de 'silk screen' component aanduidingen op de printplaat niet corresponderen met de aanduidingen in dat service manual.

Ik heb de 'mode switch' schoongemaakt maar dat bracht geen wijziging in gedrag.

Ik vraag me nu af of er, voor een en hetzelfde type video recorder, meerdere service manuals kunnen bestaan. Weet iemand van jullie dat wellicht ?

Groetjes, Roland.

En, gelijk maar twee zijdelings gerelateerde vragen:

Ik zie op de printplaat een aantal malen een rechthoekje met de tekst 'ref. no. xxxx series'. Ik zou graag willen weten waar die tekst op slaat. Oh, en van minder belang: een enorm aantal draadbruggen op die print. Blijkbaar is dat dan nog steeds goedkoper dan een 3 ipv een 2 layer pcb. Opmerkelijk.

Controlleer na loaden van de tape en drukken van Play of beide spoelschotels draaien.
Controlleer ook alle aanwezige switches in het deck op juiste werking (o.a tape load detectie).
Bij het loaden van de tape de IR sensors links en rechts goed afdekken zodat er geen buitenlicht in de beide sensoren kan vallen om te voorkomen dat de µC verkeerde info krijgt.

heb je ook al getest met de kap erop? lichtval in de eindsensoren kan ook error geven..

Dank je wel Bobosje en testman. Inderdaad, afplakken van die sensoren maakte een wereld van verschil.

De VCR speelt nu af, ik kan audio horen, maar het beeld bestaat uit horizontale streepjes (over SCART). Ik zie niets wat op film-materiaal lijkt. Iets met tracking wellicht ?

Is dit een band die zeker weten beeldmateriaal bevat?? Dit is geen tracking issue maar vuile of defecte kopschijf anders...

yep, had dit onlangs ook met een kapotte vhs. even met een doekje en ipa langs de koppentrommel af ( ook rond draaien ) en het werkte weer.

Ref. xxxx series zijn de positienummers van componenten. Het eerste cijfer van xxxx staat in die xxxx gedrukt, de overige 3 cijfers staan bij elk component.

Testman, NOOIT met een doekje de kop reinigen!!! Daar zijn zeemstaafjes voor gemaakt. Zoef de Haas, deed, tegen de draaiende kop zachtje aandrukken. het met stukje A4 papier en alcohol. De draadjes van stofdoekje haken aan het minuscule kopje, en breekt er stukjes uit!

Op zaterdag 26 juli 2025 19:56:30 schreef Krelis Vonketrekker:
Testman, NOOIT met een doekje de kop reinigen!!! Daar zijn zeemstaafjes voor gemaakt. Zoef de Haas, deed, tegen de draaiende kop zachtje aandrukken. het met stukje A4 papier en alcohol. De draadjes van stofdoekje haken aan het minuscule kopje, en breekt er stukjes uit!

ik heb het met een stukje oud katoenen t shirt gepoetst, kop met de hand rond draaien. nooit geen problemen mee gehad.

Op zaterdag 26 juli 2025 19:38:26 schreef maartenbakker:
Ref. xxxx series zijn de positienummers van componenten. Het eerste cijfer van xxxx staat in die xxxx gedrukt, de overige 3 cijfers staan bij elk component.

Ah! Dat verklaart de discrepantie. Dank je Maarten.

Op zaterdag 26 juli 2025 18:30:48 schreef DeRokendeBout:
Dank je wel Bobosje en testman. Inderdaad, afplakken van die sensoren maakte een wereld van verschil.

De VCR speelt nu af, ik kan audio horen, maar het beeld bestaat uit horizontale streepjes (over SCART). Ik zie niets wat op film-materiaal lijkt. Iets met tracking wellicht ?

[bijlage]

Als je de tape op stand Play vooruit of achteruit spoelt (dus met beeld spoelen) veranderd dan het strepen patroon op de TV?

De roterende video (en evt. audio) koppen worden zelf niet snel vuil. Meestal hoopt zich vuil op op de koptrommel zelf net rondom de openingen daar waar de video (audio) koppen zitten waardoor het contact met de tape minder wordt.

Reinigen met een glad (niet pluizig) katoenen doekje goed bevochtigd met alcohol of videokoppen reiniger en strak omwikkeld rond een vinger en dit geheel zachtjes (niet drukken!) en vlak tegen de koptrommel leggen en daarbij met de andere hand de koptrommel heel langzaam ronddraaien kan best.

Ik gebruikte vroeger altijd niet-pluizende doekjes zoals een zakdoek, ook wel eens lederen reinigingsstaafjes maar uiteindelijk meestal koffiefilters.

de eerste test is doorgaans een keer of 3 extra de aanwezige rolreiniger tegen de kop duwen, komt er dan al beeld tussen de strepen door dan de kop met ipa goed reinigen.

niet zelden komt een kapotte vhs met een band nog erin omdat het loading deel kapot is. men heeft dan al vaker geprobeerd om de tape nog eruit te krijgen en dus is die gekreukt. heb al vaker gehad dat dat punt in de tape ook vet/vuil bevat. soms ging het strepen al weg door met beeld te spoelen. maar eens weer op dat punt op die tape en de kop was weer vuil. gezien een testtape wel handig is, knip ik het rotte stuk er dan gewoon uit, stukje tape op de achterzijde en klaar.

Het gedrag is, zonder een voor mij aanwijsbare reden, verslechterd: na een power cycle blijft de tape ingeregen, indrukken van 'EJECT' leidt tot inschakelen van de capstan/reel motor, ik heb ook de kop daarbij een trillende beweging zien maken (eerst een paar mm met de klok mee, daarna tegen de klok in, etc).

Omdat ik geen goed zicht had op de capstan/reel motor heb ik het mechanisme weer uitgebouwd. Wat mij opvalt is dat als ik met de hand aan de capstan/reel motor draai, er take-up van alle slack in de tape plaatsvindt, de take-up reel van de cassette draait dan mee.

Maar als die slack eenmaal is weggewerkt, draait de take-up reel niet meer mee met de capstan motor. Als ik dan weer slack introduceer door zachtjes de tape van het supply-reel te trekken, herhaalt het spelletje zich. De pinch roller drukt daarbij niet op de capstan. Zou de slipkoppeling versleten zijn ?

Als je nog steeds geen beeld hebt, zou je deze flatcable eens moeten controleren. Deze is van de koppentrommel en zit er niet goed in. Als je dit nog niet had opgemerkt.

Op zondag 27 juli 2025 13:11:20 schreef Nightwalker:
Als je nog steeds geen beeld hebt, zou je deze flatcable eens moeten controleren. Deze is van de koppentrommel en zit er niet goed in. Als je dit nog niet had opgemerkt.

Dank Nightwalker, dat zou wellicht de oorzaak geweest kunnen zijn (ik moet duidelijk beter opletten...). Maar nu heb ik een probleem van een heel andere orde (het niet meer willen uitrijgen van de tape).

Ik heb de 'clutch' opengemaakt omdat deze eigenlijk altijd slipt, en vraag me af hoe het zou moeten werken. Ik zie dat als ik (zie onderstaande foto) de delen met rode en blauwe pijl tegen elkaar in draai, de delen dichter naar elkaar toekruipen. Maar het is niet zo dat ze dan uiteindelijk een vaste verbinding vormen met elkaar: er blijft altijd slip. Is dat zoals het hoort te werken ?

zeker weten de recorder zelf en niet de tape? want maar al te vaak hoor je al de reels piepen met inrijgen, dan lopen deze te zwaar. soms is dat weg als je de loader wat naar beneden drukt, dan de loader wrs beter afstellen. maar de tapereels een klein beetje siliconenspray geven op de rand van de witte reel in de zwarte vhs behuizing werkt. evt met een wattenstaafje..

Op zondag 27 juli 2025 18:27:11 schreef DeRokendeBout:
[...]

Dank Nightwalker, dat zou wellicht de oorzaak geweest kunnen zijn (ik moet duidelijk beter opletten...). Maar nu heb ik een probleem van een heel andere orde (het niet meer willen uitrijgen van de tape).

Ik heb de 'clutch' opengemaakt omdat deze eigenlijk altijd slipt, en vraag me af hoe het zou moeten werken. Ik zie dat als ik (zie onderstaande foto) de delen met rode en blauwe pijl tegen elkaar in draai, de delen dichter naar elkaar toekruipen. Maar het is niet zo dat ze dan uiteindelijk een vaste verbinding vormen met elkaar: er blijft altijd slip. Is dat zoals het hoort te werken ?

De slipkoppeling moet slip hebben tijdens Play maar niet tijdens spoelen (zonder beeld).
Tijdens Play draait de capstan met een constante snelheid en tape-transport heeft daardoor ook een constante snelheid en ook een zijde van de slipkoppeling heeft dezelfde constante snelheid. De spoelschotel die de tape tijdens Play moet oprollen heeft echter geen constante snelheid en krijgt zijn snelheid van de andere zijde van de slipkoppeling. Naarmate er tijdens Play meer tape wordt opgerold gaat de oprol-spoelschotel steeds langzamer draaien en gaat de slipkoppeling steeds meer slippen omdat de snelheid van de oprol-spoelschotel steeds verder afneemt.

Ik ben weer wat wijzer. Ik heb het experiment herhaald met een andere VHS cassette, en het resultaat blijft hetzelfde.

Het blijkt dat het motortje dat ik hoorde spinnen niet de capstan/reel motor is, maar de motor van de videotrommel. Wat er gebeurt is dit: de band is zo strak gespannen over de trommel dat die niet kan draaien, dat verklaart ook de heen-en-weer draaibeweging van de trommel die ik eerder zag.

Dank Bobosje voor het slipkoppeling verhaal. Ik denk nu dat er niets met de slipkoppeling aan de hand is (als ik handmatig het hefboompje bedien dat de slipkoppeling in elkaar drukt, dan is er inderdaad geen slip meer).

Hmm. Misschien iets loos met de backtension dan ?

als de videokop stopt omdat de tape te strak staat zou je aan de bandgeleiders kunnen denken alsmede de drukrol. en check of de tape wel op de juiste hoogte zit. dat zou meteen het ruisbeeld verklaren. doorgaans is de drukrol daar oorzaak aan. vaak uitgehard of kan evt scheef zitten omdat deze krom is omdat het geheel er los inlag.

Controleer of er rond de afwikkel spoelschotel een rem/slip-riempje zit met daaraan gekoppeld een beweegbare hefboom met een bandgeleider erop (veelal een eenvoudige pin). Dit geheel zorgt voor de dynamische tapespanning regeling voor de tape rond de video koptrommel. Controleer of het riempje niet versleten is of vastzit en dat de hefboom nog goed kan bewegen.
Controleer ook of de rem op de afwikkel spoelschotel niet blokkeert waardoor de tape niet makkelijk kan afrollen en veel te strak om de video koptrommel komt te zitten.

Dank voor de tips. Alhier gaat het van kwaad tot erger: er is opeens een probleem met het loading mechanisme, in de zin dat het mechanisme stokt/vastzit tijdens het unloaden, zo'n beetje op het punt waar de cassette korf naar boven zou moeten worden gelicht. Ik kwam er achter dat er een plastic tandje was afgebroken van een onderdeel dat onder de cassette basket verscholen ligt.

De tragiek wil dat ik de cassette basket niet kan demonteren (zodat ik beter zicht heb op wat er nu precies stuk is), omdat twee van de drie schroeven waarmee deze vast zit verscholen liggen onder de VHS cassette die ik in het apparaat heb geduwd. En omdat ik de VHS cassette niet kan unloaden omdat het mechaniek vast zit, zie ik geen manier om die schroeven los te draaien.

Al met al begint de situatie er steeds minder hoopvol uit te zien :X

Ik vermoed dat er al eens een tape heeft vastgezeten en men toen met gepast geweld de tape heeft verwijdert met alle gevolgen (gebroken tandjes) van dien.

En of dat nog te repareren is...