DeRokendeBout
Golden Member
Hmm, ik was op het verkeerde been gezet door de zin "Sadly these seem now to be NLA.". Het blijkt dus dat ze toch leverbaar zijn, zij het als 3D geprinte variant. Dank je wel cinqidriver.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
NLA slaat altijd uitsluitend op de oorspronkelijke levering door de fabrikant.
Je hebt hem nu al gevonden, maar bij onderdelen is googelen op het onderdeelnummer meestal de makkelijkste manier. Bij Panasonic video is dat vaak 3 letters en 4 cijfers.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
DeRokendeBout
Golden Member
Dank je wel Maarten. Ik heb een 3d geprint tandwiel besteld. Er was de keuze tussen zwart Nylon en wit. Ik heb mij laten vertellen dat de witte tandwielen waarschijnlijk PLA geprint zijn, met resin, en daardoor minder sterk zijn dan de zwarte. De zwarte ziet er wel wat grover uit qua afwerking maar ik vermoed dat het met dit diameter geen verschil gaat maken. Dus ik ben voor het zwart Nylon gegaan.
DeRokendeBout
Golden Member
Update: het nieuwe tandwiel heb ik er in gesleuteld, het loading mechaniek met de hand bewogen en het lijkt allemaal soepel te bewegen. Echter. Toen ik het apparaat blijmoedig aansloot ontvouwde zich weer een nieuw fenomeen: bij inschakelen beginnen zowel kop als take-up reel een tijd te spinnen, waarna de recorder zichzelf weer uitzet. Zou het kunnen dat er iets mis is rond de take-up reel sensor ?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
DeRokendeBout
Golden Member
De mode switch is gereinigd, en het mechanisme staat gesynchroniseerd. Wat me enigszins verbaasd is dat de recorder een foutcode op het display zou moeten laten zien bij allerhande problemen (volgens het service manual), maar tot noch toe gebeurt dat niet.
Toch herkent processor een positie niet goed en gaat terug naar beginstand.. Motortje van drijfwerk slipt niet??
DeRokendeBout
Golden Member
Wel, na enig uitbouwen en inbouwen van het mechaniek veranderde het symptoom wederom. En dit keer nogal drastisch. Ik zette het apparaat aan en hoorde opeens een knalletje, gevolgd door vage electronische dampen.
Enig speurwerk leerde dat het IC dat de loading motor aandrijft een licht probleem lijkt te hebben:
Zo langzamerhand begin ik een requiem op te zetten.
Dit lijkt te zijn ontstaan door scheefprikken op print? IC’s zijn hier en daar nog wel verkrijgbaar..
maartenbakker
Golden Member
Loopwerken die je als een overdreven groot onderdeel op de print prikt, hebben me nooit een echt goed idee geleken...
DeRokendeBout
Golden Member
Scheefprikken, dat zou best gekund hebben. Ja, de constructie met die stekers voor zowel loading motor als wiskop wint geen schoonheidsprijs wat mij betreft. Maar goed. Ik had er op bedacht moeten zijn.
Nu zit ik nog met de vraag wat het type van het IC was, want de 'krater' in de bovenkant maakt het typenummer voor een groot deel onleesbaar (AN3xxx). In het NV-FJ620 service manual kan ik het, vreemd genoeg, niet terugvinden. Misschien een AN3841SR (28 pins, smd) ?
Groetjes, Roland.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 13 augustus 2025 09:16:16 schreef DeRokendeBout:
In het NV-FJ620 service manual kan ik het, vreemd genoeg, niet terugvinden. Misschien een AN3841SR (28 pins, smd) ?
De spoelen van de motor zitten ook op die print, de motor schaf je als een onderdeel nieuw aan als het stuk is.
DeRokendeBout
Golden Member
Op woensdag 13 augustus 2025 09:56:27 schreef vergeten:
[...]De spoelen van de motor zitten ook op die print, de motor schaf je als een onderdeel nieuw aan als het stuk is.
De capstan motor is nog goed. De loading motor (die vreemd genoeg door het capstan IC wordt gestuurd) is ook goed (heb ik getest met een externe voeding).
DeRokendeBout
Golden Member
Het IC blijkt een AN3844 te zijn (ik google-de op de hele capstan unit - VEK9069 - en vond een foto). De laatste twee letters zijn slecht leesbaar maar ik denk een AN3844SB.
https://picclick.co.uk/Vcr-Panasonic-Nv-Sj200-Parts-For-Repair-1131422…
https://fixpart.nl/product/altpart-mat-ic-10
18 euro, ik weet niet of ik dat nog wel in de vcr wil steken. Zo te zien zijn er geen goedkopere mogelijkheden.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 13 augustus 2025 10:28:19 schreef DeRokendeBout:
[...]De capstan motor is nog goed. De loading motor (die vreemd genoeg door het capstan IC wordt gestuurd) is ook goed (heb ik getest met een externe voeding).
Is dat zo???
De capstanmotor (aangestuurd door IC met gat????) drijft via de snaar het loading mechanism aan, dat kan, bedoel je?
Het loadingmechanisme "belast" de capstanmotor via de snaar maar heel even, alleen tijdens het loaden.
Ik zal voor je kijken of ik dat type IC (AN3844) toevallig nog op een donorprint heb zitten.
DeRokendeBout
Golden Member
Ah, ik begrijp het. De capstan motor draait niet meer nadat het IC stuk ging, maar ik denk niet dat er een probleem met de capstan motor zelf is. Hetzelfde geldt voor de loading motor. In dit geval gaat het loading mechanisme niet 'over de snaar', maar is er een aparte loading motor, die (evenals de capstan motor) elektrisch aangedreven wordt door dat IC. Alvast bedankt voor je moeite.
maartenbakker
Golden Member
Bij het G-deck gebruikte Panasonic 1 motor voor capstan, reels en loading, bij het K-duuk en het Z-slet zijn ze overgegaan op 2 motoren.
DeRokendeBout
Golden Member
Nou, het IC lijkt niet verkrijgbaar, dus ik sluit dit topic maar af... Ik heb weer het een en ander opgestoken, bedankt hiervoor allemaal 
maartenbakker
Golden Member
Dat lijkt niet te kloppen. Zie bijvoorbeeld https://www.cdlens.com/?item=4134&srsltid=AfmBOor_4vTmotDXwEngYQdf…
Voor 9,57 euro exclusief verzending maar die viel geloof ik ook wel mee.
Ook snap ik niet waarom "Fixpart" hem niet kan leveren. Zij dropshippen bij mijn weten vanaf Aswo, ruimschoots over de kop, en die hebben hem ook gewoon (maar dat is een groothandel dus dan moet iemand hem voor je meebestellen).
Je kunt ook het VEK.... nummer gebruiken om de hele motor te zoeken, maar die zal dan wel weer duurder zijn.
DeRokendeBout
Golden Member
Op woensdag 20 augustus 2025 13:16:52 schreef maartenbakker:
Dat lijkt niet te kloppen.
Daar heb je gelijk in. Ik had moeten zeggen: de prijs van het IC (inc verzendkosten) valt me tegen, en aangezien er al 18 euro in de recorder is gestopt om een tandwiel te vervangen, vind ik het bezwaarlijk er nog eens circa 18 euro voor uit te trekken (mede gezien de bedenkelijke mechanische kwaliteit en de kans dat er weer een ander probleem opduikt).
Ook snap ik niet waarom "Fixpart" hem niet kan leveren. Zij dropshippen bij mijn weten vanaf Aswo, ruimschoots over de kop, en die hebben hem ook gewoon (maar dat is een groothandel dus dan moet iemand hem voor je meebestellen).
Dat is interessant. Ik heb wel een eigen bedrijf, maar geen BTW nummer, dus het Aswo feest is voor mij gesloten 
DeRokendeBout
Golden Member
Geheel inconsistent met mijn voorgaande uitspraken heb ik toch maar een nieuw IC'tje aangeschaft. Om dat IC te kunnen monteren moet ik (denk ik) de capstan motor verwijderen van de printplaat. Ik heb namelijk begrepen dat de warmte van het solderen anders de deels gemagnetiseerde ring rond de motor demagnetiseert.
Ik vermoed dat ik dit witte kunststof onderdeeltje over de as naar boven moet schuiven, maar ben daar wat huiverig in, omdat ik niet weet of dat onderdeeltje op de een of andere manier op de as geborgd zit.
Weet iemand van jullie wellicht wat de correcte procedure is ? Heb de service manuals al doorgekeken en ge-googled, maar ben niets tegengekomen.
Groetjes, Roland.
maartenbakker
Golden Member
Op donderdag 21 augustus 2025 11:08:51 schreef DeRokendeBout:
[...]Daar heb je gelijk in. Ik had moeten zeggen: de prijs van het IC (inc verzendkosten) valt me tegen, en aangezien er al 18 euro in de recorder is gestopt om een tandwiel te vervangen, vind ik het bezwaarlijk er nog eens circa 18 euro voor uit te trekken (mede gezien de bedenkelijke mechanische kwaliteit en de kans dat er weer een ander probleem opduikt).
[...]
Dat is interessant. Ik heb wel een eigen bedrijf, maar geen BTW nummer, dus het Aswo feest is voor mij gesloten
Hebben die niet voldoende aan een KVK nummer? In principe heb je als ondernemer automatisch een BTW-nummer, je neemt je sofi nummer (heet tegenwoordig BSN omdat ze ooit beloofd hadden dat het sofi-nummer nooit als identificatie mocht gaan dienen), je zet er NL voor en B01 achter. Ik weet alleen niet of dat mag als je als niet-BTW-plichtig ondernemer bekend staat. Als het mag, kun je ook een geanonimiseerd nummer aanvragen.
Overigens als ik dit zo zie dan denk ik dat de motor uit een slooprecorder halen, een stuk makkelijker gaat zijn. Sorry dat ik dat pas zeg nadat je het IC al aangeschaft hebt....
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]