DeRokendeBout
Golden Member
Een goede vraag. Ik heb inmiddels de genoemde VHS cassette dusdanig mishandeld dat ik met een schroevendraaier bij de genoemde schroefjes kon komen. Dat leidde nog niet tot beter zicht op het 'afgebroken tandje' probleem. Ik zal binnenkort de boel wat verder opensleutelen. Ondertussen weet Google Gemini het volgende vermelden (misschien handig voor de volgende ongelukkige):
<Gemini>
Panasonic's Z-mechanism, used in many late 1990s VHS VCRs, is generally considered to be a lower-quality mechanism compared to earlier Panasonic models like the G-Deck and K-Deck. While some users have found them to be reliable for playing HiFi audio tapes, issues like fragile plastic parts, particularly the loading arm and idler gear assembly, are common. The Z-mechanism was also part of a trend of manufacturers building down to a price point, leading to compromises in overall quality.
Key points about the Panasonic Z-mechanism:
Flimsy plastic parts:
Many components, including gears and the loading arm, are prone to breaking or wearing out.
Idler gear assembly:
This is a common point of failure.
Loading motor coupler:
This part is also known to split, and replacements may be difficult to find.
Lower quality overall:
Compared to earlier Panasonic decks and other brands, the Z-mechanism is often considered to be of lower quality.
Reliable for some uses:
Despite the issues, some users have found the Z-mechanism to be adequate for basic playback, especially of HiFi audio tapes.
Parts availability:
Replacing broken parts on the Z-mechanism can be challenging due to the age of the units.
</Gemini>
https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=75597 :
By far the most common problem on these decks is the take up loading arm, the white disk at the right centre of your photo. These have failed by the bucket load, with their teeth on the upper side that drive the horizontal racked bar sheered off but not visible until you remove it. Sadly these seem now to be NLA.
yup, Philips gebruikte in laatste VCRs Funai decks, was ook geen topper en ook niet bedoeld om eeuwig mee te gaan..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het gaat hier om Panasonic.
Het K-duuk was nog wel een beetje te doen, gegoten chassis maar al last van ondergedimensioneerd plastic. Z was een cost-down versie uit omgezet blik met waar mogelijk bezuinigingen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
cinqidriver
Golden Member
nog geen minuut zoeken
https://van-eck.net/en/product/take-up-gear-panasonic-z-chassis-vhs-de…
DeRokendeBout
Golden Member
Hmm, ik was op het verkeerde been gezet door de zin "Sadly these seem now to be NLA.". Het blijkt dus dat ze toch leverbaar zijn, zij het als 3D geprinte variant. Dank je wel cinqidriver.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
NLA slaat altijd uitsluitend op de oorspronkelijke levering door de fabrikant.
Je hebt hem nu al gevonden, maar bij onderdelen is googelen op het onderdeelnummer meestal de makkelijkste manier. Bij Panasonic video is dat vaak 3 letters en 4 cijfers.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
DeRokendeBout
Golden Member
Dank je wel Maarten. Ik heb een 3d geprint tandwiel besteld. Er was de keuze tussen zwart Nylon en wit. Ik heb mij laten vertellen dat de witte tandwielen waarschijnlijk PLA geprint zijn, met resin, en daardoor minder sterk zijn dan de zwarte. De zwarte ziet er wel wat grover uit qua afwerking maar ik vermoed dat het met dit diameter geen verschil gaat maken. Dus ik ben voor het zwart Nylon gegaan.
DeRokendeBout
Golden Member
Update: het nieuwe tandwiel heb ik er in gesleuteld, het loading mechaniek met de hand bewogen en het lijkt allemaal soepel te bewegen. Echter. Toen ik het apparaat blijmoedig aansloot ontvouwde zich weer een nieuw fenomeen: bij inschakelen beginnen zowel kop als take-up reel een tijd te spinnen, waarna de recorder zichzelf weer uitzet. Zou het kunnen dat er iets mis is rond de take-up reel sensor ?
maartenbakker
Golden Member
DeRokendeBout
Golden Member
De mode switch is gereinigd, en het mechanisme staat gesynchroniseerd. Wat me enigszins verbaasd is dat de recorder een foutcode op het display zou moeten laten zien bij allerhande problemen (volgens het service manual), maar tot noch toe gebeurt dat niet.
Toch herkent processor een positie niet goed en gaat terug naar beginstand.. Motortje van drijfwerk slipt niet??
DeRokendeBout
Golden Member
Wel, na enig uitbouwen en inbouwen van het mechaniek veranderde het symptoom wederom. En dit keer nogal drastisch. Ik zette het apparaat aan en hoorde opeens een knalletje, gevolgd door vage electronische dampen.
Enig speurwerk leerde dat het IC dat de loading motor aandrijft een licht probleem lijkt te hebben:
Zo langzamerhand begin ik een requiem op te zetten.
Dit lijkt te zijn ontstaan door scheefprikken op print? IC’s zijn hier en daar nog wel verkrijgbaar..
maartenbakker
Golden Member
Loopwerken die je als een overdreven groot onderdeel op de print prikt, hebben me nooit een echt goed idee geleken...
DeRokendeBout
Golden Member
Scheefprikken, dat zou best gekund hebben. Ja, de constructie met die stekers voor zowel loading motor als wiskop wint geen schoonheidsprijs wat mij betreft. Maar goed. Ik had er op bedacht moeten zijn.
Nu zit ik nog met de vraag wat het type van het IC was, want de 'krater' in de bovenkant maakt het typenummer voor een groot deel onleesbaar (AN3xxx). In het NV-FJ620 service manual kan ik het, vreemd genoeg, niet terugvinden. Misschien een AN3841SR (28 pins, smd) ?
Groetjes, Roland.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 13 augustus 2025 09:16:16 schreef DeRokendeBout:
In het NV-FJ620 service manual kan ik het, vreemd genoeg, niet terugvinden. Misschien een AN3841SR (28 pins, smd) ?
De spoelen van de motor zitten ook op die print, de motor schaf je als een onderdeel nieuw aan als het stuk is.
DeRokendeBout
Golden Member
Op woensdag 13 augustus 2025 09:56:27 schreef vergeten:
[...]De spoelen van de motor zitten ook op die print, de motor schaf je als een onderdeel nieuw aan als het stuk is.
De capstan motor is nog goed. De loading motor (die vreemd genoeg door het capstan IC wordt gestuurd) is ook goed (heb ik getest met een externe voeding).
DeRokendeBout
Golden Member
Het IC blijkt een AN3844 te zijn (ik google-de op de hele capstan unit - VEK9069 - en vond een foto). De laatste twee letters zijn slecht leesbaar maar ik denk een AN3844SB.
https://picclick.co.uk/Vcr-Panasonic-Nv-Sj200-Parts-For-Repair-1131422…
https://fixpart.nl/product/altpart-mat-ic-10
18 euro, ik weet niet of ik dat nog wel in de vcr wil steken. Zo te zien zijn er geen goedkopere mogelijkheden.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 13 augustus 2025 10:28:19 schreef DeRokendeBout:
[...]De capstan motor is nog goed. De loading motor (die vreemd genoeg door het capstan IC wordt gestuurd) is ook goed (heb ik getest met een externe voeding).
Is dat zo???
De capstanmotor (aangestuurd door IC met gat????) drijft via de snaar het loading mechanism aan, dat kan, bedoel je?
Het loadingmechanisme "belast" de capstanmotor via de snaar maar heel even, alleen tijdens het loaden.
Ik zal voor je kijken of ik dat type IC (AN3844) toevallig nog op een donorprint heb zitten.
DeRokendeBout
Golden Member
Ah, ik begrijp het. De capstan motor draait niet meer nadat het IC stuk ging, maar ik denk niet dat er een probleem met de capstan motor zelf is. Hetzelfde geldt voor de loading motor. In dit geval gaat het loading mechanisme niet 'over de snaar', maar is er een aparte loading motor, die (evenals de capstan motor) elektrisch aangedreven wordt door dat IC. Alvast bedankt voor je moeite.
maartenbakker
Golden Member
Bij het G-deck gebruikte Panasonic 1 motor voor capstan, reels en loading, bij het K-duuk en het Z-slet zijn ze overgegaan op 2 motoren.