Mijn dochter vraagt of er een oplossing voor deze Oled tv is,Philips 55POS9002/12 heeft een groene waas over het beeld. Ik kan bij Aswo zeer weinig vinden over dit toestel. Kunnen hier nieuwe led strips in en is dan misschien het probleem opgelost? Alle instellingen al veranderd, helpt niks. Of is het een ander probleem. Hoor graag van jullie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Oled heeft geen backlight (de pixels zelf geven licht). Heb wel het schema voor je...
TPM17.3E+LA+3122+785+20490_compressed-1.pdf
Schijnbaar heeft dit type erg last van inbranden, vooral in het midden van het scherm. (hangt ook van de weergegeven content af)
https://www.avforums.com/threads/help-green-spot-in-middle-of-lg-oled.…
Een egaal rood groen en blauw schermplaatje weergeven kan meer vertellen...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040
Golden Member
Bij een groene waas denk ik dat het over het hele scherm is.
Dat wit goed is maakt het nog vreemder, want als er iets met groen mis is, zie je dat meteen in het wit.
Jaag je geen spoken na?
Arco
Special Member
Als je de 4 testplaatjes (R/G/B/W) probeert en een fotootje maakt, wordt het patroon wat duidelijker...
Op maandag 28 juli 2025 21:47:02 schreef Arco:
Testplaatjes 4k
Mijn dochter vraagt hoe ze dit kan controleren, en hoe ze in dit menu kan komen.
rob040
Golden Member
Oké, geen spoken. 
Maar geel is dus groenig. Ben benieuwd wat dat kan zijn, mogelijk heeft iemand een idee.
Arco
Special Member
Er schijnen langslepende problemen met die LG panels te zijn: https://www.rtings.com/tv/learn/green-tint-investigation
Testplaatjes kun je op een USB stick zetten en ze op het scherm tonen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat artikel lijkt te gaan over een kleurfout die er af fabriek in zit, maar dit is pas bij gebruik opgetreden.
Het beeld is niet persé groeniger dan blauwgroen en heeft vrij duidelijk te weinig rood, zou denken dat de R-gain er fors naast staat (toevallig vandaag een 7" LCD onder handen gehad met dezelfde klachtomschrijving "groenig" en daar stond de R-gain op een onmogelijke waarde door een firmware glitch - zegt niks over het toestel van de TS maar wel over hoe het beeld er uit ziet en omschreven wordt).
Controleer eerst alle menu-instellingen die met kleur of tint te maken hebben, daarna een factory reset.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]
Arco
Special Member
Zo'n groene vlek is over het algemeen alleen zichtbaar bij een gele achtergrond en komt vaker voor bij de "oudere " oled tv's. Bij bijvoorbeeld volledig rood of blauw beeld zie je die groene vlek niet. Vaak zie je bij volledig rood, blauw of groen beeld wel andere beeldfouten opduiken.
Het organische materiaal is aan slijtage onderhevig en dat wordt op den duur zichtbaar , meestal op plaatsen waar veel licht voorkomt zoals zender logo's en ondertiteling. Deze panels worden ook een stuk warmer dan de huidige generatie oleds die minder last hebben van beeldretentie. Helaas is er niets aan te doen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Maar is dit wel inbranden? Ik zou de plaatjes van Arco op de TV willen zien om dat te bepalen, maar als het beeld egaal "groenig" (te weinig rood) is dan zou ik niet als eerste aan inbranding denken. LG gebruikt toch witte OLED met filters ervoor? Zou wel heel apart zijn als rood dan egaal ingebrand is, maar of het egaal is kun je aan een foto van het rode plaatje zien.
@Arco: uit die link begrijp ik dat het sinds 2017 bij nieuwe panels voorkomt, dit panel was netjes toen het nieuw was. Of althans dusdanig veel beter dat het niet opviel.
Als ik de TV voor me had, zou ik egaal R/G/B/W beeld opzetten, de instellingen van de kleuren (normaal menu en service mode, voor zover van toepassing) helemaal nalopen, een factory reset doen en ervoor en weer R/G/B/W beeld opzetten.
(mijn praktijkervaring met OLED is vrijwel uitsluitend met 5,5" LG en 25" Sony, dus wel panels die technisch vrijwel zeker heel anders in elkaar zitten - bij die Sony trouwens vooral totaaluitval en heel weinig inbranden)
@maartenbakker, er valt niets te doen aan vlekken bij een oled, WRGB instellingen proberen te veranderen zal niets helpen. De pixel is versleten en kan niet "gerecoverd" worden.
maartenbakker
Golden Member
Mee eens, maar gaat het in dit geval wel om vlekken? Ik zou graag weten of het om een egale verkleuring gaat of om vlekken. Dat kan de TS zien met de plaatjes die door Arco aangeleverd zijn.
Aan de hand van het verhaal van de TS zou het heel goed om egale verkleuring kunnen gaan. Zelfs als daar bovendien wat inbrand in zit.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]
Arco
Special Member
Deze foto's komen van hetzelfde toestel waarmee ik probeer duidelijk te maken dat het niet op het gehele beeld gaat maar om 1 kleur waarbij de "inbranding" duidelijker te zien is, het meest voorkomende kleur die inbrand is rood , beide andere kleuren hebben daar minder last van.
De kleur Rood is duidelijk in de minderheid, vandaar alles Groenig lijkt. is het niet setting in service menu dan RED Gain niet geheel top afgeregeld is??
maartenbakker
Golden Member
Dat zit ik me ook de hele tijd af te vragen. De TS zal echt even uitsluitsel moeten geven of het gaat om inbranding of om een egaal(achtig) gebrek aan rood.
Als je aan de gain gaat rommelen dan veranderd het hele beeld mee, het kan niet "plaatselijk" veranderen. Heb je last van inbranding of "pixel slijtage" dan krijg je dat op geen enkele mogelijkheid weg.
maartenbakker
Golden Member
De veronderstelling is juist dat de gain niet goed staat. Maar dat kan natuurlijk alleen meespelen als het mankement niet met inbranding te maken heeft. Dat willen we dus graag weten, maar ik verwacht dat de TS nog niet in de gelegenheid is geweest om verder te testen.
)