Je zou de opnemer op deze manier kunnen aansluiten.

met 600mA op 5V zou je toch genoeg moeten hebben voor een ESP32???
ik heb een ESP8266 op de P1 poort hangen die zijn stroom daar uit haalt, en die kan maar 250mA leveren.
een ESP32 verbruikt iets meer, maar zeker niet het dubbele

Op donderdag 4 september 2025 08:24:44 schreef MMSoft:

Ik denk dat dat hetzelfde is, als de PIC het AT Command "AT" zend naar de ESP8266, dan moet deze een "OK" terug zenden.
Maar dat heb ik dus nooit voor elkaar gekregen omdat ik nog steeds niet weet welke Firmware ik daarvoor moet gebruiken.
Ik heb er destijds diverse geprobeerd maar ik kreeg deze er niet in (geheugen banken overlap) of het werkte niet goed.

wat lukt daar niet aan? is gewoon dat RS232 of niet?
ik heb software in een arduino/ESP zitten die IR codes ontvangt van een afstandsbediening en op een andere uitgang een IR led aanstuurt met andere commandos.
dat is gewoon serieel inlezen op 1 input, decoderen, opnieuw uitzenden op een andere poort

AT commando's zou je in principe gewoon op de RX moeten kunnen ontvangen

Op donderdag 4 september 2025 09:20:29 schreef Harm J Seef:
Je zou de opnemer op deze manier kunnen aansluiten.[bijlage]

Is zo'n printje ergens te bestellen ?

Op donderdag 4 september 2025 09:30:50 schreef fcapri:
met 600mA op 5V zou je toch genoeg moeten hebben voor een ESP32???

Behalve de ESP32 heb ik ook een I2C LCD 20x4 display met achtergrond verlichting en 2 Led's erop aangesloten zitten.
De spanning zak in bij gebruik van de genoemde voeding. Als ik alles voed via de USB poort (die dan met de laptop is verbonden) dan blijft deze wel constant.

wat lukt daar niet aan? is gewoon dat RS232 of niet?

De ESP8266 was verbonden via de USART van de PIC.
Ik ben er toen erg lang mee bezig geweest maar het heb helaas nooit voor elkaar gekregen. Maar mogelijk heb ik de pech gehad dat ik een nep ESP8266 heb ontvangen.
Wat wel vreemd is dat ik wel een LED aan en uit kon zetten via Wifi, maar op een AT commando heb ik nooit een reactie op gehad.
Ik las toen ergens dat er dan andere firmware op gezet moest worden, maar na vele pogingen heb ik uiteindelijk de moet opgegeven...

Nu is het de bedoeling om geen PIC te gebruiken, maar alles met de ESP32 te doen.

Je doelt op deze AT commando set van de ESP https://docs.espressif.com/projects/esp-at/en/latest/esp32/Get_Started…

Zelf heb ik die ook nooit gebruikt, wat we doorgaans hier op forum doen is zelf programmeren middels (vaak) de arduino IDE. En dan die code uploaden naar de ESP. Dan kun je ook gewoon via de TX en RX pinnen een rs232 verbinding maken met andere devices zoals de PIC die je noemde

Dit project is klaar en inmiddels al een hele tijd getest.

Ik gebruik de Ali dimmer en heb deze ingesteld op 300 Watt.
(mocht deze Dimmer ooit stuk gaan, dan ga ik over op een Kemo M028n)
Deze Dimmer zit in een Aluminium kastje wat ook meteen de koelplaat is.
Deze dimmer zit aangesloten via een Energy Socket van Homewizard en zo kan de boiler in/uit geschakeld worden en het opgenomen vermogen gemeten worden.
Dat aansturen een uitlezen gebeurd door onze huisbesturing.
Met o.a. de data uit de P1 meter wordt deze Boiler nu geschakeld en vebruikt nu slechts 300 Watt zodat deze gemakkelijker met zonnestroom of Batterij stroom gevoed kan worden.

Het volgende project wordt een Boiler regeling (voor een grote Boiler) die wel in diverse Vermogens stappen geregeld kan worden.

Iedereen die mee gedacht heeft bedankt.

Het zijn uiteindelijk twee projecten geworden. Het eerste is bedoeld om het opgenomen vermogen van een keukenboiler terug te brengen (naar 300 Watt, maar dat is instelbaar met de pot.meter).

Hiervoor heb ik een tijdje zo’n module van Ali gebruikt, die overigens prima werkte.
Omdat ik uiteindelijk toch liever iets betrouwbaarders wilde, heb ik deze vervangen door een Kemo-module.

Ali regelaar:

De Nieuwe opzet:

En de 2e, een Wifi gestuurde regelaar om een grote verbruiker te voeden met overschot.

De print:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/172136

De Servo met pot.meter, Kemo regelaar en de vermogens meting (PZEM-004T V4 met Stroom spoel):

Er zijn later nog een paar onderdelen toegevoegd
Een BS170, reedrelais, vrijloop diode en een weerstand.

Reed relais:

Mooi dat het eindelijk werkt nu. :)

De onderzijde van de print waar het reed relais erbij geprutst is.

Omdat de regelaar soms nog een heel klein beetje aangestuurd bleef (de pot.meter wordt maar 180 graden verdraaid door de servo) schakelt het reed relais de pot.meter geheel uit als de regelaar op 0 Watt staat.

Op vrijdag 14 augustus 2026 18:51:57 schreef Lambiek:
Mooi dat het eindelijk werkt nu. :)

En er het kan altijd nog omgebouwd worden naar zo'n SSR regelaar die jij gebruikt :)

Heb je ook rekening gehouden met legionella?

Mijn warmtepomp heeft daar een cyclus voor die af en toe de boiler even opstookt speciaal daarvoor.

Een warmtepomp doet dat eens per week, dan gaat hij naar 60 graden.

Op vrijdag 14 augustus 2026 20:11:18 schreef High met Henk:
Heb je ook rekening gehouden met legionella?

Mijn warmtepomp heeft daar een cyclus voor die af en toe de boiler even opstookt speciaal daarvoor.

Dat is hier niet van toepassing omdat ik deze gebruik voor een convertor kachel (overschot in het voor en najaar).

Mogelijk komt er ooit nog zo'n regelaar bij als wij een grote boiler plaatsen, en dan is dat natuurlijk wel van belang.

Ik blijf die servo-pot constructie wat clunky vinden, en als dat veel gaat moeten regelen verwacht ik dat ook als eerste faalmodus.

Heb je al eens een poging gedaan dat te vervangen door een LDR met een LED?

Op vrijdag 14 augustus 2026 21:30:01 schreef Sine:
Ik blijf die servo-pot constructie wat clunky vinden, en als dat veel gaat moeten regelen verwacht ik dat ook als eerste faalmodus.

Heb je al eens een poging gedaan dat te vervangen door een LDR met een LED?

Met dit project had ik 2 problemen die opgelost moesten worden.
-Het regelen van de Kemo module.
-De opgenomen vermogens meting.

Voor het regelen van de Kemo module, heb ik best wel veel getest.
Maar een groot probleem is dat deze regeling verbonden is met het Net, en dan kan je bijvoorbeeld geen digitale pot.meter gebruiken.
Ik heb een paar van de LED/LDR modules getest, maar heb dat niet goed werkend gekregen.
Maar dat kwam mogelijk ook doordat ik veeeel te veel tijd kwijt ben geraakt met testen met meerdere CT-klemmen om het opgenomen vermogen te kunnen meten.
Ik gebruik nu een PZEM-004T V4 met Stroom spoel, en dat werkt perfect.

Er staan nog te veel dingen die ik wil doen op mijn lijstje, en heb maar beperkte hobby tijd, dus voorlopig laat ik het zo (en wie weet heeft er iemand tijd en zin om hier nog wat testen mee te doen :) ).

Dit project wordt mogelijk nog gewijzigd, maar voorlopig laat ik het even zo...