Helaas werkt deze op 3,3 volt en ik zou graag met 5 volt werken.

Daar heb je level shifters voor, de 74125 bijvoorbeeld. Zelf heb ik het al eens opgelost met een 40106, dat werkt ook.

[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]

Ik gebruik de 74HCT245. De "T" in het typenummer geeft aan dat ie voor TTL geschikt is en daarom een omslagpunt rond de 1.6V heeft (officieel tussen 1.2 en 1.8 of zoiets). Dat werkt prima met CMOS 3.3V niveaus.

De 74HC125 heeft een 3.15 min spanning voor "hoog" en dat is met 3.3V nogal krap. Bedoel je de 74HCT125 dan moet je dat zeggen....

[Bericht gewijzigd door rew op (40%)]

Op dinsdag 26 augustus 2025 09:28:41 schreef MMSoft:
[...]Helaas werkt deze op 3,3 volt en ik zou graag met 5 volt werken.

Zo goed als zeker ga ik ook een PIC controller gebruiken, dus zijn er bijvoorbeeld Wifi modules die (gemakkelijk) samen kunnen werken met een PIC controller ?

De ESP32 kun je via de serieele poort direct aansturen...
Stroom meten kun je via een shunt en de A/D ingang van de pic...

Op dinsdag 26 augustus 2025 09:28:41 schreef MMSoft:
Ook zou ik graag de Netstroom kunnen meten, heeft iemand daar een goede oplossing voor ?

Ik gebruik daar een LEM-AT10-B5 voor in combinatie met een opamp.

Er zijn modules/chips voor die speciaal voor "in een kWh meter" bedoeld zijn. Die hebben dan isolatie en 16 bit metingen van spanning en stroom (en arbeidsfactor).

Kosten veel meer dan "een goedkope PIC", maar nog steeds minder dan een tientje. Direct digitaal en bedoeld voor kWh meters betekent dat je geen gezeik hebt met analoge offsets of "ruis".

Bijvoorbeeld de ACS37800 . (Die wil wel dat je de secondaire kant via een paar M Ω aan de fase hangt, of er betere zijn die dat niet hebben weet ik even niet).

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

Op dinsdag 26 augustus 2025 10:58:20 schreef Lambiek:
[...]
Ik gebruik daar een LEM-AT10-B5 voor in combinatie met een opamp.

Als zoiets gebruikt kun je enkel de stroom meten, wat ook de bedoeling is, maar je kunt hiermee niet meten of je afneemt of injecteert.

Ik zoek een kant en klaar module die een relais (of uitgang) aanstuurt bij injectie, het vermogen moet de module niet meten want het is niet voor mezelf.
Er zijn veel modules te krijgen die dat via wifi kunnen maar daar zijn de geburen niet in geïnteresseerd.

Het klinkt eenvoudig om "de boiler" aan te zetten als je injecteert. Maar of dat ding nu 100, 200, 500, of 2000W verbruikt... als 's ochtends de zon opkomt en je langzaam van "verbruikend" naar "leverend" gaat, dan zal de extra belasting er voor zorgen dat je weer gaat afnemen. Dat ding gaat als een dolle staan klapperen en niet doen wat je zou willen. (totdat ge-injecteerde vermogen meer is dan wat de boiler afneemt).

Met een "deadtime" zou zoiets eventueel opgelost kunnen worden. Als je uberhaupt niet mag injecteren, dan wil je als ie aan gegaan is dat ie minstens een minuut aanblijft voordat ie weer 1s kan proberen of andersom ook goed is.

Als je vooral de boiler (of wat dan ook) op eigen stroom en liever niet op netstroom wil bedrijven, dan moet het juist andersom.

Op dinsdag 26 augustus 2025 12:12:00 schreef rew:
Het klinkt eenvoudig om "de boiler" aan te zetten als je injecteert. ...

Idd en de rest wordt opgelost door een 24h timer en controller die de boiler stapsgewijs regelt, klappertanden is er niet bij ;)
Stelselmatig het vermogen verhogen en bij afname 5-10min stoppen.

Ze hebben 2 manieren voor warm water, een waterboiler en een gasdoorstromer.
Nu schakelt zijn vrouw de boiler met de hand in/uit als ze wast en kookt.

Op dinsdag 26 augustus 2025 11:44:10 schreef MGP:
.., maar je kunt hiermee niet meten of je afneemt of injecteert.

Dat is bij mij ook niet belangrijk omdat ik heel anders regel. Wat de ene omvormer opwekt gaat direct de boiler in, maar dat wist je al.

Op dinsdag 26 augustus 2025 11:33:35 schreef rew:
Er zijn modules/chips voor die speciaal voor "in een kWh meter" bedoeld zijn. Die hebben dan isolatie en 16 bit metingen van spanning en stroom (en arbeidsfactor).

Je hoeft enkel te weten wat er door je aansluiting gaat, en daar heb je de P1 voor op je kWh meter.

Daar heb je level shifters voor...

De Vermogens regelaar (SSR) werkt met 1...5 Volt, dus als ik alles op 5 Volt kan laten werken dan zou dat fijn zijn.

Je hoeft enkel te weten wat er door je aansluiting gaat, en daar heb je de P1 voor op je kWh meter.

De P1 meter lees ik al uit, dus die gegeven heb ik al en deze gebruik ik ook.
Maar de Stroom meting die ik bedoel is om te weten of de Boiler aan het opwarmen is (dan is er verbruik), of dat deze op Temperatuur is (dan is er geen verbruik).
Als de Boiler 18 uur niet op temperatuur is geweest, dan schakelt de software de boiler altijd 1x in totdat deze op temperatuur is.

Ik denk aan zoiets voor de stroom meting, maar helaas gaat deze maar tot 5 Amp.
https://www.bol.com/nl/nl/p/wisselstroomsensor-eenfasestroomomvormer-m…

Van 3v3 PWM naar 0-10V (of 0-5) moet niet zo'n probleem zijn toch? Dat is letterlijk 1 opamp en wat RC spul

Idd dat is geen probleem en zo kon ik het met hulp op het forum ook oplossen. Esp chip opamp erbij en de ssr aansturen. Echt ideaal. Veel oplossingen zijn duurder dan de stroom rekening die je ermee bespaart. Het moet wel in balans blijven.

Op dinsdag 26 augustus 2025 20:23:23 schreef MMSoft:
[...]
De Vermogens regelaar (SSR) werkt met 1...5 Volt,

Dus 3.3V valt binnen die range, Dit is absoluut geen argument om 5V te willen gebruiken.

Op dinsdag 26 augustus 2025 20:23:23 schreef MMSoft:
Ik denk aan zoiets voor de stroom meting, maar helaas gaat deze maar tot 5 Amp.

Die zijn er absoluut zeker ook in grotere uitvoeringen: Dat kost minder moeite.

Helaas kan je zo'n ding makkelijk 2x gevoeliger maken door je draad 2x door het gat te steken. Helaas gaat dit voor jou de verkeerde kant op....

Edit: Hmmm... Op aliexpress kan ik wel de 5A versie vinden, maar niet de 10A. Misschien is ie er toch maar in 1 uitvoering. :-( . Merk op dat je dit ding op aliexpress voor EUR 1.36 koopt (maar dat is inclusief versturen.
Merk op dat de verkoper op BOL.com de foto heeft gejat van een andere verkoper en vervolgens in een poging om niet als zodanig aangemerkt te worden hebben ze de foto gespiegeld.

[Bericht gewijzigd door rew op (23%)]

Op dinsdag 26 augustus 2025 12:12:00 schreef rew:
Het klinkt eenvoudig om "de boiler" aan te zetten als je injecteert. Maar of dat ding nu 100, 200, 500, of 2000W verbruikt... als 's ochtends de zon opkomt en je langzaam van "verbruikend" naar "leverend" gaat, dan zal de extra belasting er voor zorgen dat je weer gaat afnemen. Dat ding gaat als een dolle staan klapperen en niet doen wat je zou willen. (totdat ge-injecteerde vermogen meer is dan wat de boiler afneemt).

dan moet je daar rekening mee gaan houden.
ik vraag het resterende vermogen op aan de P1 en tel daar het 'actief' vermogen bij van de boiler.

de mijne sprong aan vanaf 800W injectie. de boiler zelf is 1100W.

het injectie vermogen is dus het gemeten P1 vermogen + boiler relais X boiler vermogen
bij 800W injectie en de boiler die aanspringt, zoun de P1 dan zeggen -300W injectie
hier dus bv reele injectie = -300 + 1x 1100W = 800W.
de boiler gaat pas uit als ik meer dan 1000W van het net trek, dus als de P1 injectie zakt tot 100W dan schakelde de boiler uit.

beter zou zijn is om het echte vermogen te meten en dat op te tellen bij de injectie. want immers: als de boiler warm is en de thermostaat uitschakelt, dan verbruik je geen vermogen, terwijl je systeem denk van wel. een simpele smartplug kan dat verbruik ook meten

Op woensdag 27 augustus 2025 08:29:06 schreef rew:
[...]Dus 3.3V valt binnen die range, Dit is absoluut geen argument om 5V te willen gebruiken.

Absoluut zelfs? Hmm.

De TS heeft het over een regelaar ... die verwacht een analoog signaal van 0(1)-5V Dus voor 100% kom je er niet onderuit 5V te gebruiken.

Lambiek postte daar al eens een schema voor.

Met een beetje R2R opamp moet dat zelfs met 5V voeding lukken. Ik zou alleen nog een weerstand in serie met de pot opnemen zodat het regebereik daarvan wat redelijker wordt, en je ook geen multiturn nodig hebt.
Denk aan iets van 4k7 met een pot van 1k

Op woensdag 27 augustus 2025 08:50:58 schreef fcapri:
[...]

beter zou zijn is om het echte vermogen te meten en dat op te tellen bij de injectie. want immers: als de boiler warm is en de thermostaat uitschakelt, dan verbruik je geen vermogen, terwijl je systeem denk van wel. een simpele smartplug kan dat verbruik ook meten

Daar hou ik ook rekening mee, om 17:02u werd er geen vermogen afgenomen door de boiler en dan schakelt deze uit onder de 325 Watt terug geleverd vermogen.
Om 18:00u werd er 276 Watt vermogen afgenomen door de boiler, en dan schakelt deze uit onder de 49 Watt terug geleverd vermogen.

Datum Tijd Teruglev Actie Boiler_Laatste_Keer_Op_Temp.
---------- ------ --------- ------------------------ ----------------------------
Ma 25 Aug 17:02 205,0 Uitgeschakeld (<325-0W) Ma 25 Aug 17:02
Ma 25 Aug 17:04 1371,0 Ingeschakeld (>400 W) Ma 25 Aug 17:02
Ma 25 Aug 18:00 45,0 Uitgeschakeld (<325-276W) Ma 25 Aug 17:52
----

Ook ben ik aan het zoeken naar een oplossing om met Wifi te kunnen werken ondanks alles in een Aluminium kastje komt te zitten, ik kom dit tegen:
https://zaitronics.com.au/products/esp32-s3-devkitc-1-n16r8-2-4ghz-ant…

Op woensdag 27 augustus 2025 09:21:18 schreef Sine:
[...]
Absoluut zelfs? Hmm.

Tja. Ik jump soms naar de laatste paar posts zonder alle tussenliggende dingen te lezen.

Als TS zegt dat ie een SSR met 1..5V als ingangsspec heeft, dan geloof ik dat. Zo'n ruim spanningsbereik is een normale spec voor die dingen.

Sorry kennelijk noemt TS iets een SSR terwijl het dat niet is. Sorry dat ik dat heb geloofd.

Mijn beeld is dat je uit de slimme meter data ook kan halen of je boiler aan staat of niet. Het is even puzzelen met de data maar scheelt je weer electronisch meten. Op de watt nauwkeurig haal je het niet uit je slimme meter data, maar dat is ook niet nodig lijkt me.

Op zaterdag 23 augustus 2025 16:39:50 schreef fcapri:
[...]

ik gebruik hiervoor een ESP8266....

Ik heb deze ESP8266 liggen en ben hier ooit mee bezig geweest, maar heb deze helaas nooit goed werkend gekregen voor AT Opdrachten.
Welke software gebruik je hiervoor ?

Uiteindelijk wil ik een Wifi module gaan gebruiken met een losse Antenne.
Ik zou graag enkele digitale en analoge waardes kunnen zenden en ontvangen.
Daarvoor denk ik eraan om een "ESP32-WROOM-32U" met een losse antenne te bestellen, dan is de PIC denk ik niet eens meer nodig.
Lijkt jullie dit een goede oplossing ?

voor de bovenste, dat lijkt mij een esp01 en moet je een externe programmer hebben. dan zijn de espmodules dat op die relais print zit dat ik in een gelijkaardig topic al poste
https://www.limpulsion.fr/upload/article/IM180927001.JPG

programmer is een paar euro op aliexpress. als je er een blank OTA sketch in steekt, kan je daarna over wifi code in laden. ik gebruik gewoon de arduino ide waar ik arduinos mee programmeer, maar selecteer dan een generic esp8266 als controller.
https://osoyoo.com/picture/ESP-01-PROGRAMMER/USB-ESP01-PROG.jpg

HEEEEL belangrijk is dat je een programmeerknop hebt. tijdens het opstarten zijn er 2 mogelijkheden
1) normaal boot
2) program mode als je de knop in drukt. ik weet het niet vanbuiten, maar dat dat je gpio0 aan massa moet leggen om te flashen. ik zie geen knopje op jouw programmer, dus moet je die extern toevoegen
https://www.e-tinkers.com/wp-content/uploads/2020/04/programming-eps-01-with-usb-ttl-adapter.png

https://miro.medium.com/0*nnaauEtg6UT8c5TL
ik denk dat het die paarse draad is dat naar het knopje gaat. ik kan het thuis nakijken op mijn programmer (knop ontbrak ook dus heb ene bij gesoldeerd). k zit nu voor het werk in het buitenland.

als esp8266 gebruik ik deze versies. gewoon als usb insteken in de pc, de compoort instellen in arduino ide en de code erin.
https://lastminuteengineers.com/wp-content/uploads/iot/ESP8266-ADC-Pins.png

en

https://rcdrone.top/cdn/shop/files/Sb9b52f58ce32458dac4d5d1ae4d1c62dq.webp?v=1717512711&width=1445

Het programmeren en een LEDje Aan/Uit schakelen was geen probleem, maar om de juiste firmware te vinden voor het gebruik met AT Commando's is mij nooit gelukt.
Ik dacht dat ik dat nodig had om deze samen te laten werken met een PIC Controller.

Maar nu heb een "ESP32-WROOM-32U" met een losse antenne besteld en laat ik de PIC vervallen.
Dat is op dit moment het plan, ik ben erg benieuwd of ik dat werkend ga krijgen.

Heb zojuist het draadje nog eens doorgenomen. Bij een lineair ingangssignaal (domein) zal bij fase-aansnijding vanwege het sinusvormige karakter van de netspanning het uitgangssignaal (bereik) per definitie een S-vormige curve zijn. De vermogensstappen van 0...5% en 95...100% zijn vele malen kleiner dan de vermogenstappen van 45...55%. Ofwel, juist in het midden van de regelband is de regelbaarheid het slechtst. Ook kan bij fase-aansnijding bij het naderen van de 0 en 100% -limieten de regelaar van slag raken (of niets doen). Bij de dynamische periodenregeling (DPC) uit eerder genoemd draadje is domein en bereik lineair van 0...100% in stappen van 1%. Rest nog de karakteristiek van het boiler-element zelf, en de invloed van de boilerwater-temperatuur daarop.

Voor het meten van het energieverbruik gebruik ik een zelfgebouwde energiemonitor met twee SCT013's als stroom-sensoren; de ene meet de netstroom (positief is opname, negatief is terugleveren) en de andere het totaal opgewekte zonnestroom.

In principe kan ook een slimme meter als teruglever-wattmeter gebruikt worden. zodat daarmee het opgenomen boiler-vermogen geregeld kan worden. Wel moet rekening worden gehouden met snelheid van bijregelen bij sprongverstoringen zoals het inschakelen van een magnetron, stofzuiger, wasmachine, enz.

AT-commando's? De enige AT-commands die ik ken zijn modem-opdrachten, maar misschien is mij iets ontgaan.

ik had vroeger mijn eigen kwh meters in de kast zitten waar mijn rpi uit berekent of ik net verbruik of injecteer.

mijn laatste versies met ESP communiceren allemaal met de P1 meter. daar hangt een ESP aan die het telegram bericht van de digitale meter in buffer neemt, en aan iedereen doorstuurt die erom vraagt op mijn wifi.
ik zie ook onmiddelijk op welke fases het verbruik en de injectie zitten, iets wat ik ervoor niet kon (tenzij ik per fase kwh meters zou hangen).

ik vind het persoonlijk makkelijker om te doen ipv allemaal die losse stroom spoelen dat vele fabrikanten bij hun toestel leveren (zonnepanelen, thuis batterijen...)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Op woensdag 3 september 2025 10:05:53 schreef Harm J Seef:
Voor het meten van het energieverbruik gebruik ik een zelfgebouwde energiemonitor met twee SCT013's als stroom-sensoren

Ik denk eraan om een SCT013-010 te bestellen, heb je voor mij een schema/schetsje hoe je deze aangesloten hebt op een analoge ingang ?

AT-commando's? De enige AT-commands die ik ken zijn modem-opdrachten, maar misschien is mij iets ontgaan.

Ik denk dat dat hetzelfde is, als de PIC het AT Command "AT" zend naar de ESP8266, dan moet deze een "OK" terug zenden.
Maar dat heb ik dus nooit voor elkaar gekregen omdat ik nog steeds niet weet welke Firmware ik daarvoor moet gebruiken.
Ik heb er destijds diverse geprobeerd maar ik kreeg deze er niet in (geheugen banken overlap) of het werkte niet goed.

Als ik de ESP-32 gebruik voor Wifi, dan gebruikt deze meer stroom dan ik verwacht had, en de JZK 2 x HLK-PM01 (https://www.amazon.nl/dp/B073QH1XT8?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title) voeding zakt dan in.
Welke (step down) voeding raden jullie aan ?