Volvo had altijd al de verlichting aan overdag, dat is in Zweden al heel lang verplicht.
Bij mijn V70 ( uit 2010) , die ik eerst had , ging ook gewoon alles aan zodra de motor liep, voor was H7, achter alles al led
De huidige XC60 heeft wel aparte led DRL voor, die gaat aan zodra de motor loopt.
De achterverlichting gaat ook mee aan ( zelfs al zodra je een deur open doet).
Alles is daar led, alleen het dim en grootlicht zijn Xenon.

Dat de achterverlichting ook brand overdag is wat mij betreft de enige juiste oplossing als er DRL gevoerd wordt.
Maar dat had ik al eerder gezegd.

Die diodes is allemaal niet zo spannend, als je 10 ampere types neemt werkt het echt wel.
En anders neem je 15 ampere, voor de kosten hoef je het niet te laten.
Koop ze wel bij een nederlandse shop en niet via de chinese bekende shop, daar zit nog wel eens fake tussen.

[Oma zeur modus]
Het gevaar dan dagrijverlichting op automobielen vind ik dat motorfietsen zo goed als onzichtbaar worden in het verkeer.
Immers, vroeger reden alleen motoren overdag met licht op, en dus wist je als motorrijder dat je gezien werd.
Nu val je tussen al die (half slapende) automobilisten niet meer op.
Ik vind het geen verbetering zeg maar.
[/Oma zeur modus]

Op zaterdag 2 augustus 2025 09:19:07 schreef Jinny:
[Oma zeur modus]
Het gevaar dan dagrijverlichting op automobielen vind ik dat motorfietsen zo goed als onzichtbaar worden in het verkeer.
Immers, vroeger reden alleen motoren overdag met licht op, en dus wist je als motorrijder dat je gezien werd.
Nu val je tussen al die (half slapende) automobilisten niet meer op.
Ik vind het geen verbetering zeg maar.
[/Oma zeur modus]

;-)

Ik ben nog in afwachting op de mail van de canbus programmeer website, maar zit nog te dubben over de diodes:
De boordcomputer verwacht op de drl’s signaaldraad geen inverse stroom (afkomstig van de 2e schakeling)
Schottky’s hebben een hogere inverse stroom dan silicium/pn diode’s
Echter is datop te lossen door een kleine weerstand achter de diode te plaatsen.
Welke weerstand zou ik nodig hebben, om de inverse stroom volledig tegen te gaan?

Mijn idee is, is dat juist dit soort kleine details als inverse stroom, (toekomstige) foutmelding of zelfs storingen zou kunnen opleveren.

[Bericht gewijzigd door Shaped op (15%)]

Motorfietsen, zijn dat die dingen op twee wielen die in files per se tussen de auto's door moeten vliegen, bij het stoplicht er langs kruipen om dwars voor de auto's als eerste weg te scheuren?
Dan heb ik de goede in gedachten.
Ja die hebben hele goede verlichting nodig inderdaad ;)

Op zaterdag 2 augustus 2025 09:37:32 schreef Shaped:
Ik ben nog in afwachting op de mail van de canbus programmeer website, maar zit nog te dubben over de diodes:
De boordcomputer verwacht op de drl’s signaaldraad geen inverse stroom (afkomstig van de 2e schakeling)
Schottky’s hebben een hogere inverse stroom dan silicium/pn diode’s
Echter is datop te lossen door een kleine weerstand achter de diode te plaatsen.
Welke weerstand zou ik nodig hebben, om de inverse stroom volledig tegen te gaan?

Mijn idee is, is dat juist dit soort kleine details als inverse stroom, (toekomstige) foutmelding of zelfs storingen zou kunnen opleveren.

Denk dat ik (Met enig google werk) mijn eigen vraag heb beantwoord:
Ipv 1 schottky diode op 1 draad van de bcm, 2 schottky diode’s op 1 draad van de bcm plaatsen.
Inverse stroom wordt dan nihil.
Er zijn 2 draden vanaf de bcm, dus in totaal 4 schottky diode’s dan.

Op zaterdag 2 augustus 2025 09:43:46 schreef revado:
Motorfietsen, zijn dat die dingen op twee wielen die in files per se tussen de auto's door moeten vliegen, bij het stoplicht er langs kruipen om dwars voor de auto's als eerste weg te scheuren?
Dan heb ik de goede in gedachten.
Ja die hebben hele goede verlichting nodig inderdaad ;)

door moeten mogen vliegen
Het is niet verboden namelijk.
En zolang ze sneller weg zijn dan jij heb je er verder ook geen last van.

Op zaterdag 2 augustus 2025 10:54:51 schreef Jinny:
[...]

door moeten mogen vliegen
Het is niet verboden namelijk.
En zolang ze sneller weg zijn dan jij heb je er verder ook geen last van.

Dat is ook zo, en een groot deel is ook heel netjes over het algemeen.

Maar om op TS zijn vraag terug te komen.
Ja, die 4 schottky's moet werken, zeker als er al meer auto's mee zijn aangepast lijkt mij dat gewoon de oplossing.
Neem lekkere dikke diodes en stop ze in een krimpkous met lijm, allemaal los van elkaar dan kan je de draadjes daarna netjes verbinden.
Die zou ik ook solderen en een krimpkous er omheen en niet die scotchlok krengen, die rode of blauwe met dat plaatje wat je er in moet drukken, gebruiken.
Die gaan rot na een tijdje.
3M heeft wel goede, maar solderen met kous heeft mijn voorkeur, zeker in een auto.

Op zaterdag 2 augustus 2025 11:06:26 schreef revado:
[...]

Dat is ook zo, en een groot deel is ook heel netjes over het algemeen.

Maar om op TS zijn vraag terug te komen.
Ja, die 4 schottky's moet werken, zeker als er al meer auto's mee zijn aangepast lijkt mij dat gewoon de oplossing.
Neem lekkere dikke diodes en stop ze in een krimpkous met lijm, allemaal los van elkaar dan kan je de draadjes daarna netjes verbinden.
Die zou ik ook solderen en een krimpkous er omheen en niet die scotchlok krengen, die rode of blauwe met dat plaatje wat je er in moet drukken, gebruiken.
Die gaan rot na een tijdje.
3M heeft wel goede, maar solderen met kous heeft mijn voorkeur, zeker in een auto.

Scotchlok verbindingen ben ik zelf ook niet zo van.
Als ik een vertakking maak, dan haal ik een klein stukje van de isolatie af vd stroomdraad die ik wil vertakken.
Ik deel de interne (stranded) draden in twee delen zodat er een O (opening) ontstaat. Door de O steek ik de vertakkende draad en vlecht deze vervolgens om het open gedeelte vd stroomdraad heen. Daarna met licht solderen afwerken.
Isolatietape in het kruis van de Y vertakking en vervolgens om de 2 draden die vertakken.
Naar mijn idee de beste manier, met de minste inbreuk op de stroomader.
Alleen spatwaterdicht en niet waterdicht helaas.
Wellicht dat butyl daar nog wat in kan betekenen…. O-)

Nog in afwachting op reactie vd canbus programmeur, maar tussentijds:
- https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/schottkydiode_8_a_40_v_axi… (de eerdere link die je gaf) alvast besteld.
Ze kosten niet zoveel en 8A met een sper van 40 volt, zou volgens mij al goed genoeg moeten zijn.

- Hoe hoger het amperage, des te hoger ook de schakeltijd. Dat maakte de afweging om toch bij 8A te blijven en niet te gaan verhogen naar bv 15a.

- Overweeg nog wel om een zekering erbij te doen. De tweede stroombron wordt svs afgezekerd.
- De kleine inverse stroom naar de boordcomputer wordt ingeperkt door 2 schottky’s in serie op 1 draad te plaatsen.Overigens ben ik dan zeer waarschijnlijk de eerste die twee diodes (ipv 1) op 1 draad vanaf de boordcomputer doet.

Thnx allen voor de hulp en het meedenken _/-\o_

De snelheid van de diode is toch helemaal niet van belang hier?
Dat gaat om nanoseconden en er schakelt niets (gelijkspanning !) , aan is aan...
Die methode die je gebruikt is prima en degelijk.
Wil je waterdicht dan gewoon zelfvulcaniserende tape gebruiken, desnoods met daar nog gewone isolatietape omheen om het af te werken.

En zekeringen kan je nooit genoeg gebruiken.

Op zaterdag 2 augustus 2025 12:05:36 schreef revado:
De snelheid van de diode is toch helemaal niet van belang hier?
Er schakelt niets, aan is aan....

Jazeker wel: als de auto gestart wordt, is er een schakeltijd vd diode’s.
In die kleine tijd, kan er stroom naar de boordcomputer gaan.
En juist dat wil je voorkomen.

Vulvaniserende tape…Goed idee!

Op zaterdag 2 augustus 2025 09:43:46 schreef revado:
Motorfietsen, zijn dat die dingen op twee wielen die in files per se tussen de auto's door moeten vliegen, bij het stoplicht er langs kruipen om dwars voor de auto's als eerste weg te scheuren?
Dan heb ik de goede in gedachten.
Ja die hebben hele goede verlichting nodig inderdaad ;)

Die goede verlichting (3x55W lichten) had ik wel.
Mijn Harley Davidson Softail Heritage Classic uit 2001 in wit paarlemoer kleur en grote voorruit leek, gezien in de achteruitkijkspiegels van voorgaand verkeer, als 2 druppels water op de Harleys die de Brusselse politie toen in hun motorpark hadden (het enige dat ik niet had was het blauwe zwaailicht :D).
Mede door het zware gegrom van de 1450cc motor (zeker in een tunnel!) en ook de 3 koplampen weken alle auto's automagisch uiteen om mij gezapig doorgang te verlenen.
Het enige lastige was om continu met de linker-of rechterhand een bedankje te zwaaien naar de ingehaalde wagens... :*)

Op zaterdag 2 augustus 2025 12:05:36 schreef revado:
De snelheid van de diode is toch helemaal niet van belang hier?

Daarnaast is er ook nog sprake van een kleine zelf ontlading van de diode (heb aardig wat filmpjes bekeken hierover inmiddels).
Dat is op te lossen met een weerstandje voor de diode te plaatsen.
Het berekenen van de ohmse weerstand zie ik echter als een crime, omdat je de zelf ontlading spanning en stroom moet weten. In gegevensbladen zie ik dat niet terug.
En gezien de praktijk nog geen problemen oplevert, laat ik dat gegeven eerst zo…

Op zaterdag 2 augustus 2025 12:23:09 schreef Turbokeu:
[...]Die goede verlichting (3x55W lichten) had ik wel.
Mijn Harley Davidson Softail Heritage Classic uit 2001 in wit paarlemoer kleur en grote voorruit leek, gezien in de achteruitkijkspiegels van voorgaand verkeer, als 2 druppels water op de Harleys die de Brusselse politie toen in hun motorpark hadden (het enige dat ik niet had was het blauwe zwaailicht :D).
Mede door het zware gegrom van de 1450cc motor (zeker in een tunnel!) en ook de 3 koplampen weken alle auto's automagisch uiteen om mij gezapig doorgang te verlenen.
Het enige lastige was om continu met de linker-of rechterhand een bedankje te zwaaien naar de ingehaalde wagens... :*)

[bijlage]

Nice! ;-)

Op zaterdag 2 augustus 2025 12:23:21 schreef Shaped:
[...]

Daarnaast is er ook nog sprake van een kleine zelf ontlading van de diode (heb aardig wat filmpjes bekeken hierover inmiddels).
Dat is op te lossen met een weerstandje voor de diode te plaatsen.
Het berekenen van de ohmse weerstand zie ik echter als een crime.
En gezien de praktijk nog geen problemen oplevert, laat ik dat gegeven eerst zo…

Een diode spert 2 kanten op, de minimale schakeltijd is tot hij gaat geleiden.
Dus een spanning terug naar de BMC kan niet.
je hebt immers geen wisselspanning maar gelijkspanning op de diodes staan.
Mijn idee is dat je spoken ziet die er helemaal niet zijn in dit geval.
Maar als iemand dat verder kan toelichten / onderbouwen, we hebben hier op CO genoeg specialisten, ben ik ook benieuwd.

Op zaterdag 2 augustus 2025 12:29:46 schreef revado:
[...]

Een diode spert 2 kanten op, de minimale schakeltijd is tot hij gaat geleiden.
Dus een spanning terug naar de BMC kan niet.
je hebt immers geen wisselspanning maar gelijkspanning op de diodes staan.
Mijn idee is dat je spoken ziet die er helemaal niet zijn in dit geval.
Maar als iemand dat verder kan toelichten / onderbouwen, we hebben hier op CO genoeg specialisten, ben ik ook benieuwd.

In de youtube filmpjes die ik heb bekeken, werd niet vermeld als het om wisselspanning, of gelijkstroom ging.
Als dat nog een verschillend effect op de diode heeft, dan ben ik ook zeer benieuwd of de twee diode’s in serie wel nodig is.

Naar wat ik begrijp nu van diodes:
Ja het blokkerd een stroomrichting, maar hiervoor is een schakeltijd.
In die schakeltijd is een diode bi-directioneel (omdat de p en de n nog een electrische barrière moeten vormen)

Op zaterdag 2 augustus 2025 12:29:46 schreef revado:
[...]

Een diode spert 2 kanten op, de minimale schakeltijd is tot hij gaat geleiden.
Dus een spanning terug naar de BMC kan niet.
je hebt immers geen wisselspanning maar gelijkspanning op de diodes staan.
Mijn idee is dat je spoken ziet die er helemaal niet zijn in dit geval.
Maar als iemand dat verder kan toelichten / onderbouwen, we hebben hier op CO genoeg specialisten, ben ik ook benieuwd.

Of ik begrijp het verkeerd, maar hier wordt het uitgelegd:
https://youtu.be/SBqLOrlA7QI?feature=shared

Dat laatste is denk ik "bi directioneel gesloten" anders zou bv een diode over een relais ene kortsluiting zijn heel kort.
Wie kan dit verder duidelijk uitleggen?

Op zaterdag 2 augustus 2025 12:46:55 schreef revado:
Dat laatste is denk ik "bi directioneel gesloten" anders zou bv een diode over een relais ene kortsluiting zijn heel kort.
Wie kan dit verder duidelijk uitleggen?

Voor zover ik het begrijp, is er inderdaad sprake van een kleine kortsluitings periode.
Alleen is de spanning en stroom dusdanig laag, dat een schakeling daar (niet direct) last van heeft.
In het engels is het bekend als “reverse recovery time” en wordt de spanning/stroom als een verstoring gezien op de oscilloscope, bekend onder de term “ ringing”.

Voor een boordcomputer vd auto, loop ik liever dit risico niet (tenzij het inderdaad alleen in de diode gebeurd). Dan is er geen issue. Vanuit deze gedachten lijn, wordt ook de term “storage time” gebruikt.

Het idee mijnerzijds is nu:
De schakeltijd van de eerste diode, activeert de schakeltijd van de tweede diode en bereikt daardoor de boordcomputer niet/of nauwelijks.
Ik had liever een weerstandje achter de diode, maar weet niet welke ohmse weerstand afdoende is.

Op zaterdag 2 augustus 2025 01:14:07 schreef revado:
Volvo had altijd al de verlichting aan overdag, dat is in Zweden al heel lang verplicht.

Vanaf 2011 in elke nieuwe auto verplicht in de EU. En dan niet met een schakelaartje zelf aandoen. Nee, zo gauw de automobiel op contact staat en/of de motor draait moet de dagrijverlichting aan staan. En kan niet worden uitgeschakeld door een zuinige bestuurder. Overigens heb ik via de software ook de achterlichten aangezet. Veel veiliger en dat extra stroomverbuik is minimaal bij LED's.

Op zaterdag 2 augustus 2025 13:22:04 schreef RAAF12:
[...]

Vanaf 2011 in elke nieuwe auto verplicht in de EU. En dan niet met een schakelaartje zelf aandoen. Nee, zo gauw de automobiel op contact staat en/of de motor draait moet de dagrijverlichting aan staan. En kan niet worden uitgeschakeld door een zuinige bestuurder. Overigens heb ik via de software ook de achterlichten aangezet. Veel veiliger en dat extra stroomverbuik is minimaal bij LED's.

Een auto uit de vag groep?
Zo niet, dan verneem ik graag hoe je dat voor elkaar hebt gekregen

Op zaterdag 2 augustus 2025 12:46:55 schreef revado:
Dat laatste is denk ik "bi directioneel gesloten" anders zou bv een diode over een relais ene kortsluiting zijn heel kort.
Wie kan dit verder duidelijk uitleggen?

Nog even aan het zoeken geweest, maar het lijkt erop dat de diode inderdaad kortsluit
Zie https://youtu.be/MKD0A8JGezc?feature=shared.

Vanaf 0 minuten tot 1.26 minuten legt de beste man uit dat de “ON-time” van een diode, voor kortsluiting kan zorgen in een circuit.
Later wordt vermeld dat schottky diodes ca 200 tot 800mV doorgeven en silicium diode’s op in ieder geval 1 volt zitten.

Ik heb nog geen wanklanken gelezen van de andere twee heren die de schakeling in de praktijk hebben toegepast, maar desalniettemin zie ik op langere termijn hier wel een issue ontstaan die ik liever niet in mijn boordcomputer wil hebben.

Ik hoop dat de beste man het fout heeft, maar graag nog input van jullie in hoe deze “ON-time” doorlaat stroom van een diode zoveel mogelijk in te beperken.
Optie 1, In een eerdere video die ik vond op youtube, werd even snel “een weerstand” plaatsen achter de diode genoemd, maar kan de betreffende video niet meer vinden.

De optie2, 2 diode’s in serie lijkt me ook valide, alhoewel minder effectief/efficient voor het probleem

Optie 3 die ik nog vond, is het gebruik maken van een p-mosfet icm een diode en een aantal weerstanden.
Deze methode overtreft mijn electrotechnische kennis, maar schijnt voor de basis electrotechnicus niet lastig te zijn.
https://youtu.be/IrB-FPcv1Dc?feature=shared

[Bericht gewijzigd door Shaped op (11%)]

Het enige lastige was om continu met de linker-of rechterhand een bedankje te zwaaien

Bedankjes van motards worden vaak gezwaaid met de rechtervoet - en worden alhier stevig op prijs gesteld.

.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (99%)]

Linkerhand of een vd voeten inderdaad.