Nieuw laser en dergelijke topic deel 4

Dit topic is gesloten

Optisch wordt wel gebruikt in professionele galvo's (tot de CT-serie toe meen ik zelfs !) maar dan wel in een lichtdichte behuizing, symmetrisch en waarschijnlijk gemoduleerd voor een goede lineariteit en tegen omgevingslicht en andere storing. :)

Heb voorlopig een soort van beschrijving van het galvodriverboard toegevoegd, later weer verder.

het zijn die dingen in het midden, dus niet dezelfde als bij een computermuis.
http://ldt.stanford.edu/~yasukato/portfolio/class/cs147/as8/dualshock.gif

Op 4 januari 2005 20:18:59 schreef l a s e r:
ik heb 2 oude playstation cotrollers uit elkaar gehaald, kan ik die 'scrol dingen' gebruiken om bv de snelheid van de motortjes die uit de controller komen te regelen? zo ja, hoe dan?

heb geen idee wat dr in die controllers zitten zullen wel of lichtsluisjes zijn net als in een muis of potmetertjes

en nee denk niet dat de geschikt is echte galvo's gebruiken capacitief feedback om de positie te bepalen van de as net als servo's bv

als het potmetertjes zijn kan ik ze toch gebruiken voor het regelen van de snelheid van de motortjes ofnie?

Op 4 januari 2005 20:29:41 schreef Aart:
Optisch wordt wel gebruikt in professionele galvo's (tot de CT-serie toe meen ik zelfs !) maar dan wel in een lichtdichte behuizing, symmetrisch en waarschijnlijk gemoduleerd tegen omgevingslicht en andere storing. :)

Heb voorlopig een soort van beschrijving van het galvodriverboard toegevoegd, later weer verder.

weet je dat zeker? heb laatst nog een defecte cambridge scanner uit elkaar gehad en daar zat geen optical feedback in zover ik gezien heb
maar goed dr zullen vast meerdere manieren zijn om de positie te bepalen maar het moet snel en betrouwbaar kunnen
opzich kan je ook wel 30k halen openloop dus zonder feedback alleen dan heb je waarschijnlijk erg veel uitschieters

Op 4 januari 2005 20:31:45 schreef l a s e r:
als het potmetertjes zijn kan ik ze toch gebruiken voor het regelen van de snelheid van de motortjes ofnie?

hangt er vanaf wat jij met motortjes bedoelt ?

Op 4 januari 2005 20:33:43 schreef ledfreak:
[...]
hangt er vanaf wat jij met motortjes bedoelt ?

gewoon normale motortjes die ook in speelgoed en dergelijke zitten.

ahem, als je uitschieters of wat ook hebt voldoe je natuurlijk niet aan de ILDA-snelheids afregeling bij de uitgestuurde snelheid. ;)

De maximaal bruikbare/haalbare openloop-snelheid wordt volgens mij vooral bepaald door het feit dat allerlei externe invloeden die je niet in de hand hebt (temperatuur, luchtdruk, mechanische wrijving etc) te groot worden als je naar verhouding enorm grote (regel-) krachten op een zo kleine inertie met zulke kleine wrijvingen uitoefend.

In een open loop systeem moet je daarom ruimere marges accepteren om het betrouwbaar te laten werken, closed loop gaat men zo een beetje tot de mechanische limiet geloof ik. :9

[edit]
@ ledfreak: Ik weet het, de meeste dingen zijn inmiddels ook wel eens voorbij gekomen denk ik. :) We houden er wel een lekker tempo op na zo. ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 4 januari 2005 20:45:29

Op 4 januari 2005 20:36:09 schreef l a s e r:
[...]

gewoon normale motortjes die ook in speelgoed en dergelijke zitten.

ohh ja dan zal het vast wel kunnen altans als dr potmetertjes onder zitten maar denk het niet denk dat het gewoon 4 schakelaartjes zijn
anders moet je hem ff open maken

Op 4 januari 2005 20:36:59 schreef Aart:
ahem, als je uitschieters of wat ook hebt voldoe je natuurlijk niet aan de ILDA-snelheids afregeling bij de uitgestuurde snelheid. ;)

nee inderdaad ik weet niet of je die links die ik hier boven posten hebt beken over die ilda standaarden maar die komen best nauwkeurig
maar als je ze niet haalt kan je ook geen fatsoenlijke graphics texten of zelfs beamshows geven omdat de straal niet nauwkeurig genoeg gestuurd kan worden

ik heb de controller al open gemaakt

Op 4 januari 2005 20:42:32 schreef l a s e r:
ik heb de controller al open gemaakt

ik had ook een gravis controller met een zelfde soort stick erop en die werkte middels een aantal(4) magneet sensoren en op de stick zat een magneet (duh...)

zonder rook geen elektronica

Op 4 januari 2005 20:46:43 schreef hilbren:
[...]
ik had ook een gravis controller met een zelfde soort stick erop en die werkte middels een aantal(4) magneet sensoren en op de stick zat een magneet (duh...)

ja dat kan ook natuurlijk dan wordt het magneetische veld gemeten en analoog uitgestuurd

twee kleine 'rol dingetjes' met een soort klein kastje eronder

Op 4 januari 2005 20:52:21 schreef l a s e r:
twee kleine 'rol dingetjes' met een soort klein kastje eronder

ahh ok dan zal het wel optiche zijn denk ik

dus wat kan ik er mee doen en hoe?

Op 4 januari 2005 20:54:44 schreef l a s e r:
dus wat kan ik er mee doen en hoe?

als het optische is niks helaas dan kan je beter 2 potmeters en 2 lm317s gebruiken om ze te regelen bv

kan ik de potmetertjes er niet op een of andere manier uitslopen, of de draadjes van de motortjes ergens aan solderen of zoiets dergelijks?

meschien wel zou je ff een fototje moeten maken kunnen we ff met je mee denken

ik zal ff een foto maken maar hoe zet ik die op dit forum?

Op 4 januari 2005 21:09:34 schreef l a s e r:
ik zal ff een paar foto's maken maar hoe zet ik die op dit forum?

anders mail ze ff post ik ze wel ff voor je gooi ze wel ff op me webspace

Op 4 januari 2005 21:10:05 schreef ledfreak:
[...]
anders mail ze ff post ik ze wel ff voor je gooi ze wel ff op me webspace

ok, de foto's zijn alleen niet zo duidelijk ben ik bang.

Op 4 januari 2005 21:11:31 schreef l a s e r:
[...]

ok, de foto's zijn alleen niet zo duidelijk ben ik bang.

aja we kunnen altijd ff kijken natuurlijk meschien dat het zo wel te zien is

wrm moet alles hier gequote worden????

zonder rook geen elektronica

Dit topic is gesloten