Nieuw laser en dergelijke topic deel 4

Dit topic is gesloten

zo heb de foto binnen het zijn pot metertjes volgens mij dus dan zou het wel kunnen

Op 4 januari 2005 14:37:26 schreef Croeske_b:
ik heb een klein vraagje,
ik heb nog wat mooie afbeeldingen van m'n laser en had die graag gepost , maar ik heb een klein probleempje,
ik heb me aangemeld bij http://www.expandctss.com/upload/
ik heb dan de foto gezocht die ik wil posten , en op upload geklikt en dan krijg ik een venster met:
De pagina kan niet worden weergegeven.
kan iemand me a.u.b. zeggen wat ik verkeerd doe ?

bij deze nog even Croeske zijn foto

http://www.martyn3d.speedxs.nl/beam.jpg
Scanners zijn catweazle lc2

Vandaag de 45mW 532nm van Quantum (Changsun product)binnen gehad :9~. Ziet er goed en zeer stevig uit. Binnenkort foto's nadat de laser ingebouwd is.

Ik heb zojuist m'n groene lasertje weer gerepareerd! :D

Nieuwe 808nm 200mW diode erin en gaan met die banaan! De output ligt nog wel rond de 13mW, maar ik denk dat dat aan de driverprint ligt of niet? Daar heb ik namelijk niets aan veranderd/verdraaid.

De dot is trouwens heel erg onscherp (op 100m 50cm doorsnee ongeveer)... Alle onderdelen zijn vuil binnenin denk ik. Heb er met mn handjes aangezeten. Hoe maak ik dat het beste schoon? Met spiritus of is er wat beters?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

spiritus laat zooi achter, beter even alcohol halen bij de apotheek oid..

zonder rook geen elektronica

Op 5 januari 2005 18:21:28 schreef Benadski:
Ik heb zojuist m'n groene lasertje weer gerepareerd! :D

Nieuwe 808nm 200mW diode erin en gaan met die banaan! De output ligt nog wel rond de 13mW, maar ik denk dat dat aan de driverprint ligt of niet? Daar heb ik namelijk niets aan veranderd/verdraaid.

De dot is trouwens heel erg onscherp (op 100m 50cm doorsnee ongeveer)... Alle onderdelen zijn vuil binnenin denk ik. Heb er met mn handjes aangezeten. Hoe maak ik dat het beste schoon? Met spiritus of is er wat beters?

Nou mooi toppie klinkt trouwens als een focus probleem heb je wel op de stripe size van de diode gelet ? anderd wordt niet niet meer goed gefocused op de vanadate en dan is de focus van de laser ook niet meer goed en het vermogen niet meer optimaal

heb je trouwens de driver niet afgesteld ?
het beste is om hem 20 tot 15 mA onder de max specs van de diode te houden

Op 5 januari 2005 18:23:12 schreef hilbren:
spiritus laat zooi achter, beter even alcohol halen bij de apotheek oid..

ik zou zowiezo niet met dat spul aan de gang gaan die optics zijn speciaal gecoat en als je die coating dr afpoetst dan gebeurd dr niks meer zou gewoon lens cleaner nemen of tft cleaner das ook goed

free_electron

Silicon Member

misschien een idee voor scanning :gebruik de scanmotoren uit 'oude' of 'afbraak' laserprinters. Dit is een 6 of 8 kantige spiegel die op de as van een motor zit. EN die zijn gemaakt om laserlicht te reflekteren.
Er komt een signaal uit dat aangeeft wanneer de motor volledig rondgeweest is ( 1 puls per omwenteling )

zet 2 van die dingen onder een hoek van 90 graden en regel de draai frequentie : instant lissajous figuren.

als wat slimme electronica maakt die ook de puls in de gaten houdt kan je er zelfs tekst mee schrijven. ( is trouwens exact hoe de laserprinter het doet )
en dus ook eender wat.

tis maar een idee ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 5 januari 2005 18:31:54 schreef free_electron:
misschien een idee voor scanning :gebruik de scanmotoren uit 'oude' of 'afbraak' laserprinters. Dit is een 6 of 8 kantige spiegel die op de as van een motor zit. EN die zijn gemaakt om laserlicht te reflekteren.
Er komt een signaal uit dat aangeeft wanneer de motor volledig rondgeweest is ( 1 puls per omwenteling )

zet 2 van die dingen onder een hoek van 90 graden en regel de draai frequentie : instant lissajous figuren.

als wat slimme electronica maakt die ook de puls in de gaten houdt kan je er zelfs tekst mee schrijven. ( is trouwens exact hoe de laserprinter het doet )
en dus ook eender wat.

tis maar een idee ...

opzich een leuk idee
maar een laser printer scant test op een hele andere manier dan een laser scanner
laser printer doet het zo
.
.. .. ... ..
.. .. .. .. ..
... ... .. .. ..
.. .. .. .. ..
.. .. ... ..
Die scant text door de laser heel snel aan en uit te zetten als d spiegel in de goeie stand staat

lol voorbeeld posten werkt niet echt hoor maar de stond hoi in de preview lol

klopt en je moet er ook rekening mee houden dat je een veel fellere laser nodig hebt omdat hij de meeste tijd gewoon uit staat...
en voor de rest is het hele lasereffect ook weg, je krijgt op deze manier meer een tv beeld (tv werkt overigns bijna hetzelfde)

zonder rook geen elektronica

Op 5 januari 2005 18:23:44 schreef ledfreak:
[...]

Nou mooi toppie klinkt trouwens als een focus probleem heb je wel op de stripe size van de diode gelet ? anderd wordt niet niet meer goed gefocused op de vanadate en dan is de focus van de laser ook niet meer goed en het vermogen niet meer optimaal

heb je trouwens de driver niet afgesteld ?
het beste is om hem 20 tot 15 mA onder de max specs van de diode te houden

Geen idee wat de stripe size is, deze zit er nu in... Van de oude diode weet ik het trouwens ook niet eens. Dat was een 5,6mm diode zonder kapje, goedkoop dingetje neem ik aan.

Ik heb ff de stroom vanuit de batterijen gemeten, die is 300mA. Is dit ook de stroom die door de laser gaat? Dan zou ie goed moeten staan denk ik...

EDIT: De coating heeft toch geen invloed op het licht meen ik? Da's alleen ter bescherming van het glas en om IR weg te halen uit de output of heb ik het mis?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ahh ok denk dat ik het al weet is een multimode diode die er nu in zit daar kan het ook aan liggen hangt er helemaal vanaf wat dr eerst in zat stripe size is 50 um in jou geval das opzich wel goed

nee de stroom moet je tussen de driver en de diode meten
in jou geval zou de diode dan op 2 volt max 350 mA mogen trekken dus als je hem op 300 afregelt dan is het goed want nu meet je waarschijnlijk 300 mA op 3 volt als je tussen de laser en voeding meet

nou de coatings op de ktp en vanadate zijn erg belangrijk zonder die coatings doet ie helemaal niks meer deze coatings zitten er ook niet op ter bescherming maar om bepaalde golflengtes wel of niet door te laten als bv de hr coating op de ktp zou missen dan komt er geen groen meer uit speel maar eens met dit tooltje en kijk maar een hoe veel dat het vermogen beinvloed

http://www.laspro.de/virtual_dpssl.htm

btw zoiets zal dr wel ingezeten hebben

http://www.roithner-laser.com/All_Datasheets/Laserdiodes/RLT808150GO.p…

Ok, dus moet ik een beetje lens/TFT cleaner halen... Dan de laser weer in de bankschroef (ja, anders krijg ik 'm niet uit elkaar). Alles uit elkaar halen en dan schoonpoetsen... Ow een fijn doekje moet ik dan dus ook nog hebben, ik neem aan dat een theedoek (met kalkresten uit het leidingwater) een nachtmerrie zal zijn voor de kristallen en de lenzen.

Zijn die kristallen erg breekbaar/broos? Ze zitten in de laser gelijmd namelijk, ik weet niet of ik ze los moet "breken" om het vuil eruit te krijgen...

EDIT: Ja, zo'n lasertje was het ongeveer (maar dan 5,6mm), het element en de fotodiode waren nauwelijks met het blote oog zichtbaar, er was één bonddraad afgebroken, solderen leek me niet niet mogelijk. :P

Heb ik trouwens wel een redelijke vervanger voor de kapotte laserdiode uitgezocht? Of had het wat beter gekund?

[Bericht gewijzigd door Benadski op woensdag 5 januari 2005 19:34:10

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 5 januari 2005 19:30:36 schreef Benadski:
Ok, dus moet ik een beetje lens/TFT cleaner halen... Dan de laser weer in de bankschroef (ja, anders krijg ik 'm niet uit elkaar). Alles uit elkaar halen en dan schoonpoetsen... Ow een fijn doekje moet ik dan dus ook nog hebben, ik neem aan dat een theedoek (met kalkresten uit het leidingwater) een nachtmerrie zal zijn voor de kristallen en de lenzen.

Zijn die kristallen erg breekbaar/broos? Ze zitten in de laser gelijmd namelijk, ik weet niet of ik ze los moet "breken" om het vuil eruit te krijgen...

ja het voordeel aan tft cleaner is dat ie streeploos opdroogd en niet bijt enz enz en inderdaad een heel zachtdoekje bv brillen poets doekje ofzo moet wel lukken
en de crystallen kan je het beste zo veel mogelijk vanaf blijven want die kunnen niks hebben en breken heel snel het is echt een klote werkje mocht ie nou toch breken heb ik nog wel een ktp en vanadate crystal liggen

het lullige is dat je hem waarschijnlijk nooit meer 100 % goed afgesteld krijgt dan

weet van de ktp dat ie goed is maar de vanadate is gescheurd volgens mij

hoe zit jou laser in elkaar heb je dr foto van ?

't Is niet precies dezelfde, maar de binnenkant is dus een soort buis (bij mij messing) bestaande uit allemaal delen die los te schroeven zijn. De laserdiode zit met een ringetje met schroefdraad vastgedraait.

http://shop.laserpointer4u.de/catalog/images/gl-01_2.jpg

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ahh ok dan weet ik al hoe die zit

zo zeker ? http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/laserpic/grn38.jpg

Nee, 't is toch heel anders, elk elementje zit in een zelfde soort buisje met een eigen schroefdraad.

Oja, wat ik nog ben vergeten, de nieuwe laser past niet 100%, die zit nu strak tegen de eerste lens aan. Is dat erg? Het zou natuurlijk ook de te grote dot kunnen verklaren of niet?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 5 januari 2005 19:45:59 schreef Benadski:
Nee, 't is toch heel anders, elk elementje zit in een zelfde soort buisje met een eigen schroefdraad.

Oja, wat ik nog ben vergeten, de nieuwe laser past niet 100%, die zit nu strak tegen de eerste lens aan. Is dat erg? Het zou natuurlijk ook de te grote dot kunnen verklaren of niet?

ahh precies das trouwens wel gunstiger dan die losse delen zo als op de foto
humz dat zou inderdaad zeker wel uit kunnen maken dan is de focus ook niet meer optimaal de reden waarom de oude diode geen behuizing had is waarschijnlijk dan ook geweest zodat ze de diode zo dicht mogelijk tegen de lenz konden aan zetten maar dat haalt ie nou net niet meer op een paar mm dat kan wel verklaren waaom de straal zo snel breed wordt
zoiets zat er zeker eerst in
http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/laserpic/wsld-1.jpg

het is waarschijnlijk wel af te stellen hoor heb moeilijkere dpss lasers in me handen gehad dan dat hihi

VRAAGJE:

weet iemand hoe je het beste aan een laser veiligheid bril kan komen voor DPSS lasers? Dus die 808 nm, 1064nm en 532nm filteren.

Op 6 januari 2005 12:07:27 schreef SuperBeamer:
VRAAGJE:

weet iemand hoe je het beste aan een laser veiligheid bril kan komen voor DPSS lasers? Dus die 808 nm, 1064nm en 532nm filteren.

Ja roithner verkoopt ze en op ebay staan ze ook vaak

Op 5 januari 2005 18:14:45 schreef mp3jay:
Vandaag de 45mW 532nm van Quantum (Changsun product)binnen gehad :9~. Ziet er goed en zeer stevig uit. Binnenkort foto's nadat de laser ingebouwd is.

Waar heb je deze laser gekocht? Welk type is het precies? Op de site van Quantum (http://www.laserquantum.com) zie ik um nog niet. Graag foto's natuurlijk :)

Op 6 januari 2005 19:52:47 schreef geronimoos:
[...]

Waar heb je deze laser gekocht? Welk type is het precies? Op de site van Quantum (http://www.laserquantum.com) zie ik um nog niet. Graag foto's natuurlijk :)

komt ie ook niet vandaan volgens mij quantum maakt alleen highend lasers van duizende euros

Op 6 januari 2005 20:55:42 schreef ledfreak:
[...]
komt ie ook niet vandaan volgens mij quantum maakt alleen highend lasers van duizende euros

Klopt, hij wordt geleverd door Quantum maar volgens mij gefabriceerd door Changchun. http://www.cnilaser.com/index.htm

Ledfreak, ken jij toevallig iemand die snelle galvo's en driverboard te koop heeft welke met de DAC aangestuurd kunnen worden ? Zo niet dan ga ik bij Medialas bestellen.

Op 6 januari 2005 21:11:19 schreef mp3jay:
[...]

Klopt, hij wordt geleverd door Quantum maar volgens mij gefabriceerd door Changchun. http://www.cnilaser.com/index.htm

Ledfreak, ken jij toevallig iemand die snelle galvo's en driverboard te koop heeft welke met de DAC aangestuurd kunnen worden ? Zo niet dan ga ik bij Medialas bestellen.

humz ik weet nog een 2e hands setjes catweazle scanners met 3 scanners dus 1 voor blanking voor 450 euro
staat in duitsland

Dit topic is gesloten