Op 9 januari 2005 13:26:46 schreef Aart:
Als je een Nd:YAG rod met zo een array pompt is dat een DPSS..
Maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, het is geen simpel/zinnig/handig uitgangspunt voor een kleine DPSS met SHG. Ik kwam echter ook dit plaatje tegen waar men wel zo pompt.
Als ik nog eens tijd en geld heb wil ik ook wel eens proberen een kleine groene DPSS laser zelf te bouwen, maar zie toch wel erg op tegen de mechanica en de kosten van de optica.
ja ok opzich wel maar werkt toch anders een dpss laser met een yag crystal en heeft meestal een ring cavity
een gewonen dpss niet
dus oficeel is het dan een yag laser ipv een dpss
maar ja dpss is ook een verzamel naar voor alles wat met een diode gepompt wordt
maar goed het verschil is minimaal yag worden over het algemeen ook gebruikt voor de zwaardere lasers
een yag rod heeft ook geen gepolarizeerde output daarom zit er ook een polarisati filter voor want die is nogdig voor de ktp das een voordeel aan vanadate die geeft standaard een gepolarizeerde output
mijn oude compass had ook een yag rod die aan de voorkant gepompt werdt ipv de zijkant
als je wilt heb ik nog wel een ktp vanadate en een output coupler liggen je hebt alleen maar een pomp diode nodig en dan heb je groen
zo zat het bij mijn compass