AEG Lavamat 6000 wasmachine schakelt zichzelf kort-periodiek in en uit

OK. Dubbele check gedaan, inderdaad nu 5v tussen de elco en de + draad. Ik ga de + draad eraan solderen en ga meten.

OK. Mijn soldeerbout wordt nu niet meer warm. Het moet niet gekker worden. Ik wist niet eens dat die dingen kapot konden gaan.

Dat gaat 'm dus zijn voor vanavond. Morgen een nieuwe soldeerbout aanschaffen. Wordt vervolgt dus.

Hartelijk dank voor je hulp! Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Fijne avond!

Ok. Veel succes morgen.
Mss zijn er hogere krachten aan het werk. Heb je nog ergens maagden liggen om te offeren?

[Bericht gewijzigd door EricN op (67%)]

Haha!

Ik had toevallig nog een andere bout liggen.

Draadje gesoldeerd, meet 12.00V op de elco. Ook voel ik geen warme componenten.

Dit is dus de printplaat volledig los van de wasmachine met alleen de 12V erop.

[Bericht gewijzigd door baskeee op (23%)]

Het lijkt dan toch van ervoor te komen. Richting trafo of de componenten er rond. (D1-2-3-8-7-6)
Een mogelijke volgende stap is de adapter er aan laten zitten. De boel ineen en testen met beide in het stopcontact. Mss eerst zonder adapter ter bevestiging van vorige situatie en daarna met adapter in het stopcontact.

Een volgende stap is mss de componenten rond de trafo nameten in zoverre dat mogelijk is terwijl ze opgesoldeerd zitten en een vervang trafo zoeken uit een sloopprint. Staat er text op de trafo? Is er een foto?

Na het aansluiten van de AC op de wasmachine inderdaad 7V op de elco. Na het aansluiten van de adapter 12V op de elco. Maar de situatie is nu veranderd: zowel met als zonder adapter ingeplugd komt de wasmachine nog maar zelden (lees tot nu toe 2x) voor een fractie van een seconde tot leven. Hij lijkt nu dus nog meer overleden dan voorheen.

Zonder adapter nog steeds +7v and +5v op de 2 elco's. Met adapter netjes +5v en +12v.

Edit: wellicht heeft de hitte hier iets mee te maken, dat weet ik niet. Met adapter werkt de wasmachine in ieder geval nog niet naar behoren (ik neem aan dat je daar op hoopte?)

[Bericht gewijzigd door baskeee op (17%)]

Op hopen weet ik niet echt want als het in de trafo zit gaat deze test niet helpen. Eerder hopen op een helpende reactie. Qua bush fix zitten we bijna op droog zaad.
Mss dat ook de 5v met een ladertje of adapter extern voorzien iets oplevert maar er zijn andere problemen die roet in het eten kunnen gooien zoals de stand by met de zwarte condensators en de netsynchronisatie. Een veel betere optie zou zijn de 6 tal diodes nameten en de trafo vervangen maar ook daar zijn er voor de hand liggende struikelpunten.

Helder, bedankt. Je weet inmiddels denk ik wel een beetje wat ik wel en niet kan en wat mijn mogelijkheden zijn qua apparatuur. Als je denkt dat ik dat nog kan proberen doe ik dat graag. Ik kan je uiteraard ook de sticker van de trafo doorsturen en als die niet te duur is nog eentje bestellen samen met de diodes.

Als denkt dat het beter is om de handoek in de ring te gooien en een nieuwe print aan te schaffen (als dat kan en niet te duur is) of een monteur in te schakelen is dat ook prima, ik heb al een hoop hulp van je gehad en kan me voorstellen dat het voor jou frustrerend is dat alles op afstand moet en dat ik niet alle nodige middelen en kennis heb.

Foto vd bovenkant vd trafo is handig. De kans dat je die kan bestellen is zeer klein. Eerder een sloopmodel zoeken.

Als je een sloopmodel vindt kun je dan de trafo van je print verwijderen en kun je betrouwbaarder de diodes meten.

Frustratie niet echt. Dan houd je dit niet vol maar het is wel wat met de handen achter de rug. Je voert de voorstellen nauwkeurig uit dus de kans op succes is er nog steeds. Waar ik bezorgder over ben is de tijdspanne die je nog hebt voor er wasmachine afwezigheids frustratie komt ten huize ginder.

Een nieuwe print bestellen is altijd een optie maar dat gaat dan weer richting 200€ (geprogrammeerd model!!). Dan moet je weer andere afwegingen maken gezien de risico's. Gaat het toestel dat waard zijn? Is er andere slijtage (rollagers/geurhinder...). Gaat het opgelost zijn met de nieuwe print? Met de huidige test is de kans heel groot maar nooit nul.

Is er tijd dan zou ik de trafo optie nemen. Ik kijk het in het weekend eens na thuis. Of volgende week tss de sloop.

Mss dat @smd wisselstuk opties heeft?

Wederom helder, dank je wel.

Dat snap ik volkomen. Je woont toch niet in de buurt van Eindhoven he? Dan kom ik langs met een krat bier en een wasmachine PCB ;)

Oh, de trafo is dus geen off-the-shelf component? Wat apart! Waarom is dat?

En tjonge wat een prijzen. Afgezien van dit probleem is de wasmachine volgens mij nog prima in orde.

Bijgevoegd is een paar foto's van de trafo.

Ik heb zoals je eerder vertelde de diodes proberen door te meten maar dat is maar een lastig verhaal, er zit een of andere coating over de pinnen heen. Moet ik dat gewoon wegschrapen? Voorzichtig geprobeerd maar het is redelijk stug spul.

Nogmaals bedankt voor je hulp. Je bent een topper! Hetzelfde geldt voor @smd _/-\o_

Helaas zelfs het verkeerde land. Laat staan stad.

Dat is haast nooit of the shelf. Besteld op maat vd print vermoed ik. Nu zit dit type print wel in een breder gamma van modellen en is per model een andere software geladen. De trafo blijft dus gelijk.

Beetje schrapen op de tin kan wel. Maar de koperdraad in de trafo die verbonden is met de massa en die laagohmig is gooit wel wat roet in het eten. Een trafo verwijderen is ook niet makkelijk gezien je alle pinnen gelijk moet heet stoken en je alzo (omdat het niet goed lukt en omdat de hitte de print beschadigd) schade maakt. Een oplossing is de trafopinnen over knippen of snijden en dan 1 voor 1 de pinnen er uit halen. Dit raad ik enkel aan als je een backup hebt in de vorm van een vervang trafo.

Uiteraard met de vraag of het wel de trafo is die de miserie veroorzaakt. In de voeding zitten wel meerdere componenten.

Voor een paar tientjes? Geen gekke dingen doen maar als dezelfde print er in zit en het is bijna gratis... https://link.marktplaats.nl/m2299726080?utm_source=ios_social&utm_…

[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]

Wel met zelfde euvel… kan kijken of ik zo’n print heb.. maar zit nu in Turkije voor werk, volgende week weer retour..

.

[Bericht gewijzigd door EricN op (100%)]

Abort mission. Ik heb hier op een soortgelijke print kort de globale werking geanalyseerd.
De 2 zwarte en de daarnaast liggende blauwe condensatoren vormen een eenvoudig netwerk ter ontsoring vd binnenkomende netspanning.

De relais zijn 12v modellen dus de print heeft wel degelijk 12v nodig maar...
De 5v en de 7v zijn omgekeerd gepolariseerd verbonden (zoals 2 batterijtjes in serie). De massa ligt tussen de 2 condensatoren en is met de middenaftakking vd trafo verbonden. De 2 trafo uitgangen zijn verbonden met omgekeerde diodes. De ene maakt dus +5v en de andere -7v. In serie krijg je dus 12v. (5+7). De +5v hangt ook aan de neuter. Dit soort opbouw is niet gebruikelijk. Er is dus geen galvanische scheiding en een normale dubbele voedingsspanning.

Ik lees ook in eerdere berichten dat de 5 en 7 niet wegvallen tijdens uitval. Dat er geluiden zijn en dat je 10vac meet over de elco's die nu nieuw zijn.

Dit maakt de diagnose al wat anders. Het lijkt of de voeding niet stuk is. Ook al heeft lawaai en ac spanningen ons op het verkeerde been gebracht. Mss moeten we toch nog eens terug komen op die ac spanningen. Hoe meet je het bv? Je sprak van lak. Mss toch een meetfout? Een ac meting behoort iets achter de komma te geven. Zeker geen decimalen.

Het verklaart voorlopig de uitval nog niet. Mss moeten we de werking vd stand by verder doorgronden. Voor zover ik deze ken (nog geen problemen gehad zoals deze en dus nog nooit de nood gehad dit ooit te analyseren) gaat hij niet in stand by (voeding in slaap) maar schakelt hij de periferie uit(display en leds). De trafo blijft "zingen" in stand by.

De bedieningsprint is dus nog niet vd verdachten lijst. De 7v theorie die 12v zou moeten zijn had de bediening vd verdachtenlijst geschrapt. Gezien dat niet klopt gaat deze redenering ook in de prullenbak. Ook de duidelijke vermelding 5v en 12v op het schema zijn op z'n minst misleidend.

Hey super bedankt voor je onderzoek! _/-\o_

Ik heb er een paar keer overheen moeten lezen maar ik begrijp je verhaal. Plot twist!

De eerste vraag die bij me opkomt: zal mijn 12v adapter geen additionele schade hebben gemaakt? Als ik het goed begrijp zou er dan 5+12=17v gemaakt zijn? Of zeg ik nu iets geks? Maar ik had de aansluiting naar de bedieningsprint volgens mij nog gemeten en die was gewoon 12v. Maar daar ben ik niet helemaal zeker meer van.

Ik weet niet wat je bedoeld met lak. Het gaat over het testen van de elco's in AC modus op de multimeter toch? Ik ga het morgen zeker nog eens meten. Nu eerst naar bed, het is laat genoeg.

Laat? Je bedoelt vroeg :-)

Ik zie dat je de term "coating" gebruikt. Mss accurater. Ik bedoelde dat deze mss je meting heeft beïnvloed bij de ac meting op de elco's. Als 1 pen niet voldoende kontakt geeft krijg je zweefspanningen. Houdt bv één meetpen tss je vingers. Dan meet je ook gekke dingen. Zweefspanningen.

Het schadeverhaal heb ik ook overwogen. Een 5v is cruciaal maar de 12v is daar minder vatbaar voor.
Echter zekerheid heb je nooit.

Klopt mijn veronderstelling dat de bediening terug in de verdachtenlijst kan? Of had je zelfs zonder de bediening aangekoppeld enige vaststelling gedaan van random uitval?

Die coating zit volgens mij alleen op de diodes. Heeft het nog zin om die coatings weg te schrapen om die diodes door te meten met de kennis van nu?

Ik heb de multimeter er weer even bijgepakt en kom op ongeveer dezelfde meetwaardes: 10,4vac op de 5V elco, 15vac op de 7v elco. Dat is op 200v ac modus op de multimeter. Ik druk goed hard op de soldeerpads, volgens mij is daar gewoon goed contact. Die waardes zijn ook redelijk stabiel over ~60s testtijd, met ~0,3vac variatie. Die variatie lijkt pulserend, van 14,7vac naar ~15,0vac en weer terug voor de 7v elco bijvoorbeeld. Op en neer.

Voor zover ik weet kan ik niet zien of de uitval ook gebeurt zonder bedieningsprint, dus inderdaad, ik heb geen enkele indicatie dat de bedieningsprint niet het euvel is. Als ik dat op een andere manier kan testen hoor ik dat graag.

Overigens ben ik er nog steeds vrij zeker van dat de uitval sinds het adapter experiment veelvuldiger en veel langer is. Is het kapotte component wellicht nu nog kapotter? 8)7 Ook lijken de aan-momenten in vlagen voor te komen. Soms 2 minuten uit, en dan een paar keer met enkele seconden ertussen aan voor ~een seconde, om vervolgens weer voor langere tijd uit te vallen. Geen idee of je daar iets aan hebt, ik vertel maar gewoon alles wat ik opmerk :)

Het zal toch niet gewoon een breukje zijn in de ribbon tussen de 2 prints? Of een breuk in de hoofdkabel (netspanning)?

Ik merk hier bij mijn model niet echt een dikke laag. Met de punt vd meetpen is het zo weg. Meten vd diodes kan nooit kwaad. Zeker ook de primaire diodes.

Heb je ook ac over de 400v elco gemeten? Die was toch vervangen? Mss start de voeding gewoon elke 50hz puls terug op? Meet ook over de 400v in dc mode. Opgelet. Is 300+ volt dc.

10vac is totaal not done dus dat kan een spoor zijn. We moeten alleen opletten dat we geen heksen jacht beginnen en op een meetinstrument probleem uit komen. Maar om te beginnen moeten we dat inkijken.

Wat gebeurt er als je netspanning meet. 500vac range dan wel. Meet je mooi 230v?
Meet dan mss nog eens over de elco's in diezelfde range. Zo sluiten we mss meetfouten uit?

Een kabelbruik zou makkelijk te meten moeten zijn en is niet vaak voorkomend. Als het toevoer is dan moet de 320vdc sterk wisselen. Is het bedieningsconnectie dan moet de 5 of 12 aan de bediening zelf moeten fluctueren. Kun je monitoren/meten.

Ik heb het frontpaneel eens opgezocht qua uitzicht/layout. Het is geen oud toestel. Niet direct iets wat ik op 2dehands of op de vuilbelt verwacht recentelijk. Wat was weer de leeftijd?

Ik ben weer aan het meten geweest:

• Netjes 225vac op de WCD
  • Netjes ~310vdc op de 400v elco
  • 680vac op de 400v elco

Bij de nieuwe vac meting van een van de 2 35v elco's zag ik ineens een waarde van ~-0,1vac - 0,2vac in plaats van de 10-15vac van voorheen. Verbaasd vroeg ik me af waarom die waarde ineens anders was, en toen zag ik dat ik de meetpinnen verkeerd om had: zwarte meetpin op de + van de elco en andersom. Na de pinnen om te draaien het oude resultaat: 10vac and 15vac. Beide elco's dus ongeveer -0,1vac tot 0,2vac bij omgedraaide polariteit van de vac meting. Vraag me niet waarom :? Had ik vanaf het begin - op + en + op - moeten meten? Zo ja, dat wist ik niet en excuses.

Een nog vreemdere opmerking: na het moment van het meten van de vac waarde van een van de 2 elco's (ik weet niet meer welke van de 2) met de omgedraaide polariteit was de wasmachine gedurende zo'n 10 minuten nog maar enkele keren kort uitgevallen. Met de aan-uitknop werkend en ook werkend na het uit- en inpluggen van de WCD. Dit is sindsdien het begin niet meer voorgevallen. Ook nu staat de wasmachine alweer een minuut of 10 happy aan zonder enige uitval. Het zegt mij niks, wellicht jou wel? Bij willekeurige uitval is het lastig patronen te detecteren maar dit is overduidelijk een plotselinge verandering ten opzichte van voor die meting waarbij een werkende wasmachine voor meer dan enkele seconden uitzondering was. Ah, nu is hij net weer even uit- en aangesprongen.

De leeftijd weet ik niet helaas. Is dat niet op te maken met de sticker?

Edit: Het suddert zo een beetje door nu. Ook weer met vlagen wat meer uitval maar nog steeds echt wel een verschil met voor de test. Heeft de PCB even een helder moment? Video voor de vibe check: https://streamable.com/go9djn

Wat een verhaal. Op z'n minst spannend te noemen. Ik heb ook nog nooit gehoord dat bij ac meting de polariteit van belang is. Mss toch iets met de kwaliteit vh meetinstrument.

Dat het nu weer wel beter gaat is goed nieuws. De 12v adapter heeft dus geen schade gemaakt.
Ik vraag me af of mechanische manipulatie ergens een haarbreuk in de printbaan triggert. Maar ik dacht dat je plooien en torsen al gedaan had zonder reactie? Haarbreuken zijn dikwijls gevoelig aan temperatuur wijzigingen. Dat had je ook al geprobeerd. Dus mss ook een dood spoor.

In ieder geval denk ik dat we rimpelspanning kunnen uitsluiten (ac op de dc).

Op de print doos staat meestal een sticker met datum.

Het vervelende is dat hij niet reageert op handelingen.

Koelkast kun je nog proberen. Begin met de bedieningsprint. Diepvries doe ik ook wel eens maar dan heb je het risico op condensvocht bij uitnemen dewelke kortsluiting en dus schade kan veroorzaken. Niet iets wat we willen.

Print trekt nochtans sterk op deze maar of software compatibiliteit binnen aanvaardbare grenzen ligt is nog af te wachten. Soms doet zo'n wissel niets (dood). Soms gaat het gewoon niet lekker. Ter uitval test had het interessant kunnen zijn. Spijtig vd afstand.

Het is inderdaad nogal wat! Goed om te horen dat je het wel spannend vindt ;)

De bedieningsprint ligt in de koelkast, zal hem strakjes opnieuw aansluiten. Bijgevoegd de sticker van die print en van de hoofdprint behuizing. Ik neem aan 2019? Stomme datum notaties 8)7

Plooien en torsen heeft inderdaad geen merkbaar effect volgens mij.

[Bericht gewijzigd door baskeee op (12%)]

Na 2x de bedieningsprint in de koelkast te hebben gehad voor een minuut of 10 lijkt het erop dat dit wel effect heeft: een koude print lijkt het probleem te verhelpen. Bij het opwarmen met de haardroger viel deze beide keren weer uit.

Ik ga dit nog enkele keren proberen want 2x is niet concluderend natuurlijk met zulke willekeurige uitvallen. Ik zal strakjes weer rapporteren.

OK. Na nog een cyclus of 6 zou ik zeggen dat het afkoelen van de bedieningsprint inderdaad effect heeft. Het blijft lastig conclusies trekken omdat alles zo willekeurig is met blijkbaar willekeurige langere vlagen van leven en dood maar na ~8 tests zie ik volgens mij wel een correlatie. Voorzichtige zekerheid van toch wel zo'n 80% zou ik zeggen.

Als we hier even vanuit gaan, is het dan einde oefening (voor de bedieningsprint)? Omdat vrijwel alles SMD is valt hier weinig aan te doen denk ik? Zijn deze prints wellicht goedkoper te bestellen? Tweedehands wellicht (gaan bij dit soort machines meestal de hoofdprint kapot?).

Zijn er met deze kennis nog andere tests die ik kan doen ter bevestiging?

Edit: ik lees wel eens dat de oven soms wonderen kan doen. Ik gooi het maar op...

Ik zou de test herhalen met de hoofdprint alleen, voordat we overhaaste conclusies maken. Stel je voor dat je dan dezelfde reactie krijgt. Haha. Gekker moet het niet maar het kan wel.

Een andere test kan diepvries zijn. Voor de hoofdprint die onder hoge spanningen staat zou ik het niet doen gezien het risico maar voor de laagspanningsprint (bedieningsprint) heeft het weinig risico. Maar doe eerst de vermogenprint maar in de frigo.

Thermische reactie is interessant. Dan kun je mss met zones werken of met cold spray (kalte75 of andere) op kleine plaatsen reactie uitlokken.

Heb je enkel de vermogenprint getorst en geplooid of ook de bediening destijds? Haarbreuken kunnen ook daar zitten. Ooit voor gehad dat het een smd soldering was. Geen idee welke want er was absoluut niets te zien. Elke soldering bijwerken was wel de remedie. Ik zou zoiets ook niet in 1x doen maar in bv stukken van 1cm2 zodat je weet waar de problemenzaaier zat. Bij mij vermoed ik een processor poot.
Mede door torsen (beperkt he. Dat de smd er niet af springen 8)7 ) en duwen kon ik een gevoeligere zone vinden.

Printen gaan bij deze zelden stuk. Zelfs elco problemen zie ik niet meer. Heel zelden een tny. Ze komen van ver. Waarschijnlijk waren ze hun miserie beu.

Maar...progress. Altijd fijn. Hopelijk geen korte heropleving vlak voor de dood.(nog wat moed inspreken...)

Edit: oven vind ik persoonlijk te riskant. Dan ga je randen aftasten. Ik weet niet of de "nu kan het toch geen kwaad meer" fase al aangebroken is. Wat als het begeeft? Dan weet je mss dat het daar toch in zat maar je kan niet meer terug en lassen op bv 250graden wat terug willen doen vloeien is vollens mij efficiënter door alles over te solderen. Wel geduld werkje met weinig kans op succes. Maar het gaat om de uitdaging. In werkuren heb je waarschijnlijk al een ander toestel verdiend?

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]