Ik heb alle 5 componentjes vervangen, helaas geen effect. Toen ik 'm inplugde ging 'ie meteen aan en bleef aan voor een seconde of 30 dus ik dacht dat het probleem opgelost was, maar helaas, toen sprong 'ie toch weer uit . Ik heb wel het idee dat na het vervangen van C11 en zijn broertje de uitval minder vaak voorkomt maar dat kan ook de hitte zijn.
Als jullie nog ideeën hebben hoor ik het graag.
Edit: een ding wat me eigenlijk nu pas opvalt: voor het starten van een programma pulseren een paar ledjes de startknop om aan te geven dat het programma gestart kan worden. Als de wasmachine aanspringt volgt de hoogte van het zoemgeluid van de voeding netjes die pulsering van die ledjes, een heel net pulserend gezoem. Als de wasmachine uitvalt veranderd dat nette pulserende gezoem in totale chaos. Het springt in rap tempo van laag naar hoog en alles wat daar tussenin zit zonder enige regelmaat of orde. Alsof de stabiliteit plots volledig verdwenen is.
[Bericht gewijzigd door baskeee op (41%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dringend tijd om terug van nul te beginnen. Ik zou uitzoeken welke secundaire circuits er zijn. Als ik goed zie zijn er 2 secundaire diodes. Dus mogelijk voor elke elco afzonderlijk een circuit. Wat je kan doen is de respectievelijke spanningen bepalen en dan deze vervangen door externe voedingen. De spanning kun je eventueel achterhalen met de service manual maar daarvoor is het productie nr voor benodigd. Is er een foto vh typeplaatje?
EricN
Ik zie een 12v en 5v circuit. Je 7v meting zit dus niet juist. Mogelijk overbelast.
Wordt er op de print iets bovenmatig warm. Opgelet met tasten en netspanning. Tenzij je over een IR camera beschikt.
Met de rest vd info kun je niet veel maar omdat ze voor mij had heb ik ze snel geforward(spam?)
[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]
Ah! Heb ze zojuist weer even gemeten en over c2 inderdaad nog steeds ~7.3v.
Kan ik veilig alle componentjes aanraken nadat ik de stekker uit het stopcontact heb gehaald? Dan laat ik 'm een paar minuten aanstaan en ga ik dan kijken of ik warme componentjes kan vinden. Op beide printjes denk ik?
Overigens heb ik zojuist voor het eerst andere geluidssignalen gehoord: 3 hoge piepjes achter elkaar, seconde of 2 ertussen en dan steeds opnieuw. Stopte na een seconde of 20. Display en ledjes geen verandering. Na opnieuw aansluiten die piepjes niet meer gehoord. Da's toch apart? Alleen de controleprint was aangesloten overigens.
EricN
Zoiets maakt altijd geluid. Of het abnormaal luid is kan ik van hieruit niet vaststellen. Overbelasting gaat het geluid uiteraard negatief beïnvloeden.
Wat meet je als ohmse waarde over de ontladen 7,3v elco?
Het kan ook zijn dat de 5v overbelast is en dat die met de energie gaat lopen. De terugkoppel regeling zit waarschijnlijk op de 5v lijn.
Als de spanning over de 400v elco weg is is het veilig. Meestal een seconde of 2 (5?)
De ohmse waarde van c2 is ~1.3kΩ als deze ontladen is, kan dat? Is lastig meten want loopt heel rap op en zit binnen een paar seconden op OL.
Ik voel geen warme of hete componenten helaas 
EricN
Lijkt in orde. De andere elco vd 5v?
De overbelasting kan ook in de voeding (bv trafo) zitten.
Persoonlijk zou ik extern een 12v aanbrengen met voedinkje maar dat is mss te veel geknutsel.
Een alternatief is mss de 12v belasting los leggen maar dan moet er eerst gerevesed engineered worden.
Enkel 230v op de print zonder de rest verbonden. Wat gebeurt er met de 12v?(7v) met en zonder bedieningsprint aangesloten.
[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]
5V elco blijft op 2.7KΩ steken als de bedieningsprint is aangesloten, stijgt richting OL als deze niet is aangesloten.
De 12V/7V elco blijft op ~7.2V steken zowel met als zonder bedieningsprint aangesloten.
400V elco zit overigens netjes op 318v.
EricN
Die metingen wijzen niet direct op een probleem. De bedieningsprint lijkt op het eerste zicht niet de oorzaak gezien zonder de spanning ook niet 12v wordt.
EricN
Ik probeer even te denken waar we nog mee verder kunnen.
Mss een adaptertje van 12v zoeken en dat op de "7v" elco hangen? Zakt dat nog weg dan is het een belasting na de voeding probleem. Werkt hij dan wel dan is het een probleem voor de voeding. Elco(reeds vervangen) . Extra secundaire capaciteit om hogere freq weg te filteren (smd model). Maar dat wordt dan warm. Maar een halve mm grote condensator ga je niet voelen. Een warmtecamera is dan van doen. De diode? Maar dan verwacht ik nog ergere reacties en temperatuur reactie. De trafo maar daar is moeilijker achter te komen op zowel fysiek als diagnostisch gebied. Het is een beetje vast zitten zonder extra hulp. Of zie je een 12v vinden toch zitten?
Alles na de 12v elco los leggen is een optie maar dan moet je de printbanen analyseren (reverse engineering)
Een 12v adaptertje aansluiten kan ik zeker proberen, die heb ik wel ergens liggen. Gewoon direct aan de 7v elco he?
Ben ik wellicht te langzaam geweest met het controleren op hete componentjes? Ik moet zeggen dat ik toch een beetje bang ben om die print aan te raken met die 400v elco dus er zat zo'n 30 seconden tussen het unpluggen en het voelen, wellicht was de hitte toen al verdwenen? Ben je zeker dat ik na 5s die hele print veilig aan kan raken? Excuses voor het navragen, ik heb een keer 230v op m'n tengels gehad en ben sindsdien toch een beetje huiverig met netspanning 
EricN
Edit: even checken voor je begint dat de plus vd elco (7v) en de 12v aansluiting die je op het schema ziet (J3-4) wel verbonden zijn! Ohms nul.(niet hetzelfde dan OL)
Nee. Blijf er maar van af. Het is enkel nuttig als je direct voelt en als je niet exact weet waar wel en niet mag kun je niet veilig werken of maak je meer stuk door de stroom door je vingers (op de printcomponenten bedoel ik). Dit is maar een poging tot bush fix. We zoeken andere metoden.
12v adapter. Mss een stappenplan
1: meet de 12v spanning vd adapter. Deze mag niet (veel) hoger zijn dan 12v. Een ziekte waar adaptertjes wel aan lijden. 15v is geen abnormale waarde voor een 12v adapter.
2: indien 12v: zoek de min en soldeer deze op de min vd 7v elco.
3: meet de spanning tss de niet aangesloten 12v draad (de plus normaliter) en de plus vd elco. Dit zou 5v moeten zijn. Is het 20v dan heb je een fout begaan en de verkeerde min genomen 
4: zet (soldeer) de plus draad op de plus vd 7v elco.
5: steek de adapter in maar niet de printplaat.
6: zakt de 12v in?
7: wat is de specs op de adapter? Stroomwaarde?
8: gezien je geen 230 v en enkel 12v vd adapter gebruikt kun je op warmte voelen. Zachtjes en voorzichtig. Met je vingers die stroom geleiden niet teveel kruipstromen veroorzaken.
Wat je kan doen is stukjes draad solderen op punten waar je wil meten. Uiteinde rond de meetpen draaien en alzo kun je met handen uit de buurt van spanningen meten of meten terwijl je andere dingen doet. Bv adapterspanning meten over de elco bij vastsoldering vd adapter.
Op woensdag 13 augustus 2025 22:35:35 schreef EricN:
Edit: even checken voor je begint dat de plus vd elco (7v) en de 12v aansluiting die je op het schema ziet (J3-4) wel verbonden zijn! Ohms nul.(niet hetzelfde dan OL)Nee. Blijf er maar van af. Het is enkel nuttig als je direct voelt en als je niet exact weet waar wel en niet mag kun je niet veilig werken of maak je meer stuk door de stroom door je vingers (op de printcomponenten bedoel ik). Dit is maar een poging tot bush fix. We zoeken andere metoden.
12v adapter. Mss een stappenplan
1: meet de 12v spanning vd adapter. Deze mag niet (veel) hoger zijn dan 12v. Een ziekte waar adaptertjes wel aan lijden. 15v is geen abnormale waarde voor een 12v adapter.
2: indien 12v: zoek de min en soldeer deze op de min vd 7v elco.
3: meet de spanning tss de niet aangesloten 12v draad (de plus normaliter) en de plus vd elco. Dit zou 5v moeten zijn. Is het 20v dan heb je een fout begaan en de verkeerde min genomen
4: zet (soldeer) de plus draad op de plus vd 7v elco.
5: steek de adapter in maar niet de printplaat.
6: zakt de 12v in?
7: wat is de specs op de adapter? Stroomwaarde?
8: gezien je geen 230 v en enkel 12v vd adapter gebruikt kun je op warmte voelen. Zachtjes en voorzichtig. Met je vingers die stroom geleiden niet teveel kruipstromen veroorzaken.Wat je kan doen is stukjes draad solderen op punten waar je wil meten. Uiteinde rond de meetpen draaien en alzo kun je met handen uit de buurt van spanningen meten of meten terwijl je andere dingen doet. Bv adapterspanning meten over de elco bij vastsoldering vd adapter.
Yes, die zijn verbonden.
Adapter is exact 12.00v
Bij stap 3 meet ik 12V, niet 5V.
EricN
Ah. Idd. In stap 3 moet je 230v op de print zetten om de 7v te krijgen. Vandaar de draadjes ter meting tip.
Na stap 3 de 230v niet meer gebruiken.
Stap 3 is om te vermijden dat er een polaritatie fout gemaakt wordt. Die minnen en plussen worden op de duur verwarrend. Stap 3 is een dubbele check
[Bericht gewijzigd door EricN op (34%)]
Op woensdag 13 augustus 2025 23:00:22 schreef EricN:
Ah. Idd. In stap 3 moet je 230v op de print zetten om de 7v te krijgen. Vandaar de draadjes ter meting tip.
Na stap 3 de 230v niet meer gebruiken.Stap 3 is om te vermijden dat er een polaritatie fout gemaakt wordt. Die minnen en plussen worden op de duur verwarrend. Stap 3 is een dubbele check
Helder. Ik meet +12V tussen de + van de elco en de + draad van de adapter. Dan is de min zoiezo goed verbonden toch? Ook heeft de mindraad van de adapter van die - strepen dus was daar zoiezo al vrij zeker van. Dan kan ik stap 3 overslaan lijkt me?
Edit: Dat was een domme constatering natuurlijk
. Maar van de - ben ik 100% positief.
EricN
Nee!! De streep is soms de plus!! De kans dat je iets mis gedaan hebt is klein maar niet nul. Verkeerde polaritatie is dodelijk voor de print. Game over. Wel voorzichtig werken zodat je niets stuk maakt.
EricN
Op woensdag 13 augustus 2025 23:04:57 schreef baskeee:
[...]
Maar van de - ben ik 100% positief.
Haha. Mooie woordspeling 
Haha, not intended in ieder geval 
Even voor de zekerheid: als ik met de negatieve meetpin op de draad met de strepen +12V meet en met de positieve meetpin -12V is dat toch concluderend? Dat scheelt me toch weer klooien met 230V voor die dubbele check.
EricN
Onlangs snel een IR onvanger geknutseld. Ik ontblote snel een usb draad om op een 5v ladertje de schakeling te kunnen testen. Dikke rode draad op de plus en de zwarte op de min. Prima, niet??
Nope. TSOP34 in de fik. Rood was de min. Zwart de +5v
Nooit aannemen. Altijd dubbel checken. Je wil snel iets en....te laat...
EricN
Op woensdag 13 augustus 2025 23:12:21 schreef baskeee:
Haha, not intended in ieder geval
Even voor de zekerheid: als ik met de negatieve meetpin op de draad met de strepen +12V meet en met de positieve meetpin -12V is dat toch concluderend? Dat scheelt me toch weer klooien met 230V voor die dubbele check.
Voor mij niet. Ik begrijp je uitleg niet.
De streep is op de min vd elco gesoldeerd?
Zit de zwarte meetdraad in de juiste aansluiting van je meter?
EricN
Op woensdag 13 augustus 2025 23:19:21 schreef baskeee:
OK. Dus zowel 230V op de print en de adapter in het stopcontact, toch?
Maar met de plus vd adapter los en op je meettoestel/meetpin en de andere meetpin op de plus vd elco.
De grote streep op de elco is wel de min.
Edit. Zo meet je spanningsverschil die bij goede aansluiting vd min, 5v behoort te zijn (12-7) en bij redenerins of meetfout 20v (12+7 ongeveer) gaat zijn.