benleentje
Golden Member
Nu ik de kolommen waterpas heb gezet +- 1 mm doet ie het weer niet.
Waterpas volgens jouw is niet hetzelfde als gelijkloop volgens de brug zelf.
Dit moet ik even uitleggen.
De brug heeft 2 potmeter en die moeten in waarde gelijk staan. Die staan in waarde gelijk als de spindels (Schroefdraad) op dezelfde positie staat. Ok nu staat die gelijk en staan beide helften in gelijkloop en het systeem denkt dat het dan ook waterpas staat. Maar dat hoeft niet zo te zijn de armen zelf staan dan nog niet op dezelfde hoogte en dan moet je 1 van de moeren lossen en dan kan je 1 van de arme verschuiven ten opzichte van het schroefdraad.
In Elke garage kan de vloer net even iets anders zijn en dan staan ze niet op dezelfde hoogte. JE zal de brug dus altijd op jouw vloer goed moeten stellen. Raadpleeg de Engelse handleiding.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
pe
Meten=Weten. Weet wat je meet.
In de Duitse handleiding hierboven staat precies wat je moet doen als hij opnieuw is opgebouwd en in gebruik wordt genomen
Op zaterdag 16 augustus 2025 19:09:12 schreef pe:
De mini cd boven de schakelaar heb je die al eens bekeken
Nee ik zou niet weten waar ik de cd in moet stoppen.
Ik zal de Duitse handleiding lezen.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 16 augustus 2025 18:50:30 schreef hefbrug1:
Oké ik kwam net terug van 50 minuutjes weg geweest te zijn en toen deden ze het opeens allebei tegelijk.Nu ik de kolommen waterpas heb gezet +- 1 mm doet ie het weer niet.
Heel vreemd
Dat zitten alle draden wel goed aangesloten want anders zou die het ook niet heel even doen om allebei gelijk te lopen.
Ik denk ook dat het verstandig is om nu gewoon de handleiding te gaan volgen. En het te beschouwen als een nieuw te plaatsen brug. Ik vond de Engelse beter daar stonden meer plaatjes in. Maar het is ook maar welke taal jouw voorkeur heeft. Beide handleidingen zijn goed.
Volgens de handleiding heb ik dit probleem dan:
4) PROBLEEM: Beide LED's knipperen afwisselend oranje/rood en de alarmzoemer klinkt
OORZAAK : De maximaal toegestane helling tussen de kolommen is overschreden
OPLOSSING : Het platform moet opnieuw worden gekalibreerd, verder gebruik is niet mogelijk.
Ik betwijfel het aangezien er zelfs nog een OUTWARD LEAN van 10 mm is toegestaan.
Ik ga het maar eens nameten.
benleentje
Golden Member
Ik g het nog eens proberen uit te leggen.
IN elke kolom zit een potmeter.
Als beide potmeter is dezelfde postsite staan en dezelfde waarde hebben dan is het volgens de aansturing in orde en gaan beide motor tegelijk lopen.
Ik betwijfel het aangezien er zelfs nog een OUTWARD LEAN van 10 mm is toegestaan.
Dat is dan volgens de positie van de potmeter daarin is een klein verschil toegestaan.
Maar het kan dan toch nog zo zijn dat er volgens de waterpas geen gelijke hoogte is, en die gelijke hoogte moet je dan zelf goed maken.
In de brug helft zit schroefdraad en een moer. De moer kan losgemaakt worden van het schroefdraad. Als de moer los is dan kan je die verschuiven ten opzichte van het schroefdraad en zo de hoogte goed instellen. Omdat je nu de moer verschoven hebt tegen over het schroefdraad staat het schroefdraad zelf nog in dezelfde positie en de potmeters dus ook.
Ik hoop dat het nu duidelijk is.
revado
Honourable Member
Dus inderdaad opnieuw inleren.
Die brug heeft iet ergs meegemaakt, in de zin van hij ging helemaal scheef vanwege een omgedraaide motor.
Dat is tijdens normaal bedrijf een noodsituatie waar de brug terecht door zal blokkeren tot dat opgelost is.
Zit er op de besturingsprint zo'n decimaal draaischakelaartje met 1,2,3 etc?
Op zaterdag 16 augustus 2025 20:11:48 schreef revado:
Dus inderdaad opnieuw inleren.
Die brug heeft iet ergs meegemaakt, in de zin van hij ging helemaal scheef vanwege een omgedraaide motor.
Dat is tijdens normaal bedrijf een noodsituatie waar de brug terecht door zal blokkeren tot dat opgelost is.
Zit er op de besturingsprint zo'n decimaal draaischakelaartje met 1,2,3 etc?
Nee, geen schakelaartje met decimalen gezien.
Dus als ik het goed begrijp, moet ik de moer van het schroefdraad los maken en dan uitrichten met de moer van de andere kolom zodat de potmeter dezelfde waarde registreert?
revado
Honourable Member
Maak eens een foto van het typeplaatje, dan is er misschien meer te vinden.
Eerst een duidelijk manual van deze brug vinden, anders kan je straks zeker een specialist laten komen omdat alles ontregeld is.
Het ding heb je werkend gezien dus iets defect lijkt mij niet heel snel het geval.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 16 augustus 2025 20:33:07 schreef hefbrug1:
[...]Nee, geen schakelaartje met decimalen gezien.
Dus als ik het goed begrijp, moet ik de moer van het schroefdraad los maken en dan uitrichten met de moer van de andere kolom zodat de potmeter dezelfde waarde registreert?
Ja.
JE zei eerder dat de brug ineens beide motor tegelijk deed aansturen. Als je dat nu weer voor elkaar krijgt dan staan beide potmeter gelijk. Dan is het een kwestie van de brug mechanisch te gaan gelijkstellen.
Dus inderdaad opnieuw inleren.
Die brug heeft iet ergs meegemaakt, in de zin van hij ging helemaal scheef vanwege een omgedraaide motor.
In heb dt nergens gelezen dat er een motor was omgedraaid en als dat al zo was dan is dat al opgelost. TS beschreef als laatste dat de brug het even gedaan heeft en hij daarna het waterpas ging stellen waardoor de brug het niet meer deed.
Nu denk ik dat hij dat waterpas stellen heeft gedaan door bovenin 1 van de spindels te verdraaien. Dan staan ze optisch wel waterpas maar door het verdraaien klopt de potmeter positie niet meer.
Eerst moeten de potmeter posities weer gelijk gaan staan en daarna kan je de brug mechanische gelijkzetten waarbij de spindels niet mogen bewegen maar door de moer ten opzichte van de spindel te verplaatsen .
Hierbij de foto. Ik heb al 2 handleidingen voorbij zien komen maar volgens mij is doen ze een wedstrijdje: zo min mogelijk nuttige informatie delen met de klant.
benleentje
Golden Member
Bedienungsanleitung Consul 2.30 Modula EL Evolution
6. Beim Aufstellen der Hebebühne auf die Parallelität der Motorachse zur Spindelachse achten. Für eine
Korrektur können die zwei Kopfplattenschrauben gelöst und wieder angezogen werden.
Blz 10
Blijkbaar moet je aan de motoras 2 schroeven losmaken en dan kan je de poelie zelf verdraaien en de potmeter die blijft dan staan of zoiets.
Sorry voor de mis informatie er zijn ook meerdere machines die op elkaar lijken.
Of wat ook zelf nog zou kunnen is dat potmeter zelf los moet en dan brug goed stellen en potmeter weer vast. En dan ook nog in de goed positie.
Ik wil met je meedenken maar ik heb verder geen idee hoe alles eruit ziet en wat er dan precies moet gebeuren.
Maar e besturing wilt dus dat 2 potmeters gelijk staan en er moet dan iets mechanisch verandert worden zodat de armen ook op dezelfde hoogte staan.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (38%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wel opletten met de potmeter loshalen van de as. dat is een tenturn. zet je die verkeerd ingesteld terug dan loopt deze door het eindpunt heen. en zo'n draadgewonden potmeter is niet goedkoop.
revado
Honourable Member
Op zaterdag 16 augustus 2025 23:27:43 schreef pe:
Cd in een andere laptop van buurman of familie duwen???
Ik zie die cd nu pas op de foto.
Ja, daar zal alles op staan inderdaad!
Even ergens in een computer stoppen.
Beste mensen,
Vandaag eindelijk de tijd gehad om weer verder te zoeken. En MET een goed resultaat. Ik heb beide potmeters losgehaald van de hefbrug en doorgemeten. Bleek dat er een verschil van 1.43 kOHM zat. Ik heb nu beide potmeters op gelijke waardes gezet (3kHOM) en nu werkt hij. Regelt de control unit zelf dan de waardes? Zolang hij maar gelijk wordt gezet?
Het enigste probleem wat ik nu nog heb is dat hij niet laag genoeg wilt zakken. Ik kan er nog geen auto opzetten.
Iemand enig idee waar hem dat in kan zitten? Denken jullie dat ik daarvoor weer iets moet aanpassen bij de potmeters? Ik heb een foto toegevoegd van de laagste positie dat ik hem krijg.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vermoedelijk staan je potmeters nu op de laagste stand. oplossing zou zijn, beide potmeters loskoppelen van de as in deze stand!, en met de hand de spindel op de laagste stand draaien, dan weer potmeter aan spindel koppelen. en niet te laag, want anders kan de spindel vastlopen. dus als ie merkbaar zwaarder gaat 1 slag terug draaien en dan potmeters weer terug op de spindel zetten.
Op zaterdag 23 augustus 2025 22:03:29 schreef testman:
vermoedelijk staan je potmeters nu op de laagste stand. oplossing zou zijn, beide potmeters loskoppelen van de as in deze stand!, en met de hand de spindel op de laagste stand draaien, dan weer potmeter aan spindel koppelen. en niet te laag, want anders kan de spindel vastlopen. dus als ie merkbaar zwaarder gaat 1 slag terug draaien en dan potmeters weer terug op de spindel zetten.
Dit zal ik vandaag gaan proberen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en houd de eindschakelaar in de gaten. als je 2 motoren hebt is er iig geen schakelaar op de snaar. heb er ook gezien met 1 motor waar een schakelaar op de snaar die in een bak op de vloer zat.
Op zondag 24 augustus 2025 08:50:27 schreef testman:
en houd de eindschakelaar in de gaten. als je 2 motoren hebt is er iig geen schakelaar op de snaar. heb er ook gezien met 1 motor waar een schakelaar op de snaar die in een bak op de vloer zat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje gek wordt van deze hefbrug. Misschien had ik toch beter een hydrauliek variant kunnen kopen.
Ik heb een foto toegevoegd van de potentiemeter met het hele systeem eromheen. Ik krijg de brug niet fatsoenlijk aan het werk. Heel irritant.
Als ik het goed begrijp, hoeft het plastic tandwieltje een klein beetje verschil te hebben vergeleken de andere en je potentiemeters krijgen een compleet andere waarde waardoor de hefbrug weer blijft vast hangen. Ook merk je soms dat de hefbrug automatisch aan 1 kant stop om de andere kant weer gelijk te krijgen qua hoogte. Ik vind het maar een goedkoop systeem. Toevallig met wat mensen gesproken van een garage en die waren allemaal geen fan van dit soort bruggen.
Dus de omwettelingen van de spindel worden omgezet naar de bout en die zet het om naar het plastic tandwielsysteem en die draait aan de potentiemeter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat snaarwiel zit direct op de spindel toch? omdat de spindel veel meer als 10 omwentelingen doet zit er een vertraging op zodat het met die potmeter geregeld kan worden. als je dat nylon tandwiel eraf haalt kun je de as laten draaien zonder dat de potmeter dit registreert. wrs staat deze nu voor de regeling op de laagste stand, hoewel dat niet zo is fysiek. de spindel met de hand draaien zodat de armen nog iets zakken, maar niet te ver.
wat ik bij dergelijke bruggen zie is dat er vaak een passtuk van rubber op de arm ligt om eea uit te balanceren.
ken dit model brug ook met hydrauliekpomp bij een grotere garage. erg chinees overigens en draait ook op 3 fasen..
Op zondag 24 augustus 2025 17:52:57 schreef testman:
dat snaarwiel zit direct op de spindel toch? omdat de spindel veel meer als 10 omwentelingen doet zit er een vertraging op zodat het met die potmeter geregeld kan worden. als je dat nylon tandwiel eraf haalt kun je de as laten draaien zonder dat de potmeter dit registreert. wrs staat deze nu voor de regeling op de laagste stand, hoewel dat niet zo is fysiek. de spindel met de hand draaien zodat de armen nog iets zakken, maar niet te ver.wat ik bij dergelijke bruggen zie is dat er vaak een passtuk van rubber op de arm ligt om eea uit te balanceren.
ken dit model brug ook met hydrauliekpomp bij een grotere garage. erg chinees overigens en draait ook op 3 fasen..
Helaas werkt het niet. af en toe heeft de lift ook hiccups en blijft 1 kant 2-3 seconden staan totdat de andere er weer bij is. Doet mij vermoeden aan een slechte potmeter.
Ik heb beide potmeters losgehaald en doorgemeten. Helaas is mijn kennis mbt potmeters zeer weinig dus ik heb geen idee hoe ik een slechte potmeter kan herkennen. Ik heb een foto toegevoegd van de specificaties van de potmeter die erop zit.
Bij de ene potmeter meet ik 10.27 kOHM end-to-end
Bij de andere potmeter meet ik 9.22 kOHM end-to-end
Er is een lineare voortgang als ik aan de as van de potmeter draai.
Mij doet het vermoeden dat 1 potmeter slecht is, maar dat durf ik niet te zeggen. Ik zit te denken om 1 nieuwe te bestellen en deze te proberen...
Als iemand een 100% manier heeft om te testen of een potmeter slecht is hoor ik het graag. Ik heb wel alleen een multimeter ter beschikking zonder extra kabels die ik kan vast klikken of iets dergelijks.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze potmeters gaan lang mee, maar het kan natuurlijk ook slijten en stuk. ben de 1 turn versie in deuropeners tegengekomen waar de as van de pot gewoon vastzat na 10+ jaren draaien. de hele slag bij elke keer openen dus menig duizenden keren.
als je dan toch nieuwe erin zet, neem er 2.
overigens als de ene motor sneller loopt klopt het wel dat die arm dan even wacht voor de andere om bij te lopen. je zou dan steeds bij 1 arm zien dat die achter/voor loopt.
de spindels in t vet houden scheelt ook, onder en boven lager en de slede waar de armen mee bewegen..
benleentje
Golden Member
Helaas werkt het niet. af en toe heeft de lift ook hiccups en blijft 1 kant 2-3 seconden staan totdat de andere er weer bij is. Doet mij vermoeden aan een slechte potmeter.
Het zou een een gaar relais kunnen zijn. Chint relais zijn niet de beste.
Als je de lift omhoog stuurt dan kan je kijken of beide relais tegelijk opkomen en dat dan ook beide motoren draaien. Als de relais wel gelijk opkomen maar de 1 motor gaat dan later draaien is het een versleten relais.
Als de relais niet tegelijk opkomen dan kan het de potmeter zijn.
En daarnaast kan het ook nog een slecht contact zijn van een draad die net niet goed vast zit of net niet goed in een klem. Je zou de klemmen op de relais nog met een schroevendraaier even kijken of die goed aangedraaid zitten
Op zondag 24 augustus 2025 21:12:27 schreef benleentje:
[...]Het zou een een gaar relais kunnen zijn. Chint relais zijn niet de beste.Als je de lift omhoog stuurt dan kan je kijken of beide relais tegelijk opkomen en dat dan ook beide motoren draaien. Als de relais wel gelijk opkomen maar de 1 motor gaat dan later draaien is het een versleten relais.
Als de relais niet tegelijk opkomen dan kan het de potmeter zijn.
En daarnaast kan het ook nog een slecht contact zijn van een draad die net niet goed vast zit of net niet goed in een klem. Je zou de klemmen op de relais nog met een schroevendraaier even kijken of die goed aangedraaid zitten
Zal hier ook naar gaan kijken. Alle draden heb ik toch wel 10x nagelopen. Wel lastig te controleren of het relais kapot is of niet. Maar goed, ik zal kijken.