rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De aanstichter heeft ondertussen aan mij doorgegeven dat ie eea gaat meten. De motor is 1.5kW, 40 jaar oud, dus zal wel niet te efficient zijn.
Als ik 80% overall efficientie schat, krijg ik bij 2800 RPM een slipverlies van 7%, en dus een 13% koperverliezen. Met 13% van 230V = 30V over de wikkelingen en 6A denk ik dat de wikkelingen rond de 5 Ohm zijn. Dit alles is alsof het een 1fase motor is. Met driefasen wordt het denk ik rond de 10 of 15 ohm.
Even voor de duidelijkheid: Ik begin overnieuw, nu wel rekening houdend met het feit dat ie driefase is.
Ik beschouw de motor als drie 230V motoren die parallel staan, ieder op 1 fase. (alsof ze in ster staan, of dat daadwerkelijk zo is maakt even niet uit). Wederom 13% koperverliezen, dus 30V over de wikkeling (200V tegen-EMK). Nu loopt er maar 2A per fase, dus 15 ohm. Als je dit dan tussen twee aansluitingen meet, dan meet je het dubbele hiervan, dus 30 Ohm. Een blackbox in ster of in driehoek (met aangepaste weerstandswaardes) kan je niet van de andere onderscheiden, dus ook als ie in driehoek in mekaar zit moet je volgens mij 30 OHm meten.
Ik denk dat ik dan initieel eigenlijk rond de 10A DC door de wikkeling zou willen hebben. 5* Inom, vergelijkbaar met de opstartstroom. De serieweerstand moet dan 30 Ohm zijn (325V-30V)/10A.
Een condensator die dan 3s iets doet moet van de orde van grootte van 100000uF zijn. Oeps.
Dan maar met een VEEL grotere weerstand eerst eens kijken of dat wat uithaalt.
benleentje
Golden Member
Ik heb net even een 1,1kW 3 fase motor die in driehoek staat op weerstand gemeten.
Ik meet 3x 5,3Ω
Omdat het in driehoek gemeten is, zou de weerstand van een losse wikkeling ca 8Ω moeten zijn
Driehoek = 8Ω in serie met 8Ω parallel aan een 8Ω weerstand.
Een 1,5kW motor zal dan een iets lagere weerstand hebben.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Het schematje van rew was bijna goed, middencontact aan de motor inderdaad en ergens nog wat power weerstanden tussen. Ik had er een kleine elco in zitten, denk ooit uit een oude voeding gesloopt, 400V of zoiets.
Het was ook maar een klein ding.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even met de laatste inzichten er ingetekend.
Ik overweeg trouwens de NUL te gebruiken voor de draad van het relais naar boven. Twee voordelen: Een relais voor 230 gaat werken en hoeft niet 400V te zijn. En er is minder spanning nodig voor de condensator.
Ik heb een discharge weerstand toegevoegd. Kan ook aan de andere kant van R2. Maar zo was makkelijker/netter te tekengen.
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
benleentje
Golden Member
Als er een nul in de machine zit dan kan je die gebruiken. Maar in oude installatie's vind je vaak geen nul.
Op zaterdag 30 augustus 2025 19:49:16 schreef rew:
Ik heb een discharge weerstand toegevoegd....
Waarom, die condensator komt toch wel leeg tijdens het remmen. Je motor is die weerstand toch al.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je kunt dit geheel ook uit een 12/24V transformator voeden, dan blijven de condensator en weerstand en beetje schappelijk.
MGP
LDmicro user.
Op zaterdag 30 augustus 2025 19:49:16 schreef rew:
Even met de laatste inzichten er ingetekend. .
Vergeet dat idee met een condensator maar, als ik mij nog goed herinner had je heel veel stroom nodig om een zaagmotor af te remmen.
Elke weerstand in serie neemt dan ook nog een deel van de energie op en dat is ook niet efficiënt met een condensator als bron.
Kruimel
Honourable Member
Op donderdag 28 augustus 2025 19:01:35 schreef rew:
Naar aanleiding van henry62 z'n idee:
Heb ik iets gemist? 
rew
Op zaterdag 30 augustus 2025 21:18:09 schreef Lambiek:
[...]
Waarom, die condensator komt toch wel leeg tijdens het remmen. Je motor is die weerstand toch al.
Als de schakeling nog in de testfase is, dan kan ik me voorstellen dat het relais niet werkt of niet goed aangesloten is. Dus praktisch geen nut. Maar voor de veiligheid: "kut relais doet het niet, die ga ik nu fixen.... BAM!" /die/ wil ik voorkomen. Kost een paar centen die 98% zeker niet nodig zijn, voor die ene keer scheelt het een "dikke auw!" of een dode knutselaar.
@MGP iemand had hierboven gemeld dat ie het geprobeerd had en dat het werkte, dus ik vind het 't proberen waard.
Op maandag 1 september 2025 15:33:06 schreef Kruimel:
Heb ik iets gemist?
Deze?. (Door mijn dyslexie zie ik Henry en Henri als "hetzelfde" en tik ik "random" 1 van de twee en zie ik niet "dat ziet er niet goed uit" wat bij normale mensen wel alarmbellen zou doen afgaan. Na 50 jaar trainen lukt het me tegenwoordig soms om "dat ziet er niet goed uit" te krijgen, maar dan weet ik bij *** niet wat er mis is. Google helpt me dan uit de brand. Maar bij Henry/Henri had ik dat helemaal niet.)