henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik ga die allemaal eens bekijken, thanks!
Iets anders wat ik me vandaag afvroeg:
Bestaan er geen goedkope balanceerapparaatjes voor 12v (pc-achtige) fans?
Het viel me op dat eigenlijk alle fans van elk merk op hoger toerental beginnen te trillen door onbalans, terwijl dat niet nodig is.
(kleine correctie op een van de fanbladen zou dat prima op kunnen lossen)
Bij sommige betere fans is de onbalans klein, maar het irriteert me als iets onnodige (makkelijk op te lossen) problemen geeft.
Voor zelfbouw is de mechanische constructie (voor mij althans...
) wat hoog gegrepen...
(electrisch zal het wel meevallen, met voeding, wat sensors en een strobe led kom je al een heel eind...)
Vreemd dat daar nog nooit een of andere Chinees op is gesprongen, ze maken daar tenslotte alles wat denkbaar (en ondenkbaar...
) is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zoek rubber o-ringen voor in een elektronisch apparaat (in het mechanische deel).
De ringen hebben als je ze doorsnijdt een vierkant profiel. Ze zijn 4mm breed en diep. De buitendiameter is 22mm, de binnendiameter zou dan 14 moeten zijn.
Het moet een soort zacht rubber zijn. Het gaat om grip op een stapel speelkaarten (hij zit onder de stapel, en moet steeds de onderste een zetje geven). De oude zouden ongeveer 3 miljoen kaarten gezien moeten hebben... Ik vind het zonde om 30 euro "handling" te betalen door ze bij de originele leverancier te bestellen als ik ook 50 stuks incl verzending voor een tiende daarvan op aliexpress kan bestellen.
Ik had gisteren op de bank wat zitten kijken en vond "makkelijk" geschikte dingen, en nu kan ik weer niets vinden. IK zal wel de juiste zoektermen vergeten zijn. Mogelijk is het rubber materiaal PU of TPU (*).
(*) Ik kan ze van TPU natuurlijk ook proberen zelf te printen. Ga ik ook nog proberen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 7 januari 2026 19:38:26 schreef henri62:
Ik ben op zoek naar een Eaton Halyester krachtgroepenkast van 360 x 270 mm, dus een K434 basis kast, met 2 stuks 3-fase groepen met gewone DII zekeringen (max 25A) in kunnen, schakelaar moet 4P zijn.
...
Nog even een antwoord op die post hoe dat nu afgelopen is.
Ik heb een dus een bestaande kast K434 die ik nog had liggen (met 6 stuks hoofdschakelaar) verbouwd en daar is dit uitgekomen:
De binnenkant:
De afdekplaat is 1028265 van Eaton, de 2 zekeringhouders LE27K-3 van Hager (met porseleinen onderkant, kortom goed spul).
De 2 plastic rails + montage/draaiklik dingen heb ik weer uit een andere kast gesloopt die ik nog had liggen.
Ik heb alleen een plastic plaatje (8mm dik) links en rechts onder de DIN rail moeten maken om de rail er op de juiste hoogte te krijgen.
Passchroeven en koppen had ik ook nog liggen.
Ik moet alleen van de oude deksel nog 6 gaten dichtmaken (ca 20 mm), kijken of dat een beetje lukt en er nog fatsoenlijk uit ziet anders een nieuwe deksel bestellen. Ook had ik nog van die nieuwe "duimwiel" schroeven erbij besteld dat je de deksel met de hand makkelijk open kunt maken.
Al met al niet veel gekost. ca 70 euro (Ex).
Voordeel is dat ik weer het nodige aan losse spullen kwijt ben en "gerecycled".
Ik zoek niet precies 'dit onderdeel' maar 'een' onderdeel.
Ik zoek een kortsluitvaste low-side driver voor iets van 100mA tot 500mA, het liefst met iets in de vorm van een fold back.
Nu kan ik zelf wel iets in elkaar draaien met een hand vol torren, maar wellicht is er wat mooiers in de handel ... mijn joogle leveren me in ieder geval niet veel op.
Het moet 24V schakelen, en als er een paar volt achterblijven in de driver is dat geen ramp, daar is marge genoeg.
Wie weet er iets in die richting? Voor 'dikke' stromen denk 10A oid zijn er automotive dingen te vinden, maar dat is allemaal veel te heftig.
[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]
henri62
In de reeks van TI serie TPIC6C595 en consorten zijn er wel IC's te vinden, zelfs met een fault output.
Hey, ik wist niet eens dat die krengen een current limit hadden ... eens kijken of ik er eentje kan vinden die niet stiekem ook nog schuifregister speelt ...
In mijn huidige opzet zit een ULN2003, maar die rook je vrolijk uit bij sluiting 
henri62
Voor TI de selection guide:
https://www.ti.com/product-category/power-management/gate-drivers/low-…
Misschien is er ook een slection guide voor kleiner spul (< 1 A)?
De zoekterm is "Low side driver with current limit" of zoiets, ST, infineon, NXP ze hebben allemaal vanalles in hun programma.
Anders bij RS of Farnell mouser gaan zoeken met hun filters?
L9338 van ST is een 4 channel van 400 mA bijvoorbeeld.
L9826 is 8 channel, maar is weer serieel.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik ben met spoed opzoek naar deze relais.
De footprint is net wat anders dan gebruikelijk. Het is van hofang maar zou er dan minimaal 600 moet afnemen dat is wat veel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
https://www.arrow.com/en/products/hf179f12-h1tf/hongfa-europe-gmbh
Da's alvast een factor tien beter in de "hoeveelheid" hoek....
https://www.ebay.com/itm/266167075858
Daar moet je er tien bestellen voor een schappelijke 4.30 per stuk. Zal wel $25 aan verzendkosten bij komen.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Waar kan ik een paar potkernen (plaatje-1) van 500 mH -Diameter minder dan 30 mm,bestellen/kopen?
Ik kwam 2 spoelen in de junkbox tegen die precies 500 mH zijn maar die zijn wat te groot voor de toepassing.
Paul Welther
henri62
De GU-SH-112DM is wel anders kwa buitenmaat/vorm maar kwa pinout lijkt ie er wel op. Zou die misschien passen?
Wissel contact, maar je kunt de andere pin er wel afknippen als het moet.
eBay: https://www.ebay.com/itm/226054498429 ?? moet je wel een maand wachten.
Paul Welther
Helaas zijn de maten en lay-out heel anders. Op de print zitten er steeds 2 strak naast elkaar met een isolatie brug in de print is lastig. Is van een AC/DC converter van een hybride.
henri62
Paul Welther
Rutronik belde mij, ik had een bericht bij hofang achter gelaten, maar ook helaas vanaf 600 stuks, nu toch maar bij arrow besteld.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Jaren heb ik bijgaande doorgangsteste met volle tevredenheid gebruit. Hu heeft hiJ er de brui aan gegeven. 
Indertijd gekocht bij Connrad (Jaren '70) voor zo'n ƒ 15,- , maar die verkoopt hem niet meer.
Prijzen voor een nieuwe rijzen bij Conrad de pan uit.
Wie weet iets dergelijks te koop. Gewoon op batterijen, prijs naar huidige maatstaven.
Onder het gele kapje zit een testpen.
Het kapje er op en hij detecteert 230V AC (gebruik ik alleen nooit)
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op vrijdag 13 februari 2026 19:00:19 schreef Arco:
Wat detecteert het ding? (AC, DC, en welke spanning)
Voor mij voornamlijk connectiviteit, maar hij schijnt ook AC veld detecteren te hebben gekund. Nooit gebruikt.
't gaat mij voornamelijk om acoustisch vast te stellen of er al dan niet een onderbreking of een kortsluitng is.
Voor andere dingen pak ik wel een DVM.
Arco
Special Member
Tidak Ada
Op vrijdag 13 februari 2026 19:49:46 schreef Arco:
Voor connectiviteit heb je toch 2 pinnen nodig?
Zit er achterop een bus voor een 2e meetpin?
Er is een pin en een metalen vlakje wat je moet vastpakken, samen met het te testen gevalletje. Bij kortsluiting of positieve kabeltest gaat hij piepen. Niet geschikt voor netspaning!!
Voor de duidelijkheid:
Punt en touch plaatje
nonius
set SCE to AUX.
Dat lijkt eigenlijk wel heel erg op m'n zelfgebouwde zekeringtester: met één vinger (pink) raak je één electrode aan (een RVS-schroef aan de zijkant), en met de zekering (of gloeilamp, of.... wat je verder ook wil testen) het andere contact, een RVS-inbusschroef (het 'putje' maakt het contact maken lekker makkelijk).
Als er contact is gaat de LED branden en de buzzer zoemen. Is heel erg simpel, één FET en hooguit een paar weerstandjes, en een 9V-batterij.
Is simpel na te bouwen in de behuizing die je al hebt, me dunkt?
Of anders misschien een foto van de inhoud van je apparaat hier plaatsen? Het kan nooit veel bevatten of moeilijk zijn om te herstellen, denk ik.
In de mijne zit een 100k weerstand, een 1M weerstand met twee zeners 3V3 anti-serie (blijkbaar heb ik overspanningsbeveiliging voor de gate ingebouwd). Opdruk FET helaas onleesbaar, maar zal hoogstwaarschijnlijk een BS170 zijn, vermoed ik.
[Bericht gewijzigd door nonius op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada
Even veder gesloopt.
Er zit toch een IC in HEF4093BE Dat is een CMOS Quad Dual Schmittrigger
Helaas weet ik niet meer hoe ik de batterj aan moet sluiten. De draadjes waren afgebroken.
Verder zie ik nu op de uitvergroote foto, dat het schakelaartje flink gemalverseerd is.
Lijkt me niet de moeite om daar tijd in te steken als er iets leuks te koop is.
Ik heb genoeg te doen.
Jammer dat de markt in Nieuwleusen niets zal bieden.