maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jaren 80,de Elektuur preamp Prelude en de Crescendo eindversterker zaten bomvol met de ruisarme BC550C en BC560C.Die torren heb ik toen nogal "ruim"ingekocht.Ik heb ze niet geteld maar ik heb ,denk ik,nog een ruime voorraad.Maar zoals de TS al aangaf,als het niet voor audio of meten is gewoon een andere tup of tun gebruiken.
De BC550C en BC560C torren waren ook iets duurder dan de BC547 denk ik.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wen er maar aan dat dergelijke TH componenten verdwijnen, daar valt geen droog brood meer aan te verdienen. Alleen de grote componenten die op een koelblok geschroefd worden (TO-220, TO-247, etc.) zullen nog wel even blijven bestaan, al zie je ook daar dat de echt leuke nieuwe halfgeleiders alleen nog in SMD packages worden gemaakt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De BC550/560 zijn al 5 jaar obsolete. (zijn nooit erg geliefd geweest...)
Met wat fröbelen kun je de BC850/860 erop solderen...
Op woensdag 3 september 2025 18:26:22 schreef maartenbakker:
BC546 80V
BC547 50V
BC548 30V
BC549 30V low noise
BC550 50V low noise
de 547 doet ook 50V dus behalve de low noise weinig voordeel dus.
ik maakte vroeger eindversterkers (1W) met sloop onderdelen uit TV's.
en dat speelde prima en koste niks (wat experimenteerprint). denk BC547-557 en BD139-140 samen met een paar 1N4148 diodes en wat weerstanden. dus zo slecht zal een 547 nu ook niet zijn 
ik heb ze alvast in meerdere zakjes nog liggen. destijds op ali eens een grote voorraad gekocht. kan je voor vanalles gebruiken
Tegen de rijd dat je het verschil tussen twee transistoren kan horen ben je wel een stapje verder denk ik, dan heb je sowieso al wel een heel gevoelige schakeling gebouwd. Ik zat het me voornamelijk af te vragen omdat ik niet van plan was om meeste bakken vol met verschillende standaard transistoren op orde moet houden. Als ik nu 100 van die BC560C van Zonnepaneeltje koop zit ik wat alle specificaties die ik redelijkerwijs zou kunnen willen hebben goed, en is mijn voorraad mooi makkelijk. 
Op woensdag 3 september 2025 18:16:41 schreef Zonnepaneeltje:
Reichelt heeft hem gewoon.
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/zoeken/bc%20560?GROUPINDEX=0&s…
Tnx! 
Op woensdag 3 september 2025 19:02:12 schreef Arco:
De BC550/560 zijn al 5 jaar obsolete. (zijn nooit erg geliefd geweest...)
De BC550 van OnSemi is nog wel ruim op voorraad, daardoor was het me niet opgevallen dat de PNP niet meer te krijgen was. Ik vind het raar dat ze de helft van een complementair paar 'obsolete' hebben gemaakt.
Op woensdag 3 september 2025 18:38:47 schreef Hubie:
De BC550C en BC560C torren waren ook iets duurder dan de BC547 denk ik.
Anno 2025 zijn de kosten niet meer het echte probleem gelukkig. Als je die oude catalogi ziet (en corrigeert voor inflatie) gaat het pas opvallen hoeveel goedkoper transistoren zijn geworden. Wat dat betreft zijn de tijden wel beter geworden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De BC550C en BC560C zijn beiden obsolete, alleen de BC550 (zonder suffix) is nog 'Active' en beperkt leverbaar...
Als de trough hole componenten eruit gaan, en alleen SMD overblijft, dan denk ik dat er veel mensen (zoals ik) stoppen met de hobby, omdat domweg de ogen te slecht zijn om het te zien.
stoppen zal nog niet direct gebeuren. buizen kan je ook nog steeds kopen en zijn in principe ook obsolete
benleentje
Golden Member
Ik heb al bijna heel mijn leven een bril en toch kan ik zelfs een th niet zonder looplamp solderen. De overstap naar smd was dan niet veel moeilijker.
Smd 603 en vergelijkbare grootte is nog wel te doen, maar 805 en groter is wel een stuk makkelijker
miedema
Golden Member
Op woensdag 3 september 2025 18:16:41 schreef Zonnepaneeltje:
Reichelt heeft hem gewoon.
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/zoeken/bc%20560?GROUPINDEX=0&s…
Ik heb weinig vertrouwen in die BC560's van Reichelt:
BC 560B: fabrikant CDIL, prijs € 0,05
BC 560C: "fabrikant" FREI, prijs € 0,04
CDIL blijkt een Indiase 3rd party fabrikant, Googelen op FREI levert zelfs helemaal niks op. Waarschijnlijk Chinese TUP's waar de fabrikant naar wens wat opstempelt... Prijs is ook veel te laag voor een kwaliteits tor... (Een ONsemi of Nexperia zou toch snel een kwartje moeten kosten)
Waarschijnlijk ben je dan beter af met een BC557 van een gerenommeerd merk.
BC860 is hetzelfde torretje als BC560, maar dan in SOT-23 behuizing. Nog goedkoper ook
.
Er zijn mini verloopprintjes om SOT23 met draden aan te sluiten. Zoek maar eens bij Ali op "sot23 adapter"
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Ha MNM(tm),
Ik had een minder ambivalent plaatje moeten kiezen.....
De bedoeling is natuurlijk dat je maar één kant gebruikt. Je verloopt dan van één SOT-23 naar 3 draadjes.
Maar natuurlijk begreep je dat ook wel 
groet! Gertjan.
Arco
Special Member
Die verloopprintjes zijn voor Amerikaans/Japanse transistoren... (basis aan buitenzijde, niet voor Europese met basis in midden)
Als het een driehoekig gaatjespatroon is op de print kun je de sot23 er vaak precies op solderen zonder extra print.
Je moet nog eens kijken, het opschrift is gewoon identiek. De buitenste pads hebben gewoon aan elke kant van de PCB een ander nummer. Het gat van pin 1 heeft gewoon nummer 3 2 aan de achterkant.
Die printjes heb ik eens besteld, en dit is inderdaad het opschrift. In mijn geval verschilt de footprint wel per kant, één kant heeft grotere pads...
Ik zal er zo wel even een foto van maken. Ik kan me ook niet bedenken waarom je dit zou doen. Als de pinout nu bijvoorbeeld anders zou zijn zou dat nog wel handig kunnen zijn.
Schaal is in mm.
Ik heb ook een set SOT-23-6 adaptertjes, en daar zit een SOT-323/SC-70 op de achterkant zodat je kan kiezen. Dat is dan wel weer wel zinvol.
Op donderdag 4 september 2025 08:06:27 schreef miedema:
[...]
Ik heb weinig vertrouwen in die BC560's van Reichelt:
BC 560B: fabrikant CDIL, prijs € 0,05
BC 560C: "fabrikant" FREI, prijs € 0,04CDIL blijkt een Indiase 3rd party fabrikant, Googelen op FREI levert zelfs helemaal niks op. Waarschijnlijk Chinese TUP's waar de fabrikant naar wens wat opstempelt... Prijs is ook veel te laag voor een kwaliteits tor... (Een ONsemi of Nexperia zou toch snel een kwartje moeten kosten)
Waarschijnlijk ben je dan beter af met een BC557 van een gerenommeerd merk.
Dat denk ik ook eigenlijk, in elk geval vergeleken met "Frei". Dat betekent volgens mij trouwens dat de leverancier vrij gekozen kan worden. Dat komt in de detailhandel vaker voor met generieke componenten.
Dat CDIL heb ik verder niet heel veel problemen mee, ik denk dat dit misschien de opvolger is van "Greaves Limited", en die maken al decennea generieke transistoren waar volgens mij nooit echt wat mee mis was. Geen 'cutting edge' alleen. Hetgeen me een beetje achterdochtig maakt is het feit dat de datasheet geen ruisgetal of zelfs enige differentiërende eigenschap van de BC560 tov de BC557 noemt. Ik zou ze dan alleen kopen voor het nummertje er op. Ik heb hier volgens mij wel meer componenten van CDIL, in elk geval de BC107 en BC177 en mijn BC550 zijn genummerd met "CTBC550C", wat best wel een CDIL nummer zou kunnen zijn.
Op donderdag 4 september 2025 01:08:26 schreef Arco:
De BC550C en BC560C zijn beiden obsolete, alleen de BC550 (zonder suffix) is nog 'Active' en beperkt leverbaar...
Waar heb je dat gevonden? Ik kan de Onsemi BC550C beide in tape en bulk nog ruim op voorraad vinden bij Digikey, Mouser, Farnell, RS en TME, zo veel als 28.000 direct leverbare exemplaren bij Mouser.
Op donderdag 4 september 2025 08:37:37 schreef MNM(tm):
Merkwaardig dat de 'front sied' en de 'back sied' dan een tegengestelde nummering heeft.
Tis de nummering van de SOT-23 die je aan die kant gemonteerd hebt.
(Mits je fabrikant zich netjes aan JEDEC TO236 gehouden heeft, wat niet iedere fabrikant altijd doet)
De stip zit nochthans aanbeide zijden bij dezelfde poot op de footprint. 
Dat voor- en achterkant niet overeenkomen met de pinnen die je uiteindelijk als through-hole replacement wilt gaan gebruiken, is m.i. zeer onwenselijk.
Op donderdag 4 september 2025 10:12:09 schreef Kruimel:
Waar heb je dat gevonden? Ik kan de Onsemi BC550C beide in tape en bulk nog ruim op voorraad vinden bij Digikey, Mouser, Farnell, RS en TME.
Het staat vrij duidelijk bovenaan de pagina bij OnSemi:
https://www.onsemi.com/products/discrete-power-modules/general-purpose…
Dat er nog voorraden in de distributieketen zitten kan twee redenen hebben:
- Het ding is pas net obsolete, en werd bij wijze van spreken gisteren nog geproduceerd
- Hij is allang obsolete, maar geen hond gebruikt hem en weggooien is ook zonde.
(Zolang een distributeur de voorraad aanhoud en te koop aanbied kan ie het op de balans laten staan als voorraad. Als ie het wegdoet moet ie het afschrijven, en dat gaat van de winst af.)
Als je verder klikt bij OnSemi, vind je de PCN (Product Change Notification) waarin obsolescence werd aangekondigd: https://www.onsemi.com/pcn/public/final-document/cSv2Aarzy28nV1DaQbVVJ…
Datum: 2014, pas 11 jaar geleden 
Nog effe verder gekeken; want OnSemi heeft een waardeloze website. De BC550CBU is nog wel in productie. Niet dat dat relevant is voor mensen die op BC550C zoeken....
Dit gaat wel een beetje verder dan de BC550/560: dit is een aankondiging dat alle TO-92 producten bij Onsemi uit het bestand gaan. 
Het staat vrij duidelijk bovenaan de pagina bij OnSemi:
https://www.onsemi.com/products/discrete-power-modules/general-purpose…
Als je de status van een component zoekt kan ik me voorstellen dat je het vindt, maar ik zocht een jaar of wat geleden naar de beschikbaarheid (en dan zoek ik niet op de site van de fabrikant) en ik kon ze toen -net als nu- gewoon kopen, daarom triggerde ik een beetje op het "beperkt beschikbaar" zijn van de BC550, wat volgens mij nooit een issue is geweest, ook niet met die van OnSemi die blijkbaar al 10 jaar uit productie zijn.
In elk geval is er geen man overboord, er zijn nog zat alternatieven beschikbaar die ik vandaag nog kan kopen. Als ik er nu 100 koop is de kans dat ik er in mijn leven doorheen raak met alleen testschakelingen en hobbyprintjes redelijk beperkt. Ik zal TH blijven gebruiken voor testschakelingen omdat ik geen goed alternatief heb voor het breadboard of de gaatjesprintjes die ik hiervoor gebruik. Ik sta open voor suggesties van printlayouts waar ik experimentele schakelingen op kan bouwen waar ook bijvoorbeeld een SO-behuizing op zou passen. Het dichtstbijzijnde dat ik ooit vond was dit:

Ik vond dit ontwerp in dit topic uit 2012 en vond het wel een briljant ontwerp voor experimenteren. Dit is wel het soort ontwerp dat voldoende flexibiliteit heeft om de switch te maken naar SMD voor testschakelingen. Ik was toen in dit topic bezig een flexibel TH PCB ontwerp te maken gebaseerd op de printjes die vroeger door Elex werden verkocht, waarvoor het tegenwoordig goedkoper en makkelijker is om de layout na te tekenen en de printjes te bestellen in China. Dat zou ik met die SMD print misschien ook nog weleens kunnen gaan doen.
Arco
Special Member
Reden voor obsolete verklaring wordt ook gegeven:
De KEC Corporation (subcontractor voor alle TO92 spul van OnSemi) stopt de productie van de TO92 behuizingen.
Ze hebben de fabrieksruimte nodig voor het maken van meer up-to-date (en lucratievere) halfgeleiderbehuizingen.
(De TO92 levert nu eenmaak niet veel meer op in deze moderne tijd)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Over SO gesproken, misschien dat een van de afsplitsingen van NXP de SOT54 behuizing weer in productie wil nemen (of in productie wil houden, geen idee eigenlijk).
Arco
Special Member
Gewoon dubbelzijdig gaatjesboard is trouwens ook heel handig voor standaard SMD.
De 0603, 0805, SOT23,... passen er prima op. (de SOT23 gaat 't beste schuin)
En je kunt simpel met TH combineren...
Op donderdag 4 september 2025 14:58:50 schreef maartenbakker:
Over SO gesproken, misschien dat een van de afsplitsingen van NXP de SOT54 behuizing weer in productie wil nemen (of in productie wil houden, geen idee eigenlijk).
Interessant dat je het zegt, want ik zat laatst inderdaad ook te zoeken naar meerdere van de JFETs die NXP op zijn site noemt als vertegenwoordigers van de producten in deze behuizing. Daar waren die SOT-23 adaptertjes voor, om hun SMD varianten makkelijker te kunnen gebruiken.
maartenbakker
Golden Member
Vroeger zagen ze er geloof ik iets anders uit, maar het lijkt me CDIL. In mijn ogen een goede second-sourcefabrikant.