Het begon allemaal toen ik bij het sluiten van Stuut & Bruin een ouderwetse behuizing kocht. Het plaatstalen kastje met 2 kleurige grijze hamerslag lak is 17x10x10 cm (LxHxB). Via ebay kocht ik een Volt en Ampere meter van 4,5 x 4.5 cm.
In een "Old Skool" voeding hoort mi een ouderwets shema met transistoren. Uit de topics van Blackdog en wat andere shema's haalde ik de nodige inspiratie. De netschakelaar op de achterkant is idd minder handig, maar op de voorzijde was echt geen ruimte meer . Gezien de grootte van de voeding is het ook niet zo'n bezwaar.
De voeding voor regelgedeelte bestaat uit een gelijkrichter met anti ratel condensatoren en daar achter een CLC filter. De spoel in het CLC filter is een zgn. "common mode spoel" uit een ATX voeding.
Vervolgens een lineaire stabilisator met een stroombron Q1, TL431 en Q2. Voor de referentie spanning van 5V word eenzelfde opzet gebruikt, welke via potmeter P1 (10 slagen) via de verschilversterker (Q4 ~ Q6 en Q8) de uitgangsspanning instelt. De uitgangstrap bestaat uit Q9 ~ Q11 en Q7 doet de stroombegrenzing. Voor de koeling van Q11 is een stukje hoekprofiel van 4mm icm een P4 CPU koeler gebruikt. Over de uitgang staat een klassieke 2 transistor stroombron voor een constante belasting van ongeveer 60mA. Let goed op de opbouw, een aantal componenten zitten rechtstreeks over de uitgangsbussen.
De voeding is tot op 1 mV stabiel op mijn 6.5 digit HP3456A. Tussen geen belasting en 1.5A belasting zakt de uitgangsspanning met 5mV in. Puls belasting metingen moet ik nog doen.
<Edit> Shema bijgewerkt