Zwarte pijlen zeggen me weinig. Gaan de draden er wel allemaal op dezelfde manier doorheen. Dat is daar niet te zien. Zowel primair als secundair kan het fout zijn. En je wilt niet weten hoeveel uren ik al heb doorgebracht met het volgen van bedrading.
Als leverancier van het monitoringsysteem kom je als laatste aan de beurt bij in bedrijf stellen. Dan blijken de aanwijzingen vreemde waarden op te leveren en heb jij het gedaan.

Je zou toch denken dat bij een digitale meter van dit caliber de multiplier van de CT's wordt ingesteld zodat je de waarde op het display niet zelf nog moet gaan vermenigvuldigen.
Zelfs dan is er pas om de 10jaar een overflow van de uitlezing.

Maar soit .... ik ga volgende maand de branduren van de parkeerkelderverlichting loggen.
En de regenwaterpomp die op het gelijkvloers 12 toiletten van spoelwater voorziet in een energiemetertje pluggen.
Het aandeel van verlichting in kelderbergingen en meterlokalen lijkt me hierin te verwaarlozen.

Andere mogelijkheid is dat 1 of 2 van de trafo's verkeerd om zijn aangesloten, zodat de stroom er verkeerd doorheen loopt. Krijg je ook merkwaardige uitlezingen. In mijn werkzame leven ben ik dat (helaas) te vaak tegengekomen.

Zou best kunnen als je nota neemt van de beroepsfierheid waarmee ze hun meetsysteem tegen de muur hebben gesmeten.... wss een maandagmorgen waar ze nog niet of minstens toch scheel uit hun ogen zagen van de koppijn. 8)7 |:(

Als dat idd het geval is ben ik benieuwd hoelang het duurt voor de netwerkbeheerder erachter komt. :Z :z

Edit: En nog 2 gevalletjes beroepsfierheid met de hoofdaarding die ik jullie niet wil onthouden :'(

Mocht je bij de rs485 aansluiting kunnen komen dan zou met DLMS de meter via modbus kunnen lezen.
Staat os in dit doc beschreven https://shop.marcomweb.it/images/virtuemart/product/USER_MANUAL%20GW-D…

Op zondag 21 september 2025 11:23:03 schreef OXO:
Je zou toch denken dat bij een digitale meter van dit caliber de multiplier van de CT's wordt ingesteld zodat je de waarde op het display niet zelf nog moet gaan vermenigvuldigen. :'(

Dat zou je inderdaad verwachten. Maar dan moet dat op de typeplaat worden aangegeven.

Het zou inderdaad kunnen dat een stroomtrafo secundair verkeerd in aangesloten. Primair zit het wel goed.
Op de foto zie ik ook iets raars. Op de rechter stroomtrafo zitten 2 draden op dezelfde klem, rode draden met zwart streepje. Ik vraag me af hoe dat allemaal is aangesloten want dit is ongebruikelijk.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (30%)]

Als de meter er 50x naast zit is toch vrij snel te controleren. Meet met een stroomtang de stroom en vergelijk dat met wat de meter aan actueel vermogen aangeeft.
Door cosφ en de powerfactor is het niet exact de gemeten stroom x de spanning maar je ziet toch wel heel snel.of je er 50x naast zit.

wel raar dat 1 stroomspoel een doorgeluste draad heeft. doorgaans gaan de stroomspoelen apart naar de meter toe, geen draden worden afgetakt oid.

die aarding met die klemmen is ook wat raar. normaal pers kabelschoen op een bout aangesloten van de aardrail. de afgaande draden ook benamen waar ze heen gaan, ook al eens gehad bij een keuring. niet te doen bij spant aarding, die zitten in het beton gestort..

heb het idee dat dit in BE is, teco automaten en die typische doorzichtige kast en een deel van een aardscheider op die foto's?

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

Op zondag 21 september 2025 11:12:26 schreef Leo-Bolier:
Zwarte pijlen zeggen me weinig.

Jammer, de installateur zal er hopelijk wel op gelet hebben.

Gaan de draden er wel allemaal op dezelfde manier doorheen. Dat is daar niet te zien.

Ze zitten alle drie verkeerdom of gewoon goed.
In beide gevallen zijn er geen onderlinge verschillen per fase.

Op zondag 21 september 2025 21:01:14 schreef vergeten:
[...]Jammer, de installateur zal er hopelijk wel op gelet hebben.
Dat mag je hopen. Maar meten is weten
[...]

Ze zitten alle drie verkeerdom of gewoon goed.
In beide gevallen zijn er geen onderlinge verschillen per fase.

secundair is niet te zien of er draden verwisseld zijn. Daarvoor moet het meter aansluitblok open. Ik houd er nog steeds op dat er een of twee omgedraaid zitten

Op zondag 21 september 2025 11:23:03 schreef OXO:

Het aandeel van verlichting in kelderbergingen en meterlokalen lijkt me hierin te verwaarlozen.

Het zijn altijd dit soort aannames die de boel verzieken. Dus dat moet je ook gewoon meten. Wie weet laad iemand z'n auto op met stroom uit de kelderverlichting.

Idd, het is heel eenvoudig, meten is weten.

Maar ja, als je daar niet aan begint kan je hier nog een heel jaar gissen over de oorzaak.

Meten is het beste maar dan ook, weet wat je meet.
Mogelijk kan meten niet, de boel is misschien verzegeld?

[Bericht gewijzigd door vergeten op (36%)]

Op maandag 22 september 2025 11:44:50 schreef vergeten:
Meten is het beste maar dan ook, weet wat je meet.
Mogelijk kan meten niet, de boel is misschien verzegeld?

Worden technici daar dan niet voor opgeleid?

Je meet dat na de meter en als dit fout is contacteer je Fluvius. Die zal je toch moeten contacteren als de meting echt fout is.

Schema bedrading en schema test terminal bijgevoegd.
De aansluitingen in de E650 zijn natuurlijk niet zichtbaar.
De meerwaarde van het sterpunt bij de CT's zie ik niet.

Meten kan wel in het Bord Parking bij de voeding als ik een energiemeter vind met CT's van minstens 18 mm.
Zoek daarvoor een din rail 3f energiemeter van max 4 eenheden breed, aflezing op display CT's 150 a 200A.
Er is het meterlokaal immers niks bereik en zou hem dan later toch nog in onze eigen zekeringkast kunnen nuttig maken als overbodig gadget >:)
Iemand een link naar zoiets voor zowat 150€ zonder webwinkel uit het oosten?

Op maandag 22 september 2025 17:37:29 schreef OXO:
De meerwaarde van het sterpunt bij de CT's zie ik niet.

Die meerwaarde is er ook niet.
Wordt alleen gedaan bij hoogspanning, en dan aan aarde gelegd voor de veiligheid. Maar functioneel doet het niks.

dergelijke meters vinden het ook niet zo fijn als L1 spannings meting van de meter niet accordeert met de meetspoel van L1, bijv meetspoel van L3 zit op die plek. veel waarden worden berekend en dat gaat mank als de volgorde niet klopt.

Er komen toch maandfacturen binnen?
Wat staat daarin?
De netbeheerder, toen nog volledig bedrijf, waar ik werkte kreeg ooit een brief van de landelijke organisatie van het blauwe supermarktbedrijf. Twee gelijkwaardige supermarkten, hetzelfde aantal koelingen, zelfde verlichtingsoort. Maar het verbruik in de ene was het dubbele van de andere. Oeps, foutje. Verkeerde stroomwaarde doorgegeven aan de administratie. Ook wat testman in z'n laatste bijdrage noemt kan voorkomen.
Stroomtrafo's kúnnen verkeerd gepoold zijn. Wij hadden in de 70er en tachtiger jaren een MS beveiligingsysteem wat richtinggevoelig werkte. Stroomtrafo's die afgeleverd werden, werden door ons allemaal onderzocht op polariteit. Simpel, met een analoge voltmeter en een batterijtje. Het hoeft niet moeilijk te zijn.

Bij alle moderne meters kun je toch de actuele lijnstromen en vermogens per fase meten.

Bij alle moderne meters kun je toch de actuele lijnstromen en vermogens per fase meten. Bij een P kelder zal er een vuilwaterpomp en een afzuiging zijn aangesloten.

Op dinsdag 23 september 2025 12:53:11 schreef Hunebedbouwer:
Bij alle moderne meters kun je toch de actuele lijnstromen en vermogens per fase meten. Bij een P kelder zal er een vuilwaterpomp en een afzuiging zijn aangesloten.

als de kelder geen luchtroosters heeft en dus echt onder de grond zit ( niet half zeg maar ) dan is het geen klein ventilatortje wat er moet gaan lopen als het brandalarm inschakelt. ken VVE's die een 3x 80A aansluiting hadden speciaal voor de parkeerkelder. dat vond het bestuur te duur en kon wel bij de aansluiting voor algemene voorzieningen gezet worden. nou ja, tot de brandweer ze terugfloot, en de ventilatie in de kelder een dikke 50A nodig had als het brandalarm afging. gezien de aanloopstroom en hoofdautomaten was 3x63A al te krap. niet gezegd dat die zware aansluiting dus echt helemaal nodig is, of voor een deel bij calamiteiten pas nodig is.

Als je de 190KWh per maand deelt door gemiddeld 30 dagen kom je op 6,3 KWh Per dag, dat is ook zonder stroomtrafo te meten>

Die 190kWh gaat over de meter die er achter zit. De aansluiting van de eerste meter zal toch niet voor niks 250A zijn. Daar zitten dan waarschijnlijk zware verbruikers op. Of ze hebben zich onnodig een duur contract laten aansmeren.

Of ze hebben zich onnodig een duur contract laten aansmeren.

Nou... Ik moest ergens in 2009 een restaurant in Zoetermeer inschakelen. Een 3x250A aansluiting. Ik vraag die mensen: waar laten jullie dat vermogen? Kreeg antwoord: ik heb al een stuk of wat restaurants van deze afmetingen in bedrijf gesteld, dit is wat we nodig hebben. Het restaurant heeft nu al z'n derde eigenaar, Hudson. Kweenie of ze inmiddels afgeschaald zijn naar 3x80.
Het is niet altijd iets aansmeren, het is soms gewoon dommigheid van de aanvrager
Moest ook een keer een aansluiting van 3x200 in bedrijf stellen. Zie een hoofdschakelaar van 3x80 en een 10qmm aarddraadje. TN stelsel. Was nog in aanbouw, vraag een uitvoerder waar is de electriciën. Man erbij, en ik laat m'n opdrachtpapieren zien. "Nee, dat is helemaal niet de bedoeling."
Soms doen opdrachtgevers vreemde dingen.

Een gemiddelde McDonalds is 3x125. Is gewoon genoeg.

Die 3x200 werd dus een kleinverbruik aansluiting. Kast met stroomtrafo's laten zitten, stroomtrafo's kortsluiten, en een directe meter plaatsen.
Tegenwoordig doen ze dat niet meer, dan word die 3x95 buiten geknipt en op eind gelegd, een aftakmof gemaakt en een nieuwe huisaansluitkast geplaatst. Geld genoeg...

[Bericht gewijzigd door mvdk op (14%)]

Bord Blok1 heeft een 3x32A aansluiting voor de gemeenschappelijke delen Blok1
Bord Parking heeft een 3x250A aansluiting voor de gemeenschappelijke delen via Bord Blok2 en de kelderverdieping met parkeerkelder 1900W, prive bergingen, meterlokalen, regenwaterpomp 800W, vorstbeveiliging brandhaspels 2400W, RWA ventilator 26kW , ...
Van dit laatste meetsysteem is niks bereikbaar vanwege verzegelde kasten

De verlichting is overal doorgangsverlichting met vertraging na laatste detectie van 20sec tot 3min.
Fietsbatterij opladen in je kelderberging lukt dus niet als je geen privaat stopcontact hebt laten plaatsen.

Aandeel verlichting kelderberging en meterlokalen is echt wel te verwaarlozen.
Een stukje tape op de toegangsdeur blijft soms wel tot 3 dagen ongescheurd.

RWA ventilator nog nooit weten draaien.
Vorstbeveiliging s' winters paar dagen.

Regenwater pomp 50kWh per maand voor 12 toiletten met 120 spoeleurten per dag.

De E650 geeft aan dat het maximumvermogen vorige maand 61W bedroeg.
Met multiplier x50 dus 3050W wat me wel realistisch lijkt te zijn.
De bedrijfsurenteller is onderweg, binnenkort zal dus duidelijk zijn of de parkeerverlichting idd meer aan is dan ik veronderstel.

Ook bij de syndicus nog effe de laatste jaarafrekening opvragen.

Een din rail 3f energiemeter aanschaffen gaat hem niet worden omdat ik nadien het ding in onze zekeringkast niet nuttig kan maken vanwege plaatsgebrek voor de split core ct's

Op woensdag 24 september 2025 17:03:19 schreef mvdk:
[...]
Nou... Ik moest ergens in 2009 een restaurant in Zoetermeer inschakelen. Een 3x250A aansluiting. Ik vraag die mensen: waar laten jullie dat vermogen? Kreeg antwoord: ik heb al een stuk of wat restaurants van deze afmetingen in bedrijf gesteld, dit is wat we nodig hebben. Het restaurant heeft nu al z'n derde eigenaar, Hudson. Kweenie of ze inmiddels afgeschaald zijn naar 3x80.
Het is niet altijd iets aansmeren, het is soms gewoon dommigheid van de aanvrager
Moest ook een keer een aansluiting van 3x200 in bedrijf stellen. Zie een hoofdschakelaar van 3x80 en een 10qmm aarddraadje. TN stelsel. Was nog in aanbouw, vraag een uitvoerder waar is de electriciën. Man erbij, en ik laat m'n opdrachtpapieren zien. "Nee, dat is helemaal niet de bedoeling."
Soms doen opdrachtgevers vreemde dingen.

heb wat jaren terug een sportclub mede terug gezet van 3x250A naar 3x80A. men had 25 jaar eerder gezegd dat ze dat toch echt nodig hadden daar. vastrecht was echt aan de prijs inmiddels, en 25 jaar eerder draaide het op 3x80A. nu dus al weer jaren draaiende op 3x80A, belasting is eigenlijk niks aan veranderd. en gaat de hoofvoeding uit, het zijn automaten nu dus gewoon resetten.

had toevallig van de week een klus waar men een aantal kWh meters had die niet werkten. meerdere 2000kVA trafo's daar en de stroom werd op meerdere punten bemeterd met dinrail meters en stroomtrafo's in een modbus systeem. dat systeem werkte deels niet, mede doordat stroomspoelen nog brugjes erop hadden zitten. of meters die waren verkeerd ingesteld, 1600A ingesteld op een 150A stroomspoel. ook een stel meters erbij waar de stroom op 1 fase wel heel laag was. niet gek als je 1 draad van meetspoel 1 aansluit en 1 draad van meetspoel 2 :P