Beste technici,
Ik loop vast met een Arduino project en heb jullie advies /kennis nodig.
In het kort komt het er op neer dat ik dmv een capacitieve Touch sensor de aanwezigheid van een object wil waarnemen. De sensor moet onder een oppervlak van 4mm kunststof en moet de aanwezigheid van een “glas/mok” detecteren.
Ik heb gebruik gemaakt van de gebruikelijke Touch sensoren welke prima met Arduino werken. Te weten de TTP223. Om de detectie goed te laten werken heb ik het detectieveld vergoot door een koperoppervlak te creëren van 4cm doorsnede en dit te verbinden met het originele touchpad op de module. Werkt perfect door 4mm kunststof en kan een glas/mok prima detecteren.
Echter…… Als het object wordt gedetecteerd door de module is de uitgang “high” voor ongeveer 6 seconden, waarna hij weer terugvalt naar een “low” singnaal.
Dit is dus niet de bedoeling!
Zolang er een object door de sensor wordt gedetecteerd moet het signaal “high” blijven. Pas als het object wordt verwijderd mag het signaal “ low” worden.
De vraag is nu; Hoe kan ik een low budget module maken welke op de juiste manier kan schakelen.
Online heb ik wel iets teruggelezen over de pin-out van de ic op de module. Hier zou een uitgang aanwezig moeten zijn welke een zogenaamde MOT (max-on-time) heeft waarmee je dus de ingebakken tijd kunt uitschakelen. Het vreemde is alleen dat deze uitgang niet op mijn module (en alle andere welke ik online heb gevonden) aanwezig is. Dit zou alleen bij een ic aanwezig zijn met een sop-8 en op alle modules zit alleen een sop-6 ic.
Concreet……ik moet dus een module kopen/maken waarmee ik dus een touch schakeling kan maken welke altijd “actief” is bij detectie, en pas uitschakelt als er niets wordt gedetecteerd.
Wie helft mij verder op weg? Alvast bedankt voor het meedenken en je reactie. Voor mijn project gebruik ik trouwens een basic Arduino nano V3
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De TTP223 is daar niet geschikt voor. (alleen voor 'momentary' switch)
Bij de detectie van een vast nivo voor langer als 6 seconden, wordt automatisch her-calibratie van de toets gestart en wordt dat nivo als nieuw achtergrondnivo ingesteld.
(hij 'ziet' dat als dat er niets meer ingedrukt is)
Als je langere toetsdrukken wilt detecteren moet je een grotere TTP22x nemen, die kunnen dat wel. (bijv. de TTP224/226/229)
Bedankt voor je reactie. Deze modules waren mij bekend, echter gaat het mij om slechts één touch sensor. Heb niet zo veel aan vijf of meerdere kanalen. Is er écht geen andere oplossing?? Weet je wellicht welk IC er op deze modules wordt gebruikt? (Krijg het niet gevonden) Dan kan ik zelf nog altijd een pcb ontwerpen.
Misschien kun je hier nog iets mee.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Lambiek: de schema's zijn niet voor capacitieve schakelaars, die vereisen elektrisch contact.
@TS: De meeste microcontroller fabrikanten hebben application notes en voorbeelden hoe je dit in software kunt doen, en dan heb je zelf ook invloed op wanneer de calibratie wordt gedaan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt inderdaad een microcontroller met touch interface nemen (bijv. een Pic), maar ikzelf heb geen positieve ervaringen daarmee door heel dik materiaal...
(je kunt wel veel instellen, misschien dat met tweaken van alle parameters je er wel komt, maar simpel is anders.)
Ik zou voor de (4 kanaals) TTP224 gaan. Simpel, weinig onderdelen, en kost niet veel meer (18ct per stuk)
https://nl.aliexpress.com/item/1005008063418686.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005009042081403.html
Wederom bedankt voor de adviezen. Wellicht zit er voor mijn project een toepasbare optie bij. Belangrijkste voor het project dat de sensorplaat onder een oppervlak van 3-4mm kunststof moet functioneren.
Hallo zusammen,
ich teste derzeit den Summer PKLCS1212E4001-R1 mit einem ESP32. Er funktioniert grundsätzlich, aber die Lautstärke ist geringer als in den technischen Daten angegeben.
Bisher habe ich Folgendes ausprobiert:
Betriebsspannung uber die 3,3-V-Leitung des ESP32
Uberprufung der Signalfrequenz (~4 kHz) gemass Referenzhandbuch
Verdrahtung und Polaritat kontrolliert
Trotzdem erreiche ich nicht den erwarteten Schalldruckpegel. Wird der PKLCS1212E4001-R1 normalerweise uber eine separate Treiberstufe oder Transistorschaltung angesteuert?
Oder gibt es eine andere Hardware-Anpassung, um die Lautstarke zu verbessern?
Danke!
Arco
Special Member
Ihre post hat nichts mit dieses topic zu tun, bitte starte ein neues topic...
Hi volume drive example:
[Bericht gewijzigd door Arco op (40%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
He's posting Kasuo links to the transistorforum as well. I think from another country using machine translation. Might or might not be serious or spamvertising.