testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De pony bus.
Theorietje:
1. elektrische dekentjes gebruiken hun verandelijke verwarm weerstand om de temperatuur te berekenen.
2. vloeistof debiet meters bij Miele gebruiken een weerstandje dat opgewarmd wordt door er spanning op te zetten en dat de veranderlijke weerstandswaarden gebruikt om eventueel vloeistof debiet te berekenen.
3. Wat als de gloeiplug ook dergelijke regeling heeft? Via weerstandsmeting de temperatuur op een gewenste waarde houden. Dat verklaart mss de 7v specs. Dan kun je koud een korte boost geven. Dan moet je ook constant bijsturen want door luchtverplaatsing tijdens de start fluctueert de temperatuur. Dat zou dan de wisselende gemeten spanning kunnen verklaren.
Als voorheen al dieselpotjes nodig waren om de emissietest de doorstaan zou ik eerder denken aan een lekkende egr-klep . Geen idee of bij nissan-motoren afsluitplaatjes bestaan om deze buiten werking te stellen .
Is er een roetfilter aanwezig ?
EricN
Potjes doet iedereen met diesel. Of het echt nodig is om er door te geraken weet ik niet. Het is mijn vrouw haar wagen en daardoor kan de roet neervallen in de uitlaat. Bij mij zouden er geen spinnenwebben kunnen in komen 
Egr is al vervangen geweest. Jaar of 2? Die kwam vast te zitten. Eerst gekuist maar week later toch terug prijs en toen vernieuwd.
Roetfilter geen idee. Wat zit er in euro4?
Het euvel doet zich ook enkel maar voor de eerste 10sec als hij koud heeft.
Die gloeipitten hebben wel een soort ptc effect.
Ze warmen snel op en blijven dan redelijk constant.
Bedenk dat die dingen in de verbrandingsruimte zitten, dat is geen luchtverplaatsing maar bij de start meteen midden in "oorlogsgebied" met een verbranding van honderden graden...
Die dingen kunnen echt wel wat hebben.
Die 2 zijn al zwak geweest en hebben met die 12 volt het leven gelaten.
De 2 anderen leven immers nog wel gewoon.
Die PWM regeling zal ze snel op temperatuur laten komen en na het starten het vermogen terug regelen om na te gloeien.
Maar ook beperken dat na aanzetten van het contact het gloeien niet onbeperkt door gaat en stopt na bv een minuut.
Bekijk dit filmpje van Bosch eens, dan zie je de ontwikkeling en techniek mooi in beeld.
https://www.youtube.com/watch?v=9hIbT8-rS7E
EricN
Laatste update want hij zit nu op de boot richting Afrika;
Andere regelaar gaf geen verschil met eerdere metingen. Gloeibougies ook niet. Een laatste test was om beurten een oude nog werkende en een nieuwe gloeibougie achter de ruitenwisser leggen met aangeknoopte verlengde bedrading. Ik zag ze even fel gloeien. Geen verschil dus.
Bijkomend probleem. Hij wou niet meer starten. Uiteindelijk met veel voorgoeien en lang proberen sloeg hij aan. Tot een dorp verder zaten ze tijdelijk onder de rook. Kuch kuch. Dus het stilstaan had er niet veel goed aan gedaan. Enfin, daarna startte hij dagelijks als ervoor maar met iets meer rook en blijvende rook. Hoogdringend tijd om afscheid te nemen dus.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik kwam er achter dat mijn Doblo niet zozeer slecht startte door defecte gloeibougies maar door een startmotor die al langere tijd op zijn laatste benen liep en daardoor veel te weinig toeren maakte. De nieuwe is weliswaar ook iets zwaarder (? in elk geval 1,9kW) maar het is een verschil van dag en nacht, vooral bij halfwarme start (met de oude startmotor sloeg hij niet of nauwelijks aan, met de nieuwe vlot).
Dat klinkt een beetje als het veel voorgloeien en lang proberen bij de Espace.