EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Probleem:
Auto start maar niet vlot. Draait even onstabiel (oude traktor) en rookt fel.
Na een seconde of 10 gaat alles terug prima.
De dealer beweert dat het de injectie is maar gezien het verleden dat ik daarmee heb ben ik qua diagnoses zeer argwanend. Mijn eerste gedacht is gloei pluggen.
Reeds nagekeken:
Gloeipluggen los gelegd en ze meten 0.4 ohm. Allen hetzelfde. Dat lijkt me meer dan ok en niet de oorzaak.
Dan heb ik er 3 terug aangesloten en 1 los gelaten om de toekomende spanning te monitoren. Wat me opviel is dat er onmiddelijk op stond ook al was de auto volledig in slaap. Al weken zelfs de deur niet open gehad. Ook vandaag niet tijdens deze metingen.
Maar van zodra ik mij hand op de meetpen hield zakte de spanning weg. Een zweefspanning dus.
Bij het starten vd wagen (1 ste maal dat ik de deur open deed) kreeg ik niets van 12v op de gloeiplug stekker. Bleef rond de 5-6v hangen.
Enfin. Ik ga nog wat verder knutselen. Hopelijk komt er ergens een tip die mijn inefficiënt gepruts wat vooruit helpt.
Vragen:
1: hebben jullie nog iets meer van info nodig om verder te kunnen raad geven?
2: De zweefspanning doet me dus vermoeden dat elke gloeibougie een apart relais heeft en dus apart aangestuurd wordt?
3: Kan het zijn dat met dit weer de gloeiplug niet/nooit aangestuurd wordt? Of is dat iets dat sowieso altijd even gloeit ongeacht de buitentemperatuur?
4: Ik zoek me rot op het net. Kan iemand zeggen waar de zekering zit (ik vindt niet direct defecte zekeringen) Of is er ergens een schema te vinden?
5: De enige uitleg die ik vind is dat er ergens een glow plug box aan het linkse wiel zit...er-gens...
6: Of een tip over hoe en waar te beginnen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoeveel op de klok intussen? kan je zeggen dat injectoren bij renault niet een zeldzaamheid zijn om gaar te hebben. veelal begint het bij 1 en de rest volgt later. meen dat ze die dingen uit konden lezen hoe het er mee gesteld is.
hoewel sensoren ook geen zeldzaamheid zijn bij renault, en dat men de injectoren vervangt terwijl een sensor van 15€ gammel is. doorgaans merk je injectoren op de snelweg meer, inhouden enz. alleen met starten koud kan best nog wat meer zijn. slechte sensor kan de verbranding regeling voor de gek houden.
[Bericht gewijzigd door testman op (40%)]
EricN
Nadat hij 10 sec gedraaid heeft gaat verder alles prima. Omdat een gloeibougie aanstuur issue voor muj een haalbaare check en herdtelling is en gezien het tot de mogelijke oorzaak cathegorie behoort zou ik me voorlopig daarop willen toespitsen.
Ondertussen ben ik tot aan een blokje gedpit dat 2 witte en 2 paarse draden heeft. Met deze kleuren vertrekken ook de gloeibougie pluggen. Hopelijk is dat de box.
testman
even opletten, renault heeft er ook vaker een verwarmer inzitten voor de kachel. dat zijn 4 gloeipluggen in een alu houder, feitelijk een doorstromer. die module heeft ook een stel 10mm2 draden en een stel ik meen 4 mm2 afgaande draden.
die stuurunit voor de gloeipluggen krijgt zn voeding uit 1 van die dikke zekeringen. even op de zekering meten of die door is. de houder is overigens een ingeklikt ding, kun je er zo uitschuiven.
[Bericht gewijzigd door testman op (30%)]
EricN
Ergens aan de luchtinlaat naar de motor dus? Voor of achter de turbo? Die zit heeeeel ver weggestoken 
Box ondertussen los
testman
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:11:17 schreef EricN:
Ergens aan de luchtinlaat naar de motor dus? Voor of achter de turbo? Die zit heeeeel ver weggestokenBox ondertussen los
nee, de unit is groter als deze, zit ergens bij de accu en zekeringen in de buurt. de doorstromer zit bovenop in de waterslangen van de motor. als deze erin zit !, ben die tegengekomen in wagens die al nieuwer waren.
kan eens kijken, staat nog een donor welke ook nieuwer is, maar afgezien van euro6 model is nog veel hetzelfde gebruikt.
[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]
Jacques1956
Jacques van Montfort
Je zou het ook eens bij een Engelstalig Renault forum kunnen proberen,
1. In Engeland zitten de diesels niet in een verdom hoekje
2. Daar wordt nog veel gesleuteld.
EricN
Dat wordt nog eens een nachtje googelen. Mijn beste chinees, euh, Engels boven halen.
Ondertussen de box los. Dat wordt nog extra googelen.
Voor zover ik kan zien is er niets van verwarmer te vinden. Ook niets van aanstuurbox van zulke verwarmer te bespeuren. Als die in water zit zou ik ervan verschieten als die met 10sec warmen iets oplost. Ik dacht dat je een luchtinlaatverwarmer bedoelde.
De modernere diesel hebben pwm besturing voor de gloeipitten.
Dat verklaart mogelijk dat je even een restspanning meet.
Soms start het voogloeien al bij het openen van de deur.
En er wordt ook nagegloeid zodra de motor loopt.
De een ( direct ingespoten) motor wil altijd gegloeid worden, de andere start in een rukje zonder.
Ik zou eerst de volgende test doen:
Stroom meten met een stroomtang per gloeibougie.
De weerstand zegt niets, er kan intern sluiting in zitten en dat verschil meet je niet.
IS de stroom ongeveer gelijk dan heb je een idee.
Die gloeibougies zijn niet duur, maar de oude er uit krijgen is wel een ding vaak... heb er wel eens een dagen in de kruipolie moeten zetten, en dan nog is er soms een slagtrekker nodig.
De spanning bij voorgloeien kan je meten bij contact aanzetten ( op de gloeibougie, dus belast)
Het kan ook een lekkende verstuiver zijn, dan is de druk er af na een tijdje, motor slaat daardoor lastiger aan en de gedruppelde diesel geeft een hoop rook.
Is het blauwe walm?
Die verstuivers kan je laten testen door bv een bosch servicedienst.
Vroeger deed ik dat zelf, verving eventrueen de nozzles, de testpomp heb ik nog.
Maar bij de moderne verstuivers met hele hoge drukken en elektronische aansturing kan dat niet meer.
Start hij nog een beetje warm wel in een ruk zonder morren?
benleentje
Golden Member
2: De zweefspanning doet me dus vermoeden dat elke gloeibougie een apart relais heeft en dus apart aangestuurd wordt?
Zet er dan even een weerstand over bij 1k ohm loopt er dan 12mA en kan er geen zweefspanning meer zijn. Het vermogen in de weerstand is bij 12V dan 144mW. Met gewone 250mW kan het ook al.
Ik weet verder niet of er een controle zit voor een defecte gloeiplug.
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:20:16 schreef EricN:
Dat wordt nog eens een nachtje googelen. Mijn beste chinees, euh, Engels boven halen.Ondertussen de box los. Dat wordt nog extra googelen.
Voor zover ik kan zien is er niets van verwarmer te vinden. Ook niets van aanstuurbox van zulke verwarmer te bespeuren. Als die in water zit zou ik ervan verschieten als die met 10sec warmen iets oplost. Ik dacht dat je een luchtinlaatverwarmer bedoelde.
Regelunit ziet er zo uit, zit in veel auto's.
autodoc.nl/ossca/21534618#regeleenheid-gloeitijd
cinqidriver
Golden Member
even een dingetje over renault gloeipluggen, renault gebruikt 2 versies namelijk de 12 volt en de 4.4 volt versie.
de 4.4 volt is te herkennen aan de kleine rode ring rond de plug
[Bericht gewijzigd door cinqidriver op (25%)]
EricN
Ja. Idd. Start prima als hij niet te ver afgekoeld is.
Aan injectietoestanden ga ik me niet wagen. Dan wordt het richting Afrika.
Ik heb al een andere. De vraag is of hij nog goed genoeg is om mijn dochter er binnen 1,5 jaar als ze 18 is mee op pad te sturen. Of mss gezien hij moest terug perfect werken dat ik hem alsnog weg doe maar er behoorlijk meer voor krijg. Nu is hij schrootprijs waarde.
Zulke puzzels boeien me ook wel. Ik ben gewoon van uitdagingen niet uit de weg te gaan. Maar het moet geen financiële dooddoener worden.
De gloeibougies zal ik eens teste op je voorgestelde wijze. Ik heb hier wel een dc amp tang.
EricN
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:27:52 schreef cinqidriver:
even een dingetje over renault gloeipluggen, renault gebruikt 2 versies namelijk de 12 volt en de 6 volt versie
Damn. 
EricN
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:24:20 schreef revado:
[...]Regelunit ziet er zo uit, zit in veel auto's.
autodoc.nl/ossca/21534618#regeleenheid-gloeitijd
Dat is ze
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:27:52 schreef cinqidriver:
even een dingetje over renault gloeipluggen, renault gebruikt 2 versies namelijk de 12 volt en de 6 volt versie
Dan niet direct op de accu, maar een stroomtang op de draadjes.
Heb het advies voor de zekerheid maar weggehaald al ken ik eigenlijk alleen maar 11 volt types.
EricN
Nee. Deze lijkt me 12v.
Volgens het internet ziet het er intern zo uit. Zie foto.
Digitaal aangestuurd?
Wat kan ik op de ingang daar nuttig meten? Data communicatie is niet mogelijk te testen.
De massa en 12v komen toe.
De uitgaande goeibougies behoren ook daar te meten te zijn
Ik check of de 12v voeding wegvalt bij starten.
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:36:35 schreef cinqidriver:
mijn vorige post even aangepast naar 4.4 volt met plaatje als bewijs
Apart, maar goed om te vermelden!
Zijn dat ook van die 13 cm lange?
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:36:04 schreef EricN:
Nee. Deze lijkt me 12v.Volgens het internet ziet het er intern zo uit. Zie foto.
Digitaal aangestuurd?
Wat kan ik op de ingang daar nuttig meten? Data communicatie is niet mogelijk te testen.De massa en 12v komen toe.
De uitgaande goeibougies behoren ook daar te meten te zijn
Ik check of de 12v voeding wegvalt bij starten.
Gewoon die amperetang eerst over de aankomende plus naar de unit , dan moet je per gloeibougie vervolgens ongeveer 1/4 daarvan meten.
Is dat heel afwijkend dan goede kans dat er een het hoekje om is.
cinqidriver
Golden Member
EricN
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:36:35 schreef cinqidriver:
mijn vorige post even aangepast naar 4.4 volt met plaatje als bewijs
Het is een witte ring
EricN
Ik heb er 3 getest. Ze vertrekken van een 17a en gaan op 5sec naar 7a. Allemaal (3) ongeveer gelijk. Heeft het zin om aan de 4de te prutsen? Die zit moeilijker. Luiheidshalve gemeten met de multimeter testsnoeren tss batt+ en bougie.
De gloeibougie krijgt geen 12v dus de amperetang bij starten heeft geen zin. Ik vermoed nul ampere 
[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]
EricN
Ik heb nog wel ergens een service stekker en software. Heeft het zin iets te resetten? Gaat me veel tijd kosten.
cinqidriver
Golden Member
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:50:57 schreef EricN:
Ik heb er 3 getest. Ze vertrekken van een 17a en gaan op 5sec naar 7a. Allemaal (3) ongeveer gelijk. Heeft het zin om aan de 4de te prutsen? Die zit moeilijker.
nadat ik je verhaal heb nog eens heb gelezen en hierover nadenk moet je het niet is de gloeiers zoeken denk ik zo.
de 2.0 diesel is waarschijnlijk in samenwerking met nissan gebouwd en die waren in de eerste jaren niet al te betrouwbaar.
vaak gingen er tussen de 140.000 en 180.000 wel een verstuiver stuk, vooral bij de 1.5 dci varianten.