kun je de hoofdstroom niet meten vanuit de stuurunit? je weet al dat je 3x 17A hebt, dan zou je een 70A mogen verwachten op de voeding.

@cinqidriver. Ik vrees dat je gelijk hebt wat injector issue betreft. Ik ga het een nachtje geven. Moed terug bij elkaar rapen want de laatste test was weinig hoopvol. Kan ook de batt wat bijladen.

Laatste test:
Ampmeter (testsnoeren) tss bougieplug en bougie pin. Bij starten krijg ik stroommeting. Halve sec 12a. Dan weer 2,5a... Heel fluctuerend.
De bougies worden dus wel aangestuurd. :'(
Paar keer laten gloeien maar start is nog met hakken over de sloot.
Ondertussen gaat mijn milieuvergunning voor luchtbezoedeling hier ingetrokken worden denk ik :-)

240.000 op de teller...

De amptang metingen ga ik nog wel doen.

De amptang:
1ste en 4de bougie getest. Bij start zeer kort (1sec) 12a en valt dan terug naar 4a en fluctueert nog even naar 7a(hoofdletters zijn tijdverlies op een smartphonescherm). Dus de stroom is zeer onstabiel. Geen mooi teruglopen (ptc curve) maar random aansturing.
Op hoofdkabel krijg ik een dikke 40a maar dezelfde fluctuatie. Zeer kort en dan random getallen tss 10 en 20a.

Ik zie nog maar 1 strohalm. Manueel 12v op de 4 gloeibougies. Dat is voor een andere aflevering.

De bougies onderling meten gelijk in stroomwaarden. Daar zal het dus niet aan liggen.

Als er ondertussen kandidaten zijn om een klassevolle franse luxewagen met klein mankement over te nemen hoor ik het wel. LOL.

Goede nacht iedereen en bedankt voor de waardevolle hulp.

Op dinsdag 7 oktober 2025 20:23:42 schreef benleentje:
[...]

Zet er dan even een weerstand over bij 1k ohm loopt er dan 12mA en kan er geen zweefspanning meer zijn. Het vermogen in de weerstand is bij 12V dan 144mW. Met gewone 250mW kan het ook al.

Ik weet verder niet of er een controle zit voor een defecte gloeiplug.

Als er een gloeiplug mee stopt bij een euro6 dan wordt er gewoon foutcode gezet.

Dit gebeurd door een stroommeting.

Overigens zijn de gloeiers niet alleen voor de koude start maar ook in bedrijf als er geregenereerd moet worden om het roetfilter goed op temperatuur te krijgen.

Overigens een kleine waarschuwing omtrent de verstuivers dit zijn piezo verstuivers trek deze niet bij draaiende motor los.

Dan heb je straks nog meer schade.

Ik weet dat er hier om gelachen gaat worden maar mijn collega die koopt vaker onderdelen/motordelen bij aliexpres en heeft vaker succes ermee gehad.

Overigens zijn er ook webshops dichterbij die goede vervangers verkopen tegen redelijke prijzen.

Overigens kun je met een tester via de EOBD de hogedruk aflezen vanuit het motormanagement.

Hierin moet je ook je retourlek kunnen aflezen.

Mocht je toch tot een nieuwe verstuiver overgaan deze moet worden vastgezet met 35 Nm.

1ste en 4de bougie getest. Bij start zeer kort (1sec) 12a en valt dan terug naar 4a en fluctueert nog even naar 7a(hoofdletters zijn tijdverlies op een smartphonescherm). Dus de stroom is zeer onstabiel. Geen mooi teruglopen (ptc curve) maar random aansturing.

Als de gloeiplug zoveel draden heeft dan zit daar ook iets van aansturing bij via een interne temp sensor.

12A bij 12V ia 144W en die plug zit dus al heel snel op zijn temperatuur. En bij 17A al helemaal snel dat is ruim 200W.

Vroeger in mijn opel zat er een gloeiplug met maar 1 draad en die trok iets van 6A. Als je daar niet voldoende had voor gegloeid want de voorgloeitijd die moest je maar zelf inschatten dan startte die gewoon niet. Maar volgens mij als die startte dan liep die ook gelijk goed. Als het koud was liep hij dan iets minder goed maar dat lag niet aan het voorgloeien
Ik ken zelf het voorgloeien dan ook meer als wel of helemaal niet starten maar niet als starten en dan slecht lopen.

Wel met een defecte plug gehad dat hij wel wilde starten maar dan zeg een paar minuten niet goed liep en dan merkte je ook dat het langzaam steeds beter ging doen. Dus dat 10 seconde verhaal klopt niet met mij oude diesel en niet goed werkende gloeipluggen.

Die gloeibougis hebben alleemaal een eigen draad, anders kan de regelaar de stroom niet meten per stuk om fouten te constateren.
De oudere mercedes diesels ( W124) hadden dat al, bij een defecte pit knipperde het voorgloeilampje.
Bij VW ook.

@ Benleentje, Opel heeft ook altijd per cylinder een gloeibougie gehad en niet een enkele, dat kan niet omdat die gloeipit in de verbrandingsruimte steekt onder de verstuiver.
Die 4 gloeipitten trokken samen wel iets van 50 ampere, 6 ampere kan niet, alle 4 parallel klopt wel bin die oude motoren.
Was dat een Rekord waar je de sleutel vast moest houden?

Bij de aloude diesels zat er een wervelkamer, of bij merceden een voorkamer, waar de verstuiver injecteerde en waar de pit ook in zat.
Die kreeg je zonder gloeien nagenoeg niet aan de gang.
Bij de hele oude mercedessen met trekknop stonden de gloeibougies en het controle "peperbusje" op het dashboard ( daar zat ook een dikke metalen krul in , met een dikke weerstand allemaal in serie.
Daar trok je de knop half uit, de dieselherdenkingsminuut ging in, het krulletje in het peperbusje mooi rood stoken en starten maar door de knop helemaal uit te trekken. Nostalgie.

De latere direct ingespoten diesels kunnen in principe wel starten zonder gloeien.
Al is dat een beetje van het merk ( en de constructie afhankelijk.
Ik heb 18 jaar een Passat TDI gehad, een pompverstuiver die de 400,000 ruim vol heeft gemaakt en wegens euro 3 prima lopend weg is gegaan naar het oostblok.
Als het niet vroor draaide ik de sleutel meteen om en binnen een omwenteling liep de motor meteen goed.
Nu een volvo XC60 ( met een VEA euro 6 dieselblok, dus niet van Geely :) ).
De V70 die ik tussendoor had en deze hebben geen draaisleutel maar een startknop die zelf gloeien en de startmotor aanstuurt.
Na indrukken slaat de motor ook meteen aan, alleen bij flinke vorst gaat het gloeilampje een paar seconden aan waarna hij start.
Hij zal tijdens het starten en er na nog wel wat gloeien vanwege het milieu gezeur denk ik.
42 jaar en een ( geschatte) kleine 2,5 miljoen kilometer verder alleen diesels gereden en nog nooit een niet startende auto gehad, op een kapotte accu na.

Nieuwe dag. Nieuwe moed. Helaas de test liet uitwijzen dat er toch mogelijks iets is met de gloeibougies. Ik had in mijn hoofd al afscheid genomen en dacht dat ik er klaar mee was en dat ik Afrika kon gaan inlichten over hun volgende prachtige aanwinst.

Test vandaag:
Auto heeft 24u stil gestaan en moet dus slecht starten met veel rook en onstabiel draaien.
Niets aaangeraakt van deur openen of iets dat mogelijks hem uit zijn slaap zou halen
4 bougiepluggen los getrokken en ontblote kabelommanteling over de gloeiugpinnen geduwd. Daartussen stijve VOB. Die 4 VOB's aaneengetorst en deze op de +12v gezet vd batt. Van dat moment als de bliksem in de auto en gestart. Klonk als nieuw.

Wat nu?
De gloeibougies meten volgens mij goed. Van 17 naar 12 naar 7ampere op een dikke seconde. Bij 2de poging er direct op volgende van 12 naar 7 amp.

De unit heeft 2 stuurdraden. Een error retour en een stuursignaal. Hoe kom ik nu te weten of:
1: De stuursignalen fout zijn (hoofdcomputer issue of drg)
2: toch iets met de pluggen? (Ik betwijfel het omdat de stroomtest dit aangeeft en omdat de toevoerspanning naar de plug zo fluctueert en niet de volle 12v is.
3: een error inhet register de pluggen voorzichtig doet aansturen en eerst een reset moet gebeuren.
4: vul aan...

Met "de hand" gloeien werkt wel?
Dan lijkt het relais toch rot.
Voor 55 euro een nieuwe.
Ze zijn volop te koop, zitten in veel meer merken, dus zal wel vaker voorkomen.
https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/relais-gloeisysteem/c623…

Ik zou hem aan de gang maken en lekker doorrijden Eric, dan heeft je dochter straks een degelijke diesel,

Nu ondertussen 5 minuten later door het typen van vorig bericht zonder enig gloeien proberen starten. Dikke ramp. Met moeite gestart geraakt en rook en onstabiel.

Was dat een Rekord waar je de sleutel vast moest houden?

Nee was een Opel kadet.
Waar ik toen aan gemeten had waren wel de oude gloeipluggen. Die werkten nog wel maar moest dan als wat kouder was wel tot 3x voor gloeien en heb die dus maar in 1x keer alle 4 vervangen.

IK denk met die onregelmatige metingen en het feit dat met de hand het wel direct start dat het ook het relais is. En voor 55,- zou ik dat gewoon ook maar op de gok vervangen. Relais hebben het met zulke stromen toch ook zwaar.

Weer verandering. 2 gloeipluggen dood. Kan het daar niet tegen? Zou ik ze gemold hebben of waren ze op sterven na? Dat verklaart niet wazrom ik 40amp totaal meette.

Ze liggen er alle 4 ondertussen uit. Gaat poepsimpel.

Bosch (L78) 0 250 603 001 (961)
8200 561 251
7V 00416

[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]

Geen idee hoe een gloeiplug tegenwoordig werkt. Maar gezien dat die beginnen met 17A wat 200W is zou ik toch denken dat er daar nog wat aan regeling met een temp sensor bij zit. Als je die dan op 12V aansluit zonder regeling kan dat snel mis gaan.

als je ze uit het blok gaat aansluiten kan het zijn dat ze de warmte niet kwijtkunnen en stukgaan. anders zou je probleem nu miss weg kunnen zijn mochten er 2 gammel zijn geweest.

Ik ga eens de rekening maken voor alle 5 de stukken.

Op woensdag 8 oktober 2025 20:05:17 schreef EricN:
Weer verandering. 2 gloeipluggen dood. Kan het daar niet tegen? Zou ik ze gemold hebben of waren ze op sterven na? Dat verklaart niet wazrom ik 40amp totaal meette.

Ze liggen er alle 4 ondertussen uit. Gaat poepsimpel.

Bosch (L78) 0 250 603 001 (961)
8200 561 251
7V 00416

Die zijn dan weer 7 volt....
Zou die eerst nieuw er in zetten.
Als die al niet al te lekker waren zal de regeling dat ook merken en dat verklaart dan wel weer de wisselende metingen.
Als ze er makkelijk uit gaan is dat mooi, dan zit er niet al te veel kool en andere zooi in en rond de pluggen.
Denk wel aan het aanhaalmoment, te vast sloopt ze!
Staat er op, ik zie 15 Nm staan, dat is weinig!

15Nm. Goede tip. Ik ben nogal strak in het aandraaien. Ik ben gewaarschuwd. Ik ben er dus op het moment 2 waard :)

Recencies bij ali : 5sterren.

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Op woensdag 8 oktober 2025 20:23:26 schreef EricN:
15Nm. Goede tip. Ik ben nogal strak in het aandraaien. Ik ben gewaarschuwd. Ik ben er dus op het moment 2 waard :)

Recencies bij ali : 5sterren.

En die bosch gloeipitten vind je ook wel voor ong 20 per stuk.
Zijn ook andere merken, maar ik zou daar Bosch voor nemen.

Hopelijk gaat de gierigheid de wijsheid hier niet bedriegen :-)

Onderdelen besteld. 4 bougies en 1 sturing. Binnen een paar weken meld ik de resultaten. In het slechtste geval 43 euro kwijt.

Ik bestel regelmatig bij ali en kijk intensief naar recenties en risico. Tot hiertoe zelden ontgoocheld geweest. In tegendeel. Bougies: +10.000 verkocht en goede recensies. Ik heb het risico genomen. Als ik 150-200 euro ga uitgeven en het wordt toch niets ga ik mottig (onwel voor de NL's) worden denk ik, haha.

Ondertussen. Tips of know how betreffende mogelijke reset? Of is dat onmogelijk het probleem?
De batt is al los geweest.

De 7v verklaard wel de lage stuurspanning en het defect zijn na manuele test. Met het vervangen ga ik wel zekerheid hebben qua eliminatie van oorzaak.

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

Op woensdag 8 oktober 2025 20:54:53 schreef EricN:
Hopelijk gaat de gierigheid de wijsheid hier niet bedriegen :-)

Onderdelen besteld. 4 bougies en 1 sturing. Binnen een paar weken meld ik de resultaten. In het slechtste geval 43 euro kwijt.

Ik bestel regelmatig bij ali en kijk intensief naar recenties en risico. Tot hiertoe zelden ontgoocheld geweest. In tegendeel. Bougies: +10.000 verkocht en goede recensies. Ik heb het risico genomen. Als ik 150-200 euro ga uitgeven en het wordt toch niets ga ik mottig (onwel voor de NL's) worden denk ik, haha.

Ondertussen. Tips of know how betreffende mogelijke reset? Of is dat onmogelijk het probleem?
De batt is al los geweest.

De 7v verklaard wel de lage stuurspanning en het defect zijn na manuele test. Met het vervangen ga ik wel zekerheid hebben qua eliminatie van oorzaak.

In principe heb je al een reset gedaan bij het losnemen v.d accu wis je het KAM geheugen. ;)

Heb je die Bosch gloeiers ook op ali gevonden?

@daan. De batt ligt nog steeds los. Die gaat ontzettend gereset zijn tegen dat de onderdelen mijn brievenbus gevonden hebben.

@revado. Nee. Namaak. Zeer goede recensies. Ik bekijk het als test. Daar zou het meer dan goed genoeg moeten voor zijn. Gezien het kinderspel is om te vervangen kan ik op langere termijn nog steeds bekijken wat mijn opties zijn. Intussen is het geen aderlating tijdens het experimenteren.

Op woensdag 8 oktober 2025 21:39:06 schreef EricN:
.

@revado. Nee. Namaak. Zeer goede recensies. Ik bekijk het als test. Daar zou het meer dan goed genoeg moeten voor zijn. Gezien het kinderspel is om te vervangen kan ik op langere termijn nog steeds bekijken wat mijn opties zijn. Intussen is het geen aderlating tijdens het experimenteren.

Ben heel benieuwd!

Als het immens witte rook is zou ik eerder aan een timing probleem denken, krukas sensor vervuild, losgekomen of defect . Distributieriem een tand versprongen ( als het met een riem is natuurlijk ) ?

Minstens elk jaar het dieselsysteem reinigen met een brandstofadditief, verdien je zeker terug door het dalend brandstofverbruik en maakt de uitlaat en de injectoren schoon . Ook op tijd en stond de mazoutfilter vervangen natuurlijk .

Is het geen Pausmobiel? Dat zou de witte rook verklaren.. O-) :9

Het is zwarte rook. Helaas geen heiligverklaring voor mij dus. Waarschijnlijk een voorteken dat ik ga branden in de hel. Ik ben nogal kouwelijk aangelegd dus dat gaat eerder thuiskomen zijn voor mij aldaar.

Timing of drg gaat het niet zijn. Draait verder prima.

De enige bedenking die ik me nu maak is dat mijn witte licht gevende gloeibougies tijdens mijn 12v op 7v bougies de lome injecteurs hebben gecompenseerd en vandaar de perfect startende motor tijdens die test. Zowat minstens een jaar of 2 geleden dat die zo mooi startte.

Dieselpotjes gaan er altijd in voor de keuring. Euro 4. Kuch kuch.

Wie kent dit vreselijk lelijk ding? Ik kwam hem onlangs onderweg tegen en dacht: "weet de paus dat ze zijn auto gepikt hebben?"