Roland11
Golden Member
Het een sluit het ander niet uit. Stoffen hebben vaak meerdere effecten. Een stof die onstekingsremmende werking heeft, kan bijv. ook weer de kans op kanker hart- en vaatziekente vergroten. Kijk maar op de gemiddelde bijsluiter van een medicijn, er zijn altijd gewenste en ongewenste effecten van een stof. Dus dat de wetenschappers het niet met elkaar eens zijn lijkt me een niet terechte conclusie in dit geval.
Huidige consensus is dat het overall gezondeidseffect van deze stoffen negatief is, en dat daarom papierfilterkoffie gezien mag worden als de gezondste optie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 12 oktober 2025 10:19:49 schreef Roland11:
Het een sluit het ander niet uit. Stoffen hebben vaak meerdere effecten. Een stof die onstekingsremmende werking heeft, kan ook weer de kans op kanker vergroten.
actions such as anti-inflammation, anti-cancer, anti-diabetic,...
Roland11
Golden Member
Misschien was 'kanker' is dit verband een slecht gekozen voorbeeld (was bedoeld als voorbeeld namelijk), maak daar dan maar 'hart en vaatziekten' van. Dan 'klopt' het verhaal weer. Conclusie dat huidige consensus is dat het overall gezondeidseffect van deze stoffen negatief is, blijft staan.
Ik ken iemand in mijn naaste omgeving die lang geleden nog als proefpersoon meegewerkt in een onderzoek naar de invloed van verschillende manieren van koffiezetten (met papieren filter en zonder papieren filter). En tegenwoordig professor is op het vakgebied van invloed van voeding op gezondheid.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
"Alle nadeel heb zijn voordeel"... 
Bijv. deo's met aluminiumhydroxide (die een groot deel van de bevolking al 75 jaar onder hun armen smeert).
Die blijken nu plots ook nadelige invloed op de gezondheid te hebben...
(er is een lange lijst met o.a. kanker, alzheimer, nierfalen, bot en huidproblemen, luchtwegen,...)
Als je goede espresso hebt geproefd, weet je dat zoiets lekkers nooit echt slecht voor je kan zijn...