Ai, niet goed zitten opletten bij een reparatie van een laadstation van een robotstofzuiger vandaag: te haastig een elco vervangen, maar verkeerd om erin gesoldeerd. Bij het inpluggen deed ie "plof!" en klapte de installatieautomaat in de groepenkast terug. Een stuk printbaan is in rook opgegaan, maar ik zie zelf niet zoveel nevenschade. Toch doet ie niks meer nu ik de printbaan heb hersteld en een nieuwe elco heb geplaatst (nu goed om
). Ziet iemand nog wat? Ik zal ook even een fotootje van de andere kant maken.
In het midden is waar de 68µF/400V elco is vervangen. Rechtsonder gaat het net netsnoer erin, ik vermoed dat die 4 diodes bovenin een gelijkrichter vormen. Rechtsbovenin de weggeschroeide printbaan waar ik een stuk draad op gesoldeerd heb.
Wat een pannenkoek ben ik...
benleentje
Golden Member
Door de diodes van gelijkrcihter heeft ook die hele grote stroom van die kortsluiting gelopen waardoor de zekering eruit ging. Die moeten haast wel defect zijn.
Jammer dat er geen foto van de bovenkant is. Maar die stroom heeft ook door de commonmode spoel (= filter spoel) gelopen en zou ook defect kunnen zijn.
Maar met een multimeter kan je die spoel op geleding meten en die moet dus niet open zijn. Die diodes zou ik gewoon vervangen.
te haastig een elco vervangen,
Weet je dan ook of die defect is want de deze elco's gaan juist niet snel kapot. Het zijn meestal de kleintjes je die op de uitgang zitten.
Netfilters en de diodebrug ook doormeten. Oppassen met de elco meten, deze kan voor onbepaalde tijd lading vasthouden als de bleeder weerstanden geen verbinding meer hebben of ook hemelen zijn.
Eerst die zekering ( onderaan rechts op de foto) meten.
Komt er 230 AC op de diodes?
Komt er ong 320 volt DC op de bewuste elco?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat spoor zo "lomp" doorverbinden is niet zo handig!
Waarschijnlijk zat er een heel dun spoortje die als zekering gefungeerd (heeft).
Wat ik dan doe is dan uit een stukje soepele draad een heel dun draadje (0.1 mm of zo) eruit halen en die erop solderen. Zou er dan sluiting ontstaan dan fikt dat dunne draadje er weer uit zoals het hoort.
In sommige voedingen zit er een mogelijkheid er een "echte" zekering in te solderen.
Verder ga ik mee in de andere opmerkingen: Primaire elcos gaan zelden stuk, bijna altijd een rottig elcotje van 10-47 uF bij het switcher IC wat gaar is.
Die zitten zo te zien ergens midden boven in (primaire kant dus).
De diodes zijn vrijwel zeker nu ook naar de eeuwige jachtvelden.
-edit- Ik zie nu dat 'revado' me wijst op een mogelijke zekering rechts onder. Dan is het spoor boven geen probleem met de doorverbinding.
Die solderingen rechts (230V draad/CM-spoel) zien er ook uit of ze al gedeeltelijk losgekomen zijn?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gewoon alles voor die elco testen. Maar dat ligt zo voor de hand dat je dat vast al gedaan hebt. 
idd, die elco's gaan bijna nooit stuk.
Hier had een lamp in serie met het te repareren project bescherming geboden. 
Het ompolen van de elko was je dan waarschijnlijk na dat je had ingeschakeld opgevallen maar geen schade opgeleverd.
[Bericht gewijzigd door daandc op (43%)]
Zat hier nergens een zekering in? 
Kijk ook even of er nog elektrolyt op de print terecht is gekomen, dat spul is best geleidend en kan je schakeling enorm ontregelen of zelfs kapot maken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De diodes hoeven niet stuk te zijn, maar zou ik in dat geval toch liefst preventief vervangen.
Op donderdag 16 oktober 2025 18:42:34 schreef henri62:
Dat spoor zo "lomp" doorverbinden is niet zo handig!Waarschijnlijk zat er een heel dun spoortje die als zekering gefungeerd (heeft).
Ook als antwoord aan Kruimel:
De zekering zit op de foto helemaal onderaan, direct aan de 230V aansluiting. Printsporen als zekering zijn bij mijn weten geen ding, behalve bij goedkope Chinese adapters en dan is het absoluut niet zeker dat ze doorbranden bij kortsluiting.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 16 oktober 2025 21:28:51 schreef Kruimel:
Ik vermoed hier een fusible resistor in de paarse ellips.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 16 oktober 2025 21:28:51 schreef Kruimel:
Zekering voorkomt geen kortsluiting. Zelfs met een 1A zekering kan er even 100A lopen.
Maar ik weet eigenlijk niet precies hoe dat werkt met een omgedraaid elco. En dan bedoel ik hoe snel dat gaat en hoe groot de stroom kan worden. Of de stroom dan instantaan gelijk groot is of dat het relatief langzaam opbouwt. Ik denk zelf dat laatste dat in zeg de eerste 10mS het nog maar een relatief kleine stroom is die daarna heel snel toeneemt. Dan zou een zekering wat meer tijd hebben om zijn werk te doen en kunnen diodes en spoelen nog wel heel zijn.
Een zekering is meestal ook maar meer om meer en grotere schade te voorkomen maar kan niet voorkomen dat er wel wat dingen stuk gaan. Een zekering is wat dat betreft gewoon heel erg traag.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Op donderdag 16 oktober 2025 21:54:11 schreef vergeten:
[...]
[bijlage]
Ik vermoed dat de witte golfjeslijn onder de paarse ellips het symbool van de (glas)zekering is.
Op donderdag 16 oktober 2025 18:42:30 schreef revado:
Eerst die zekering ( onderaan rechts op de foto) meten.
Ik ben te laat.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (24%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]
Sorry voor het wachten, ik zat even niet op m'n plek. Fijne reacties allemaal, leerzaam en mooi om te zien wat jullie al kunnen opmaken uit alleen de achterkant van de print, haha! Hier de foto van de bovenkant, en nogmaals de onderkant, ik zie dat het middelste pootje (drain) van de mosfet (geel omcirkeld) ook wel een beetje krokant uitziet. Maar mogelijk van normaal gebruik?
Deze elco vervangen is op aanraden van dit filmpje. Ik had een jaar geleden de elco al eens losgesoldeerd, gemeten (goed), toen weer teruggezet. Gek genoeg deed het laadstation het daarna een tijdlang goed. Maar hij begon de laatste maanden weer vreselijk lastig te doen, en ik las in de comments onder dat filmpje (of elders, er is veel info over dit probleem, en vaak wordt naar deze elco verwezen) dat het probleem ook random kan optreden en het vervangen van de elco dan toch het beste alternatief is. Voor €2,95 kon ik een 400V (origineel is 420V) elco bij de (nog enige resterende) lokale electronicaboer halen.
De nieuwe elco die ik verkeerd om had gesoldeerd is zelf niet geplofd, @Kruimel: dus nergens electrolyt. Ik denk de plof die ik hoorde de printbaan was. De elco ziet er nog prima uit, en meet 60 µF (de originele 58 µF). Geen idee of dat een gezonde afwijking is van de 68 µF die beide zouden moeten zijn. Voor de zekerheid zit er dus nu wel een nieuwe elco in.
@henri62: het spoor was vrij breed (kun je in het filmpje zien), ik denk niet dat het een functie als zekering had. Dat ik het lomp heb opgelost: helemaal mee eens 
@vergeten: er zit een ICL op die plek, een MF72, dus je zat in de buurt.
Ik ga de diodes in huis halen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat zwarte ding rechtsboven aan de component kant (tegen die MOV gelijmd met witte kit.) is een zekering. Dat zal de plof zijn geweest die je hoorde.
Dat ding waar hij mee probeert te solderen is geen soldeerbout maar een lauwe spijker.
De kans is er hier dat de condensator helemaal niet de oorzaak is maar het uit elkaar halen en in elkaar zetten het probleem voor een tijdje oplost (slechte soldering van een draad of de laadcontacten). De ESR van deze elco is niet van belang, capaciteit ook niet direct (deze elco's hebben geen zwaar leven) Als er elco's verdacht zijn is het aan de secundaire kant. Maar ja, het is YT dus hele volkstammen volgen de blinde.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op donderdag 16 oktober 2025 21:54:11 schreef vergeten:
[...]
[bijlage]
Dat is de inrush limiter... PTC of NTC, dat vergeet ik steeds.
[toevoeging]
Dat middelste pootje van de powerFET kan inderdaad last hebben van een gebroken soldeerverbinding, door vele thermische cycles (uitzetten en weer krinpen). Komt vaker voor, en kan worden voorkomen door de pootjes een kink te geven vóór montage, of de FET met een clip te monteren zodat-ie kan bewegen.
Gewoon doorsolderen met wat extra flux lost dat mogelijke probleem voor de komende jaren op.
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (45%)]
Mensen mensen,
Het topic druipt weer eens van de aannames
Op vrijdag 17 oktober 2025 09:48:51 schreef fred101:
Dat zwarte ding rechtsboven aan de component kant (tegen die MOV gelijmd met witte kit.) is een zekering. Dat zal de plof zijn geweest die je hoorde.
Inderdaad, dat EN de NTC, die willen ook wel klappen bij overstroom. Meestal goed te herkennen door een barst in het ding.
Dat ding waar hij mee probeert te solderen is geen soldeerbout maar een lauwe spijker.
Hoe zag jouw eerste soldeerwerk er uit?
De ESR van deze elco is niet van belang, capaciteit ook niet direct (deze elco's hebben geen zwaar leven) Als er elco's verdacht zijn is het aan de secundaire kant.
Nee, daarom zit die elco daar eigenlijk ook maar voor de sier en heeft verder geen enkele functie.
/s
Ik heb (letterlijke) bakken vol voedingen waarbij die elco dus wel het probleem is, en de secundaire zelfs prima heel blijven.
Tot op het punt waarbij de fabrikant geen voedingen meer kon leveren en we zelf elco's zijn gaan vervangen.
fred101
Golden Member
Hoe zag jouw eerste soldeerwerk er uit?
Beter dan dat want ik had toen een Weller bout met beitelpunt. In de jaren 70/80 waren dingen die je kocht ook echt bruikbaar ipv alleen goedkoop. Maar nu zelf geen aannames doen
, ik zei niets over het soldeerwerk, ik zei dat zijn boutpunt niet geschikt was. Te spits (spijker) en te weinig hitte op de juiste plaats (lauw).
Ik heb (letterlijke) bakken vol voedingen waarbij die elco dus wel het probleem is, en de secundaire zelfs prima heel blijven. Tot op het punt waarbij de fabrikant geen voedingen meer kon leveren en we zelf elco's zijn gaan vervangen.
Dat is dus een merk/type voeding met altijd die klacht, dat is dus eigenlijk een ontwerp of fabrikage fout of het geleverd component aan de fabrikant voldoet niet. En daarom gaan primaire elco's van alle apparaten snel stuk?
Maar OK, wij hebben dus allebei een totaal verschillende langdurige ervaring met primaire elco's. Laten we het daar op houden. Soms gaan ze stuk, soms niet. Kwestie van meten is weten en anders blind vervangen en hopen dat je daarbij niet meer molt.....oh wacht dat is hier gebeurd .........
Ik snap ook wel dat die elco er niet voor niets zit dus je hoeft niet te doen of ik achterlijk ben, maar dat hoeft geen low ESR te zijn en een paar uF minder is ook geen reden om uit te vallen. Behalve als deze elco al te krap gespecificeerd is, dit is geen mega zware voeding dus zo nauw komt het niet.
En verder is die discussie niet van belang, hij is al vervangen. Laten we ons concentreren op wat er nu gesneuveld is.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
Op vrijdag 17 oktober 2025 11:41:56 schreef fred101:
[...]
[...]
Dat is dus een merk/type voeding met altijd die klacht, dat is dus eigenlijk een ontwerp of fabrikage fout of het geleverd component aan de fabrikant voldoet niet.
Nouja, na 15 jaar 24/7 gebruik mag je daar niet echt over klagen dacht ik. Het misselijk in dit geval was dat we nogal veel van die dingen in bedrijf hadden ... en ze eigenlijk nog een paar jaar mee moesten.
Spares waren niet meer te krijgen, dus dat werd zelf repareren.
En daarom gaan primaire elco's van alle apparaten snel stuk?
Aha! Exact mijn punt!
Waarom zouden primaire elco's *niet* stuk kunnen?
Kwestie van meten is weten en anders blind vervangen en hopen dat je daarbij niet meer molt.....oh wacht dat is hier gebeurd .........
Blijkbaar is dat bij deze dingen dus een probleem. Bagger kwaliteit elco's? Dat is vast niet onmogelijk. (ik zie een SAMXON, die hebben nou het echt de beste reputatie.)
En verder is die discussie niet van belang, hij is al vervangen. Laten we ons concentreren op wat er nu gesneuveld is.
De TS had zijn vraag nog niet gesteld en men (ik noem geen namen) begon al meteen over "kapotrepareren" Terwijl de TS begonnen is met een voeding met een probleem. Waarvoor blijkbaar de fix ook nog te vinden is.
Dat commentaar ... wordt ik een beeeeetje moe van 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 17 oktober 2025 10:58:02 schreef Sine:
Mensen mensen,
Het topic druipt weer eens van de aannames
Ja klopt maar we zijn allemaal hulpvaardig en als de TS weinig info biedt in de vorm van foto's etc. dan krijg je dat.
En voor de TS, @dokterbibber :
We weten nog steeds niet of die zekering in de zwarte krimpkous nou stuk was of niet?
fred101
Golden Member
Aha, exact mijn punt!
Waarom zouden primaire elco's *niet* stuk kunnen?
Niemand zegt dat dat niet kan, iedereen zegt "ze gaan bijna nooit kapot, meestal de secundaire"
De TS had zijn vraag nog niet gesteld en men (ik noem geen namen) begon al meteen over "kapotrepareren"
Niemand begint over kapot-repareren. Er wordt alleen een nuttige tip gegeven over het gebruik van een serie lamp. Er zijn genoeg bruikbare aanwijzingen gegeven in dit topic.
TS:
-check de zekering met je ohm meter
-check de diodes met de diode test van je DMM. Een kant op geleiden, andere kant op niet anders gewoon vervangen. Ook die inrush beveiliging vervangen. En anders als je hier vlakbij zit dan kom je maar langs, ik heb dat ding zo getest.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
primaire elco's is vaak geen probleem omdat die op 50Hz werken en de esr weinig invloed heeft (je hebt immers 10ms om die op te vullen). en de stroom is lager (20W op 220W is 100mA).
zelf met een half gare elco blijft zo een voeding nog wel draaien.
secundair is een andere zaak, daar heb je hoge stromen, 20W op 12V is direct 1,8A en daar zijn de pulsen vaak in de kHz. in heel mijn leven heb ik nog maar 1 kapotte primaire elco gezien, en dat was op een pc monitor waar de lijntjes op het scherm aan het trillen waren. nieuwe primaire elco en opgelost, voeding werkte nog maar had veel storing
Op vrijdag 17 oktober 2025 16:20:58 schreef fcapri:
primaire elco's is vaak geen probleem omdat die op 50Hz werken en de esr weinig invloed heeft (je hebt immers 10ms om die op te vullen). en de stroom is lager (20W op 220W is 100mA).
zelf met een half gare elco blijft zo een voeding nog wel draaien.
De elco wordt met 50(100)Hz geladen, maar de SMPS trekt wel degelijk piekstromen in de tientallen kHz uit die elco.
Dus ESR doet er toch wel iets toe. En een werkende elco is ook wel handig.
Een stappenplan, thanks!
Op vrijdag 17 oktober 2025 12:06:33 schreef fred101:
-check de zekering met je ohm meter
Die is 100% kapot. Ik had niet door dat dit een zekering was, vanwege dat krimpkousje. Is dat tegen glassplinters?
-check de diodes met de diode test van je DMM. Een kant op geleiden, andere kant op niet anders gewoon vervangen.
Drie kapot, eentje heeft 't overleefd (maar wordt uiteraard vervangen).
Ook die inrush beveiliging vervangen. En anders als je hier vlakbij zit dan kom je maar langs, ik heb dat ding zo getest.
Ik zal die meteen vervangen. Is zo'n NTC moeilijk te testen? Ik zag net namelijk ergens dat je gewoon weerstand kunt meten. Hij geeft ±17Ohm, dus voor een MF72 3D9 zal dat niet goed zijn...