Phillips 2200 2220/10 koffiezetapparaat defect

Op hetzelfde stopcontact niet nee. En verder is er niks defect in huis.

Echt een heel vreemd probleem, en heb eigenlijk geen idee wat de volgende stap is. Waarschijnlijk zo'n megger aanschaffen en enkele dagen afwachten om te zien als de aardlek nog steeds uitvalt.

de schijfcondensators nagekeken?
De 2 ventielen met de megaohmmeter nagekeken tss aarding en aansluiting?
Welke foutcode krijg je?

Koppel de 2 ventielen af. Alle 4 de stekkertjes. Wat gebeurt er dan?
Het spoel gaat ervan af als je de zeskant moer eraf haalt. Zit er schade op de schacht of in de spoel binnenkant? Vuil van lekkage.
Het stoomverlies kan ondertussen al opgedroogd zijn waardor het verlies weg is.

Ntc ook met de megaohmmeter gecheckt tss metalen houder en aansluiting? (Diff probleem)
Ohmse waarde vd sensor ok? (3 leds error probleem).

Volgens mij kan ik jammer genoeg geen foutcode zien op deze machine. Enkel 3 tegelijk knipperende alarm ledjes.
De machine heeft ook slechts 1 ventiel (stoom of koffie).

[Bericht gewijzigd door Memorex op (12%)]

De twee platte blauwe condensators nog eens gemeten en lijken OK te zijn.
Ook het ventiel (24V) meet oneindig tussen aarding en andere pinnen. Ziet er nog als nieuw uit en helemaal droog. Kon het wel niet helrmaal over de as schuiven. De steam functie gebruiken we eigenlijk nooit.
Het ventiel werkt ook perfect in test mode.

Ook de rest nog eens gemeten en alles meet open kring met een normale Ohm meter.

Op zondag 2 november 2025 18:25:35 schreef EricN:
Een megger is toch wel handig in deze. Als je veel knutselt is het mss wel handig om het in huis te hebben (30€) maar voor eenmalig gebruik wel wat te duur.

Mijn ervaring met de combinatie megger en koffiemachine is niet meteen heel positief qua foutzoeken. Meggeren (500V) van de koude verwarmingsspiraal liet zien dat alles ok was. Maar toen ik de verwarmingsspiraal had uitgebouwd, in water water hing, en hem 'handmatig' warmstookte door er 230V op te zetten, ging de weerstand opeens sterk omlaag. Dus alleen warm (en hangend in water) ging het mis.

1000v? :-)
Wat bedoel je met niet meteen postief? De naald behoort niet te bewegen... . Een beetje is al not done.
Het klopt dat verlies stijgt bij warmte maar bij TS komt het verlies op onverwachte momenten. Mogelijks dus niets met het aparaat te maken of al zeker niet de boiler?
Ik vermoed op dat moment een koude boiler @memorex?

[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]

Ik heb mijn aantekeningen even opgezocht:
"Koud verwarmingselement: 20 MOhm
Warm element in water: 2 MOhm
Bij elke testspanning van 100 V tot 1000 V."

Wat ik dus bedoel te zeggen: als je een koud element meet, kun je ten onrechte concluderen dat deze niet de oorzaak is van het probleem.
(Ik heb overigens geen 'naald' op het apparaat zitten, is een digitale ;-) )

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (12%)]

Ondertussen met een megger zitten meten. De temperatuur sensor (NTC) bleek de schuldige. Deze heb ik nu vervangen door een nieuwe en de boiler doet het nu terug oke in test mode.
Wel werkt de grinder helaas nog steeds niet. In test mode draait hij heel even (200ms?), en valt dan uit. Vermoedelijk de over current beveiliging. De grinder werkt wel op een labvoeding.
Waarschijnlijk heeft de doorslag bij NTC nog andere componenten doen sneuvelen. Meten (met scope) is lastig, aangezien niks galvanisch gescheiden is.
Iemand enig idee wat de grootste kanshebber is gebaseerd op het schema?
https://github.com/TillFleisch/ESPHome-Philips-Smart-Coffee/files/1138…

Draait hij niet gewoon te zwaar?

Op dinsdag 4 november 2025 21:49:59 schreef maartenbakker:
Draait hij niet gewoon te zwaar?

Nee is helemaal leeg. Hij draait (heel traag) op labvoeding van 30V. Is een 230V DC motor.

Het toestel meet de stroom niet alleen voor over current maar ook undercurrent.

Mss detecteert hij niets van stroom meer. Wat doet de fault uitgang?
Wat meet je van stroom als je deze op de voeding zet? En bij welke voltage?
Soms zit er een stuk versteend hout bij de bonen. Dat doet de maler zwaar draaien. De maler demonteren en kuisen is dan de enige oplossing. Maakt hij lawaai als je hem leeg maakt?
Je zou kunnen iets van serieweerstand nemen in het motorcircuit om de stroom te beïnvloeden
Je hebt met het geknutsel de draden toch niet omgewisseld?
R103-108 op schema nameten of de spanning monitoren. Kun je volgen wat hij daadwerkelijk registreert.
Door de undercurrentdetectie kan het ook zijn dat hij "leeg" detecteert.
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/MA…

Op dinsdag 4 november 2025 21:21:47 schreef Memorex:
Wel werkt de grinder helaas nog steeds niet. In test mode draait hij heel even (200ms?), en valt dan uit. Vermoedelijk de over current beveiliging. De grinder werkt wel op een labvoeding.

Meet eens over C14 of er een 'overcurrent' gedetecteerd wordt. Een DC motor kan je testen door hem op lage snelheid te laten draaien en de stroom te monitoren door bijvoorbeeld een kleine lamp in serie:
Orbiting sander - what's inside, testing a universal motor
Als de motor in bepaalde standen meer stroom gebruikt dan in andere dan weet je dat er een wikkeling kortgesloten is. Als hij draait is een digitale meter waarschijnlijk niet snel genoeg om de verandering in stroom te zien. Een gloeilampje werkt dan beter.

Ik heb twee apparaten (EP5444/90) met die printplaat die een vergelijkbaar probleem hadden, na lekkage/aardlek vreemde foutmeldingen. Het was wel de uitvoering met LCD en geeft wat meer informatie dan alleen de LED's. In beide gevallen waren de flowmeter en de sensor voor het waterreservoir ook defect. Ik ben niet verder gegaan dan de printplaat vervangen, de printplaat kwam in mijn geval met verkeerde firmware en moet hierna worden geupdate waar je een speciale interface voor nodig hebt.
Wat er nu fout gaat op de printplaat is mij nog een raadsel. De temperatuur wordt bijvoorbeeld niet goed uitgelezen, de machine is te koud of te warm wat direct een F11 geeft. Ik ben niet verder gegaan dan de printplaat vervangen, de printplaat kwam in mijn geval met verkeerde firmware en moet hierna worden geupdate waar je een speciale interface voor nodig hebt.

Veel vooruitgang geboekt vandaag.
NTC is vervangen en boiler werkt terug in test mode.
Bij de molen was uiteindelijk R84 defect. Na vervangen doet de grinder het ook weer. Alles die je kunt testen in test mode werkt nu dus terug!

Echter wilt de machine nog steeds niet volledig starten. De eerste seconden gaat alles goed, maar ongeveer op het einde van de opstart procedure (denk ik) gaat de onderste error LED aan. De startknop rechts knippert. Wanneer je op die start knop drukt wordt er wat water gepompt (door de stoom uitgang), en gaat terug in error.

Volgens de handleiding wilt bovenstaande zeggen dat er lucht gevangen zit. Echter lijkt dit niet opgelost te raken door de machine zelf en alle leidingen zitten ook mooi vast. Hoe meet de machine eigenlijk dat er lucht in de leidingen zit?

[Bericht gewijzigd door Memorex op (16%)]

Dat is typisch een defecte flowmeter, hij pompt even en wil dan pulsjes zien. Zo niet 'lucht in het systeem' melding.
Heeft hij een sensor voor het waterreservoir, die is dan wellicht ook stuk!

@memorex. Er zit in het slangetje een rond element met 3 draden. Dat is een molentje met magneet en een hall element. Vandaar de 3 draden. Als er geen pulsen komen tijdens het pompen dan kan de machine besluiten dat er geen water vloeit. De "luchtbelmelding" is eerder statistiek. Het kan evengoed een vastzittend molentje zijn of een defect hall ic. Of interne printregistratie.

De flowmeter gaat makkelijk open (bajonet) en het hall ic is makkelijk uit te meten. Min en plus 5v. Middelste dacht ik het pulssignaal. Bij elke passering (toer vh molentje) een puls.

[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]

Kennelijk komt er een overspanning op de 5 volt door die defecte ntc. De defecte (capacitieve)sensor voor het waterreservoir geeft dan alleen aan dat het reservoir vol is dus dat merk je pas later.

Water level sensor is inderdaad ook stuk. Had misschien beter niet begonnen deze machine te herstellen.
Iemand die kan verklaren waar de stroom precies gelopen heeft?
Waarom is bijvoorbeeld niet alles op de 5V lijn defect, bv de microcontroller, display, etc.?

Ik denk dat jij ondertussen de expert bent met deze printplaat ?. Ik heb die weerstand gecontroleerd op beide defecte printen die ik heb liggen maar waren niet defect.

R52 en Q9 zijn dus ook defect. Op zich geen probleem, 5V blijft gewoon overal aanwezig. Zal die achteraf nog wel herstellen..

Hoe heb jij die Q9 doorgemeten? Ik heb het met mijn meter in de diode stand geprobeerd (in circuit) maar dat werkt niet echt.
Zou die NTC trouwens niet galvanisch gescheiden moeten zijn door die trafo?

Op vrijdag 7 november 2025 19:48:25 schreef FrituurFrequentie:
Hoe heb jij die Q9 doorgemeten? Ik heb het met mijn meter in de diode stand geprobeerd (in circuit) maar dat werkt niet echt.
Zou die NTC trouwens niet galvanisch gescheiden moeten zijn door die trafo?

Q9 is visueel defect. Er zit een gat in :)
Op de print is niks galvanisch gescheiden

De koffiemachine doet het weer perfect. Bedankt voor alle hulp!

Nog even een samenvatting van wat er vernieuwd is:
Water flow sensor
Water level sensor
NTC temperatuursensor
R52 R84 Q9

Op zaterdag 8 november 2025 14:45:23 schreef Memorex:
De koffiemachine doet het weer perfect. Bedankt voor alle hulp!

Mooi zo! Weer eentje gered van de stort :-)
Heb je misschien nog een plaatje waar die R52/R84/Q9 op de print zitten?

U vraagt, wij draaien :)
Het schema staat een aantal posts hierboven.

[Bericht gewijzigd door Memorex op (35%)]