Roland11
Golden Member
Op woensdag 12 november 2025 17:39:54 schreef gerard1:
espresso apparaat pomp draait met stootjes
quick mill novate model 3012
zit geen lucht in slangen, geeft met stootjes heet water.
En is dat niet normaal dan? De QuickMills die ik hier heb gehad doen het allemaal met pompstoten: tsjoeke - tsjoeke - tsjoeke etc.
uit uitstroomer komt heel veel stoom en afentoe klein beetje koffie
stoompijpje werk goed komt na beetje water alleen stoom uit.
heb pomp losgehaald, dan 1 min stroom om te verwarmen dan losse pomp 220v opgezet, zet prima koffie.
dus dan toch geen kalk?
pomp gaat direct draaien als je app aanzet, dat met toch pas als water warm is??
hierbij foto van print
Roland11
Golden Member
Op donderdag 4 december 2025 22:34:22 schreef gerard1:
pomp gaat direct draaien als je app aanzet
Tsjonge, dat je dit dan pas na 3 weken hoort...
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Leesvoer:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140851
Het kan zijn dat het niet daar aan ligt maar het is alleszins het absolute beginpunt.
Helpt het niet dan kan het nog steeds de nuldoorgangdetectie zijn. Iets wat mogelijk cruciaal is. Als de triac bv een thyristor blijkt bv.
meestal Tryac, maar IDD we waren op best verkeerde weg gezet doordat wij dachten dat pomp het niet deed, blijkt het dat de pomp het continu doet...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 12 november 2025 17:39:54 schreef gerard1:
hallo
espresso apparaat pomp draait met stootjes
quick mill novate model 3012
Dit type pomp (ULKA EX4 of EX5) "draait" helemaal niet, het is een vibratiepomp. De plunjer (een metalen cilinder) schuift heen en weer binnen een elektromagneet.
EDIT:
Op vrijdag 5 december 2025 09:24:24 schreef Roland11:
[...]Tsjonge, dat je dit dan pas na 3 weken hoort...
Het stond al in de startpost 
oke werkt in iedergeval niet, als er koud 230v op zet pompt hij wel.
kan het de flowmeter zijn?
zie foto.
rest ond printplaat oke, er zit nog een ic op maar die is geprogrammeerd.
print kost €120 euro dus geen optie
r3m
Golden Member
Normale defecten van deze flowmeters zijn lekken en vaststaan.
Als het waaiertje vast staat(of de hele flowmeter afgekoppeld is) werkt alles behalve dosering.
hij pompt met stoten komt water uit als verwarming koud is en als verwarming heet is komt er alleen stoom uit.
Roland11
Golden Member
Zo'n ULKA pomp die pompt altijd met stootjes, het wordt er dus niet meteen duidelijker op... 
Maar veel belangrijker: je zei dat de pomp meteen gaat pompen als je het apparaat aanzet. En dat is niet normaal, tenminste... als je de schakelaar "pompen stoom" niet in de "aan" stand hebt staan (?).
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Stootjes pompen doet een espresso machine bij stoomvraag als de boiler op temperatuur is. Hier dus duidelijk niet die fase. Maar je omschrijving is volledig ru.. euh, niet duidelijk. Maak bv een filmpje.
Als het niet triac of triac driver is dan moeten we richting processor gaan denken maar om zoiets grondiger te analyseren vrees ik dat de communicatie en knowhow flink omhoog moet. Het schieten met spek houdt eens op.
eindelijk gevonden mede door jullie info
de schakelaar voor stoom had sluiting
na opwarmen gaat lampje uit dan schak koffie indrukken gaat pomp goed draaien (geen stootjes)
gelukkig nieuwjaar allen
Roland11
Golden Member
Op donderdag 1 januari 2026 23:28:55 schreef gerard1:
de schakelaar voor stoom had sluiting
Precies, die schakelaar bedoelde ik in mijn laatste post.