Op dinsdag 20 januari 2026 19:04:04 schreef buckfast_beekeeper:
Bent U zeker dat het een half jaar goed heeft gewerkt. De huidige wagens zijn heel kieskeurig. Te veel stroomverbruik wordt als kortsluiting gezien en alles wordt uitgeschakeld. Te weinig stroomverbruik wordt ook als fout aanzien.
Ik loop regelmatig om de wagen heen, juist om defecte verlichting te spotten. 2 dagen geleden werkte het nog prima, gisteravond ging ik ook nog op pad en toen viel me op dat het kenteken niet meer werd verlicht.
Mijn auto is van 2014 en ik heb geen issues met de canbus ondervonden toen ik de led units, en weerstand, installeerde.
Op dinsdag 20 januari 2026 19:22:34 schreef EgbertG:
Mij niet duidelijk of het nou met labvoeding en serieweerstand nog wel werkt. maar zo ja
dan maar energie verkwisten met een belasting
Ja, met labvoeding werkt het wel met weerstand; dat is ook de manier hoe ik toendertijd met weerstanden ging testen totdat ik de gewenste licht intensiteit had bereikt. De weerstand is van het 5watt type.
Ik zou nu als proef 100uF parallel aan de 470Ω weerstand monteren en dan kijken of alles het wel doet.
Op dinsdag 20 januari 2026 20:20:00 schreef ohm pi:
Ik zou nu als proef 100uF parallel aan de 470Ω weerstand monteren en dan kijken of alles het wel doet.
Ik ga het eens testen, bedankt! 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Wel opletten met gloeilampen vervangen door LED-lampen. Dat mag niet zomaar. Ik weet dat die LED-uitvoeringen van de H4 en H7 verboden zijn. Zelfs al hebben ze een EU keurmerk. Je mag alleen hetzelfde type gebruiken als waar de auto mee getest is.
Ik kan me indenken dat zelfs daar dat niet mag. Alleen gaan ze het bij de APK niet merken, de lampen doen het gewoon. Bij je koplamp zien ze dat echt wel.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Bij ons is er echt nog nooit een auto afgekeurd omdat er niet originele bolletjes in de koplamp zaten. Het gaat altijd over de lichtopbrengst en het lichtbeeld en het keurmerk in de koplamp zelf. Strikt genomen mag je alleen onderdelen op een auto vervangen die door de fabrikant zijn goed gekeurd maar afkeuren omdat het merk remblokken niet klopt heb ik nog nooit meegemaakt.
EricP
mét CE
Ik weet vrij zeker dat mijn banden ook niet door de fabrikant zijn goedgekeurd.
Aan de andere kant: als het 'lichtbeeld' niet meer klopt, dan is dat reden genoeg om het ding af te schieten. Nummerplaatverlichting die achterligger verblindt gaat waarschijnlijk lang goed, tot je een keer een serieuze keurmeester hebt.
Het nut ervan is ook afwezig. De besparing is niet terug te vinden in het brandstofgebruik. Dit topic heeft al meer tijd gekost dan in het hele leven van die auto 3x een lampje wisselen.
Het zal wel niet, maar als dat LED spul nu eens een fatsoenlijke voeding aan boord heeft... Current mode switcher... Dan zou die zomaar wel eens niet blij kunnen worden van een lagere spanning.
Hangt een beetje van het land af. In Nederland is men niet zo streng, België kan ik niet beoordelen.
Maar ik woon in Duitsland, en wee je gebeentje als er daar andere lampjes in je auto zitten, of andere banden onder de wagen zitten, die niet in papieren opgenomen zijn.
Of iets al dan niet mag wil nog niet zeggen dat het een afkeurpunt is voor de APK. APK is een oppervlakkige keuring of de auto aan minimale veiligheids- en milieueisen voldoet. Merk/type lampebolletjes/remvoeringen enz enz is niet iets waarop gecontroleerd mag worden.
Als de nummerplaatverlichting verblindend is voor achteropkomend verkeer, met name door de hoek van de lichtbundel is het wel afkeur.
Ook geen afkeur. Verblindende verlichting, behalve grootlicht, is niet toegestaan maar:
Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
Wijze van keuren:
Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
geen afkeur
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Andere zaken zoals mistlampen voor is weer wat ingewikkelder.
Die zijn niet verplicht, maar als ze er op zitten moeten ze wel (volgens de regels) werken...
Op dinsdag 20 januari 2026 20:20:00 schreef ohm pi:
Deze combo werkte ook niet, maar ik heb het nu opgelost met een simpele LM7809 spanningsregelaar; nu wordt de kentekenplaat mooi verlicht en niet ook de straat. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 21 januari 2026 11:24:10 schreef GJ_:
Of iets al dan niet mag wil nog niet zeggen dat het een afkeurpunt is voor de APK. APK is een oppervlakkige keuring of de auto aan minimale veiligheids- en milieueisen voldoet. Merk/type lampebolletjes/remvoeringen enz enz is niet iets waarop gecontroleerd mag worden.
Als de nummerplaatverlichting verblindend is voor achteropkomend verkeer, met name door de hoek van de lichtbundel is het wel afkeur.
Ook geen afkeur. Verblindende verlichting, behalve grootlicht, is niet toegestaan maar:
[...]geen afkeur
Was er maar een intensieve controle / leuring op verkeerde verlichting ( scheef in gezette H4 lampjes etc)
En op die vaak gruwelijk verblinden de led verlichting voor op auto's
Het verblind worden door die absurd felle troep op moerne auto's kan levensgevaarlijke situaties opleveren!
En ik spreek uit ervaring.
Op woensdag 21 januari 2026 18:30:15 schreef Arco:
Wel goed koelen, anders wordt die behoorlijk heet...
Ding kan volgens mij 1.5A aan, die leds geven bij elkaar net 30mA af; dat is op 12v zo'n 150mA, dus zo'n 120mA hitte afvoer. Ik zal het wel in de gaten houden.
Arco
Special Member
Op woensdag 21 januari 2026 18:55:36 schreef Porto:
[...]Ding kan volgens mij 1.5A aan, die leds geven bij elkaar net 30mA af; dat is op 12v zo'n 150mA, dus zo'n 120mA hitte afvoer. Ik zal het wel in de gaten houden.
Jammer dat de truc met de condensator niet werkt. Gelukkig werkt de spanningsregelaar wel.
In de spanningsregelaar wordt (13,8-9)V x 0,15A = 0,75W warmte ontwikkeld. Daarop dient de koeling met een extra marge berekend te worden, dus de LM7809 toch maar op een klein koelplaatje monteren.
Op woensdag 21 januari 2026 18:35:29 schreef revado:
[...]Was er maar een intensieve controle / leuring op verkeerde verlichting ( scheef in gezette H4 lampjes etc)
En op die vaak gruwelijk verblinden de led verlichting voor op auto's
Het verblind worden door die absurd felle troep op moerne auto's kan levensgevaarlijke situaties opleveren!
En ik spreek uit ervaring.
Scheef gezette lampjes vallen door de mand op de apk bij het controleren van het lichtbeeld.
Op woensdag 21 januari 2026 18:57:48 schreef Arco:
Hij wordt net zo heet als de 10Ω weerstand voorheen...
Nee, was 470ohm.
Op woensdag 21 januari 2026 20:15:36 schreef ohm pi:
[...]Jammer dat de truc met de condensator niet werkt. Gelukkig werkt de spanningsregelaar wel.
In de spanningsregelaar wordt (13,8-9)V x 0,15A = 0,75W warmte ontwikkeld. Daarop dient de koeling met een extra marge berekend te worden, dus de LM7809 toch maar op een klein koelplaatje monteren.
Zal even kijken of ik nog een koelplaatje heb liggen.
De regelaar zelf zit niet vast geschroefd, zit dus 'zwevend' in de bekabeling.
De regelaar hangt zwevend tussen de bedrading. Wordt er een koelplaat erop gemonteerd dan moet je erop letten dat de draden niet van de regelaar af kunnen breken door de trillingen van de regelaar en de auto. Het mooist is als je de draden met een tie wrappie of zoiets aan het koelplaatje of blokje monteert. Ook dien je erop te letten dat blanke metalen delen van het koelblokje altijd geïsoleerd van de auto blijft.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mijn "nattevinger" regel is dat je ongeveer 1W aan vermogen in een ding als een TO220 kan stoppen zonder koelvin.
TI heeft het over 23 graden per watt voor de TO220, dus 23 graden opwarming. Als het op die plek in de auto 45 graden is, dan wordt de boel 70 graden. Niets aan de hand.
Dus hopelijk gaat het gewoon goed met de 0.75W (als die goed is uitgerekend) .
Op donderdag 22 januari 2026 10:49:27 schreef ohm pi:
De regelaar hangt zwevend tussen de bedrading. Wordt er een koelplaat erop gemonteerd dan moet je erop letten dat de draden niet van de regelaar af kunnen breken door de trillingen van de regelaar en de auto. Het mooist is als je de draden met een tie wrappie of zoiets aan het koelplaatje of blokje monteert. Ook dien je erop te letten dat blanke metalen delen van het koelblokje altijd geïsoleerd van de auto blijft.
Ik was er nog niet aan begonnen, ik zal erop letten. Bedankt voor de tips! 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op woensdag 21 januari 2026 18:35:29 schreef revado:
[...]Was er maar een intensieve controle / leuring op verkeerde verlichting ( scheef in gezette H4 lampjes etc). En op die vaak gruwelijk verblinden de led verlichting voor op auto's. Het verblind worden door die absurd felle troep op moerne auto's kan levensgevaarlijke situaties opleveren! En ik spreek uit ervaring.
Ik heb nog de meeste last van fietsen. We hebben hier op de provinciale weg regelmatig fietsers/mountainbikers die de lamp recht vooruit hebben staan. Met die felle lampen zie je niks meer. Ik had zelfs op een kruising een stilstaande fietser die me totaal verblindde, net toen ik af wilde draaien. Levengevaarlijk, ik kon niets zien.
Ik zet tegenwoordig gewoon mijn groot licht aan als ik er weer een zie, moeten ze hun lamp maar goed afstellen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op woensdag 21 januari 2026 18:55:36 schreef Porto:
[...]Ding kan volgens mij 1.5A aan, die leds geven bij elkaar net 30mA af; dat is op 12v zo'n 150mA, dus zo'n 120mA hitte afvoer. Ik zal het wel in de gaten houden.
IETS klopt er niet: 30mA door 470Ω geeft een spanningsval van 14.1V...
Is die 30mA misschien gemeten toen ze direct op 12V stonden? En is dat dan de stroom van 1 LED unit of van allemaal (hoeveel?) samen?
Met wat aannames gok ik dat het de stroom van één unit is, direct op 12V; wat betekent dat die LED units zelf al een ingebouwde serieweerstand van 33Ω hebben.
En dat betekent dat ze per stuk nog maar 21mA verbruiken op 9V, en dat de warmte-ontwikkeling beperkt blijft tot (12-9)V x 21mA = 63mW per aangesloten LED unit.
Eveneens aannemende dat het 5 units zijn kom ik dan op 315mW totale dissipatie, wat zonder koelplaatje een temperatuurstijging betekent van grofweg 15 graden in de vrije lucht; diep weggebouwd in een kabelboom misschien 45 graden...
Met een maximale chiptemperatuur van 150 graden zal het dus zelfs in de Death Valley nog blijven werken...