Wachtwoord in Siemens Logo programma zonder wachtwoord

Ik zit met een vreemd probleem met enkele Logo's:
Er zijn wat Logo's, geprogrammeerd met Logosoft 8.0 en ouder zonder wachtwoord op het programma. Echter, als deze programma's nu wil openen met Logosoft 8.3 of 8.4 vraagt Logosoft om een wachtwoord. En aangezien dat er niet is is het niet te openen, zo lijkt het.
Geen wachtwoord invullen, of het standaard wachtwoord helpt allemaal niet.

Ik heb ook de oudere versies van Logosoft op mijn laptop, dus niet zo'n groot probleem, maar anderen die voor mij werken hebben dat niet en dan is het ineens wel een groot probleem.

Zijn er misschien mensen die een oplossing voor dit probleem kennen?

Ik volg - heb daar ook eens 'ruzie' mee gehad een tijd geleden. Heb dan de logo volledig gewist en programma inderdaad opnieuw geladen, weet wel niet meer met welke versie dit was, (heb nu 8.4)

Geen deftige reden gevonden over het waarom.

Wachtwoord er op zetten in 8.0 gelijk aan het standaard wachtwoord en dan weer uitzetten. Dan testen in 8.3/4 en dan zou dat het nieuwe standaard wachtwoord moeten zijn volgens mij. Dan kun je het daar ook uit zetten.

Ik denk dat het wachtwoord op dezelfde plek staat weggeschreven in de Logo module, maar dat de geheugenlocatie van het vinkje "wachtwoord aan/uit" ergens anders staat bij de verschillende versies.

Werkt bovenstaande niet? Dan staat ook het wachtwoord elders.

Voor de duidelijkheid: het gaat niet om een wachtwoord in de Logo.

We proberen een programma van schijf te openen. Dat lukt al niet eens met 8.3 en 8.4, alleen met 8.0.

Voorlopig betekend dit dus dezelfde ellende als met het TIA portal, maar dan op bescheidener schaal. (Siemens adviseerd om per TIA versie een VM te installeren, minimaal 20GB per versie) Om alle oude bestanden te kunnen openen moeten er meerdere versies van Logosoft geinstalleerd worden.
Een oplossing om het eerst met een oude versie te openen is geen oplossing als er tientallen programma's in diverse projectmappen staan natuurlijk.

Ondanks dat de situatie anders is dan eerst gedacht kan je de gesuggereerde truuk proberen: wachtwoord er op zetten en kijken of je hem dan met een nieuwere versie wel kan openen.

Ik zou een leverancier waarbij ik met "nieuwe versie van de software" mijn oude IP niet meer kan openen toch wel redelijk snel bij het oud vuil zetten.

Op woensdag 21 januari 2026 16:31:22 schreef rew:
Ik zou een leverancier waarbij ik met "nieuwe versie van de software" mijn oude IP niet meer kan openen toch wel redelijk snel bij het oud vuil zetten.

Daarom gebruik ik het TIA portal niet. Heeft me wel duizenden euro's gekost, maar het blijft voorlopig een slechte keuze, ook voor de klant. Een machine moet gewoon 20 jaar mee kunnen gaan. Met het TIA portal gaat dat echt niet zomaar lukken. Dan is zelfs Codesys nog een betere optie.

Terug naar de Logo:
met 8.0 een wachtwoord instellen kan niet: dan vraagt ie om het oude wachtwoord, en dat is er ook niet. Dus wat je ook doet, je krijgt een foutmelding terug. Gewoon openen en bewerken én in de Logo schieten gaat zonder problemen.

Op woensdag 21 januari 2026 16:03:27 schreef GJ_:
Voor de duidelijkheid: het gaat niet om een wachtwoord in de Logo.

We proberen een programma van schijf te openen. Dat lukt al niet eens met 8.3 en 8.4, alleen met 8.0.

Voorlopig betekend dit dus dezelfde ellende als met het TIA portal, maar dan op bescheidener schaal. (Siemens adviseerd om per TIA versie een VM te installeren, minimaal 20GB per versie)

Dat is inderdaad compleet achterlijk, die software developers sporen dus echt niet. Als ik daar project manager was had ik ze op staande voet ontslagen.

Op woensdag 21 januari 2026 17:09:53 schreef GJ_:
[...]Daarom gebruik ik het TIA portal niet. Heeft me wel duizenden euro's gekost, maar het blijft voorlopig een slechte keuze, ook voor de klant. Een machine moet gewoon 20 jaar mee kunnen gaan. Met het TIA portal gaat dat echt niet zomaar lukken. Dan is zelfs Codesys nog een betere optie.

Alleen is daar bij Codesys weer het probleem dat je totaal geen versie management hebt (bij Siemens ook niet trouwens).
[rantmode]
Ik begrijp echt voor geen meter hoe developers dit soort troep kunnen maken.
[/rantmode]

Helaas is MHJ software gestopt met support/doorontwikkeling voor S7 variant PLC's (WinSPS-S7) eeuwige zonde vind ik dat, want die hadden het wel voor elkaar dat je per functie blok gewoon een mooie text file (AWL) had.
Daar kon je verschillende versie files gewoon vergelijken.

Op woensdag 21 januari 2026 16:31:22 schreef rew:

Per direct.

Kijk dan hebben ze het bij Exor HMI panelen wel goed voor elkaar, daar kun je met een nieuwe JMobile oude projecten gewoon openen (niet saven, dan krijg je het nieuwe formaat), zelfs een WinCE paneel compleet omzetten kwa code naar de Linux based eX panelen is een fluitje van een cent.
Ik heb eens een spoedje gehad dat ik een paneel moest vervangen en de hele HMI van een Windows CE based naar LInux based paneel en ook nog een andere scherm resolutie en aspect ratio: Tijd, iets meer dan een uur waarbij de layout aanpassingen zelf (wat menu balkjes breeder maken etc) het meeste tijd koste.

Ik heb best vaak updates gedaan van de software met bijbehorende conversies en ben slecht 1 keer tegen een widget aan gelopen dat verkeerd geconverteerd was.
En geloof me: Als ergens nog zo diep verstopte bugs in zitten, ik vind ze binnen een mum van tijd.

Op woensdag 21 januari 2026 17:09:53 schreef GJ_:
[...]Terug naar de Logo:
met 8.0 een wachtwoord instellen kan niet: dan vraagt ie om het oude wachtwoord, en dat is er ook niet. Dus wat je ook doet, je krijgt een foutmelding terug. Gewoon openen en bewerken én in de Logo schieten gaat zonder problemen.

Je kunt dus alleen het wachtwoord IN de logo zelf zetten. Het is dus geen code protection van het project zelf?

[Bericht gewijzigd door henri62 op (100%)]

Nee, het gaat om het wachtwoord in het project. De Logo zelf is niet in beeld.

Over Step7, ook daar word gewoon in AWL een textbestand per bouwsteen gemaakt.

Op woensdag 21 januari 2026 22:31:29 schreef GJ_:
Nee, het gaat om het wachtwoord in het project. De Logo zelf is niet in beeld.

Das bijzonder, maar dan kun je de logo dus wel met die file programmeren maar niet de file inzien alsof het hele project "know how" protected is? Is daar nergens een ander menutje voor oid?

Over Step7, ook daar word gewoon in AWL een textbestand per bouwsteen gemaakt.

Ik dacht dat die code in een DBASE file opgeslagen werd en alleen bij een export krijg je toch de AWL?

In Step7 kun je een optie aanzetten om automatisch awl tekstbestanden te maken.

De Logo:
Met versie 8.0 kan ik alles met het programma, openen, tranfereren enz.

Versie 8.4 vraag als ik het wil openen van de schijf om een wachtwoord.

Als ik het met 8.0 open en er een wachtwoord in wil zetten vraagt 8.0 eerst om het huidige wachtwoord. Dat is er niet en dus kan iker ook geen in zetten. Geen oud wachtwoord invullen accepteerd 8.0 niet.

In https://cache.industry.siemens.com/dl/files/332/17471332/att_80407/v2/… (dat eigenlijk over de passwords in de PLC zelf gaat) staat: "Available program with an unknown password: Copy all existing blocks and insert them in a new project. The password will not be copied along."

Wat een non-oplossing. Dat is natuurlijk onmogelijk. Mijn collega zit op locatie met 8.4 en kan het programma niet openen, laat staan blokken kopiëren.

Bovendien zijn er natuurlijk tientallen (meer dan 100 altijd, precieze aantal weet ik niet) Logo's in omloop, die kan ik natuurlijk moeilijk allemaal even een kleine update geven.

Wat een *^%#&%#&*streek van Siemens....

Misschien eens kijken of je zelf iets kunt hekken... Pak een 8.0 programma en kopieer blokken naar een 8.4 programma, stel alles exact gelijk in. Maak nu een kopie en beveilig beide projecten met een password.

Vergelijk nu de binaire data van beide projecten, met en zonder in een hex editor. Met een beetje geluk kun je er iets uithalen dat je weer verder helpt, hopelijk het niet-standaard wachtwoord. Kans is klein, maar niet raak geschoten is altijd mis geschoten.

Ik kan geen wachtwoord in het programma zetten. Dan vraagt logosoft naar het huidige wachtwoord, en dat is er niet. En gewoon geen huidig wachtwoord invullen pikt ie niet. En "LOGO" werkt ook niet.
Er is dus een hele reeks programma's die alleen met 8.0 te openen zijn, probleemloos.

Heb je null al eens geprobeerd? Dan is het tegelijk wel en niet leeg :p .

Als je altijd een huidig wachtwoord moet invullen zou je zeggen dat er altijd een default wachtwoord ingesteld staat? Google schreeuwt dat het default wachtwoord LOGO is (case sensitive).
oops spuit 11, je had al gemeld dat LOGO niet werkt...

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (13%)]

NULL en null heb ik niet geprobeerd.

Morgen als ik m'n PC weer aangezwengeld heb.

update: "NULL" werkt ook niet.

Misschien een scriptje proberen of zo. Er zijn niet echt oneindig veel mogelijkheden met maximaal 10 letters.

nou dan, gewoon een regenachtige zaterdagmiddag

Als je mazzel hebt, dan mogen de cijfers ook mee doen.
Met nog wat meer mazzel is het case-sensitive.
Met nog meer mazzel ook nog een zwik leestekens.
Je gaat het niet redden in een weekend :)

En eh... als je de jackpot gewonnen hebt... dan is het gewoon een bug en voldoet geen enkel password :+

Ik gok op een bug

Het wachtwoord bestaat alleen uit hoofdletters. Het is in zoverre case sensitive dat alleen hoofdletters geaccepteerd worden. Zo'n Logo! is niet bepaald ford Knox.