Zou ik wel doen.

Er zijn weinig dingen waar mijn humeur heel snel heel slecht van wordt als, wanneer je een defect apparaat probeert te herstellen dan ook je meetapparatuur het begeeft en om herstelling vraagt.

Als het nog de originele elco's zijn dan zal meting hoogstwaarschijnlijk aantonen dat er toch een aantal vervangen moeten gaan worden.

Mijn PM3055 draait ondertussen op z'n 3e setje elco's. Oorspronkelijk waren ca. de helft van de voedingselco's al eens vervangen geweest. Mogelijk door de fabriek zelf, of toch in elk geval door een zeer competent persoon. Maar ook die (Philips) elco's waren bij mij al weer aan vervanging toe.

Maar Bavelt heeft een ESR-meter. Zoals ik al zei, elco voor elco één zijde desolderen, meten op ESR en capaciteit, en dan beoordelen of vervanging nodig is.

En sowieso, als er nog een RIFA inzit, dan die vervangen.

Op zondag 1 februari 2026 18:39:23 schreef Bavelt:
[...]
Ja, ik snap de verwarring.
Ik bedoel de donor-scope.

Maar nu het laatste nieuws: ik denk ik meet toch de spanningen even op de connector zonder de grote printplaat. Dus het kabeltje even los. Die leken goed te kloppen.

Dan het kabeltje er maar weer (stevig) in en quess what: hij doet het...

top! dan is mijn scope goed terecht gekomen. Succes verder!

Op zondag 1 februari 2026 20:00:02 schreef nonius:
Zou ik wel doen.

Er zijn weinig dingen waar mijn humeur heel snel heel slecht van wordt als, wanneer je een defect apparaat probeert te herstellen dan ook je meetapparatuur het begeeft en om herstelling vraagt.

Als het nog de originele elco's zijn dan zal meting hoogstwaarschijnlijk aantonen dat er toch een aantal vervangen moeten gaan worden.

Mijn PM3055 draait ondertussen op z'n 3e setje elco's. Oorspronkelijk waren ca. de helft van de voedingselco's al eens vervangen geweest. Mogelijk door de fabriek zelf, of toch in elk geval door een zeer competent persoon. Maar ook die (Philips) elco's waren bij mij al weer aan vervanging toe.

Maar Bavelt heeft een ESR-meter. Zoals ik al zei, elco voor elco één zijde desolderen, meten op ESR en capaciteit, en dan beoordelen of vervanging nodig is.

En sowieso, als er nog een RIFA inzit, dan die vervangen.

Ik had hier met de PM3264 van Tidak Ada een soortgelijk euvel met de SMPS. Nadat de nieuwgebouwde tripler, ook de behuizing, niet meer sproeide en andere kuren had, bleek die nogal wazig wakker te worden en had last van dat de vier lijntjes aan balletdansen deden. Tevens zat daar een 100Hz rimpel in alle secundaire spanningen. De net elco's vervangen loste dat wel op.

Een aantal elco's die goed waren heb ik gewoon laten zitten en een aantal vervangen omdat de 45KHz rimpel er op te hoog was.

Nu is ie binnen vijf minuten klaarwakker zonder balletles aan de lijntjes i.p.v. twee uur met dansles. :P

Op zondag 1 februari 2026 20:00:02 schreef nonius:
Zou ik wel doen.

dat moet Bavelt zeker gaan doen, zelfs al werkt de voeding nu, er gaan wel wat "oud strijders" aan vervanging toe zijn, de tands des tijds is ongenadig..

Op zondag 1 februari 2026 18:39:23 schreef Bavelt:
[...]

Maar nu het laatste nieuws: ik denk ik meet toch de spanningen even op de connector zonder de grote printplaat. Dus het kabeltje even los. Die leken goed te kloppen.

Dan het kabeltje er maar weer (stevig) in en quess what: hij doet het...

waarschijnlijk een gevalletje van "corrosion fretting" iets waar heel wat stekkertjes, vooral uit de jaren 90, last van hebben.

Op zondag 1 februari 2026 17:56:08 schreef Bavelt:
Ik heb er een 50W hallogeen tussen zitten. Die brand continue.

[bijlage]

50 watt is te weinig om deze scoop draaiende te krijgen. Bij gebrek aan zwaardere lampen kan je aan de 50 watt lamp nog iets steviger parallel zetten, bij een reisstrijkijzer ( vaak 250 watt) een straalkacheltje op de laagste stand ( is vaak 400 watt) enzv.. parallel aan de lamp, want die laatste blijft een goede indicator van de spanningsval en dus de stroom.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (20%)]

Nou dacht ik een goede scope te hebben...

Na wat fatsoeneren van e.e.a. (heb nog geen elco's gemeten), heb ik thans een display, het verlichtingslampje brandt en ik heb een beam.
Daar is meteen alles mee gezegd.

Want die beam kan ik niet normaal focussen. De dunste stand is ca 1 cm. Je kunt die alleen maar opdraaien naar verder (tot hij het halve beeld vult). Vervolgens reageert hij niet op een input signaal en heb ik maar 1 beam, geen idee hoe die tweede er op te krijgen. (is het geen echte 2 beams zoals mijn PM3231, maar een çhopper'?)
Dus meteen weer een aantal problemen erbij.
Echt om moedeloos van te worden! |:(

CRT: D14-372GH of D14-372GM.
De buis is een enkelstraals i.i.g. Dus is het voor de lage scanrate's chopping en voor de hogere alternate. Is op zich geen probleem met meten.

Anders probeer de werkende voedingsmodule over te zetten naar je eerste nu dode PM3055. Wel oppassen met de HS aansluiting zoals je weet inmiddels.

Niet gaan meten aan de buis zonder HS probes. De diverse roosterspanningen zitten allemaal rond de 2KV en de eindversnelling is rond de 14KV.

Kan ook nog zijn dat de HS 12KV is en kathode e.d. op -2KV werkt.

Op maandag 2 februari 2026 01:29:20 schreef Bavelt:
...en heb ik maar 1 beam, geen idee hoe die tweede er op te krijgen. (is het geen echte 2 beams zoals mijn PM3231, maar een çhopper'?)

De laatste die dat hadden waren de PM3232, PM3233 en PM3234 als ik het me goed herinner. Eén kathode en een split-beam principe.

Ondertussen heb ik nu na de- en montage een werkende scoop.
Met het meeste van de donor-scope.

In mijn eigen ding was er meer kapot gegaan vrees ik. want bv de CRT-unit werkt niet op de donor. En met de goede CRT-unit reageert hij niet op input.
Het zou me eigenlijk niet verbazen als er wat anders de geest heeft gegeven na steeds dat geknetter met ontladen etc.

In de donorscope zijn op het voedingsboard extern modificaties aangebracht. Zo staan in het schema V6115 en V6116. Die zijn niet gemonteerd op die print. Die die heeft iemand er laten in gesoldeerd aan de bovenkant. (zie bv linksonder, diode aan elco gesoldeerd).

Als ik naar het schema kijk, lijken die diodes een extra beveiliging. Klopt dat?

Ik ben nu een paar weken uithuizig. vanaf 20 feb pak ik de draad weer op!
Vooralsnog dank aan alle posters voor het meedenken!

De laatste die dat hadden waren de PM3232, PM3233 en PM3234 als ik het me goed herinner.

Ik ben in m'n jonge jaren verwend geraakt omdat ik een paar echte dual-beam oscilloscopen had (een compacte Telequipment buizenscope, en nu een PM3234). Ben er daarom altijd van uit gegaan dat dual-beam redelijk normaal/standaard was, terwijl ik er nu ervaar dat het (bij Philips) toch eerder uitzondering dan regel was. Zelfs bij scopes die ik toch als veel hoogwaardiger beschouw dan bijv. m'n PM3234.

Het zou me eigenlijk niet verbazen als er wat anders de geest heeft gegeven na steeds dat geknetter met ontladen etc.

Ik denk dat de uitleg van iemand anders eerder in deze thread, dat de -12V omhoog is gegaan door de omgekeerde (en waarschijnlijk daardoor defect geraakte) elco, en daarbij alle voedingsspanningen de hoogte in gingen.

Bavelt, mocht je geen gat meer zien in de oude scope en hem ooit weggooien dan hou ik me aanbevolen voor de draagbeugel/steun. Die ontbreekt bij de mijne. Maar als ik jou was zou ik hem gewoon compleet op zolder zetten als donor-scope, mocht je in de toekomst onderdelen nodig hebben. Cascade o.i.d. bijv. En je hebt in elk geval heel wat geleerd over schakelende voedingen (kennis die in de dagelijkse reparatiepraktijk erg van pas komt!)

Toch mooi dat je nu een werkende goede oscilloscoop hebt met redelijke bandbreedte. Nu maar hopen dat je kunt wennen aan de user-interface, de kleine knopjes en het LCD-schermpje met de kleine lettertjes....

En ik moet toegeven, je bent een volhouder, zowel met die laatste Z/W-TV als deze scope :)

Op maandag 2 februari 2026 14:31:08 schreef nonius:
[...]

Ik ben in m'n jonge jaren verwend

[...]

Bavelt, mocht je geen gat meer zien in de oude scope en hem ooit weggooien dan hou ik me aanbevolen voor de draagbeugel/steun. Die ontbreekt bij de mijne. Maar als ik jou was zou ik hem gewoon compleet op zolder zetten als donor-scope, mocht je in de toekomst onderdelen nodig hebben. Cascade o.i.d. bijv. En je hebt in elk geval heel wat geleerd over schakelende voedingen (kennis die in de dagelijkse reparatiepraktijk erg van pas komt!)

De donorscope had ook geen draagbeugel, anders had je hem meteen gekregen.
Omdat mijn scope minder gebruikssporen vertoont, overweeg ik om alles in die behuizing te plaatsen.
Aan de andere kant huiver ik daarvoor, nu ik het aan de praat heb

Toch mooi dat je nu een werkende goede oscilloscoop hebt met redelijke bandbreedte. Nu maar hopen dat je kunt wennen aan de user-interface, de kleine knopjes en het LCD-schermpje met de kleine lettertjes..

Dat is nu inderdaad wennen. Bij mijn PM3231 met zijn stevige draaischaklaars doe ik het op een eerste blik, bij de PM3055 is het wat turen door de oogharen. En licht uit om de display te lezen.
Hier heeft Philips willen 'moderniseren', maar was niet altijd een verbetering.

En ik moet toegeven, je bent een volhouder, zowel met die laatste Z/W-TV als deze scope :)

Ik hou er inderdaad van niet zo snel op te geven..

Op maandag 2 februari 2026 16:11:02 schreef harry64:
Indien gewenst wil ik de defecte voeding nog wel aan de gang proberen te krijgen.

Hou ik me zeker voor aanbevolen. Ik vrees echter dat het niet alleen de voeding is...
Maar die voeding is -ondanks de vele vervangingen- nog steeds niet goed.
Als Revado weer een keer in de buurt is, vertrouw ik hem graag aan je toe!

Ik zorg voor het transport :)
Eerst fijne vakantie Bavelt!

Op maandag 2 februari 2026 16:11:02 schreef harry64:
Indien gewenst wil ik de defecte voeding nog wel aan de gang proberen te krijgen.

Ik ben weer in het land..
En probeerde van 2 scopes PM3055 1 goede te maken.
Maar ik heb niets aan de praat nu, omdat ik nu volgens mij 2 voedingen heb die niet werken... ;(
@Harry, mag ik gebruik maken van je aanbod en beide voedingsprinten een keer meegeven aan Revado?
Ik blijf anders oneindig aan het zoeken en wellicht doet een frisse (en deskundige) blik er op wonderen..
.

Gisteren op de beurs hebben Harry en ik het er over gehad.
Neem ze maar mee als je de lijntrafo komt halen dan neem ik de voedingen weer mee richting Harry.
Spreek maar af of hin alleen de voedingen wil hebben, of ook ( een van) de scoops er bij .

Even een topickaap: bij mijn scoop,PM 3050, is de potmeter van de intensitet afgebroken,Als je een potmeter (met knop)overhebt, hou ik me aanbevolen :)

Op maandag 2 maart 2026 04:23:01 schreef mel:
Even een topickaap: bij mijn scoop,PM 3050, is de potmeter van de intensitet afgebroken,Als je een potmeter (met knop)overhebt, hou ik me aanbevolen :)

Als ik hem tzt overhoud zal ik me melden.

Op zondag 1 maart 2026 22:21:50 schreef Bavelt:
[...]
Ik ben weer in het land..
En probeerde van 2 scopes PM3055 1 goede te maken.
Maar ik heb niets aan de praat nu, omdat ik nu volgens mij 2 voedingen heb die niet werken... ;(
@Harry, mag ik gebruik maken van je aanbod en beide voedingsprinten een keer meegeven aan Revado?
Ik blijf anders oneindig aan het zoeken en wellicht doet een frisse (en deskundige) blik er op wonderen..
.

Dat is goed. :)

Vanmiddag met opruimen van mijn garage , tussen "beurs" spullen deze gevonden.
Ik wist dat ik er ergens een had gezien een keer...
Die gaat, samen met de gereviseerde van Harry, naar Bavelt :)

Op dinsdag 3 maart 2026 22:28:11 schreef revado:
Vanmiddag met opruimen van mijn garage , tussen "beurs" spullen deze gevonden.
Ik wist dat ik er ergens een had gezien een keer...
Die gaat, samen met de gereviseerde van Harry, naar Bavelt :)
[bijlage]

Ok, geweldig. Dan kan ik er nog eentje verprutsen.. :)
Edit: Zitten daar losse draadjes aan het einde of in een plug?

En ondertussen heb ik ook een 3D--printer besteld.
Een Creality Ender 3 V3 SE om maar eens mee te beginnen...

Op dinsdag 3 maart 2026 23:35:48 schreef Bavelt:
[...]
Ok, geweldig. Dan kan ik er nog eentje verprutsen.. :)
Edit: Zitten daar losse draadjes aan het einde of in een plug?

Een pertinax plug met een beetje aparte pennen.
Zal morgen even een foto maken.
Zaterdag ben ik in Oldenzaal...
Ik neem het hele doosje wel mee, zitten volgens mij meerdere leeggeknipte TV;s in...

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

Als het goed is heeft @Harry de printplaten al (of komt zeer binnenkort)