Ze staan stevig ingepakt klaar en gaan over een half uur met de post mee 
Ben erg benieuwd naar het vervolg wat Harry gaat vinden!
Het schijnt er zelfs al te zijn...
@Harry, ik ben reuze benieuwd wat jij kunt vinden aan die voedingen.
Ze hebben me rusteloze nachten en een doosje paracetamol gekost.. 
Ik heb de bevestiging van Postnl gekregen vanmorgen dus het zal inderdaad aangekomen zijn hoop ik?
Bavelt en ik zijn zeer benieuwd!
En de tribune zal gevuld zijn met meer geïnteresseerden denk ik 
Van morgen binnen gekregen. Degelijk ingepakt. Het is helaas wat mistig met hier en daar een bui in het bovenkamertje. Zodra het weer een beetje helder is ga ik het bekijken. Ik ben ook al bezig met een voorschakelweerstand/power bank. Die heb ik toch al nodig omdat ik ook nog wat UPS'en had staan.
Bedoeling is vier "echte" -Hallo Geen- buisjes van 100W 230V het stuk in serie of parallel te zetten om zo vermogens van 25 tot 400W in acht stapjes van 25, 33, 50, 100, 133, 150, 200, 300 en 400 Watt te kunnen doen indien nodig.
Geheel zou iets van 1,8A trekken bij 230V, ik zoek nog een twee deks draaischakelaar met dus minimaal acht standen die de stroom en spanning aan kan. Helaas kent Multisim geen draaischakelaars
Dus het werd even zo:
Ik vind het wel een beetje complex zo en ik heb zo'n vermoeden dat het ook eenvoudiger moet kunnen. Dus als iemand een beter en eenvoudiger plan heeft voor de vier (ik heb er zes, maar maar vier fittingen tot nu toe)...hallogeentjes dan houd ik mij aanbevolen.
Ik heb ook nog een paar van die oude PTC dingen geregeld, maar nog niet gehaald.
Die stuur ik wel na als ik ze heb.
Op zaterdag 4 april 2026 20:17:42 schreef revado:
Ik heb ook nog een paar van die oude PTC dingen geregeld, maar nog niet gehaald.
Die stuur ik wel na als ik ze heb.
Ik denk dat je NTC bedoelt. Op een van die printen is die meer dan de helft doormidden. Ik heb hem er toch maar in geplaatst bij gebrek aan zo'n ding.
Op een van die platen zijn externe modificaties aangebracht (zat er zo al in). Geen idee of dat een service update was of een creative knutselaar dat had bedacht.
Het gaat om een paar dikke dioden. Je ziet het al heel snel als je op de print kijkt.
En punt blijft het schema. Ik heb de schema's bijgevoegd waar ik mee werkte. Maar kloppen niet helemaal met de printen.
Service modificaties hierop heb ik nooit kunnen vinden.
Een en ander zit i.d.d. op een ander stekkie. Ik had i.i.g. een 'probleem' met de BUW11A gevonden. Het middelste pootje maakte geen echt goed contact meer met het bovenste prinstpoor. Klein beetje duwen op het koellichaampje en dat contact werd wisselend. Dat verholpen met stukje van dat bovenste printspoor schoon krabbelen, dun draad je er door naar onder en heel de boel weer aan elkaar gesoldeerd. De BUW11A verkeerd kennelijk nog in goede gezondheid.
Ik ben nu het stuurcircuit aan het onderzoeken. Ik moet helaas ff wachten tot morgen of donderdag omdat m'n desoldeer pistool vanmorgen het licht uit deed via de aardlek tijdens het desolderen van de BUW11A. Nieuw element voor dit geval kost 153.- euro, dus ik heb een ZD-8965 plus reserve delen besteld bij Eleshop.
Edit: De BUZ80A is wel overleden.
Van de netbrugcel diodes maakt 1 van de diodes V6001 of V6003 geen contact met Massa. Het contact met het wisselstroom circuit is er wel.
Ik heb de BUZ80A even vervangen voor een IRF530N om te lijken wat de sturing doet. Die deed het soms wel en soms niet.
Verder was er een heel vreemde mechanisch gerelateerde instabiliteit en is er een stukje schema heel anders dan op de print. V6016(?) de ByV27 en weerstand R6014(?), lopen niet naar massa maar naar R6017 en 6018, 1E met zener V6021 BZX79-C3V0
Deze laatste groep is defect. De weerstanden zijn open en de zener lag in sluiting en had een breuk op de aansluiting in de behuizing. Ik moet dus even ergens een BZX79-C3V0 opduiken. 1E is volgens mij 1Ω Die heb ik plenty.
@Harry,
Is dat die print met die extern aangebrachte diodes?
Zo te zien aardig wat mankementen. Sluiting in zener en weerstanden open kunnen misschien ook zijn veroorzaakt door al het meetgedoe, dat er wat is kortgesloten.
Ik heb hier nog een BUZ80A liggen, weet niet of die nog goed is. Heb je daar wat aan? Dan stuur ik hem zo op!
Ik kijk of ik even langs mijn kennis kan rijden vandaag, dan haal ik igg die NTC dingen even op.
Die heeft die BUZ en zener bijna zeker ook NOS liggen.
@ Bavelt: Nee dit is print nr 1, die origineel in de eerste scoop zat. En stuur die BUZ80A maar. Die IRF530N kan maar tot 100V en niet 800. Tot nu is dat met 15V voeding nog geen probleem maar een voltest overleeft ie gegarandeerd niet. Ik heb inmiddels in m'n chaos een zakje met een assorti 0.5W zenners gevonden, daar zat dus ook de 3V0 bij. Geen idee of dat de BZX 55, 79 e.d. is. Op 15V werd de voeding wel veel rustiger met het zenertje er in.
Ik ga voor vandaag uitvogelen hoe ik de dummy kan bouwen omdat deze voeding niet onbelast getest kan worden. Ik heb nog een hele zwik 2 of 3 Watt weerstanden van verschillende waarde dus ik moet wel ff andere serie/parallel combi's gaan zoeken.
@ Revado:
Kijk maar ff of je kennis die BUZ nog heeft. Twee exemplaren zou mooi zijn. Idem voor de BUW11A, daar moet ik ook nog achteraan.
Zal ik vanmiddag ook een BUW11A ophalen, Harry? Dan stuur ik die meteen mee.
(In het schema staat overigens een BUW12).
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (22%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ik ga voor vandaag uitvogelen hoe ik de dummy kan bouwen
Voor het geval je het nog niet gezien had: in de servicemanual staat een lijstje met weerstandswaarden en vermogens om een testbelasting te maken, kan ik me nog herinneren van toen ik mijn PM3055 repareerde. Vond ik wel netjes van Philips.
Maar d'r is nogal wat aan de hand. Geen wonder dat Bavelt er geen gat meer in zag.
Ik zou bijna zeggen: alle onderdelen eraf, en vanaf niets weer opbouwen.... 
Ik blijf het met belangstelling verder volgen.
Die BUW11A is nog een dingetje mee met de behuizing. Die is er ook in die grotere T220 behuizing,TO3PN of SOT-429. Maar als jij daar nog makkelijk aan kan komen doe er maar bij voor de zekerheid. De BUZ80A ben ik inmiddels bezig met 25 stuks voor 1.25 bij Futurlec. Is alleen een beetje gedoe omdat ik geen creditcard heb en de Paypal via mail mail geregeld moet worden.
Inmiddels kwam vanmorgen de ZD-8965 binnen. Da's een verschil van een dag en nacht met m'n oude. Ik zat eigenlijk te kijken in eerste instantie dat die veer geen 'klak' deed zoals bij m'n oude. Maar dit werk echt fantastisch, veel beter dan m'n oude geval. 
Op woensdag 8 april 2026 15:33:57 schreef nonius:
[...]Voor het geval je het nog niet gezien had: in de servicemanual staat een lijstje met weerstandswaarden en vermogens om een testbelasting te maken, kan ik me nog herinneren van toen ik mijn PM3055 repareerde. Vond ik wel netjes van Philips.
Maar d'r is nogal wat aan de hand. Geen wonder dat Bavelt er geen gat meer in zag.
Ik zou bijna zeggen: alle onderdelen eraf, en vanaf niets weer opbouwen....
Ik blijf het met belangstelling verder volgen.
Die dummy komt gestaag tot stand. Ik wil hem gaan bouwen met 0.25, 0.5, 1 en 2 Watt weerstanden. Stekkertje is ook al onderweg.
Op woensdag 8 april 2026 11:34:34 schreef harry64:
@ Bavelt: Nee dit is print nr 1, die origineel in de eerste scoop zat. En stuur die BUZ80A maar. Die IRF530N kan maar tot 100V en niet 800. Tot nu is dat met 15V voeding nog geen probleem maar een voltest overleeft ie gegarandeerd niet. Ik heb inmiddels in m'n chaos een zakje met een assorti 0.5W zenners gevonden, daar zat dus ook de 3V0 bij. Geen idee of dat de BZX 55, 79 e.d. is. Op 15V werd de voeding wel veel rustiger met het zenertje er in.Ik ga voor vandaag uitvogelen hoe ik de dummy kan bouwen omdat deze voeding niet onbelast getest kan worden. Ik heb nog een hele zwik 2 of 3 Watt weerstanden van verschillende waarde dus ik moet wel ff andere serie/parallel combi's gaan zoeken.
@ Revado:
Kijk maar ff of je kennis die BUZ nog heeft. Twee exemplaren zou mooi zijn. Idem voor de BUW11A, daar moet ik ook nog achteraan.
Vandaag niet meer gelukt, ik ben een halve dag aan het zoeken geweest naar een uitgevallen aardlekautomaat in een school.
12 onderverdelers en op de wcd's geen gegevens...
Bleek uiteindelijk dat de afdekplaat in de kast helemaal beneden niet netjes zat en precies het hendeltje tegen hield.
Zodra ik er ben kijk ik wat er ligt aan onderdelen die gewenst zijn, dan neem ik er igg wat van mee.
Ligt heel veel NOS.
De BRY39 had hij er al bij gelegd een tijdje terug.