Mooi. 
Ik heb, nu ik m'n nieuwe desoldeerbout heb
, een SMK060F mosfet uit een sloopvoeding van een e-bike gehaald. Deze kan qua spanning iets meer handelen dan de IRF530N. Vermogen is met 40W wel lager maar dat komt dordat deze geisoleerde behuizing heeft.
Zonder dummy op ongeveer 25V voeding krijg ik de 45 KHz. De uitslingeringen komen doordat de BT151 hard ingrijpt en de + en - 48V compleet kortsluit omdat de 5V te hoog wordt. Ik had even snel een 2.2 2W weerstand op de +5V gehangen. Dat vond die 2W weerstand na een paar tellen niet fijn. Maar de balans tussen de andere voedingen is dan ook weg. Dus die dummy is echt nodig. P:
Ow enne ik heb de C van de HS-trafo naar de cascade losgehaald. Kennelijk als de voeding start, dan word de HS ook kort geactiveerd, dus werd ik net 'gebeten' door het zuignapje. 
nonius
set SCE to AUX.
In ieder geval wel fijn dat er geen Leidsche Fles beeldbuis aan hing dan; de extra capaciteit en lading zorgt voor een, eh, 'nog intensere ervaring'.... 
Die "fles" boort een gaatje in je vinger zo hard is de klap.
Net als gebeten worden door een HF zender...
Die 2 laatste weet ik van een toltrimmer in een ECC 85 zendertje...
Geleerd dat je daar een stukje 5/8 pvc mooi warm voor maakt en dat over de toltrimmer drukt om een trimhulpje mee te maken 
Een keer bij een dikke zelfbouw buizenversterker, 2 x 450 volt , dus soldeerpunten 450-0-450 aan de bovenkant van de trafo....
Niet op leunen als je naar de buizen wil kijken, steker zat er nog in , doet 50 Hz BRRRRRRRR - AUW!!
Littekentjes nog te zien op verzoek 
Als kleine jongen was ik al met TV's aan het prutsen. Leuk die Philips-dingen met het chassis direct aan het net.
Soms (niet altijd dus) zorgde je ervoor dat je het chassis aan de 'nul' had.
Randaarde was er toen nog niet.
En die ene keer dat het chassis NIET aan de nul zat, met de linkerhand leunend op de CV leiding..
Het feit dat ik dit nog kan typen geeft de geluksfactor weer.
Het beschermengeltje geeft nu een knipoog..
nonius
set SCE to AUX.
met de linkerhand leunend op de CV leiding..
Maar je wist wel gelijk het hoe & waarom van de 'linkerhand in de broekzak!'-regel....
Als 5-jarige geprobeerd de batterij van m'n vraag en antwoord spel op te laden via het lichtnet omdat m'n moeder op dat moment geen nieuwe batterij wilde kopen. Ik had van een van de buren met een auto gezien dat die een auto accu deden opladen. Dat kastje er tussen had ik niet nodig vond ik toen omdat die twee stekkertjes aan dat rode geval ook zo wel in het stopcontact paste...
Nou dat paste i.d.d. Gaf alleen grote knal en toen had het lampje geen glazen bolletje meer.
Later als jochie van acht op een zondag ochtend rond half negen geprobeerd om een pick-up kooianker motor als 6V trafo te gebruiken. Dus fietslampje (achterlicht) tussen de twee spoelen. Want een trafo heeft twee spoelen, toch?
Lampje deed het goed,niet te fel of te weinig licht. Dat ging goed tot ik met in iedere hand een draadje die naar het fietslampje ging 'iets' wilde doen. Ik stapte per ongeluk op het snoertje en trok daar mee de open stukjes draad tussen m'n vingers en één van de draadjes van het fietslampje dat uit ging. direct daarna zaten m'n armen vast gevouwen in een hoek en liep er een enorme tinteling door m'n armen die ik niet meer kon bewegen. Ook m'n duim en wijsvinger zaten muurvast aan de draadjes. Ik kon vanaf dat moment ook maar beperkt ademen.
Dus ik dacht ik laat mij vallen, dan schieten de draadjes los... Mooi niet die zaten muurvast. Dus dan maar proberen te roepen naar m'n ouders, die in de slaapkamer naast de mijne uitsliepen, om hulp zo goed en kwaad als dat ging. Echt roepen ging niet, ik kon geen woorden vormen en luid roepen al helemaal niet. Ik denk dat ik nog een goede twee minuten 'vreemd geluid' maakte toen m'n moeder toch maar kwam kijken waarom ik die rare geluiden maakte. Die trok gelijk de stekker uit het enige stopcontact in m'n kamer, toen was de enorme tinteling weg en was ik totaal van de kaart.
Ik liep een goede maand met een zo groot mogelijke boog om schakelaars, lichtpunten en alles waar een stekker aan zat heen. M'n moeder helemaal blij. Die vertelde een maand lang aan al haar vriendinnen dat haar zoon eindelijk die rare hobby met knutselen met elektrische oude apparaten had opgegeven.
Na een maand begon de angst weer af te nemen en de drang om verder te prutsen met oude apparaten toe. Ik mocht ze alleen 'nooit meer' aansluiten op het net. Ik kreeg voor m'n 10e verjaardag een 12 Volt trafo van een treinbaan o.i.d. Die zat veilig in een kastje met twee schroefaansluitingen aan de buitenkant. Ten strengste verboden open te maken en met die 12 Volt mocht ik dan 'dingetjes' doen.
Mijn beschermengel was al snel overspannen. 
Op woensdag 8 april 2026 23:56:25 schreef harry64:
Nou dat paste i.d.d. Gaf alleen grote knal en toen had het lampje geen glazen bolletje meer.
Hahaha, hoe herkenbaar allemaal.
Bij mij zijn er ook vele lampjes en andere zaken armzalig om het leven gekomen 
De mooiste stunt vertelde ik toevallig aan een kennis afgelopen weekeinde.
Een jaar of 11-12 was ik denk ik.
Om te experimenteren had ik een oude auto accu gekregen van mijn neef en in mijn kamer staan ( dat had ook iets te maken met een stopcontacten verbod en zo ).
Achteraf is zo'n accu natuurlijk ook niet de slimste oplossing , maar het einde der accu nadert al snel in dit verhaal.
Ik had een mooi houten kistje getimmerd om die accu in te zetten met een leren broeksriem er aan om te kunnen tillen. ( mijn pa is lang woest geweest over het verlies van die riem die ik uit de kledingkast gepakt had).
De accu er in gezet.
Toen ik een uur of wat later in mijn kamer terug kwam rook het vreemd, aan het houten kastje schuimde wat en de vloer was wat nat.
En dat nat voelde wat gek aan...
Accu er uit getild en er bleek een spijkertje van het kistje scheef te zitten en die had een klein gaatje geprikt in de accu...
Toen in een beetje paniek de doppen er af en de accu leeg geklokt in de badkamerput.
Dat was nog zo'n ganito vloer toen.
Na een dag was daar een totaal wit uitgebeten plek te zien, die is nooit meer weg gegaan tot ik een douchebak heb geplaatst veel later, en de badkamer heeft dagen naar rotte eieren gestonken 
De afvoer liep prima, dat dan weer wel.
Waar die accu naar toe is gegaan vertel ik maar niet.
Gelukkig heuga tegels in mijn kamer dus die natte tegel kon zo de kliko in.
Nu maar weer ontopic 
De publieke tribune vult zich weer langzaam en de chips en cola staan klaar om het vervolg te beleven van de scope-printen-story .
Ach ja
Een CD4066 die over de vloer zwierf met je blote poot per ongeluk in een tweelingsnoer trappen... Doet het licht uit en gaatje in je voet maken.
Maar goe... Dé voeding. In middels is het ontwerp van de dummy klaar:
Met wat minder drukte:
Misschien ontwerp ik ook nog een print er voor nu ik tocht moet wachten op de rest van de onderdelen. De BÚZ80, zonder A. zou een goede twee a' drie weken onderweg zijn. En die 0,5 1 en 2 Watt weerstanden moet ik ook nog bestellen. Maar ff de Alie afstruinen voor een paar combi pakketten. 0,25 Watt heb ik zat.
Misschien ook een goed moment om eens met KiCad aan de gang te gaan, of niet... Dan maar weer in EasyEda.
Ik heb nog lopen nadenken over die kapotte zener en onderbroken weerstand.
Op print 1 heb ik vrijwel alle elco's vervangen door nieuwe.
En ook de meeste zeners. En allemaal wel gemeten op doorlaatspanning.
Maar na de komst van de backup scope en het uitwisselen van prints, dan wel het meten (soms zonder belasting) moet er dan toch blijkbaar eea stuk zijn gegaan.
De diodes voor de hoofdspanning had ik vervangen door 1N4007 maar na al het geknutsel de originele er maar weer ingezet. De printplaat is er dan ook niet echt beter van geworden, ook omdat soms het spoortje aan de 'andere' kant contact moest maken, vandaar soms een extra blank draadje er bij gehaald.
Die 5V extra belasten had ik ook al een keer gedaan. Als hij op 6 zit of daar in de buurt, dan wordt de +48 kortgesloten door de thyristor.
Maar ik blijf het een lastige schakeling vinden. En idd nog geen schema gevonden dat bij deze versie van de voeding hoort.
Gelukkig zijn ze nu in goede handen... 
Gezien z'n gedrag hier op de labvoeding is onbelast draaien kennelijk destructief. Ik vermoed doordat de BT151 dan continue die twee 48V rails kortsluit. Dan zou ik die BT er uit kunnen halen maar dat zouden andere onderdelen op de print wel eens niet zo kunnen waarderen.
Daarbij zorgt b.v. alleen de 5V belasten voor onbalans op de rest van de rails. Ik zag de -17 naar iets van -30 gaan en de +17 naar 3V o.i.d. dat verschijnsel is mij niet onbekend. Ik ken het ook van PC voedingen en andere SMPS voedingen die o.a. ook negatieve spanningen moeten maken.
Ik heb ondertussen uit Multisim via de printview optie dat overzicht van de dummy ge-autistiseerd 
Edit: Zienou net wel dat die 48V eeuuhhh 'storend is... 
Edit: Opgelost. 
Edit: Die 48V serie weerstanden moet ook anders.
Edit:
12:18 uur, Koffie!!! 
Nog een nieuwtje: Van het keramische isolatieplaatje voor de BUZ80, is de isolatie waarde aangetast. De voeding begon ineens te 'ruisen' op de trafo na steeds een paar seconden. Op de top van elke puls zat ineens een rafelig dakje.
Het leek op sproeien. Oorzaak: microscopisch kleine metaal, ik denk soldeer spettertjes, die er aan beide zijden zitten, 'iets' doen. Hoewel soldeertin vele malen zachter is dan keramiek, waardoor het mij sterk lijkt dat dit de isolatie aantast, krijg ik ze niet weg. Ze zitten toch in een soort 'putje' kennelijk.
Deze 'eekhoorn' heeft nog 'ergens' een hele rits van die dingen, nieuw. Moet alleen ff zoeken waar ik ze gelaten heb. 
Geef mij even een "bestellijstje" ( mail of app) , ik probeer zsm langs te gaan bij mijn collega.
Hele rare drukke dagen gehad...
Die BUZ 80 is er ook wel denk ik.
Is die envelop nog aangekomen, Harry?
Daar zit nog een BUZ32 in. Is net wat minder dan de BUZ80, maar wellicht geschikt om mee te testen.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (58%)]
Op donderdag 9 april 2026 16:01:59 schreef harry64:
Nog een nieuwtje: Van het keramische isolatieplaatje voor de BUZ80, is de isolatie waarde aangetast. De voeding begon ineens te 'ruisen' op de trafo na steeds een paar seconden. Op de top van elke puls zat ineens een rafelig dakje.Het leek op sproeien. Oorzaak: microscopisch kleine metaal, ik denk soldeer spettertjes, die er aan beide zijden zitten, 'iets' doen. Hoewel soldeertin vele malen zachter is dan keramiek, waardoor het mij sterk lijkt dat dit de isolatie aantast, krijg ik ze niet weg. Ze zitten toch in een soort 'putje' kennelijk.
Grappig. Mica plaatje..
Wellicht zit hier een verband met toen de voeding het oorspronkelijk deed. maar als het ding warm werd stopte hij ermee..om vervolgens voor altijd de ogen te sluiten.
RAAF12
Golden Member
Is dat plaatje vies? Keramische plaatjes staan hoog in het vaandel van onverschrokken componenten die lang meegaan. Maar ik laat me graag verrassen!
Op donderdag 9 april 2026 17:21:06 schreef revado:
Geef mij even een "bestellijstje" ( mail of app) , ik probeer zsm langs te gaan bij mijn collega.
Hele rare drukke dagen gehad...
Die BUZ 80 is er ook wel denk ik.
Ik heb i.i.g. een NTC nodig voor de inrush limmit. Ik heb de NTC op de andere print gemeten. Die is bij kamer temp rond de 220 tot 250Ω Met warmstoken met de labvoeding begrensd op 1.7A loopt ie terug van die +/- 230Ω naar 3 a'4 Ω ongeveer. De scoop zou normaliter op 230V rms bij 55W ongeveer 240mA trekken. De inrush met 2x 68uF, zeg 140uF totaal is aan 100Hz, want brugcel, met 100Hz, ESR 25Ω volgens de calculator. Aan Vp, 325V is dat een inrush van 13A de eerste 1 of 2 mS
De huidige NTC zou dan beginnen aan 230Ω op ongeveer 1,5A piek. Daarna wordt die dus (rap) warm en gaat naar 4Ω Da's dan ongeveer 230 mW dissipatie.
Ik weet alleen niet zeker of ik dit goed begrepen heb want dit rekenwerk is wat ingewikkeld voor mij. 
In de service doc staat R 6001, de NTC, als 1.7A 82E vermeld, wat dus niet klopt. De NTC's die ik hier heb voldoen niet omdat die allemaal tussen de 10 en 20Ω zijn bij kamer temp.
Ik ga morgenmiddag, collega belde voor een onderdeel wat hij van mij nodig heeft 
Ik mail je wel even Harry.
Weekeind boodschapjes zijn binnen 
Geen 1% weerstanden in dat vermogen, maar de beroemde groene 5% Philipsen zullen ook prima werken.
De BUW11 , wel NOS Philips alleen in de Goliath uitvoering en geen TO220 helaas.
De BUZ80A wel NOS een aantal.
De Elco is een blauwe NOS Philips .
Het gaat in een brievenbuspakketje richting "Harry's repairshop" 
Morgen langsrijden zal te laat worden denk ik en dan is versturen zekerder dat het er snel is.
Edit @ Revado, Mooi. )
Nog een gluiperigheid ontdekt in de documentatie. Van de afbeelding van de 'stekker' onder de PCB positie afbeelding waar de voedingsspanningen e.d. vermeld worden, zit de positie identificatie nok aan de verkeerde kant. Deze staat boven getekend maar dat moet onder zijn. Op de PCB staat de nok wel goed. De nummering op de stekker is wel goed.
Het ontwerp van de print met Th weerstanden is Klaar.
Ik ga ff uitzoeken of dat ook met SMD weerstanden kan. Kan er voor een luxe versie zelfs nog een Atmega 328 of 168 op om de spanningen te meten en weer te geven op een schermpje en dan de afwijkingen knipperend o.i.d. Maar da's niet voor de aankomende periode.