Siemens WT46G490NL - iQ500 S - Snaar gerafeld / kapot

Beste Forumgenoten,

Terwijl gisteren onze nog nette en trouwe Siemens WT46G490NL - iQ500 S wasdroger (gekocht in 2017) de droog klus klaarde hoorde ik opeens een bekend tikkend geluid en hoorde ik ook dat de trommel niet lekker meer ronddraaide. Een onregelmatig brommend geluid.

Dat tikken herkende ik meteen van pakweg 5 jaar geleden toen de trommel snaar rafelde en tegen de behuizing tikte. En even later kon ik nadat ik de condensor verwijderd had en door de opening daarnaast mijn hand stak het stukje gerafelde snaar inderdaad voelen.

Toendertijd is, door toedoen- en zeer aardige actie van onze favoriete Haagse witgoed winkel , die snaar nog gratis vervangen door Siemens terwijl eigenlijk de garantie al verlopen was.

Maar goed , nu is het aan mij om de klus te klaren, want de machine nu al afdanken lijkt me zonde. Zeker al gezien de nieuwprijzen van dit soort types.

Ik heb me al een beetje ingelezen en de klus lijkt me toch niet zo gemakkelijk als ik in gedachten had van toen de monteur dat in toch vrij korte tijd fixte.

Er moet blijkbaar nogal wat / heel wat gedemonteerd worden.

Nu mijn vragen aan jullie :

Is het onderstaande filmpje enigszins correct voor wat ik kan verwachten of heeft iemand nog tips en / of advies betreffende de klus betreffende het exacte type dat wij hebben?

Riemen tauschen Bosch Siemens Trockner- So geht es!

https://www.youtube.com/watch?v=EuK3Jewx2Mo

En behalve het vanzelfsprekend intern schoonmaken moet / kan er nog wat gesmeerd worden en preventief vervangen worden?

Tips en advies zijn als als altijd welkom.

Alvast dank daarvoor!

Inmiddels heb ik nog een aantal andere min of meer relevante video's bekeken en bij ene droger halen ze de hele voorkant eraf, bij de ander laten ze 'm erop.

Meerdere manieren dus.

Het wordt er steeds leuker / ingewikkelder op. :? :)

https://www.youtube.com/watch?v=9cQTQ_7jxh4

https://www.youtube.com/watch?v=cOJx3L0C2Jg

https://www.youtube.com/watch?v=4dIAB-gcHS4

[Bericht gewijzigd door Max1966 op (26%)]

4 filmpjes. Dat is wat lang. Ik heb door het 1ste filmpje op 10sec doorgescrolled en dat lijkt me een prima manier.

Aandachtspunten zijn typisch:
-frontbediening los voor bij vijzen linkse paneel te kunnen
-onderaan zitten ook 2 vijzen. Die plaats ik nooit terug. Gooi maar weg.

De rest is poepsimpel los schroeven.

Zijplanten losnemen en dan achterplaat is makkelijkst. Dus idd filmpje 1 onderschreven weglaten jammer maar technisch hebben ze geen functie maar het is tegen resoneren van zijplaten bedoeld ( as the BSH opgeleide expert zegt)

Dank voor de reacties.

Klus gisteren geklaard.

Ons machine type verschilde wel enigszins iets van de machines in de filmpjes. Dus ook afwijkende aanpak op sommige momenten.

Bovenplaat eraf, dan het linker zijpaneel eraf, de rechter deels los, hoefde er niet helemaal af, maar genoeg ruimte om onderliggende pomp etc schoon te maken.

Achterbedekking van de verwarming er af inclusief het verwarmingselement. Dan de lager houder delen eraf zodat de trommel los komt te hangen en er genoeg ruimte is en de nieuwe snaar er omheen kan.

Dan de bedekking van "ventilator ruimte" links onder eraf zodat daar de snaar net door de krappe ruimte om de as van de waaier ventilator heen gehaald kan worden. Beetje handigheid vereist. Dat scheelt heel wat demontage en kans op breuk van het al oudere plastic. De rest is weer monteren.

Maar in mijn geval heb ik de trommel er helemaal uit gehaald zodat ik alles heel goed kon schoonmaken, dus dat vereiste wel wat meer werk , tijd en ook goed onthouden waar alle schroeven bij hoorden en in gingen.

Stof in de machine viel mee, er zat wel flink wat onderaan op de achterbedekking van de ruimte waar de lucht doorheen gaat en op de waaier ventilator daaronder.

Al met al bij elkaar toch wel een drie uur bezig geweest. Gelukkig was de nieuwe snaar aanwezig bij de onderdelen winkel bij mij vlakbij. Dat scheelde ook.

De machine draait weer soepel, komend weekend is er weer genoeg was om te drogen.

Totale kosten : €21 voor nieuwe snaar. De uren komen voor eigen rekening. ;)

Op dinsdag 27 januari 2026 18:38:39 schreef smd:
Topwerk!

Dank. Het was al met al wel een wat grotere klus dan ik verwachtte. ;)

Maar dit probleem komt alleen voor als de wasdroger te zwaar beladen word. Dus meer Kg (droge) was er in dat machine aan kan..

Op woensdag 28 januari 2026 18:30:34 schreef smd:
Maar dit probleem komt alleen voor als de wasdroger te zwaar beladen word. Dus meer Kg (droge) was er in dat machine aan kan..

Dat ben ik me nu meer bewust dan ooit.

Vandaar dat ik dit weekend een extra droog beurt heb gedraaid en de was wat meer heb verdeeld.

Vooral extra grote lakens draaien in elkaar en met andere was erbij is dat teveel en te zware belasting.

En ja, de machine doet het weer prima. :)

Helaas kunnen de moderne drogers niet meer 2 kanten op draaien ( even lang, alleen even kortstondig), dus knopen en in elkaar gekluwde beddengoed is normaal. Baal daar best van want zelfs een moderne Miele verklooit dit.

Op zondag 1 februari 2026 19:11:36 schreef smd:
Helaas kunnen de moderne drogers niet meer 2 kanten op draaien ( even lang, alleen even kortstondig), dus knopen en in elkaar gekluwde beddengoed is normaal. Baal daar best van want zelfs een moderne Miele verklooit dit.

Toen ik de snaar kocht bij de zaak bij mij in de buurt bekeek en besprak ik met de eigenaar de drogers die hij te koop had.

Geen condensdrogers meer, allemaal warmtepomp drogers.

Wat ik me afvraag : kunnen die warmtepomp drogers nog op de "oude"manier drogen, dus ook met een snellere optie dan de meerdere uren die ze er blijkbaar standaard en stroombesparend voor nemen?

Zo nee, dan wordt het wel een hele bedoening op wasdag als we steeds zo lang moeten wachten op de droger.....

Dat valt mee hoor. Een doorsnee wasje in een moderne wasmachine duurt ook ondertussen uuuren... De droger heeft dus tijd overhoop om klaar te zijn tegen de volgende droogbeurt.

Wat je probeert te weten te komen is volgens mij een "hybride droger". Nog niet tegen gekomen maar ze zouden bestaan.

Yup, Wat EricN zegt is normaal dat een warmtepomp droger een uurtje of 3 minimaal draait. ( Opgenomen vermogen is ook maar Wattje of 500). Ik betwijfel of het haalbaar is, want je was slijt ook retesnel!

Ik heb al een aantal Hybride drogers van LG gereinigd, is een mix van een conventionele droger en warmte pomp... De droger gaat eerst verwarmingselement pakken en start ondertussen de compressor. Het is een startversneller om droger eerder op temperatuur te krijgen en schakelt daarna over op de warmtepomp. Alleen quick programma gebruikt de droger meer de conventionele verwarming.

Dank voor beide reacties. Helemaal duidelijk. _/-\o_

We gebruiken van onze huidige (erg fijne) wasmachine (Siemens IQ 800 WM16W672NL) zo goed als alleen de programma's katoen 40 en 60 graden en af en toe het snel programma 30/40 graden.

De eerste twee altijd in combinatie met de "SpeedPerfect" knop.

Anders duren die programma's (voor ons) op de normale / Eco stand ook met de huidige machine echt te lang.

Zeker als daarna nog de droger een paar keer moet draaien.

Maar ik begrijp dat dat met de latere en huidige modellen het was en droog proces een kwestie zal zijn van aanpassen en plannen. En dat dat allemaal op 1 dag doen ook niet zo handig zal zijn.

Op zich wel OK, maar de speed perfect is leuk voor kleine wasjes: indien je een grotere was heb gaan er 2 spoelbeurten tussenuit en dat is weer nadelig dat er te veel zeep in de was blijft. Het beste is toch de langere programma's te gebruiken, ook omdat de wasmachine met veel te weinig water wast en de resultaten uit de wastijden haalt. Geregeld op 95 wassen is wel beter voor de wasmachine en zo min mogelijk zeep gebruiken.

Op dinsdag 3 februari 2026 18:13:00 schreef smd:
Op zich wel OK, maar de speed perfect is leuk voor kleine wasjes: indien je een grotere was heb gaan er 2 spoelbeurten tussenuit en dat is weer nadelig dat er te veel zeep in de was blijft. Het beste is toch de langere programma's te gebruiken, ook omdat de wasmachine met veel te weinig water wast en de resultaten uit de wastijden haalt. Geregeld op 95 wassen is wel beter voor de wasmachine en zo min mogelijk zeep gebruiken.

We doen het al vele jaren zo zonder problemen en met schone was en propere wasmachine als resultaat.

En vaak voegen we aan de 40 en 60 graden programma's een extra spoelbeurt toe. En we doseren (zeker de laatste tijd) al zo min mogelijk wasmiddel.

Als we alleen de lange ECO / normale programma's zouden gebruiken zitten we met 4 wassen op onze wasdag boven de 8 uur alleen al met de wasmachine en dat is gezien onze planning niet echt aantrekkelijk.

Maar we zullen er zeker nog ns over nadenken.

Nogmaals dank voor de adviezen!

Ja , het zijn tips! De oudere wasmachines gebruikten een lekkere klap water en de thermostaat bleef de was gehele hoofdwas verwarmen, dat waren WAS machines , tegenwoordig is het zo schraal afgesteld dat de was door tijd (weken) schoon moet worden, vandaar de langere tijd...

Om te wassen heb je water en beweging nodig. Beweging vraagt tijd. Als je het water naar beneden draait moet het bewegen omhoog, langer wassen dus.

Ik had ooit een machine (lang geleden (20j) maar ook al een zuinige) die niet proper waste. Ik heb via de schroef op de pressostaat het water wat hoger gezet. Bleek even slecht te wassen. Ik vermoed dat het uiteindelijk slechte zeep bleek. Enfin, wat ik poog te zeggen, het is niet omdat het minder water heeft dat het properder wast. Maaaaaar, het is ook niet omdat hij weinig water pakt dat meer water geen beter resultaat geeft. In dit specifieke voorbeeld ging de logica niet op maar heden is het water ultra belachelijk laag (het komt zelfs niet meer in de trommel te zien). Zou er een methode zijn om het water hoger te krijgen? Een moderne machine heeft een elektronische voeler .Daar kun je niet aan draaien want dan zou het nulpunt ontregeld zijn maar truuks zoals een luchtbal in het presostaat leidinkje zetten, zou dat werken?Of heeft iemand al wilde probeersel gemaakt??

[Bericht gewijzigd door EricN op (75%)]

Als het kan: de pressostaat zelf hoger monteren.

Daar ga je een wetenschappelijke verklaring moeten voor geven. Het is ggen waterdarm maar een luchtdarm. Buiten een vervelend lange luchtdarm gaat het weinig opleveren. Wat de lange darm wel gaat doen is een luchtbal veroorzaken maar daar hoeft de pressostaat niet noodzakelijk hoger voor te hangen, tennzij je de lucht niet onderbreekt door en condensatie membraam, dan krijg je vochtophoping in de niet recht omhoog gaande darm. Water dus in de kronkels.

Werkt het pressostaat-systeem niet volgende de wet van de communicerende vaten?

Ik heb het al gevonden, het werkt inderdaad anders dan ik dacht.

Op donderdag 5 februari 2026 07:26:06 schreef Gerard*:
Werkt het pressostaat-systeem niet volgende de wet van de communicerende vaten?

Dat is volgens mij hoe dronkenschap ontstaat. Van het ene vat in het andere overhevelen :-)

Ik wel eens de drukkamer verkleind, levert meer water op, ook eens gehoord van grotere diameter darm naar de druksensor

Nog een vervolgvraag...

Er stond hier in de buurt vorige week een Bosch droger bij het grofvuil en ik heb daar de condensor uitgehaald.

Leek me zonde om te laten vernietigen.

Ik zie wat verschil met de condensor van onze machine alhoewel ze beide passen.

Die van het grofvuil exemplaar heeft ook een alu onder en bovenkant, die van ons wit plastic.

En de structuur van het grofvuil exemplaar verschilt enigszins en die voelt (wat) steviger en zwaarder aan.

Zijn deze beide te gebruiken of is het beter bij ons exemplaar te blijven?

Zie foto's.

Advies wordt als altijd op prijs gesteld!

Op deze foto bovenaan die van het grofvuil.

Op deze foto onderaan die van het grofvuil.