Siemens WT46G490NL - iQ500 S - Snaar gerafeld / kapot

De alu exemplaar is uit de duurdere versies en de plastieken uit de goedkopere. Beide zijn uitwisselbaar, de alu is efficienter! Ik had hem helemaal meegenomen voor spares..

Op dinsdag 24 februari 2026 21:50:31 schreef smd:
De alu exemplaar is uit de duurdere versies en de plastieken uit de goedkopere. Beide zijn uitwisselbaar, de alu is efficienter! Ik had hem helemaal meegenomen voor spares..

Dank voor het advies. Top!

Het leek mij wel een wat ouder model Bosch , of die duurder was dan de onze weet ik niet.

Ik dacht dat we er destijds rond de €600 voor hebben betaald.

Op die van ons zit dus boven en onder plastic met waarschijnlijk wel ook een alu laag eronder maar
de condensor van het grofvuil exemplaar voelt steviger en zwaarder aan. Is waarschijnlijk uit de tijd toen er nog niet zoveel bespaard werd op de materialen door de fabrikanten.

Ik zie ook dat los van de andere raatstructuur er ook 5 alu ribben in zitten in tegenstelling tot de 4 van de huidige.

Ik weet wel zeker dat die droger best een tweede kans had kunnen krijgen en dat onderdelen ook herbruikbaar waren, maar voor mij waren de gemakkelijk mee te nemen onderdelen op dat moment van belang. Het netsnoer was er al afgeknipt.

Waar mogelijk bewaar en verzamel ik onderdelen van allerlei apparaten maar er is een grens aan wat ik thuis kan plaatsen, we hebben wel een aparte "kluskamer" met ook al ons gereedschap en (klus) materialen maar het is geen loods of opslag. ;)

Ik heb ook de losse plastic stoffilter meegenomen en de water opvang bak. De filter past niet en heeft een scheur. En in de water opvangbak zit kalkaanslag, is niet zo netjes als de onze.

EDIT : De grofvuil droger was / is de BOSCH MAXX 7 Sensitive. Stond op de water opvangbak.

Ik heb net de grofvuil condensor (Die heeft als productiejaar 2013. Stempel 04.10.13) schoongemaakt en ze beide nog ns goed vergeleken en onze huidige heeft onder de witte plastic laag aan de onder en boven kant geen alu laag. Er is dus duidelijk minder aluminium gebruikt bij de fabricage van ons latere exemplaar.

12 jaar valt best mee, mankeerde waarschijnlijk niet veel aan. De plastic warmtewisselaar zijn minder efficient, een droger van 600 Eu was een goedkopere lijn IDD en werd er bezuinigd op zulks.

Nog een vervolg vraag.... ;)

De droger functioneert prima en stopt ook niet meer steeds zoals deze voor de snaarreparatie en grondige reiniging wel deed. ( https://www.circuitsonline.net/forum/view/170074/last ) Zijn we heel blij mee.

Maar nadat ik de machine op de plek had teruggezet en netjes waterpas had gesteld viel het me op dat bij het openen en verwijderen van de condensor er wat water mee naar buiten kwam. Niet veel maar toch opvallend.

Dat lag onder het losse inzet stuk voor de condensor , dus niet onder de condensor. Daar was het droog.

Dat was eerlijk gezegd eerst ook altijd al maar dit was / leek me wat meer dan eerst.

Ik heb me toen wat ingelezen en las o.a. op de AEG website dat dat tijdens het verwijderen van de condensor wel vaker gebeurt als de machine waterpas staat en als oplossing werd toen aangeraden de stelvoeten aan de voorkant van de machine iets naar buiten te draaien en de machine iets achter te laten hellen zodat het water sneller / beter naar achter loopt.

Dat heb ik toen gedaan maar ik merkte zonet dat er weer een plasje water mee naar buiten kwam bij het verwijderen van het inzet stuk. Onder de condensor was het weer droog.

Het lijkt er dus echt op dat er tijdens het drogen steeds een beetje aan de voorkant van de condensor weglekt en dat dat onder het inzetstuk zich verzameld.

Misschien ben ik iets te voorzichtig maar hoever kan de machine iets naar achter hellen om te zorgen dat het water (beter) naar achter loopt?

Dubbel

[Bericht gewijzigd door Max1966 op (99%)]

Ja klopt, ik prefereer er ook aan de droger iets achter over te laten hellen, interne afschot is vaak te kort. Een wasmachine of droger hoeft niet perse waterpas te staan maar moet stabiel staan dus diagonaal mag machine niet “wippen” . Op scheepvaart staan ook wasmachines. Waterpas?? Ahummn

Op dinsdag 10 maart 2026 19:14:04 schreef smd:
Ja klopt, ik prefereer er ook aan de droger iets achter over te laten hellen, interne afschot is vaak te kort. Een wasmachine of droger hoeft niet perse waterpas te staan maar moet stabiel staan dus diagonaal mag machine niet “wippen” . Op scheepvaart staan ook wasmachines. Waterpas?? Ahummn

Wederom dank voor het deskundige advies! Stel ik zeer op prijs.

Ik was wat huiverig met het naar achter laten hellen en dacht dat wellicht niet goed was voor de bewegende delen.

Dan schroef ik de stelvoeten aan de voorkant nog wat verder naar buiten en hoop dat het euvel verholpen is.

Ik heb de droger vorige week iets bijgesteld en verder laten hellen naar achter en de zaterdag j.l. gebruikt.

Vanochtend was er toch weer wat water dat mee naar buiten kwam bij verwijderen van het losse inzetstuk dat voor de condensor zit. Onder de condensor was het droog.

Daarom de voeten net weer iets naar buiten gedraaid en de machine weer iets verder naar achter laten hellen en een waterpas toont dat hellen naar achter ook duidelijk aan.

Eigenlijk raar dat er tussen dat inzetstuk en de condensor geen rubber rand / afdichting zit dat ervoor zorgt dat het water aan de voorkant van de condensor niet daar weg en omlaag kan lekken en onder het inzetstuk terecht komt en naar buiten komt als dat verwijderd wordt. En dat het afschot zo slecht is.

Is dat waarschijnlijk ook de reden waarom ik bij andere / latere (?) Siemens en Bosch drogers ook wel complete units zie die als 1 geheel verwijderd en gereinigd kunnen worden?

Niet twee losse delen zoals nu in onze machine : Het inzetstuk en de condensor.

Ik ben benieuwd hoe het morgen zal gaan.

De latere condensdrogers hadden IDD een complete bak, handig, nee, Wat betreft die van jou zit een losse deksel voor? Met rubber toch?

Op vrijdag 20 maart 2026 18:24:02 schreef smd:
De latere condensdrogers hadden IDD een complete bak, handig, nee, Wat betreft die van jou zit een losse deksel voor? Met rubber toch?

Er zit een zwarte rubber afdichting op beide kanten van de condensor.

Op het losse inzetstuk dat daarvoor komt zit alleen een witte rubber afdichting rondom bij de aansluiting op de machine (zie foto, groene aanduiding) , niet tegen de condensor aan. Daar wordt niets door rubber afgedicht.

Dus als er wat condenswater terug uit / naar voren vanuit de condensor tussen de condensor en dat inzetstuk lekt dan verdwijnt dat uiteindelijk onder dat inzetstuk.

Een andere reden en oorzaak waarom er zich daar water verzamelt kan ik niet bedenken.

Zie foto's, met groen aangegeven waar dat water zich verzamelt en alleen naar buiten lekt zodra dat losse inzetstuk wordt verwijderd. Onder de condensor zelf blijft het droog. En de droger werkt verder perfect.

Hier een stock foto van hoe het zit.

Vandaag toch weer wat water dat zich had verzameld onder het inzetstuk.

Wat blijkt : de condensor van het grofvuil die ik de laatste keren gebruikte vereist een ander inzetstuk dat ervoor komt. In de haast totaal niet aan gedacht en op gelet.

Het advies dat het grofvuil exemplaar van betere kwaliteit is was natuurlijk helemaal prima alleen had ik dus zowel de condensor als het losse inzet stuk van de grofvuil droger moeten omruilen.

De combinatie van de twee die ik de laatste keren gebruikte klopte niet en de lucht doorstroom werd nogal wat belemmerd.

Zie foto's : A is originele combinatie B is de combinatie die niet past.

Helaas is het grofvuil inzetstuk exemplaar al weg en ga ik weer de originele combinatie A gebruiken.

Opmerkelijk dat de droger verder wel prima werkte, al kreeg ik gisteren opeens weer 1 keer een melding dat de filter verstopt was. Nu begrijp ik waarom en is hopelijk ook de oorzaak van het overtollige water dat bleef weglekken gevonden. . :)

Euhm, ja, ik had gehoopt dat je die er bij had, maar is iDD niet uitwisselbaar..

Op maandag 23 maart 2026 18:56:37 schreef smd:
Euhm, ja, ik had gehoopt dat je die er bij had, maar is iDD niet uitwisselbaar..

Die had ik er bij ja. Maar heb die later weggedaan omdat ik er onterecht vanuit ging dat ze hetzelfde waren. :)

Ik vraag me trouwens af of ik degene die ik nu heb niet kan aanpassen zodat ik de betere kwaliteit condensor alsnog kan gebruiken.

De "tralies" deels of helemaal weghalen / wegzagen. Zie m'n aangepaste foto.

Latere inzetstukken hebben helemaal niet meer die openingen / spleten, sterker nog er zit helemaal niks meer.

En die past ook weer niet op jou condensor, want die is weer voor een ander type...

Op dinsdag 24 maart 2026 22:37:51 schreef smd:
En die past ook weer niet op jou condensor, want die is weer voor een ander type...

Ik vroeg / vraag me af of ik degene die ik nu gebruik / die ik nog heb, niet kan aanpassen.

Ik citeer mezelf weer even :

"Ik vraag me trouwens af of ik degene die ik nu heb niet kan aanpassen zodat ik de betere kwaliteit condensor alsnog kan gebruiken.

De "tralies" deels of helemaal weghalen / wegzagen. Zie m'n aangepaste foto."

Net even gezocht op onderdelen specifiek voor ons type droger.

Daar staat dus wel degelijk dat eerder genoemde inzetstuk / filter dat ik als voorbeeld gaf.

Dus wellicht zijn ze helemaal / deels afgestapt van de "tralie versie" die de eerdere modellen hebben en die wij dus nu gebruiken.

En zijn ze recentelijk overgestapt op deze versie.

Ja, klopt, maar er hoort bij dit deksel weer een ANDERE condensor. Je kan de strippen ook met een Dremel weghalen.

Ik heb de "tralies"verwijderd, de machine toch maar weer iets minder naar achter laten hellen en in het weekend de droger gebruikt.

En ja, er lag toch weer wat water onder dat bewuste inzetstuk.

Als je de constructie en plaatsing van de onderdelen bekijkt kan het ook bijna niet anders als dat er een beetje condens water weg lekt aan de voorkant van de condensor en dan onder dat inzetstuk verzamelt. Er zitten genoeg (kleine) spleten.

Ik heb daarom wat rubber tochtstrip aangebracht zodat het inzetstuk wel zo goed mogelijk en strakker aansluit op de condensor. En de droger weer wat laten hellen naar achter.

Als dat niet helpt dan laat ik het maar zo en heb ik er genoeg aan gedaan, de droger werkt verder prima.

En ik kom het verhaal dat er wat condens water daar ligt wel vaker tegen bij dit soort drogers , wellicht "hoort" het zo. Het was er altijd al wat nat, ook voor de reparatie, en wellicht let ik er nu teveel / meer op. En wellicht is het condens water dat in / op het inzetstuk verzamelt en omlaag lekt, komt het niet uit de condensor?

Nog een laatste (?) vraag : hoe ver naar achter, niet waterpas, kan een droger zonder problemen en veilig hellen eigenlijk?

Dank alvast voor de / een reactie.

Graadje of 4-5 mag de droger wel achterover hellen..

Zodra hij te ver achter over staat komt wasgoed niet goed meer bij de voelers die aan de voorkant in de machine gemonteerd zitten.
Dan kan het gebeuren dat je slechter droogresultaat krijgt.

Bij klachten van lekkage bij de warmtewisselaar vervangen wij 1 x complete set.
Warmtewisselaar plus klep
Helpt dit niet dan ruilen wij de machine om

Op woensdag 1 april 2026 18:16:57 schreef smd:
Graadje of 4-5 mag de droger wel achterover hellen..

Top. Dank voor je antwoord.

Ik had het even druk dus sorry voor mijn ietwat late reactie.

Op woensdag 1 april 2026 18:56:36 schreef PE1IDY:
Zodra hij te ver achter over staat komt wasgoed niet goed meer bij de voelers die aan de voorkant in de machine gemonteerd zitten.
Dan kan het gebeuren dat je slechter droogresultaat krijgt.

Bij klachten van lekkage bij de warmtewisselaar vervangen wij 1 x complete set.
Warmtewisselaar plus klep
Helpt dit niet dan ruilen wij de machine om

Dank voor het advies. Stel ik op prijs. Sorry voor de wat late reactie vanwege tijdgebrek.

De condensor is schoon, zo ook het inzetstuk, het lijkt er meer op dat de constructie ervan niet al te doordacht en solide is zoals ik hierboven al heb vermeld.

Condenswater kan door te weinig afschot te gemakkelijk terugvloeien en tussen de twee onderdelen weglekken en zich dan onder het inzetstuk verzamelen.

En zoals ik al schreef, wellicht is het condens water dat in / op het inzetstuk verzamelt en omlaag lekt, en komt het niet uit de condensor.

Ik zal de machine in ieder geval weer iets naar achter laten hellen en kijk het maar weer aan.

Nog een update dan maar :

Er lag na de laatste was - en droog sessies weer wat condenswater onder dat bewuste inzetstuk en het euvel van het af en toe stoppen alleen tijdens het drogen van de was met meerdere kleine kledingstukken etc is weer terug.

De melding van filter verstopt / reservoir vol. Terwijl alles , zo ook na de reparatie en reiniging binnenin , juist (zeer) schoon en leeg is.

Inmiddels is me duidelijk na het opnieuw inlezen op het internet dat dat stoppen blijkbaar een veelvoorkomend euvel is bij meerdere soorten Bosch / Siemens drogers. En ook andere merken kwam ik tegen. Heel wat wanhopige mensen op het internet die gek worden van dat onvoorspelbare gedrag.

Iemand maakte de vergelijking met printers : ze doen het een aantal keren prima en dan opeens weer niet, dan weer wel, etc.

En ondanks (soms vage) theorieën : een duidelijke oorzaak / oplossing is er blijkbaar niet. Althans ik kan die nergens vinden.

Voor nu neem ik ook dat ongemak maar op de koop toe, de machine doet het verder immers goed en het is me niet waard om alleen voor dat ongemak een slordige 900 - 1200 euro uit te geven voor een nieuwe machine.