Hallo, heb hier een fosi audio vol20 knop liggen om via bluetooth volume te regelen.
Zou deze willen gebruiken om een ir afstands bediening te sturen.
Heb al een rc5 module met vol+ en vol- liggen, maar zou deze willen sturen met de rotary encounter van de fosi vol20. Dus de fosi knob (encounter) wil ik afkoppelen van de ic welke bluetooth vertuurd, maar wil deze dan gebruiken met mijn rc5 printje, heb 2 ingangen vol+ en vol- , welke dan met de rotary knop moeten gestuurd worden.
Dank Marc

Heb je het ding al open gemaakt? Het is wel interessant om te weten welk type encoder erin zit.

Persoonlijk zou ik een microcontroller (bijvoorbeeld pico pi mini maar Arduino kan ook) pakken. Daarmee de encoder uitlezen en ook rechtstreeks gebruiken om de rc5 commando's te sturen met een ir led. Maar ik zou eerst eens testen of je het goed voor elkaar krijgt om het volume snel genoeg aan te passen via rc5.

De ic is een CH573F
Heb de rc print (vol up) eens aangesloten rechtstreeks op de rotary knop, dit werkt goed, alleen vol up natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door bonhomme op (75%)]

Ik snap niet helemaal je vraag, maar ik denk dat je een apparaat dat een rotary encoder gebruikt wilt aanvullen met een IR receiver zodat je via een afstandbediening het volume kan aanpassen.
In dit geval is het handig om even te kijken hoe een rotary encoder werkt. Deze heeft twee pulsuitgangen die in fase gedraaid zijn. Afhankelijk van de richting (op/neer) verandert de verschuiving.
Digitaal zou je het kunnen uitdrukken als 00->01->11->10-> de een kant op en 00->10->11->01-> de andere kant op.
Wat de 0 e n 1 voorstellen is afhankelijk van het schema; het kan een pull-up, pull-down zijn. Als je dus de IR module wilt aansluiten zal je ofwel deze signalen moeten overstemmen (wat kan in het geval van weerdstanden in de pull-up/down), of de encoder moeten doorlussen via je module.
Natuurlijk is het makkelijkste om een andere receiver te kopen die al IR ondersteuning heeft.

Jep, zou de rotary knop willen gebruiken voor 2 ingangen van de rc5 te willen sturen, de rest van de rotary encounter (bluetooth,… decoder) heb ik niet nodig. Zou idd de ic kunnen herprogrammeren(heb te weinig kennis hiervan) om de chip te gebruiken zonder bt en zo een ir led te sturen. Bestaat er geen ic waar ik de knop( rotary) kan op aansluiten, welke 2 uitgangen heeft om deze voor handen zijnde 2 ingangen van de rc5 ic te sturen?
Mss zonde van de fosi vol20 niet volledig te gebruiken, maar heb hem nu toch, anders dient hij niet.

Je zou een afstandbediening kunnen omknutselen, echter moet je de modulatie van de encoder omzetten naar twee knoppen.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.stack.imgur.com%2FqfzhJ.png&f=1&nofb=1&ipt=56a3ff5ac18814a808b9fa266270b576af46076c732f3e26edf9ce38756fbffc
Deze schakeling vond ik op stackexchenge om dit te doen. A en B zijn de uitgangen van de encoder, UP en DOWN zijn dan de knoppen van de afstandbediening.

Dus uit Q komt signaal als ik bv naar rechts draai en uit /Q als ik naar links draai?

Nee, uit UP en DOWN, Q wordt hoog zodra je de ene kant op draait en #Q de andere kant op, maar deze pulseren niet. Om ze te laten pulseren zijn er NAND poortjes aangeknoopt.