Eduard2
Golden Member
Beste forumleden,
Ik overweeg een HomeAssistant Green computertje op een 12V loodaccu te laten werken. Standaard wordt een Hass Green computertje op een 12V DC /1A stekkervoeding aangesloten.
Omdat computerchips zelden op 12V voedingsspanning werken verwacht ik in het computertje een buck converter. Die converters kunnen meestal een brede range aan ingangsspanning verwerken. In de beschrijving vond ik nergens de range waarin de voedingsspanning mag varieren. Weet iemand meer over dit onderwerp?
Normaal heeft de loodaccu een klemspanning van 13.8V. Als de netspanning een tijdje uitvalt zakt die spanning snel benedene de 12V. Het blijft een open vraag hoe laag de accuspanning mag dalen vooraleer het computertje het werk stopt.
Op voorhand bedankt voor uw advies.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Eduard2
Golden Member
Bedankt Arco,
Helaas kan ik niet in de doos kijken. Ik bezit die Hass Green (nog) niet. Om een eventuele miskoop te vermijden stelde ik hier deze vraag. Mogelijk kennen forumleden dat niet open maar goed werkend computertje dat specifiek voor Home Automation op punt werd gesteld.
mvg,
Eduard
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Switcher aan input schijnt een TPS54302 te zijn: https://www.reddit.com/r/homeassistant/comments/1en00px/home_assistant…
Die gaat tot 28v DC in...
Externe zekering lijkt me geen overbodige luxe: een loodaccu kan bij sluiting makkelijk 100A leveren...
[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Uitgaande van enigszins marktconforme buck converters in de computer, schat ik dat de spanning in elk geval tot een volt of 9 mag dalen. Lager wil je het met een loodaccu eigenlijk ook niet laten gaan, denk ik.
Verder zal de 13,8V als hoogste spanning waarschijnlijk ook geen probleem zijn voor de meeste gangbare buck converters die 12V aan kunnen.
Zou je twijfelen of toch nog een groter ingangsspanningsbereik zoeken, dan is een buck-boost tussen je accu en de computer ook nog een optie.
benleentje
Golden Member
Omdat computerchips zelden op 12V voedingsspanning
Maar een HDD dan weer wel. Het lijkt me veiliger om op de accu eerst een externe DCDC converter te zetten waar ten alle tijden 12V uitkomt.
Arco
Special Member
In dat doosje zit echt geen harddisk... 
(en zelfs als die erin zat, een 2.5" hdd gebruikt geen 12v meer)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In industriële computers wordt de 12V lijn nog wel voor de RS-232 poorten gebruikt. Ik weet niet of 13,8V daar nog acceptabel is. Verder zal hij inderdaad zowel extern als op het moederbord, uitsluitend in buck-converters verdwijnen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
In industriële computers wordt de 12V lijn nog wel voor de RS-232 poorten gebruikt. Ik weet niet of 13,8V daar nog acceptabel is.
Dat zou moeten meevallen: de spec van rs232 is toch +/- (12-15) ?
Misschien kan er nog roet in het eten komen door een display dat echt 12,0 V= wil zien, maar zoveel zijn er die ook niet, denk ik.
Daar zit niet in wat 12V vreet, officieel is het ding echt voor 12V uitgelegd, maar ik kan me niet voorstellen dat iets meer een probleem is.
Als je het als backup wilt gebruiken is lood prima, anders is iets met lithium cellen toch een beter plan.
Als je het in een voertuig wilt gebruiken ... dan zou ik er toch echt iets van een voeding tussen bouwen, op het boordnet van een auto kunnen verdomd smerige spanningspieken staan.
[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]
Eduard2
Golden Member
Bedankt voor jullie hulp,
Intussen heb ik de HA Green besteld. Als eerste ga ik meten welke spanning de meegeleverde stekkervoeding aflevert. Waarschijnlijk geen 12V precies tot cijfers na de comma.
Door de stroombeperking in een labovoeding iets boven de gemeten afname in te stellen kan ik redelijk veilig de spanning tot ongeveer 14V opdrijven zonder rookwolken. Stijgt de stroom beduidend dan neem ik geen risico en komt er een buck/boost converter tussen de accu en de Green.
Het gaat over een huisinstallatie, met de omstandigheden die in een auto bestaan moet ik geen rekening houden. Het is de zoveelste upgrade van een huisautomatisering die in 1993 bij de bouw van het huis startte. Elektrisch bediende rolluiken bestonden toen al maar waren onbetaalbaar als je er veel nodig had. Daarom worden de rolluiken hier nog steeds aangedreven met ruitenwisselmotoren van VW en Audi. Voor een prikje mocht je die toen nog zelf uitbouwen op het autokerkhof. Vandaar de 12V accuspanning.
Ten slotte nog een paar dingen die mogelijk anderen met dezelfde vraag kunnen helpen:
De Green werd gisteren geleverd. Op de print, dicht bij de voedingsplug, staan twee 6pin ic's met vermelding 4302 .
Google denkt aan een regulator Texas Instruments TPS5 4302
Volgens het TI datblad hebben kunnen die gevoed worden tussen 4.5Vdc en 28Vdc.
Omdat het stroomgebruik sterk varieert kan ik geen precieze getallen oplijsten maar ik merk dat de schakeling zeker werkt tussen 10V en 15V. Verhogen der spanning van 10 naar 15V toont duidelijk een kleinere stroomafname bij 15V. Dat was te verwachten bij buck schakelende regulators.
Veiligheidshalve zal ik een glaszekering plaatsen en de + leiding aansluiten op de accuspanning.
Naar mijn idee is voorschakelen van een buck/boost niet nodig.
[Bericht gewijzigd door Eduard2 op (29%)]