Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Hi guys,
Ik heb een heel vreemde situatie waar ik niet uit kan komen. En hoewel ik wel eens wat handige tips krijg, is ChatGPT op sommige vlakken niet de beste raadgever.
(Laten we het alsjeblieft geen ChatGPT onderwerp maken)
Ik heb een 74HC123 IC om een signaal uit een flipflop íets vertraagd te laten afvallen (op basis van een RC netwerkje).
Ik bied een hoog signaal aan en de uitgang Q latcht naar hoog.
Als ik het signaal laat afvallen, zou door het RC netwerkje de hoge Q iets vertraagd laten afvallen.
Omdat dat afvallen maar niet gebeurt en ik vanalles al had uitgedokterd, kwam ik uiteindelijk uit bij het RC netwerkje.
Deze is aangesloten van VCC via een 10K weerstand naar de gekoppelde poorten CEXT en REXT, welke op hun beurt weer via een 2.2uF elco terug lopen naar GND.
Dat is allemaal goed aangesloten maar dat vertraag afvallen (of uberhaupt afvallen) gebeurt maar niet.
Nu kom het...
Als ik die 10K weerstand los meet, is hij 10K.
Zit hij in het netwerk, en wil ik hem meten, geeft hij een waarde in de MegaOhms aan.
Ik weet het... Breadboards, slecht contact... Ook allemaal mijn eerste gedachten.
Maar als ik meet vanaf een ander VCC punt die doorloopt totenmet de weerstand, meet ik 10K wanneer het andere pootje NIET is aangesloten, maar meet ik weer die MegaOhms als dat andere pootje is aangesloten op die CEXT/REXT aansluiting. Let wel! Ik meet dus direct op het pootje, dus buiten de contacten van het breadboard om.
Dat een weerstand lager uit kan pakken, zou ik mij kunnen voorstellen, maar hoger niet.
Ik meet met een degelijke Fluke multimeter.
Ik snap nog dat een poot van een IC intern aan Massa hangt en dat dan de spanning naar 0V loopt. Maar een weerstandswaarde die met een factor 100 oploopt kan ik niet plaatsen.
Mijn vraag is dus eigenlijk tweeledig.
1) kan mijn meter door iets externs in die schakeling worden beinvloed?
2) iemand die een idee heeft over die timingschakeling van dat 74HC123 IC?
De RC tijd zorgt voor een delay van ongeveer 20mS en dat is ook de bedoeling.
Ik kan er met de kop niet bij.
benleentje
Golden Member
1) Ja.
De meter heeft een interne stroombron en stuurt bv 0,1mA naar de te meten weerstand. Als de weerstand dan een waarde van 5k heeft dan geeft 0,1mA een spanning van 0,5V. De meter meet deze spanning, hij weet dat de stroom 1mA is en rekent dit om naar 5000 ohm.
Als er nu in het circuit nog ergens spanning aanwezig is dan weet de meter niet. Hij meet nu niet 0,5V maar 5V en rekent dit om naar een weerstand van 50k ohm.
Zonder schema is je verhaal me niet helder en ik kan het nu niet goed plaatsen wat je precies bedoelt.
Maar eigenlijk is het ook wel heel simpel, de meter is niet gemaakt om zo te meten en raakt duidelijk in de war. JE zou nog eens op al die punten een gewoon de spanning kunnen meten. Want dat is ook wat de meter doet. Ook in weerstand mode meet het een spanning. Maar ipv die gemeten spanning weer te geven rekent de meter dat eerst om naar een weerstandswaarde.
Daar komt ook denk ik nog de autorange functie van de meter bij. En voor elke weerstand bereik is de stroom anders en de omrekening ook anders. Dus als de meter in 2x van range verandert dan klopt het dat de waarde 100x hoger is.
De stroom kan dan bv van 1mA naar 0,01mA zijn gegaan. En dat geeft bij een dezelfde gemeten spanning een 100x grotere waarde voor de weerstand.
Ik zou in jouw situatie, twijfel over de waarde van een weerstand, kijken of de boel werkt met een andere weerstand van 10kΩ. Als dat niet werkt, dan wordt het voor mij tijd om na te denken.
Er zitten twee monostabiele multivibrators in. Je kan dus de hele zooi naar de tweede multivibrator verplaatsen en kijken of het dan werkt. En uiteraard, alle ongebruikte ingangen met Vcc of Gnd verbinden.
Op vrijdag 6 maart 2026 23:42:47 schreef Fantomaz:
Hi guys,
Omdat dat afvallen maar niet gebeurt en ik vanalles al had uitgedokterd, kwam ik uiteindelijk uit bij het RC netwerkje.
Deze is aangesloten van VCC via een 10K weerstand naar de gekoppelde poorten CEXT en REXT, welke op hun beurt weer via een 2.2uF elco terug lopen naar GND.
Dat snap ik niet.
Als ik naar de datasheet kijk, dan zit de 10kΩ weerstand tussen Vcc en pootje 15 of 7 van de 74HC123 en de condensator tussen pootje 15 en pootje 14 of tussen pootje 7 en pootje 6 van de 74HC123, dus niet naar Gnd
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (52%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Mijn ervaring is ook dat er ergens nog spanning op de schakeling staat, waarschijnlijk het elcotje niet leeg. Dus elco loshalen en nog eens meten.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Dit is in ieder geval het schema
ACHTERHAALD
Bedankt voor de reacties tot zover.
Een afwijking in de meetapparatuur is inderdaad een punt waar ik rekening mee hield.
In welke mate en hoe hij van invloed kan zijn is mij onduidelijk.
Dat het aan de weerstand zelf ligt is zeer onwaarschijnlijk. Er zitten geen loszittende wel/niet contacten in een stukje koolstof neem ik aan. 
Daarbij... Als ik een factor wegneem (de verbinding met CX en RCX) meet ik gewoon zijn 10K waarde.
Die voorbeelden die Harry aandraagt zijn natuurlijk perfect! Dat ik daar niet eerder op ben gekomen. Ik heb ook dat soort schema simulatie software!
En dan zou ik er achter kunnen komen dat -wat Harry ook aandroeg- die CX en RCX aan elkaar hangen, wat niet mag.
En ook wat ohm-pi aandroeg, is iets om even verder in te verdiepen, uitgezet naast die oplossing van Harry.
Tot zover iig bedankt. 
[edit]
Kleine nuance aangebracht.
Ik had een 2uF met 100K in gedachten, maar die waardes had ik niet.
Nog een vraag... Ik weet natuurlijk niet wat de potentialen zijn rondom die CX en RCX dus vraag ik me nu af hoe ik de Elco plaats.
(Ik ga daar waarschijnlijk een Keramische condensator plaatsen maar dit was even wat ik nu had gebouwd)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Fantomaz,
Er is wat mij betreft geen rede om een 74HC14 te gebruiken na de schakelaar.
De 74HC123 heeft Schmitt-trigger ingangen en is daardoor storing(dender ongevoelig) en
ook dat is hier wat minder van belang omdat je de puls verlengt van de schakelaar en dat is vanaf het moment dat de schakelaar geen contact meer maakt.
Dus wat te doen, voor de simpelste oplossing de 74HC14 niet gebruiken en de schakelaar aan 1b hangen met zijn pull up weerstand en 1b aan de plus.
Oja, heel belangrijk ik zie geen ontkoppel condensatoren, deze zijn zeker nodig en als tip ook altijd tekenen.
Bij breadbord gebruik, zijn de ontkoppel condensatoren meestal de eerste onderdelen die ik plaats, vraag maar niet waarom. 
Als tip
Bij een schakelaar aan een front of andere positie moet je altijd rekening houden met statische ontladingen.
Dus een schakelaar rechtstreeks aan een IC hangen vind ik nooit een goed idee.
Doe het dan op deze manier, de 10K pull up komt direct aan je schakelaar, ook vanaf je schakelaar gaat en 100K naar je trigger ingang van je 74HC123.(1a)
vanaf de 1a aansluiting doe je een 0,1µF condensator naar massa, 0,047µF kan ook als je de drukknop iets sneller wilt laten reageren.
De extra 100K en de condensator hebben twee functies, het verkleint de dender en beschermd de ingang van de 74HC123.
Groet,
Bram
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
@OhmPi had het al aangegeven: de datasheet levert al je antwoorden.
Maar dan moet je dat datasheet uiteraard wel lezen, op zijn minst raadplegen.
Spoiler alert: de gevraagde informatie staat op pagina 2...
Toevoeging: voor degenen die het niet weten: bij amerikaanse elko symbolen is de kromme kant de min...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (16%)]
RAAF12
Golden Member
Op zaterdag 7 maart 2026 08:27:24 schreef Fantomaz:
Dat het aan de weerstand zelf ligt is zeer onwaarschijnlijk. Er zitten geen loszittende wel/niet contacten in een stukje koolstof neem ik aan.
Er waren weerstanden die problemen gaven. Aan het einde van het lichaam zaten 2 kapjes (met de aansluitdraden) die rond de koolfilm klemden. Dat ging soms mis en klopte de weerstandswaarde niet meer.
Die zaten oa. in Duitse KTV's en de kans dat jij dat soort weerstanden hebt gebruikt lijkt mij verwaarloosbaar.
Wat het ontdenderen van een (belabberde) mechanische schakelaar betreft ben ik even uitgegaan van een herhaling van 1 seconde en een dender van 10%, dat is 100 mS of wel 100 milliseconde. En dan voldoet de door jou gekozen RC waarde niet. Die constructie met de bc547 e.d. is om dender te simuleren. Dus dat stukje hoef je even niets mee.
Vergroten van de C werkt niet goed uit met de 74123. Het is beter de weerstand te verhogen.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (12%)]
Fantomaz
Even overall wat achtergrondinformatie wat voor mij (en Chat GPT) de reden was (waren) om te kiezen voor een 74HC14, nog vóór de HC123.
De aangeboden spanning kon wel eens te slecht zijn en er zit absoluut een dender in.
Om die eerst een "denderende" maar strakke 5V te maken zou de HC14 dienen. (Had om mij niet gehoeven)
Die wat strakkere 5V heeft nog altijd de dender dus moest die HC123 de dender opvangen en er een bruikbare (en detecteerbare) spanning van te maken.
Het probleem is dat de schakelaar mogelijk met een snelheid van mogelijk wel 33 onderbrekingen per seconde deze onderbrekingen moet kunnen determineren. Maar NIET de dender als zo'n onderbreking zien.
Daarom wilde ik een RC tijd van 20ms hebben. Ruim lang genoeg om de dender te tackelen bóven het determineren van de daadwerkelijk te registreren onderbrekingen.
Ik denk dat die aangeboden spanning lager dan 5V niet snel voor zal komen. Ik verwacht geen grote spanningsval. Met dat in het achterhoofd kan ik de HC14 inderdaad wel weglaten.
Oh ja...
Wat die condensatoren her en der betreft.
Die heb ik niet in dit schema staan, maar die komen "rondom" de diverse spanningsaansluitingen te liggen.
@fantomaz,
Ik weet niet wat je toepassing is, maar als je eens per 100 milliseconde de stand van je schakelaar inleest, dan heb je geen last van contactdender.
Uiteraard wel de ingang van de electronica beveiligen tegen electrostatische ontladingen en dergelijk, wat blackdog al noemde.
Met een wisselschakelaar met daarachter een SR-flipflop heb je geen last van contactdender als dat het doel is.
Wat is de puls/pauze verhouding van het signaal dat die schakelaar afgeeft?
Bij contactpunten van een benzinemotor bijvoorbeeld is de puls kort, iets van 5% tot 10% van het geheel. Die 33Hz is dan rond de 1980 RPM. 33Hz is net iets meer dan 30 mS totaal waar dan 1.5 mS puls zou zijn of 3 mS bij 10%.
Bij 1Hz is 60 RPM wordt dat van 1000 mS totaal een puls van 50 mS bij 5% en 100 mS bij 10%.
Dan voldoet je 20 mS al niet meer.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (71%)]
Fantomaz
Het aantal pulsen zit inderdaad rond de 2000 pulsjes per minuut.
Ik kan ze niet tussentijds uitlezen.
Alles draait om de pulsen die worden gedetecteerd, meteen als ze voorkomen.
Als ik zou uitlezen en het zou precies in een moment zijn dat er geen puls is, maar kort daarna is er een puls die niet wordt gezien, heb je al een mismatch.
Net als dat ik een puls wil uitlezen, terwijl die puls langer is. Dan kan het zijn dat hij dat ziet als meerdere pulsjes, terwijl het er maar 1 is.
Daarom wordt er constant gemonitord wat de staat van het contact is. Echter kan deze wat denderen, wat wordt gezien als meerdere pulsjes, terwijl het 1 lange puls is.
Een wisselcontact gaat ook niet op. Het is alleen een maakcontact.
Nog even inhoudelijk over het schema.
Hoe plaats ik de elco tussen de CX en RCX? Omdat de weerstand aan de VCC hangt, neem ik aan dat de weerstand aan de positieve kant van de Elco komt.
Tenzij de RCX kant een hoger spanning kan bevatten dan de CX?
(met dat ik dit beoordeelde zag ik dit al correct in het schema van Harry staan.)
Op zaterdag 7 maart 2026 19:36:42 schreef harry64:
Wat is de puls/pauze verhouding van het signaal dat die schakelaar afgeeft?
Dat wisselt heel sterk
Op zaterdag 7 maart 2026 19:33:31 schreef Bobosje:
Met een wisselschakelaar met daarachter een SR-flipflop heb je geen last van contactdender als dat het doel is.
Als die mogelijkheid er is, dan is dat de mooiste oplossing.
Op zaterdag 7 maart 2026 20:00:52 schreef Fantomaz:
Puls/pauze?
[...]
Dat wisselt heel sterk
Oké. Als een mechanische constructie zoals een nokkenas bij een benzinemotor, die pulsen levert dan zit er een verhouding in die ongeacht het toerental het zelfde blijft. Het enige onvoorspelbare blijft die contactdender.
Fantomaz
OK, hier wat meer van mijn intenties, om veel onduidelijkheden voor te zijn.
Het nadeel van je project weergeven is dat men in het enthousiasme met allerlei goed bedoelde adviezen komt die los staan van het stukje wat een probleem vormt.
Soms gaat men zelfs met het idee aan de haal is mijn ervaring.
Daarom ben ik doorgaans wat terughoudend met het uitdragen van de intentie.
Ik heb nu inderdaad een en ander kunnen testen met de adviezen van oa Harry64.
Volgens mij hebben we de focus teveel liggen bij een trigger op de opgaande flank.
Het gaat mij juist erom dat hij een fractie later dan beoogt begint met het antidender-beleid.
Om dan pas te monitoren hoelang de sleutel is aangeslagen.
Tot nu toe had ik vaak dat het denderen als pulsjes werden geteld.
Als ik het nu goed omschrijf:
Zodra er ook maar een kleine puls is, moet deze een x aantal milliseconden worden gelatched.
Daarna mag hij afvallen wanneer de sleutel wordt verbroken.
[aanvulling]
Van wat ik met mijn "scoopje" kan zien, is dat er bij elke keyaanslag wél een korte puls is.
Ik moet nog even zien of ik het zo kan instellen op die scope dat ik kan zien hoe lang die puls is.
Die puls valt dus sowieso weg na x milliseconden.
Kan ik die dan óók aan die ingang 2 van het IC aansluiten (waar nu dus ook de sleutel op zit) zodat hij het tijdens de denderfase "even" overneemt van de sleutel?
Of creëer ik dan problemen omdat de sleutel dan óók met de UITGANG Q en de ingang van de Arduino interfereert?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Zo zie ik het voor me...

R1 is de Pull Up weerstand voor de seinsleutel, misschien naar 4K7 brengen voor wat meer stroom om door de oxide laag te komen, dus betrouwbaarder.
R2 en C1 zijn er voor om de hele snelle dender te onderdrukken, dit doen ze samen met de Schmitt-trigger eigenschappen van de twee ingangen.
Een tweede functie is bescherming tegen HF en statische ontladingen, R2 en C1 is een low pass filter en helpt hierbij.
R2 zou ik 100K laten maar wil je dat de sleutel wat sneller zou meten reageren, maak dan C2 22nF.
R3 en C2 heb ik geschaald, zodat je geen elco nodig heb maar een film condensator kan gebruiken.
R3 kan je ook voor een deel regelbaar maken zodat je de puls verlenging in kan stellen naar wat jij wilt.
R4 aan de uitgang is weer ter bescherming tegen foutjes als je naar andere delen van je schakeling gaat, het heeft verder geen invloed op de werking.
Groet,
Bram
PS
Ik heb geen 74HC123, anders had ik de schakeling even voor je getest.
Fantomaz
Och... Laat maar.
Dat gaat ook niet lukken.
Ik moet dit idee even overboord zetten.
Ik kan beter de uitgangen van de puls van X ms en de geschmitttriggerde sleutel beiden op een Arduino ingang aanbieden.
Ófwel is de ene poort hoog. Ófwel de andere. Ófwel beiden.
Bij gebrek aan een OR poort.
Ik heb in het verleden dit eens geprobeerd met een RC netwerkje op de sleuteluitgang die ontlaadde in X tijd, maar ik kreeg dat niet lekker voor elkaar.
Maar... je hebt al een Schmitt aan de ingang. Laat die dan ook wat dóen.
Neem een RC aan de ingang op en je bent klaar.
Zie voorbeeld: 12 wpm morse, dus punten van 100 ms. Aan begin en eind zit hier 4 ms lang dender. De RC haalt die weg en de Schmitt knapt alles mooi op. Geen mono meer nodig.
Groen: van sleutel; met dender
Blauw: na RC
Rood (onder): na Schmitt
Fantomaz
Op zaterdag 7 maart 2026 21:59:13 schreef blackdog:
R2 en C1 zijn er voor om de hele snelle dender te onderdrukken, dit doen ze samen met de Schmitt-trigger eigenschappen van de twee ingangen.
Bedankt voor je meedenken en je schema, Bram.
Ik ben je even wat kwijt op een paar dingen.
Welke schmitt-trigger eigenschappen en van welke ingang? van het IC bedoel je?
Waarbij je ingangen A en B bedoelt?
Daarbij zit ik even te rekenen en je eerste RC netwerk is wel krap. De helft van wat ik in gedachten had. ca 10ms ipv "mijn" 20ms.
Is dat omdat dit nog los staat van de antidender, wat het hele doel is van de HC123?
Een tweede functie is bescherming tegen HF en statische ontladingen, R2 en C1 is een low pass filter en helpt hierbij.
R2 zou ik 100K laten maar wil je dat de sleutel wat sneller zou meten reageren, maak dan C2 22nF.
Volgens mij geef je hier het antwoord op mijn 2e vraag?
R3 en C2 heb ik geschaald, zodat je geen elco nodig heb maar een film condensator kan gebruiken.
R3 kan je ook voor een deel regelbaar maken zodat je de puls verlenging in kan stellen naar wat jij wilt.
Als je hier 0,22uF gebruikt wordt de antidender ook wel héél krap.
10x sneller dan die 2.2uF van mij.
Vergeet niet dat het een handbediende sleutel is, die een stuk meer zal denderen dan de gemiddelde schakelaar.
Je idee van een regelbare R had ik ook voor ogen. Een potmeter icm een reguliere weerstand om de marge waarbinnen "getuned" mag worden krap is.
Als je "Paris" in Morse Keyd, kost je dat 49 eenheden (waarbij een dot een eenheid is, een dash 3, ruimtes binnen een karakter 1 en tussen woorden weer 3. Aan het end afgesloten met 7 eenheden.
Als men 40 woorden per minuut keyd, betekent dat dat men 40x "Paris" kan keyen. Dus 40x (afgerond) 50 = 2000 eenheden per minuut.
Dus ca 33 per seconde. Rond ik dat wat af dan zou een hele snelle telegrafist aanslagen kunnen maken van 30ms. Dus moet de schakeling minimaal het verschil binnen 30ms kunnen detecteren, maar ook een dender tot ca 20ms negeren.