Ik heb niet zoveel ervaring met morse anders dat ik het wel eens gehoord heb. Ik kan dus niet inschatten hoe 'snel' een seinsnelheid van 33Hz is. Ik kan 33Hz wel vertalen naar 30mS, dat interpreteren als minimaal 15mS up en 15mS down.
Wat ik wel weet van morse is dat je korte en lange seintjes hebt. Zelfs als ik die zou vertalen naar een puls-pauze van 30% voor een punt, dat is dan rond de 10mS voor een punt. En 70% naar lang cq een streep, van net iets meer dan 20mS.
Lijkt mij dat 'onmenselijk' snel qua reactietijd van een mens.
Zowel om te produceren als om te 'decoderen'.
Op zaterdag 7 maart 2026 22:19:43 schreef Frederick E. Terman:
Maar... je hebt al een Schmitt aan de ingang. Laat die dan ook wat dóen.
Neem een RC aan de ingang op en je bent klaar.
Zie voorbeeld: 12 wpm morse, dus punten van 100 ms. Aan begin en eind zit hier 4 ms lang dender. De RC haalt die weg en de Schmitt knapt alles mooi op. Geen mono meer nodig.
[bijlage]
Groen: van sleutel; met dender
Blauw: na RC
Rood (onder): na Schmitt
Met de mono gaat sowieso niet werken. Die gaat na de ingestelde tijd hertriggeren. Krijg je alsnog ongewenste signalen.
Maar ik kon het niet laten om jouw filter in de sim te gooien. U1 en U2 doen samen met V1-3 en U2 de random 'rommel' maken. Die is er om de rommel te maken. Het gaat uiteindelijk om het blauwe 'seinsleutel' signaal. Het eerste rode signaal van V4 stelt het bedienen van die seinsleutel voor. In het praktische geval gaat de seinsleutel dus naar R1. Mocht de 10K van de seinsleutel opspelen, kunnen er altijd nog twee schmitt's voor R1 geplaatst worden. Er zitten er toch zes in zo'n IC.
Dat is te zien op lijntje twee. Lijntje drie laat het signaal op de schmitt-trigger ingang zien en nr vier het groene signaal dat dan de Arduino in kan.
De 'streep' van 25mS
De 'punt' van 10Ms
Wat de lengte van punten en strepen betreft: een punt van 10 ms zou overeenkomen met een seinsnelheid van 120 wpm. Dat is idioot snel.
Examensnelheid voor amateurs was in NL altijd 12 wpm; punten 100 ms en strepen 300 ms.
Bij 40 wpm zijn de punten 30 ms en de strepen dus 90 ms.
Een string punten op 40 wpm is dus een blokgolf met een periode van 60 ms (30 ms punt, 30 ms tussenruimte, enzovoorts). Je zou dat een frequentie van 16,7 Hz kunnen noemen.
Normaal morseverkeer, amateurs of militair, zit vaak rond de 20 wpm; misschien eens 25. Sneller heeft niet zoveel zin, want dan moet je toch gaan herhalen vanwege de storing. 20 wpm seinen schiet beter op dan 30 wpm en dan moeten herhalen. 
@fantomaz Oh ja, en 'PARIS' duurt 50 'elementen' (dus 50 puntlengten), geen 49.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, Harry. En de inhoudelijke aanvulling vanuit jouw kant, Frederick.
Ik heb je advies (Frederick) opgevolgd en heb de 74HC123 laten vervallen.
Ik heb zo niet voor ogen welke C en R waarden ik uiteindelijk heb gebruikt, maar de debouncetijd is ruim binnen de Dith/Dah-tijd van zelfs een snelle (30WPM) telegrafist.
Daarmee kan ik zeggen dat het lijkt te werken!
Ik merk wel dat het correct timen van de pauzes tussen de aanslagen (binnen én buiten een karakter) even zo goed belangrijk is. Maar altevaak lijk ik bv 2x een T aan te slaan ipv 1x een M.
"Timing is Key", gaat hier zeker op.
Nu is mijn sleutel ook vrij zwaar qua kinetische energie en de veer staat ook in de slapste stand nogal krap.
Ik heb meer sleutels liggen en ga er binnenkort weer even mee verder.
Ik heb even een ander projectje wat tussendoor komt.
Wat "Paris" betreft... Ik zal me verteld hebben.