Met zelf geprinte afstandsbusjes. ik denk rechtsvoor nog ietsjes hoger.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (10%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je precies wilt levelen lijkt zo'n setje me toch handiger... 
https://www.bitsandparts.nl/bed-leveling-stelschroefset-siliconen-18mm…
(anders kun je na vervangen buildplate misschien weer nieuwe busjes gaan printen...)
Op zondag 26 juli 2026 14:03:17 schreef Arco:
Als je precies wilt levelen lijkt zo'n setje me toch handiger...
https://www.bitsandparts.nl/bed-leveling-stelschroefset-siliconen-18mm…(anders kun je na vervangen buildplate misschien weer nieuwe busjes gaan printen...)
Kende ik niet. Dat is natuurlijk nog mooier.
Deze zijn wel 3mm zie ik, de Ender heeft 4mm boutjes.
Op dezelfde site zag ik ook deze. die heeft een veer.
https://www.bitsandparts.nl/bed-leveling-stelschroef-voor-3d-printers-…
Deze buildplate heeft overigens aan de bovenkant de coating met structuur, aan de onderzijde ook maar dan helemaal glad.
Is dat gemaakt om ook de onderzijde te kunnen gebruiken of moet je dat überhaupt niet doen?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je ziet een glad patroon, maar dan met sterren en dat soort dingen zichtbaar? Die zijn "holografish", en wordt overgenomen in je print als eea echt helemaal perfect werkt. Ik vind het niet nuttig. Met iedere imperfectie gaat het fout.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In m4 hebben ze die ook: https://www.bitsandparts.nl/bed-leveling-stelschroefset-siliconen-18mm…
Siliconendempers vind ik iets prettiger als veertjes... (en de stelwieltjes zijn een stuk groter)
"Binnenkort weer beschikbaar' (andere tekst voor 'hebben we nu even niet').
Mar los daarvan, volgens mij gaat dit niet werken bij de Ender 3V3E. de m4 bout gaat door het bed en eindigt dan in een schroefdraad van het mechaniek daar onder. (en gaat daar dus niet vrij doorheen).
Dan zit hij gewoon vast en zal een stelschroef daar niets meer aan kunnen veranderen.
De m3 zal er dan wel doorheen gaan, maar dan heb je weer een grote speling.
Een leuk oefen-projectje lijkt mij de gemeten waarde in te voeren en dat hij automatisch de juiste 4 afstandsbusjes print.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De setjes van rubberen afstandhouders die leken 1 afwijkende hoogte te hebben (15, 16, 16, 16). Ik heb maar >2 setjes gekocht voor het geval het net voor een andere printer bedoeld is dan wat ik heb.
Ik zou ze niet "stijf" maken (Met PLA of PETG). Dan trilt het los. En dat kan heftige gevolgen hebben.
[Bericht gewijzigd door rew op (32%)]
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Alle goede bedoelingen van iedereen, maar je printer moet 'af fabriek' gewoon goed zijn. Alle functies moeten goed zijn en printen moet ook gewoon goed gaan. Is dit niet het geval, dan is er iets fout of kapot.
Alle aangedragen modificaties zorgen dat je printer beter wordt of sneller (of beide). Maar die ga je pas doorvoeren als je basis uitgangspunt goed is. Anders bestaat de kans dat de modificaties de boel verslechteren.
An sich heb je gelijk. De Creality Ender 3V3SE hoort normaal na installatie gewoon goed te zijn.
Het apparaat is ook niet gemaakt voor fysieke bedleveling. Ze vertrouwen volledig op de autoleveling.
Maar na al de aanloopperikelen, graverende nozzles, vervangen nozzles en bouwplaat, gewrik, gewring, vervoer naar een vakantiepark, beeldhouwen om het vastzittende filament er af te beitelen, etc, etc moet een mens toch wat..
Arco
Special Member
Een printer als de 3v3 heeft een A-frame, en is zeer gevoelig voor een rechte ondergrond. (het frame heeft weinig stijfheid)
Daardoor heb je snel bedhoogteverschillen als de ondergrond niet goed egaal is...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Huh, zou dat ook gelden voor de Ender V5? De mijne staat maar op een "kwakkele" basis, zeker niet 100% horizontaal, en het levellen is een loterij. Waarin ik af en toe geluk heb, maar meestal niet, zoals het hoort in een loterij.
Arco
Special Member
Een Ender 5 heeft een boxframe, da's een stuk stijver...
Maar je hebt met een 3d printer altijd een stabiele ondergrond nodig, anders krijg je allerhande problemen.
(anders gaat de hele tafel/buro heen en weer 'swingen' bij snelle printkopbewegingen)
En de bed leveling is dan onstabiel, die verandert met het wiebelen van de printer.
Ik heb een zeer robuust stalen buro waar ze op staan, en zelfs dat beweegt nog licht heen en weer tijdens het printen...
Bij een XZ printer heb je ook nog de massa van printbed + object die steeds met hoge snelheid langs de y-as moet worden gezeuld...
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op maandag 27 juli 2026 22:42:02 schreef Bavelt:
An sich heb je gelijk. De Creality Ender 3V3SE hoort normaal na installatie gewoon goed te zijn.
Het apparaat is ook niet gemaakt voor fysieke bedleveling. Ze vertrouwen volledig op de autoleveling.
Maar na al de aanloopperikelen, graverende nozzles, vervangen nozzles en bouwplaat, gewrik, gewring, vervoer naar een vakantiepark, beeldhouwen om het vastzittende filament er af te beitelen, etc, etc moet een mens toch wat..
Ik zou eerst een beginnen om alles goed te controleren met een winkelhaak en stalen liniaal. is alles nog recht en haaks, zit alles nog goed vast e.d.
rew
Een gewone "laser printer" dat is een consumenten product wat in 1x goed hoort te werken.
3D printers zijn wat lastiger in dat je van de gebruiker mag verwachten dat ie de juiste kalibratie procedure volgt. Ik wist in het begin niet dat na de autobedleveling de offset nog significant kan afwijken met wat ie vorige keer moest zijn.
Tevens blijkt pruisaslicer de "bed offset" bij de printer-familie en niet bij het printer-exemplaar te bewaren. Dus ik heb een keer op de printer de boel veel te hoog gezet, dan in de slicer bijgesteld tot ie goed was, en daarna de andere printer gemold.
Kortom, bij een 3D printer is er voldoende wat de "gebruiker" verkeerd kan doen dat je niet er van uit kan gaan dat "het out of the box moet werken".
marcob
Honourable Member
met 'out of the box' bedoel ik mee dat er geen hardware modificaties nodig moeten zijn om er een fatsoenlijke model te kunnen printen. Natuurlijk moet je een printer eerst kalibreren voordat je kunt printen.
bed Z-offset staat in de printer, niet in de slicer. In de slicer staat de offset gewoon op 0.
Dat geldt ook voor de Bed-leveling mesh, dit staat ook in de printer zelf.
rew
Op dinsdag 28 juli 2026 13:19:21 schreef marcob:
bed Z-offset staat in de printer, niet in de slicer. In de slicer staat de offset gewoon op 0.
Je kan vinden dat dit zo moet, en ik ben het met je eens.
Maar mijn printer, om de offset aan te passen moet ik \
* "STOP" drukken.
* Printer roept: "ok. auto-home".
* je drukt op settings
* je drukt op "leveling"
* de printer gaat HOME XY doen, gevolgd door HOME Z.
* als dat klaar is druk je op "back"
* en dan kan je de offset instellen.
Dit is veel langzamer dan "even" de z-offset in de slicer op een nieuwe waarde zetten en weer op PRINT drukken (voor de test-print).
(Dat dit printen 10 of 15 minuten duurt, dat geeft niet. Dan ga je wat anders doen en een kwartier 20 minun of een ahlf uur later merk je oh, hij is klaar kan ik weer kijken hoe ie geworden is. Dat bij de printer is iets waar je steeds de hele tijd bij moet zijn. ).
De bedoeling is dan om die waarde over te nemen naar de printer zelf en weer op nul te zetten. Huidige situatie is dat ik een keer heb bedacht dat ie 0.02 mm naar beneden moet en de pritner met stapjes van 0.05 werkt. Dus dan MOET ik hem in m'n slicer zetten omdat die gewoon complete floating point heeft....
marcob
Honourable Member
Ok duidelijk.
Maar laten we het voor Bavelt in basis standaard houden en niet te ingewikkeld. 
Ik ben zelf overgestapt naar klipper. Hier zit de optie in om de z-offset via de webbrowser aan te passen, ook tijdens het printen. In de config staat dus de gekalibreerde waarden en je kunt hier plussen of minnen.
rew
Op dinsdag 28 juli 2026 10:00:43 schreef marcob:
[...]Ik zou eerst een beginnen om alles goed te controleren met een winkelhaak en stalen liniaal. is alles nog recht en haaks, zit alles nog goed vast e.d.
Tja, vast.. het bed (eigenlijk het mechanisme waar hij op zit) heeft wel een speling van zichzelf.
Dus je pakt de linkerkant en rechterkant beet, dan kun je hem verticaal wat 'tuimelen' (ca 1mm).
Dat maakt dat de leveling ook steeds wat andere waarden kan geven omdat hij natuurlijk nooit weer 100% in dezelfde positie terugkomt.
De laatste meting gaf dit, en is volgens mij wel redelijk. dit moet de software wel kunnen corrigeren lijkt me.
Arco
Special Member
Het bed mag helemaal geen voelbare speling in zitten, dan krijg je het nooit goed afgesteld...
Waar zit de speling dan in?
Zo te zien heeft dat bed lineaire glijlagers? Daar zit soms ook speling in en ze lopen niet soepel.
(mijn vorige Anet had dat ook.)
Ik heb toen de lagers eruit gehaald, en vervangen door Igus Drylin nylon glijlagers, een verademing...
(de oude lagers voelden bij het handmatig bewegen van het bed aan alsof er zand in zat...)

Op dinsdag 28 juli 2026 22:59:53 schreef Arco:
Het bed mag helemaal geen voelbare speling in zitten, dan krijg je het nooit goed afgesteld...
Waar zit de speling dan in?Zo te zien heeft dat bed lineaire glijlagers? Daar zit soms ook speling in en ze lopen niet soepel.
(mijn vorige Anet had dat ook.)Ik heb toen de lagers eruit gehaald, en vervangen door Igus Drylin nylon glijlagers, een verademing...
(de oude lagers voelden bij het handmatig bewegen van het bed aan alsof er zand in zat...)
Dit bedoel ik:
DIe 2 stangen rechts en links (of onder en boven op de foto) zitten aan de achterkant vast, maar aan deze voorzijde kun je ze (verticaal) bewegen. Dat is af fabriek al zo. En de drager voor het bed zit hier aan vast.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (11%)]