Op zondag 3 mei 2026 15:07:13 schreef MMSoft:
Ik kreeg afwijkende waardes en heb daarom een tabel gemaakt om dit te corrigeren.
Ik gebruik een HomeWizard-socket om het vermogen te bepalen.
Hierbij de code die ik nu heb:
Ik doe precies het zelfde, ook stappen van 50W en dan aanpassen naar de juiste waarde. Werkt hier prima.
De definitieve Servo-Pot.meter opstelling is nu klaar.
Met de 3D printer het blokje gemaakt en verder worden er alleen verkrijgbare onderdelen gebruikt.
Het ziet er nu zo uit:
Op het asje van de pot.meter heb ik een stelring (6mm) zitten zodat de pot.meter as in de juiste stand gedraaid kan worden voordat deze vast gezet wordt in het koppel asje.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Of een standaard 'motorized potmeter', wel zo simpel...: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bourns/PRM162-K420S-104A2?qs=Cb2nC…
[Bericht gewijzigd door Arco op (29%)]
Die motorpots zijn meestal log, dus daar heb je niet zoveel aan.
Zelf zou ik zoeken naar een net wat minder houtje touwtje constructie, maar hey ... het zal best werken 
Op zondag 10 mei 2026 15:11:44 schreef Sine:
Zelf zou ik zoeken naar een net wat minder houtje touwtje constructie...
Ik zou het graag ook minder houtje touwtje hebben, maar ik zou graag de M028n module van het in mijn ogen betrouwbare merk Kemo gebruiken.
Na van alles geprobeerd te hebben ben ik hier op uit gekomen, maar sta zeer zeker open voor andere ideeen.
MGP
LDmicro user.
Voor mij voldoen die Chinese modules prima met 10kHz PWM, maakt het uzelf niet te moeilijk.
Op de foto's zie je mijn installatie die sedert woensdag in bedrijf is.
De 50l boiler staat in serie met de onrechtstreekse gasverwarmde 130l boiler.
De grote boiler staat ingesteld op 55°C en de PV-boiler 65°C.
Gezien de zonnige dagen werd er nog geen gas gebruikt voor warm water.
De regeling werkt met een eenvoudig opbouwend algoritme, de sturing start aan 500W injectie.
Gezien die triac module maar werkt vanaf 2V, wat overeenkomt met 65% PWM start de regeling op 60%PWM
Van dan af komt er elke 2s 1% PWM bij.
Zakt de injectie onder de 500W dan stopt het optellen van de PWM en blijft de regeling stabiel.
Zakt de injectie tot 200W dan gaan er om de 2s 5% ineens af tot de injectie weer verhoogt tot 500W.
Gaat de injectie over in verbruik dan gaat de regeling onmiddellijk naar uitstand (60%PWM)
De reden waarom ik niet lager dan 200W wil regelen is omdat ik de regeling niet naar 0 wil laten springen als er iemand het licht aandoet .
Zoals nu werkt het heel vlot .
Met deze werkwijze moet ik het vermogen van het aangesloten toestel niet weten, ik kan zonder iets te wijzigen een zwaarder of lichter toestel aansluiten.
Ik heb er ook voor gekozen om een boiler te nemen die een 'mechanische' temperatuurinstelling heeft zodat er niets aan de boiler moet veranderd worden, een 'smart' boiler heeft 230V nodig voor de sturing zodat je inwendig moet ingrijpen.
Op zondag 10 mei 2026 14:22:46 schreef MMSoft:
De definitieve Servo-Pot.meter opstelling is nu klaar.
Met de 3D printer het blokje gemaakt en verder worden er alleen verkrijgbare onderdelen gebruikt.
Mooi toch zo, als het werkt is het helemaal prima. 
Op zondag 10 mei 2026 22:30:39 schreef MGP:
Voor mij voldoen die Chinese modules prima met 10kHz PWM, maakt het uzelf niet te moeilijk.
Die voldoen inderdaad prima.
Op de foto's zie je mijn installatie die sedert woensdag in bedrijf is.
Aha, je hebt hem ook klaar. ziet er goed uit zo.
De grote boiler staat ingesteld op 55°C en de PV-boiler 65°C.
Gezien de zonnige dagen werd er nog geen gas gebruikt voor warm water.
Dat gaat je veel gas schelen, plus dat je de boiler gratis opwarmt.
De regeling werkt met een eenvoudig opbouwend algoritme, de sturing start aan 500W injectie.
Jij meet de injectie MGP?
Ik heb er ook voor gekozen om een boiler te nemen die een 'mechanische' temperatuurinstelling heeft zodat er niets aan de boiler moet veranderd worden, een 'smart' boiler heeft 230V nodig voor de sturing zodat je inwendig moet ingrijpen.
Ja, dat kan ook goed. Maar in principe hoef je niet veel aan te passen aan zo'n SMART boiler.
MGP
LDmicro user.
Op maandag 11 mei 2026 13:33:08 schreef Lambiek:
Jij meet de injectie MGP?
Ja ik meet die zelf met het eerder getoond schema.
Het programma is in LDmicro geschreven en dat werkt enkel met integers , testen wezen uit dat ik er hierdoor zelden meer dan 200W naast zit en gezien de SCT013-030 dat ik gebruik werkt de regeling buiten alle verwachtingen goed.
Ik ga ook eens proberen om printen te tekenen, een nachtmerrie voor mij 
Ja, dat kan ook goed. Maar in principe hoef je niet veel aan te passen aan zo'n SMART boiler.
Idd maar dat heb ik heel goed overwogen en het was verleidelijk maar ik word al wat ouder en vanaf nu denk ik altijd ... wat als ik er niet meer ben... ik ga mij vrouw niet opzadelen met voor velen onoplosbare problemen.
Nu kan je eender welk toestel hangen van gelijk welk vermogen als het maar geen smart toestel is.
Ik zal niet ontkennen dat ik de servo + potmeter oplossing erg creatief vind maar is het niet veel fraaier om bij die M028N gewoon een M150 stuur module te gebruiken?
Op maandag 11 mei 2026 14:31:39 schreef Orf:
Bij mij werkt het ook! Nieuwe printjes binnen en een behuizing uit China.
Aha kijk aan, weer één. 
Even een vraag, waarom heb je geen adereindhulsjes gebruikt?
Verder weer netjes hoor.
Op maandag 11 mei 2026 15:04:41 schreef MGP:
Ja ik meet die zelf met het eerder getoond schema.
Ja ik weet het weer.
Het programma is in LDmicro geschreven en dat werkt enkel met integers , testen wezen uit dat ik er hierdoor zelden meer dan 200W naast zit en gezien de SCT013-030 dat ik gebruik werkt de regeling buiten alle verwachtingen goed.
Maakt niet uit hoe of in welke taal je dat doet, als het resultaat maar goed is.
Ik ga ook eens proberen om printen te tekenen, een nachtmerrie voor mij
Valt reuze mee hoor, gewoon met iets simpels beginnen. Ik gebruik al jaren Sprint Layout 5.0, dat werkt voor mij uitstekend en is goed te betalen.
Idd maar dat heb ik heel goed overwogen en het was verleidelijk maar ik word al wat ouder en vanaf nu denk ik altijd ... wat als ik er niet meer ben... ik ga mij vrouw niet opzadelen met voor velen onoplosbare problemen.
Nu kan je eender welk toestel hangen van gelijk welk vermogen als het maar geen smart toestel is.
Ja dat is wel zo, maar als er iets met je besturing is heeft ze ook een probleem.
Op maandag 11 mei 2026 19:21:32 schreef arnova:
Ik zal niet ontkennen dat ik de servo + potmeter oplossing erg creatief vind maar is het niet veel fraaier om bij die M028N gewoon een M150 stuur module te gebruiken?
Die module werd te heet geloof ik, dus dan moet je iets anders verzinnen. 
Op maandag 11 mei 2026 14:31:39 schreef Orf:
Bij mij werkt het ook! Nieuwe printjes binnen en een behuizing uit China.
Netjes en fijn om te horen dat het goed werkt.
Hoe heb je de CT-Klem aangesloten (heb de de 3,5mm plug eraf geknipt ?).
Ik ben nu bezig om de stroom meting goed en stabiel te krijgen maar dat gaat nog niet echt geweldig, dus tips zijn erg welkom.
Op maandag 11 mei 2026 19:21:32 schreef arnova:
Ik zal niet ontkennen dat ik de servo + potmeter oplossing erg creatief vind maar is het niet veel fraaier om bij die M028N gewoon een M150 stuur module te gebruiken?
Die had ik en Orf ook geprobeerd, maar helaas wordt die erg warm en dat is niet wat wij willen.
Op dinsdag 12 mei 2026 15:20:08 schreef Lambiek:
[...]
Aha kijk aan, weer één.Even een vraag, waarom heb je geen adereindhulsjes gebruikt?
Verder weer netjes hoor.
[...]
Ik heb bij de 5V voeding en bij de sensors geen aderdeindhulsjes gebruikt omdat ik die niet handig vond zitten. Moet misschien eens ongeïsoleerde adereindhulsjes kopen. Ik vond dat de terminal met veer ze wel goed vastzat.
En bedankt
Ook voor je hulp en advies. Ik ben blij met wat het geworden is.
Op dinsdag 12 mei 2026 19:41:38 schreef MMSoft:
[...]Netjes en fijn om te horen dat het goed werkt.
Hoe heb je de CT-Klem aangesloten (heb de de 3,5mm plug eraf geknipt ?).
Ja, inderdaad de plug eraf geknipt. Bij JLC kon ik niet zo snel een handige mono (of stereo) female vinden, dus toen heb ik 'm afgeknipt. Anders had ik ook 50cm kabel in m'n behuizing moeten proppen.
Dit werkt bij mij goed om de CT-klem uit te lezen.
static void taskCtMeasurement() {
static uint32_t last = 0;
const uint32_t now = millis();
if (!elapsedSince(now, last, 1000)) return;
last = now;
const int sampleCount = 800;
uint32_t sum = 0;
double sumSq = 0.0;
for (int i = 0; i < sampleCount; i++) {
int raw = analogRead(PIN_CT);
sum += (uint32_t)raw;
sumSq += (double)raw * (double)raw;
delayMicroseconds(200);
}
const float mean = (float)sum / (float)sampleCount;
double meanSq = sumSq / (double)sampleCount;
double variance = meanSq - ((double)mean * (double)mean);
if (variance < 0.0) variance = 0.0;
const float rmsRaw = sqrt(variance);
const float rmsV = rmsRaw * (3.3f / 4095.0f);
float powerWf = rmsRaw * s.ct_w_per_rms_raw;
if (powerWf < (float)s.ct_noise_w) powerWf = 0.0f;
uint16_t powerW = (powerWf > 65535.0f) ? 65535u : (uint16_t)lroundf(powerWf);
const bool valid = true;
boilerSetCtMeasurement(mean, rmsRaw, rmsV, powerW, valid);
}
Ik gebruik een storage.h. Daarin sla ik waardes op uit de webinterface. Zo kan ik dingen kalibreren in de app terwijl ik HomeWizard of een Ampere-meter uitlees.
Daar staat nu:
// CT-klem calibratie
float ct_w_per_rms_raw = 2000.0f / 721.0f;
uint16_t ct_noise_w = 20;
Ik doe 800 samples, zodat ik ongeveer 160ms de spanning meet. Dan heb je met 20ms per sinus, 8x een volledige sinus gemeten.
Eventueel kan ik nog switchen naar een vertaal array (gemeten V => output A), maar met deze formule zit ik heel dicht op mijn Ampere meting met multimeter.
Op dinsdag 12 mei 2026 19:41:38 schreef MMSoft:
[...]Die had ik en Orf ook geprobeerd, maar helaas wordt die erg warm en dat is niet wat wij willen.
Dat is vreemd, of eigenlijk is het vreemd dat die kemo dat niet wordt, daar zit ook gewoon een triac in die ongeveer 1W / A verstookt.
Op dinsdag 12 mei 2026 21:52:07 schreef Sine:
[...]Dat is vreemd, of eigenlijk is het vreemd dat die kemo dat niet wordt, daar zit ook gewoon een triac in die ongeveer 1W / A verstookt.
De M028N doet de vermogensregeling. Die werd bij mij hoogstens handwarm met een koellichaam (en heeft een metalen plaat voor bevestiging op een koellichaam). De M150 is een regelaar voor de M028N die met gelijkspanning of pulsbreedte sturing aangestuurd wordt en vervangt de potmeter van de M028N. Deze module is ingegoten (in expoxy o.i.d.) en kan dus niet passief worden gekoeld. Bij mij werd deze soms tot wel 70 graden Celcius. En daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 12 mei 2026 15:20:08 schreef Lambiek:
Valt reuze mee hoor, gewoon met iets simpels beginnen. Ik gebruik al jaren Sprint Layout 5.0, dat werkt voor mij uitstekend en is goed te betalen.
Dat programma heb ik ook maar niet het geduld 
Ja dat is wel zo, maar als er iets met je besturing is heeft ze ook een probleem.
Daar is ook aan gedacht, ik ga alles dubbel maken/kopen en de zoon informeren, werkt dagelijks met elektronen maar heeft een hekel aan witgoed toestellen.
Vervangen tot het weer werkt.
Op zondag 10 mei 2026 14:22:46 schreef MMSoft:
De definitieve Servo-Pot.meter opstelling is nu klaar.
Ik vraag mij af of je zo'n servo 24/24 7/7 mag laten aanliggen?
De elektronica zal het wel overleven maar de motor is toch iets mechanisch....
Op dinsdag 12 mei 2026 22:01:24 schreef Orf:
[...]De M028N doet de vermogensregeling. Die werd bij mij hoogstens handwarm met een koellichaam (en heeft een metalen plaat voor bevestiging op een koellichaam).
Dat bedoel ik, een SSR zoals Orf die ook gebruikt zal evenveel warmte produceren als die M028N.
Op dinsdag 12 mei 2026 19:41:38 schreef MMSoft:
[...]Ik ben nu bezig om de stroom meting goed en stabiel te krijgen maar dat gaat nog niet echt geweldig, dus tips zijn erg welkom.
Nu lang prutsen met een tabel om het enigszins goed te krijgen wat niet het gewenste resultaat geeft, heb ik nu een PZEM-004T V4 (32 Amp) besteld.
https://www.amazon.nl/gp/product/B0GRFG1RDM/ref=ewc_pr_img_1?smid=A3MX…
Wie heeft een idee wat voor een connector ik moet gebruiken aan de communicatie zijde ?
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op dinsdag 19 mei 2026 20:15:22 schreef MMSoft:
[...]Nu lang prutsen met een tabel om het enigszins goed te krijgen wat niet het gewenste resultaat geeft, heb ik nu een PZEM-004T V4 (32 Amp) besteld.
https://www.amazon.nl/gp/product/B0GRFG1RDM/ref=ewc_pr_img_1?smid=A3MX…
Wie heeft een idee wat voor een connector ik moet gebruiken aan de communicatie zijde ?
Lijkt een seriële connectie te hebben. Hier een arduino library die voor de PZEM-004T is
https://github.com/olehs/PZEM004T
Overigens snap ik nog steeds niet helemaal waarom eea zo complex gemaakt word. Mijn setup met een esp32 / ssr en metingen (10 seconde interval) van de P1 meter werkt echt meer dan prima. Eén boiler staat immers niet hele dagen vol te draaien. Dus langzaam met de P1 data de ssr aansturen is voldoende om de boiler altijd warm genoeg te hebben.
[Bericht gewijzigd door rudig76 op (24%)]
Op dinsdag 19 mei 2026 22:09:15 schreef rudig76:
[...]Lijkt een seriële connectie te hebben
Ik bedoel wat voor soort stekkertje ik hiervoor nodig heb zodat ik deze kan verbinden met de ESP32.
Overigens snap ik nog steeds niet helemaal waarom eea zo complex gemaakt word....
Ik ben bezig om te onderzoeken hoe ik het overschot zo goed mogelijk kan gebruiken.
Een grote boiler hebben wij nog niet, en ben nu met een Elektrische Conversie Kacheltje (2000 Watt) bezig.
Als er een overschot is van 1500 Watt, dan haal ik er een drempel van 100 Watt af en stel de vermogens regeling in op 1400 Watt.
Uit een tabel wordt de servo hoek gelezen die de afname op ongeveer 1400 Watt regelt.
Daarna wordt er na een tijdje bij geregeld (daar ben ik nu mee bezig) om de afname zo goed mogelijk op deze 1400 Watt te houden.
Daarvoor heb ik dus een redelijk goede vermogens meting nodig.
Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat er stroom uit een van de Batt. getrokken wordt hiervoor.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Waar je stroom in stopt boiler kachel of wat anders maakt uiteraard niet uit. Met de P1 data kun je echt heel ver komen.
Exacte type aansluiting kan ik niet goed vinden helaas. Maar er zitten soldeer pads achter de aansluiting, die zou ik gebruiken voor je connectie.
Ik heb de PZEM-004T V4 (32 Amp) module binnen.
Nu heb ik het idee dat ik de 100 Amp versie heb ontvangen omdat er op het doosje een vinkje staat bij: 004T-100A (het vakje 32A staat er niet eens bij).
Deze stekkertje (JST-XH 2.54 mm connectoren) passen er op: https://www.amazon.nl/dp/B0839NYDHY?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&…
Ik heb de kleur volgorde van de kabels wel aangepast (je kan de contactjes uit de connector krijgen door met een dun pennetje de vergrendel lipjes iets in te drukken).
Deze module werkt perfect, dus ik zou zeggen niet kloten met een CT-Klem en meteen zo'n module gebruiken !
Het heeft mij teveel tijd gekost om zo'n CT-klem werkend te krijgen en het is nooit geworden zoals ik het wou hebben.
Deze module meet ook de spanning en je hoeft nu dan ook niet te gokken hoe hoog de Net spanning is.
@ MMSoft,
De meter zelf is een 100A type en de CT klem is een 32A type.
Hier nog wat info.
https://www.rcscomponents.kiev.ua/datasheets/pzem-004t-info.pdf?srslti…