Sorry, ik zie net dat ik de M028 en de M150 met elkaar verwar (het ligt alweer te lang in de hoek).

De Vermogen regelaar M028 werkt perfect (met een pot.meter), deze stuurde ik aan met de M150 (maar deze wil ik laten vervallen).

Ik heb ook een test gedaan met een vactrol (Led met LDR), maar dat werkte niet(goed).

Ik kon met de M028N met de M150 heel precies regelen, maar helaas dus een heet wordende M150.

Ik denk het met de lCSSR-1Vf40A wel goed te kunnen regelen door de stroom te meten met een CT-klem. Dan is er directe feedback en maakt het niet zo uit dat hij niet lineair is.

Als het goed is binnenkort al binnen.

Op zaterdag 4 april 2026 19:51:39 schreef MMSoft:
Ik ben hier ook meer bezig (geweest) en heb ook zo'n lCSSR-1Vf40A liggen, maar de ingang van 0...5 volt begint pas bij iets van 2 volt (en is niet bepaald lineair) en kreeg deze ook niet goed geregeld.

Dat ligt toch echt aan de manier van aansturen, hij is niet lineair dat klopt. Maar ik heb er geen problemen mee, hier werkt het goed.

Er schijnen nep lCSSR-1Vf40A in omloop te zijn, dus mogelijk heb ik geen goede versie.
Het voordeel van een originele Kemo M028N is dat je zeker weet dat je een betrouwbare Regelaar hebt.
Een digitale pot.meter IC is niet te gebruiken omdat de regel ingang van de M028N aan het Net hangt.

Ik denk eraan om een klein servo motortje te gebruiken die een pot.meter van 470K Lin. verdraait en zo de M028N te regelen.

Maar nu draait zo'n motortje maar 180 graden en een Pot.meter is 270...300 Graden.

Op zondag 5 april 2026 19:22:30 schreef MMSoft:
Maar nu draait zo'n motortje maar 180 graden en een Pot.meter is 270...300 Graden.

Je zou het met een tandriempje kunnen doen en dan bijvoorbeeld een tandriemwiel van 40 tanden op de servo en 20 tanden op de potmeter.

Tandriemwieltjes zijn er volop verkrijgbaar.
Aan de Pot.meter zijde is het geen probleem, maar hoe krijg ik er een gemonteerd op dat kleine Servo motortje met een heel kort asje ?

Op maandag 6 april 2026 09:41:27 schreef MMSoft:
Tandriemwieltjes zijn er volop verkrijgbaar.
Aan de Pot.meter zijde is het geen probleem, maar hoe krijg ik er een gemonteerd op dat kleine Servo motortje met een heel kort asje ?

Ik heb dat ooit gemaakt voor de toiletroldispenser. Als je zo'n standaard hevel neemt die je kunt verschuiven in de houder die op de servo zit, die hevel gebruik je dan niet. Als je aan een asje twee vlakke kanten maakt die tussen de houder vallen, dan neemt de houder het asje mee. Het is even hobbyen maar dat werkt goed. Al moet ik zeggen dat ik daar wel de spullen voor heb, een draai en een freesbankje.

Hier heb je een plaatje hoe het er dan uit komt tezien.

De as kun je iets door laten steken zodat je die aan de uitstekende kant nog kunt lageren. En misschien kun je ook wel iets 3D printen, dat is voor jou misschien simpeler om te maken.

Je kunt ook zo'n ding kopen.

Dit is ook een solidstate fase-aansnijding met softstart type FC11AC-2, alleen hangt daar een heel ander prijskaartje aan. Is onder andere te koop bij RS-COMPONENTS. Zoek maar eens op dat type, deze is wel lineair en te koop in 5 en 10V uitvoering.

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je dat niet goed krijgt met die LCSSR-1VF40A. Dat ding is niet lineair dat klopt, maar dan maak je hem lineair. Dat is even werk, daar moet voor gemeten worden maar dat kan gewoon.

Ik heb een lijst gemaakt bij hoeveel Amp er een X aantal Watt uitgestuurd wordt en dat werkt prima. Bijvoorbeeld gisteren "een bewolkte dag" hebben de panelen waar de boiler op zit 8.5kW gedaan, er is 8.2kW de boiler in gegaan. Er hebben ook vier man gedoucht, normaal gaat er +/- 6kW in.

Maar hoe regel jij het dan, meet je ook de stroom of iets anders?

Op zaterdag 4 april 2026 21:27:43 schreef Lambiek:
[...]
Dat ligt toch echt aan de manier van aansturen, hij is niet lineair dat klopt. Maar ik heb er geen problemen mee, hier werkt het goed.

Ik gebruikte niet precies de onderdelen uit jou schema, dus dat kan ook het probleem zijn. De TLV271 zijn een beetje lastig aan te komen voor mij als ik er geen 50 stuks wil hebben (Conrad). Mocht ik er enkele over kunnen nemen van iemand dan graag.

Lambiek schreef eerder: Je hoeft niet perse de TLV271 te gebruiken, als het maar een rail to rail type opamp is.

Na wat onderzoek en terugkijkend naar mijn eigen constructie. Ik heb de MCP6022 gebruikt. In het ander boiler topic heeft Lambiek me daar geholpen die correct aan te sluiten. Deze setup draait al maanden super stabiel

https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&am…
Hier kun je deze opamp simpel bestellen zonder er 50 of meer te moeten afnemen

[Bericht gewijzigd door rudig76 op (23%)]

Ik heb (nu al!) de lCSSR-1Vf40A binnen en gelijk een testje gedaan met een grillplaat en een labvoeding om 0-5VDC te testen. Daar komt dit uit:

Wat me wel opvalt is dat het vermogen niet heel stabiel is. Geef ik bijvoorbeeld 3,5V, dan zie ik het vermogen langzaam teruglopen van ongeveer 400W. Na enkele seconden is er 10W af, na enkele minuten bijna 100W. Met een goede regeling kun je dat natuurlijk oplossen, maar ik vind het wel een beetje gek dat het niet stabiel is.

Als ik de CT-klemmen ook binnen heb kan ik bijsturen op basis van wat er aan stroom gebruikt wordt.

Op dinsdag 7 april 2026 11:19:44 schreef MMSoft:
Ik gebruikte niet precies de onderdelen uit jou schema, dus dat kan ook het probleem zijn. De TLV271 zijn een beetje lastig aan te komen voor mij als ik er geen 50 stuks wil hebben (Conrad).

Hier nog maar een keer de opstelling zoals die bij mij goed werkt.

Het geheel:

PWM naar analoog met versterking:

Versterker voor de LEM - AT10 - B5 CT klem:

Lambiek schreef eerder: Je hoeft niet perse de TLV271 te gebruiken, als het maar een rail to rail type opamp is.

Precies dat.

Op dinsdag 7 april 2026 14:55:15 schreef Orf:
Wat me wel opvalt is dat het vermogen niet heel stabiel is. Geef ik bijvoorbeeld 3,5V, dan zie ik het vermogen langzaam teruglopen van ongeveer 400W. Na enkele seconden is er 10W af, na enkele minuten bijna 100W.

Dat klopt niet, die hoort stabiel te zijn. Koel je de lCSSR-1VF40A wel goed?

Dat hij niet lineair is weten we, maar hier is het zeker niet instabiel. Wat hij uitstuurt zijn gewoon stabiele waardes.

Als ik het vergelijk met jou tabel:

Zomaar een paar waardes die ik gebruik en dat blijft gewoon stabiel.
Ik stuur ook vanaf 2V de lCSSR-1Vf40A pas aan, eerder heeft geen zin.

2.17V = 50W
2.98V = 250W
3.52V = 500W
3.88V = 850W
4.34 = 1250W
4.62 = 1700W
4.79 = 2000W

Heb je de stroom gemeten? Kijk wat de stroom doet, als je die ook ziet terug lopen is er iets niet goed.

Op dinsdag 7 april 2026 15:55:14 schreef Lambiek:
[...]
Dat klopt niet, die hoort stabiel te zijn. Koel je de lCSSR-1VF40A wel goed?

Dat hij niet lineair is weten we, maar hier is het zeker niet instabiel. Wat hij uitstuurt zijn gewoon stabiele waardes.

Als ik het vergelijk met jou tabel:

Zomaar een paar waardes die ik gebruik en dat blijft gewoon stabiel.
Ik stuur ook vanaf 2V de lCSSR-1Vf40A pas aan, eerder heeft geen zin.

2.17V = 50W
2.98V = 250W
3.52V = 500W
3.88V = 850W
4.34 = 1250W
4.62 = 1700W
4.79 = 2000W

Heb je de stroom gemeten? Kijk wat de stroom doet, als je die ook ziet terug lopen is er iets niet goed.

Ik heb nu nog eens de stroom gemeten (tabel uit mijn vorige post was van een energy socket van HomeWizard.) Nu de stroom gemeten met een multimeter:

Mijn labvoeding geeft 1 cijfer achter de komma voor het voltage. Dat zie ik ook wel eens verspringen. Kan dus zomaar 0,1V schelen.

Even vergeleken met jouw waardes:

2.17V = 50W | 2,2V = 253W
2.98V = 250W | 3,0V = 690W
3.52V = 500W | 3,5V = 966W
3.88V = 850W | 3,9V = 1288W
4.34 = 1250W | 4,3V = 1564W
4.62 = 1700W | 4,6V = 1909W
4.79 = 2000W | 4,8V = 1955W

Die van mij lijkt wat meer lineair?

Op dinsdag 7 april 2026 17:41:00 schreef Orf:
Die van mij lijkt wat meer lineair?

Zal elkaar niet zoveel ontlopen denk, maar deze metimg ziet er goed uit toch.

Op dinsdag 7 april 2026 18:00:21 schreef Lambiek:
[...]
Zal elkaar niet zoveel ontlopen denk, maar deze metimg ziet er goed uit toch.

Ik vind het er ook goed uitzien. Dus lekker door ermee. :)

Op dinsdag 7 april 2026 11:34:06 schreef rudig76:

Na wat onderzoek en terugkijkend naar mijn eigen constructie. Ik heb de MCP6022 gebruikt. In het ander boiler topic heeft Lambiek me daar geholpen die correct aan te sluiten. Deze setup draait al maanden super stabiel

https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&am…
Hier kun je deze opamp simpel bestellen zonder er 50 of meer te moeten afnemen

Als ik in de datasheet van de MCP 6022 kijk: Power Supply Range 2.5V to 5.5V
https://octopart.com/datasheet/microchip/MCP6022

Maar deze wordt toch gevoed met 9 volt (als ik naar het schema van Lambiek kijk) ?

De TLV 271 heeft een Supply Voltage Range: 2.7 V to 16 V
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tlv271.pdf

Dus wie heeft een paar (ca. 4 stuks) TLV 271 (Dil 8) liggen die ik over mag nemen, of bij wie mag ik mee liften met een bestelling met enkele (ca. 4 stuks) van deze deze TLV 271 (Dil 8) ?

En ik vermoed dat rudig76 er ook wel een paar wil hebben.

Op donderdag 9 april 2026 10:46:04 schreef MMSoft:
Als ik in de datasheet van de MCP 6022 kijk: Power Supply Range 2.5V to 5.5V
https://octopart.com/datasheet/microchip/MCP6022

Die MPC6022 kan inderdaad niet met mijn schema.

Maar deze wordt toch gevoed met 9 volt (als ik naar het schema van Lambiek kijk) ?

De voeding is 7.5VDC.

Wat voor koellichaam heb je gebruikt Lambiek? Ik zie specifieke elementen voor SSR’s maar ik wil ‘m het liefst buiten de kast laten steken. Op de foto’s van je regeling kan ik het niet zien, maar ik denk dat het bij jou ook buiten de kast zit.

Op donderdag 9 april 2026 22:45:32 schreef Orf:
Wat voor koellichaam heb je gebruikt Lambiek? Ik zie specifieke elementen voor SSR’s maar ik wil ‘m het liefst buiten de kast laten steken. Op de foto’s van je regeling kan ik het niet zien, maar ik denk dat het bij jou ook buiten de kast zit.

Ik heb een 100 X 120 X 40mm (SK120/100/SA) koellichaam en die steekt buiten de behuizing. Het koellichaam wordt niet warmer dan de omgevingstemperatuur en de binnenkant van de behuizing ook niet.

De behuizing staat op een aluminium steun, zodat deze vrij van de wand staat en daar zit het koellichaam achter.

Ik heb in de achterkant van de behuizing een gat gefreesd waar de LCSSR - 1VF40A precies in past, de SSR staat op de aluminium steun met daar achter het koellichaam. De aluminium steun dient dus ook nog als koeling.

Als je goed kijkt kun je het gat zien.

Weer hele fijne info! Bedankt. Ik dacht al aan geforceerd koelen, maar dat blijkt dus niet nodig. Super.

Je verstookt bij 100% ongeveer 1,5W per Ampere

Op vrijdag 10 april 2026 12:57:27 schreef Sine:
Je verstookt bij 100% ongeveer 1,5W per Ampere

Ook handig om te weten :) Bedankt.

----------

Ik heb voor het eerst van m'n leven een PCB getekend en die wordt gemaakt door JCLPCB. Ben heel benieuwd naar het resultaat.

Op woensdag 1 april 2026 11:03:08 schreef Orf:
Nu denk ik erover om die Kemo M150 over te slaan. Ook omdat ik de aansluiting met de 4 korte vaste draden niet zo handig vind. Omdat de M028N met een potmeter (470k lin) te bedienen is en je volgens mij een galvanische scheiding moet hebben tussen het circuit van de M028N en de ESP...

Omdat ik ook tegen dat probleem van de erg warm wordende M150 liep, heb ik inmiddels diverse testen uitgevoerd met pot.meters en diverse servo motortjes (180 en 270 Graden) en met een tandsnaar overbrenging.
Vele zijn niets geworden, maar deze opstelling heeft zeer zeker kans van slagen:
Een normaal klein servo motortje (180 graden) en een pot.meter van 500 K.ohm (met eventueel een afwijking naar boven).
Dit omdat toch niet het gehele gebied van de pot.meter werdt gebruikt (Zoals ik gemeten heb gaat het over het bereik van 0...335 K.ohm).
De Servo is met een flexibele koppeling verbonden met de pot.meter. Ik heb hiervoor alleen verkrijgbare onderdelen gebruikt (alleen 4 m3 gaatjes in de Koppeling gemaakt).

Op deze manier is het mogelijk om de M028n aan te sturen zonder de erg warm wordende M150 te gebruiken.

Dit is de proef versie, het geheel moet natuurlijk nog afgewerkt worden.

Op donderdag 16 april 2026 12:43:31 schreef MMSoft:
[...]
Omdat ik ook tegen dat probleem van de erg warm wordende M150 liep, heb ik inmiddels diverse testen uitgevoerd met pot.meters en diverse servo motortjes (180 en 270 Graden) en met een tandsnaar overbrenging.
Vele zijn niets geworden, maar deze opstelling heeft zeer zeker kans van slagen:
Een normaal klein servo motortje (180 graden) en een pot.meter van 500 K.ohm (met eventueel een afwijking naar boven).
Dit omdat toch niet het gehele gebied van de pot.meter werdt gebruikt (Zoals ik gemeten heb gaat het over het bereik van 0...335 K.ohm).
De Servo is met een flexibele koppeling verbonden met de pot.meter. Ik heb hiervoor alleen verkrijgbare onderdelen gebruikt (alleen 4 m3 gaatjes in de Koppeling gemaakt).

Op deze manier is het mogelijk om de M028n aan te sturen zonder de erg warm wordende M150 te gebruiken.
[bijlage]Dit is de proef versie, het geheel moet natuurlijk nog afgewerkt worden.[bijlage]

Leuke oplossing. Ik ben zelf geswitcht naar de LCSSR zoals Lambiek gebruikt. Als de PCB’s binnen zijn zal ik een update geven hoe het daarmee gaat.

Op donderdag 16 april 2026 13:36:29 schreef Orf:
[...]Leuke oplossing. Ik ben zelf geswitcht naar de LCSSR zoals Lambiek gebruikt. Als de PCB’s binnen zijn zal ik een update geven hoe het daarmee gaat.

Die heb ik ook 1 liggen en heb inmiddels enkele TLV 271's (Dil 8) besteld, dus die kant kan ik ook nog op...