Op vrijdag 3 april 2026 07:16:34 schreef EricP:
De zelfontlading van een 'standaard' loodaccu zit zomaar op 20% per maand. Bij 200Ah is dat 40Ah. Dus ja, het gebruikt stroom. Is het spannend? Mwah.. (wederom: welk probleem wil je oplossen?)
volgens mij is dat zo hoog niet meer. 50jaar geleden misschien nog maar nu absoluut niet.
mijn capri van 1978 (enige verbruiker is een mechanisch clockje) kan 11maand overbruggen met de accu zonder opladen, en start dan nog altijd (klopt dus niet met die 20% ontlading per maand want dan zou die op -110% zitten).
die zijn ontlading is dan minder dan 10%/maand
volgens deze grafiek zit een oud loodaccu op 75% na 10weken, dat is 2,5maand en dus 10% per maand. je kan dus met gemak 6maand overbruggen en nog kunnen starten.
de versie met calcium (quasi alle onderhoudsvrije accu's hebben dat) zit dan nog steeds op 95%. dat is 5% op 2,5maand of 25-30% op een jaar ontlading
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 2 april 2026 20:42:22 schreef Appel:
Ik denk dat het wel een probleem zou kunnen zijn, ik heb de truck voor 1/4de van de marktwaarde kunnen kopen omdat ze die niet meer gestart kregen.
Dus daar heb je je bewijs dat het huidige systeem met het aftakken van de 12V GEEN GOED PLAN is.
Je beweert dat het van origine zo zit. Ik geloof er nu helemaal niets meer van: De originele eigenaren hebben lopen prutsen en de 12V constructie is daar een onderdeel van.
Dat "rustig bijladen" van een accutje, dat is een prima, makkelijke optie. Gewoon doen.
als je echt weinig wil aanpassen, zou ik een apart 12V systeem voorzien (deep cycle) voor die laadklep. en met een DC/DC converter die 12V accu bijladen vanuit het boordnet als de motor draait.
misschien kan je wel aftakken van de dynamo AC om zelf een 12V voeding te maken voor die accu.
wat je nog kan doen als je niks aanpast: 2 identieke accu's steken en dei elke 3maand eens wisselen van plaats. want nu wordt er altijd eentje meer belast dan de andere en dat veroorzaakt verschil
[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]
Het plan met een aparte ( kleine tractie) accu met omvormer is prima.
Ombouwen naar 24 volt van de klep betekent dat je naast de pomp ook allee hydro ventielen en de regeling ( relais of al moderner) moet vervangen.
En waarom er 12 volt in zit kan ook komen door het overbouwen van de opbouw op een andere onderwagen.
En dan is gewoon op een van de twee accu's aansluiten wel zo makkelijk....
Ik heb vroeger veel mobilofoons ingebouwd in vrachtwagens en shovels etc.
Daar moest netjes een 24>12 volt omvormer in, dat niet doen was een doodzonde.
Mij is toen ook uitgelegd waarom.
Vaak zijn de spoelen voor de ventielen los en in meerdere spanningen te krijgen.
Verwacht geen elektronica in de laadklep eigenlijk (op wellicht een eindstand proximity na). Meestal zijn het domme knoppen..
Overigens zou je ook 2 pompen kunnen pakken bij mij heb je 1.7 kw, das weer meer als je nu hebt..
Ik heb er eigenlijk aan 1 genoeg
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]