Korte schets
Vrachtwagen met laadklep op 12V pomp. 2 accu's in serie waarbij een middenaftakking de pomp voedt.
In de cabine uiteraard enkel 24V aanwezig.
Ik wil graag 2 voltmeters monteren zodat de spanning van elke accu afzonderlijk weergegeven wordt. Een 24V relais dat de middenaftakking loskoppelt wanneer het contact uit staat was mijn idee. Maar dan blijft er nog spanning aanwezig.
Ik zou met 2 aparte relais moeten werken of een dubbelpolig relais (automotive, bestaat dat?)
Waarom? Door het gebruik van de laadklep verloopt de balans tussen beide accu's. De oplossing volgens de accu verkoper is om de accu die de pomp voor de laadklep voedt af en toe bij te laden met een 12V lader. Maar om te weten wanneer lijkt het met nuttig om de spanning van de accu's op te volgen.
Iemand betere ideeën?
Beide accu's zijn ook niet helemaal gelijk, die voor de laadklep is een semi-tractie, de andere een start accu. Ik weet dat het beter is om de pomp te wisselen door een 24V type en de bekabeling aan te passen maar dat gaat wat veel kosten en is misschien niet nodig. Gebruik van de laadklep is zo'n 20-25s per keer maar wel dagelijks enkele keren. Tussendoor wordt er telkens gestart en gereden.
KGE
Golden Member
Enig idee wat die pomp aan stroom nodig heeft? Ik zie vermogens voorbij komen van 750 Watt to meer dan 2 kWatt..
Misschien kun je dan een flinke DC/DC converter van 24 naar 12 Volt gebruiken die de pomp voedt. Dan blijven de accu's beter in balans. Helaas is een zware DC/DC converter prijzig.
https://daygreen.com/nl-en/products/24v-to-12v-150a-1800w-dc-dc-step-d…
Was dat overigens standaard? Een semitractie en een startaccu in serie?
Dat lijkt mij ook al voor onbalans te kunnen zorgen.
[Bericht gewijzigd door KGE op (22%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 1 april 2026 20:00:03 schreef Appel:
Korte schets
Vrachtwagen met laadklep op 12V pomp. 2 accu's in serie waarbij een middenaftakking de pomp voedt.
Over het algemeen is 12V aftakken op 1 accu een slecht plan.
Maar nu heb je twee accus van verschillende capaciteit, ook dat is een slecht plan.
Als ik het zou moeten maken: Altijd 2 gelijke accus gebruiken en een 24V->12V DC DC converter gebruiken. Die zijn niet meer zo duur.
De motor is een 1,2KW maar het volle vermogen is niet nodig om de klep omhoog te doen.
Geschat ergens rond de 75A
DC converter gaat lastig zijn denk ik.
De vrachtwagen werd zo geleverd (destijds, 2015, tweedehands gekocht) door de constructeur. Ik denk dat ze een semi-tractie (210Ah) hebben gemonteerd omdat een start accu te snel stuk gaat door de onbalans. De start accu is ook een 210 Ah.
Uiteindelijk trekt dit zich wel wat terug recht, net zoals bij een 48V tractie accu in een heftruck waarbij ze langer doorladen om de cellen in balans te krijgen. Maar dan alleen als je lang genoeg rijdt denk ik.
KGE
Golden Member
Op woensdag 1 april 2026 20:22:14 schreef Appel:
De motor is een 1,2KW maar het volle vermogen is niet nodig om de klep omhoog te doen.
Geschat ergens rond de 75A
Vergeet niet dat het opstarten van de pomp de meeste stroom vergt, kies je dan een te lichte converter heb je kans dat die in de beveiliging schiet.
2x 12V in serie en dan uit 1 accu stroom trekken is het recept om de accu levensduur dramatisch in te korten.
2 verschillende types in serie is nog erger.
Beide zijn gewoon no-go's in een situatie die langere tijd moet werken
Zelfs zonder dat zou ik een batterij balancer aanraden bij meerdere accu's in serie.
Maar waarom is die accu 24V als de pomp 12V is?
Zet die accu's parallel voor de pomp. Als het voertuig zelf 24V is, gooi er dan een 24->12V lader tussen. (Victron Orion XS 1400 ofzo).
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (24%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een omvormer valt mee, zie hier, een van de eerste hits (100A): https://www.acculaders.nl/victron-orion-ip67-omvormer-24-12-100a-1200w…
(Op alie ruim onder de 100 euro maar daar geloof ik niet in).
Dat is een stuk goedkoper dan je accus naar de filisteinen helpen.
Helaas zul je denk ik toch 2 nieuwe of gelijke accus moeten gaan kopen die dezelfde leefttijd hebben (en zoals DJSmily zegt evt een loadbalancer er bij).
Op woensdag 1 april 2026 20:22:14 schreef Appel:
De vrachtwagen werd zo geleverd (destijds, 2015, tweedehands gekocht) door de constructeur. Ik denk dat ze een semi-tractie (210Ah) hebben gemonteerd omdat een start accu te snel stuk gaat door de onbalans. De start accu is ook een 210 Ah.
Erg dom plan van ze, ze hadden beter moeten weten.
Op woensdag 1 april 2026 20:47:58 schreef DJSmiley:
Maar waarom is die accu 24V als de pomp 12V is?Zet die accu's parallel voor de pomp. Als het voertuig zelf 24V is, gooi er dan een 24->12V lader tussen. (Victron Orion XS 1400 ofzo).
Dat gaat em niet worden (voertuig is 24V), wat wel kan is het 24V boordnet zo laten en een extra accu van 12V erbij voor de pomp en die voeden met een licht omvormertje van 24V->12V.
Daar moet je wel ruimte voor nog een extra accu hebben.
Dat gaat em niet worden (voertuig is 24V), wat wel kan is het 24V boordnet zo laten en een extra accu van 12V erbij voor de pomp en die voeden met een licht omvormertje van 24V->12V.
Daar moet je wel ruimte voor nog een extra accu hebben.
Dat lijkt me een haalbaar plan. Ruimte is er genoeg, de laadvloer is 9m lang en er zijn overal materiaalkisten voorzien, daar past wel een batterij in. Nieuwe start accu bijkopen en de semi-tractie voor de pomp, laden met een omvormer, relais ervoor zodat die enkel werkt als de alternator ook stroom levert.
Thx!
Op marktplaats en andere tweedehands sites vind je de 24V pompen voor een habbekrats, al vanaf 10€ . Het aanbod is veel groter dan de vraag .
Op woensdag 1 april 2026 21:55:36 schreef Appel:
[...]Dat lijkt me een haalbaar plan. Ruimte is er genoeg, de laadvloer is 9m lang en er zijn overal materiaalkisten voorzien, daar past wel een batterij in. Nieuwe start accu bijkopen en de semi-tractie voor de pomp, laden met een omvormer, relais ervoor zodat die enkel werkt als de alternator ook stroom levert.
Thx!
en zekeringetjes tussen de omvormer en de twee accu's plaatsen.
waarom de constructeur dan niet gewoon een 24V pomp heeft gekozen versta ik dan ook niet. geen onbalans in batterijen en de helft van de stromen nog.
ik denk dat ze het opzettelijk doen zodat ze nog wat reparatie werk hebben voor de toekomst
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Loodaccus gaan lang mee als je ze goed behandelt.
Als je cellen een te hoge spanning geeft, dan valt dat niet onder goed behandelen.
Als je dus veel hebt lopen werken met de klep is de ene accu leeg, terwijl de andere nog best vol is. De volle accu krijgt dan een te hoge spanning en gaat stuk.
Voor een leverancier is het simpel om ipv een 12V pomp dezelfde in 24V uitvoering te kopen.
Als de leverancier het zo doet, is dat een ontwerp fout.
En het lastige is: Je zadelt de kopers op met "ieder jaar de accus vervangen" onderhoud kosten, terwijl je het in het "lab" niet snel stuk krijgt.
Op woensdag 1 april 2026 21:26:31 schreef henri62:
wat wel kan is het 24V boordnet zo laten en een extra accu van 12V erbij voor de pomp en die voeden met een licht omvormertje van 24V->12V.
Dit is volgens mij sowieso de standaard installatievorm voor laadkleppen: Een aparte accu voor de klep, die tijdens het rijden langzaam opgeladen wordt vanuit het boordnet. Al dan niet op verschillende spanningen.
Dat geeft tevens het voordeel dat je nog steeds het voertuig kunt starten als je de klep te lang gebruikt hebt. Plus dat je voor de klep een relatief kleine semi-tractie accu kunt gebruiken, want de piekstroom van de klep is veel lager dan de piekstroom van de startmotor.
Amazon (en Bits en Parts)verkopen kant en klaar tweedraads metertjes voor inbouw. Die halen hun voeding van de te meten spanning. Die zet je eenvoudig over elke accu.
EricP
mét CE
Uiteindelijk trekt dit zich wel wat terug recht, net zoals bij een 48V tractie accu in een heftruck waarbij ze langer doorladen om de cellen in balans te krijgen. Maar dan alleen als je lang genoeg rijdt denk ik.
Dat ging vroeger beter dan tegenwoordig - 'open' cellen kun je zolang je het een beetje binnen de perken houdt prima wat 'overladen'. Ze produceren knalgas en je moet wat vaker water bijvullen. Zo werkt dat nog steeds bij grotere sets... En 'vereffenen' is iets wat daar heel gebruikelijk is (het hele pack naar 31 tot 32V duwen, een beetje afhankelijk van wat de fabrikant adviseert).
Bij gesloten accu's gaat dat spelletje minder op omdat het geproduceerde knalgas niet kan (of eigenlijk: niet mag) ontsnappen. Dat wordt boven in de cel weer tot water ge-re-combineerd. Hoe dat proces chemisch precies werkt weet ik niet (meer). Maar wel dat de hoeveelheid in tijd beperkt is. Conclusie: produceer je meer knalgas dan het ding kan re-combineren, dan ontstaat er overdruk en blaast die cel ergens een keer af. Water terug er in wil niet zo goed.
Voor '1 keer de klep op-en-neer' zal het wel loslopen (zeker met open cellen). Die motor doet zeg 1kW, zijnde 80A en doet er misschien wel 20 seconden over voor 'klep op' ('klep neer' is vaak de taak van Newton). Daarna start je de boel weer en wordt dat weer recht getrokken - in de niet-gebruikte accu wordt wat knalgas geproduceerd inderdaad). Dus in zoverre is het concept niet zo heel absurd.
Ga je die klep 'vaak' gebruiken, dan wordt het een ander paar mouwen.
Voor wat betreft 'balans' tussen die accu's: normaal heb je 12 cellen in serie staan. Die zitten per 6 aan elkaar en dat noemen we dan 'accu'. Die 6 zijn ook niet volkomen identiek - al is dat wel wenselijk. Al is het maar het verschil in temperatuur. Toch doet daar niemand moeilijk over en een start accu kan zomaar 10+ jaar oud worden (in beide vierwielers zijn ze dat inmiddels...). Daar wordt ook helemaal niks 'gebalanceerd' (omdat binnen zekere grenzen een lood accu dat gewoon zelf kan oplossen).
Dat het 2 verschillende accu's zijn... Is dat 'origineel'? Of heeft iemand er al eens een mening over gehad en dit maar verzonnen?
Ofwel: welk probleem ben je aan het oplossen? Iets wat wat jou betreft niet lekker zit of gaat (is) er daadwerkelijk iets stuk?
@Eric, voorkomen eerder dan oplossen. Met een setje voltmeters heb je er wat zicht op dacht ik, kost weinig en i in een truck is veel ruimte.
Ik denk dat het wel een probleem zou kunnen zijn, ik heb de truck voor 1/4de van de marktwaarde kunnen kopen omdat ze die niet meer gestart kregen. Vorige eigenaar had de accu's eruit gehaald omdat die 'm niet meer gestart kreeg en 2 nieuwe gezet (laten zetten door een collega). Daarbij hadden ze wat zitten prutsen met de bekabeling en kregen ze een kortsluiting. Startmotor laten nakijken, niks mis mee. Naar de garage slepen zou flink wat geld gaan kosten dus kwam die op internet.
Ik heb een massacontact geplaatst, nieuwe accu klemmen (die waren door verkeerd aansluiten kapot), starter er weer in, accu's gemeten (1 was leeg, de andere niet, door foutief aansluiten). En met een oude 70Ah erbij startte de truck meteen. Nu de dingen wat in orde zetten om de truck weer te kunnen gebruiken, minder dan 400.000km op de klok. Er is nog wat werk in de zekeringendoos, ze hebben er een kerstboom van gemaakt en achter de 12V converter dingen aangesloten die ook op de 24V kunnen werken, hierdoor blijft de converter actief wat volgens mij niet hoort en waardoor wss de problemen bij de vorige eigenaar zijn ontstaan.
Verder wel een nette truck, nog geen 8j oud maar elektrisch wel een rommeltje. Morgen even alle bijgeknutselde dingen afkoppelen en het rustverbruik meten. Zou lager dan 0,05A moeten zijn meen ik. Al zal de tacho misschien dit wat hoger laten uitvallen. Meten is weten.
EricP
mét CE
Don't fix what ain't broken...
Als je een halve dag met die klep gaat spelen, dan is het een ander verhaal. Als die klep een keer op-en-neer moet en daarna wordt er weer gereden zou ik er niet langer over nadenken.
Tevens zegt de accuspanning niet zoveel over de laadtoestand, dus een spanningsmeter is in die context niet heel zinvol. Maar goed... elke cheak-ass meter die tot 12V (nou ja, doe 20...) kan meten kan het kunstje doen. De 'truc' met relais enzo snap ik ff niet.
Op donderdag 2 april 2026 21:26:45 schreef EricP:
De 'truc' met relais enzo snap ik ff niet.
Ik ook niet.
En ik hoef het ook niet te weten. De oplossing van henri62 (post van 1 april 21:26:31) is zo eenvoudig en mooi dat ik die zonder meer zou implementeren.
EricP
mét CE
Ik denk dat dat niet zonder meer gaat vliegen. Die inschakelpiek is veel en veel te hoog.
Maar nog een keer: welk probleem moet er opgelost worden? Vooralsnog is of gaat er niks stuk. Alleen de manier waarop het werkt is niet zo charmant...
Klopt, er gaat niks stuk gaan vermoed ik. De meters gewoon om de boel wat in de gaten te houden.
Relais, simpel, als die meters constant aan de accu hangen is't ook weer een belasting. Achter de contactsleutel lukt niet als je ze apart wil meten.
Gewoon gebruiken en in de gaten houden, als het toch fout gaat dan zien we wel verder. Bedankt voor alle ideeën en tips.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 2 april 2026 22:40:53 schreef Appel:
Achter de contactsleutel lukt niet als je ze apart wil meten.
Tuurlijk wel!
Met je contactslot een extra relais schakelen die op zijn/haar beurt met gescheiden contacten de voltmeters inschakelt.
Op donderdag 2 april 2026 22:10:54 schreef EricP:
Ik denk dat dat niet zonder meer gaat vliegen. Die inschakelpiek is veel en veel te hoog...
Daar is de (3e) kleine accu voor.
EricP
mét CE
@Ωπ: die accu kan niet zo klein zijn. Die moet, weliswaar kortstondig, een best forse stroom kunnen leveren en ook nog heel blijven. In 'lood' betekent dat ook een niet te kleine accu... - om heel te blijven...
Voor wat betreft die spanningsmeters van Appel: kijk eens wat zo'n ding gebruikt. De LCD uitvoeringen zonder backlight doen het niet zelden met minder dan 5mA. Op een maand is dat nog geen 4Ah.
De zelfontlading van een 'standaard' loodaccu zit zomaar op 20% per maand. Bij 200Ah is dat 40Ah. Dus ja, het gebruikt stroom. Is het spannend? Mwah.. (wederom: welk probleem wil je oplossen?)
Overigens zijn er wel wat 'bijzondere patenten' die in een aantal opzichten 'handiger' zijn. Als je bijvoorbeeld naar 'redtop' kijkt, dan zijn dat kleine accu's met weinig capaciteit die wel een hele forse stroom kunnen leveren. Daarnaast hebben die relatief weinig zelfontlading. Ik ken een setje van 2 waar een 4kW startmotor op draait. Maar toch zijn ze maar 50Ah volgens label. En dat gaat al een paar jaar goed. DAAR is zo'n extra ontlading wel 'naar' (alhoewel 4Ah per maand... niet zo'n vaart loopt bij normaal gebruikt).
[offtopic]Ik vraag me dan meteen af wat HmH met 3 van die pompen moet. Ofwel: welk knutselproject staat er op stapel? 
Ik heb een kipper (aanhanger/hovenierskar) voor mijn paardenmest die ik elke 2 weken moet legen.
Nu zit er een handpomp op.
Dus die eraf en deze erop.
1 accu sjouwen is minder als 2 accu's.
En ik moest ze per 3 kopen....