nonius
set SCE to AUX.
Een niet elektrische vraag maar hoe bepaal je de grootte / diepte van zo'n betonklomp ? Zullen vast wel formules / regeltjes voor zijn ?
Yep, en die formules en regeltjes leer je in de TU-studie 'civiele techniek'..... da's niet een kwestie van slechts een simpel formuletje invullen.
Hangt erg af van de grondsoort, maximale vriesdiepte ('frost depth', hoe dat op z'n Nederlands verder ook moge heten), windzone, windoppervlak van de antenne, omgeving/bebouwing in de buurt, lokale eisen, etc.
En niet alleen hoeveel beton je moet gebruiken, maar ook hoeveel wapening....
Bij de aanvraag voor de vergunning heeft Pietplof ongetwijfeld ook funderingsberekeningen en tekeningen van een gekwalificeerd persoon moeten overleggen.
Zie voorbeeld in bijlage.
De vele bijdragen van de collegae ter oplossing van mijn geschetste probleem ben ik aan het verwerken en de uiteindelijke realisatie zal zeker openbaar gemaakt.
Een en ander heeft ook te maken met de ruimte rond de kleppen.
De mast zal, zodra het beton voldoende uitgehard is, in het scharnier geplaatst worden en het uiteinde daarvan ( 8 meter verderop)op een bokje gezet.
Dat is het moment om de aangedragen voorstellen te testen op bruikbaarheid.
Maar eerst even de vraag van bprosman.
De mast is , nu 31 jaar geleden, door de fa Bijzen uit Zwolle geplaatst.
Ondergetende was op de bewuste dag aan het werk en bij thuiskomst zat het beton in de grond en de mast fier rechtop.
Nadat ik het ding in Westdorp had gedemonteerd en hier in Borger heb neergelegd werd het tijd om na te denken over hoe en wat.
Ik ben opgeleid als elektrotechnicus en wis- natuurkundige dus ook sterkteleer was een onderdeel van de opleiding.
Maar de krachten te berekenen die bij een bepaalde windlast via de mast op de bodemplaat worden uitgeoefend ( ook door de antennes zelf) is lastig en dan ook nog te berekenen hoeveel beton nodig is als tegenwicht.
Dat was teveel gevraagd althans voor mij.
Dus heb ik de opvolger van Bijzen benaderd of hij wellicht de sterkteberekening van de mast nog kon achterhalen.
De man bleek bijzonder aardig te zijn en heeft mij deze verstrekt.
Dar waren enkele bladzijden met veel berekeningen en gelukkig ook de afmetingen van het betonblok en zodoende.
Inmiddels, goede en vooral technische collegae, is het beton gestort en dat was nog krap ook daar de maximale afstand die de giek van de betonmixer kan overbruggen 24 meter bedraagt.
En de afstand is 24 meter.
Ook de mixer zelf moest dan wel op ons oprijpaadje staan met maar even
30 ton massa.
Nadat de giek uitgevouwen en over ons schuurtje was gemanouvreerd kon de betonmortel de kuil in.
De bewapening inclusief de drie draadeinden had ik, dacht ik, stevig vastgezet maar de betonmassa drukte de zaak opzij zodat er geen sprake meer was van een gedachte constructie.
Betonpomp stop en wij met drie man sterk de bewapening uit de reeds gestorte massa opvissen en de zaak fatsoeneren en vooral hopen dat de drie draadeinden nog steeds op de juiste afdstand van elkaar stonden.
Na 10' was er 2,5 m3 in de kuil verdwenen, betonmixer leeg en de bovenkant van het beton precies tot aan de onderste stelmoeren ( m30) .
Na één week ,met angst in 't hart, de stalen bodemplaat richting het beton gesleept en vervolgens , met hulp van mijn goede vrouw en wat houten blokken, op de drie draaduiteinden geplaatst.
@#$%&?%! Twee pasten precies, een niet; 't scheelde ongeveer 2 mm.
De staalplaat is wel 2 cm dik.
Mijn ,,zwaarste" boormachine ( 1000 watt) voorzien van een staalfrees ( uit mijn freesbankje) en op manier het gat wat te verruimen .
Na een kwartiertje martelen; gelukt.
De plaat zakte keurig op de contramoeren aan de onderkant.
Vervolgens zou ik de plaat laten zaken tot vlak boven het beton waarna de zaak waterpas zou worden gesteld.
De moeren aan de onderzijde tegen het beton gedraaid nu zou de plaat mee moeten gaan naar beneden....neen dus .
De gaten waren nu ruim genoeg, de moeren helemaal naar beneden en de plaat stokte. Eerst maar eens nadenken en een beetje afkoelen dus loop ik naar de wachtende pot thee, kijk nog eens chagrijnig achterom en ik zie midden onder de voetplaat een schaduw? Schaduw! Dat kan toch niet en terugkerende naar mijn frustratie op mijn knieën en onder de plaat lag nog een der blokken die als ondersteuning bij het plaatsen had gefunctioneerd.
Om het verhaal af te maken....blok weg en de zaak staat nu waterpas.
Vervolgens de hulpmast geplaatst.
Nu is het wachten tot het beton voldoende is uitgehard.
Volgens mijn buurman,een weg en water techneut, vraagt een ,zo goed als volledige uitharding, een maand.
Dus begin juni gaat de mast in de scharnieren en kan ik het ding rechtop takelen.
Daarna komen de grote klussen als een elektrisch aangedreven draadtrommel en bijbehorende beveiligingen.
Nieuwe antennes.
Nieuwe bekabeling zoals coax(- en vooral welk type) en rotorbesturing.
Word vervolgd
Ik had een vijftal foto's geselecteerd maar veel meer dan 5 mb dus....
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Waarde heer Plof,
De publieke tribune begint zich langzaam te vullen met reikhalzend uitkijkende CO leden.
Ook ik ben zeer benieuwd en heb zojuist een kaartje aangeschaft 
Aan de ene kant uitzicht op de scope voedingsprinten van Bavelt, aan de andere kant op het nieuwe bootanker wat gestort is. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een voet voor een mast die wel licht van gewicht is maar wel wind vangt is geen kleintje idd. heb 30 jaar geleden nog gezien hoe een ptt gsm mast werd gebouwd. zo'n ronde stalen kolom met ladder erin. die fundering was plm 3x3 meter bij 2 meter diep en de mastvoet had om de rand elke 10cm een m30 draadeind erdoor steken. heb nog ergens een aandenken ervan in de vorm van zo'n enorme moer
wat recenter nog de gasontlading ( niet te recent
) armaturen aangesloten op 31 mtr hoogte in een bakje aan een hijskraan. het waaide die dag wat, dus 1 collega ging mee om het bakje aan de lichtmast vast te houden. anders ging het steeds kadonk en armen waren wat kort 
Testman; de gedachte aan dat bakje is voldoende om alles in het werk te stellen elke mast te kunnen laten kantelen.
Ik moet straks een ladder op voor het boren van enkele gaten t.b.v. de antennekabels en dat is zeker 3 1/2 meter hoog; brrr.
De winddruk maal de lengte van de mast geeft een momemt en het blok beton moet dat weerstaan. In mijn geval moet die krachr opgevangen worden door dedrie ankers of eigenlijk door het ene anker in de windrichting.
M30 schijnt dat te kunnen.
Verder is het ook nog noodzakelijk een aardleiding te ,,slaan" en dat is in deze zandgrond niet eenvoudig.
Kortom naast het ,,verkleinen van de fotos" zijn er nog enkele uitdagingen die deze bejaarde nog mag oplossen.
Op vrijdag 15 mei 2026 22:42:34 schreef pietplof:
Verder is het ook nog noodzakelijk een aardleiding te ,,slaan" en dat is in deze zandgrond niet eenvoudig.
Een beetje laat , maar wat was er mis met een aardingslus onder de betonvoet ?
Op maandag 20 april 2026 12:44:53 schreef pietplof:
Revado: als de mast zakt zakken de kabels ook mee naar beneden.
Aan de bovenkant van de mast is een beugel gemonteerd waaraan een touw is vastgeknoopt.
Aan dit touw zijn de diverse kabels middels tieraps vastgemaakt.
Als de zaak is gedaald ligt er wel een bos kabel op de grond en dat bleek op de voritge standplaats geen serieus probleem.
Ik heb een antennelift op mijn mast en als mijn antennes beneden waren lag er ook altijd een hoop coaxkabels op de grond. Ik heb dat opgelost door halverwege de mast een velg van een bromfietswiel te monteren en de kabels daarover te laten lopen, ik heb nu geen kabels meer op de grond liggen als mijn antennes beneden zijn, zie afbeelding:
Op vrijdag 15 mei 2026 18:36:24 schreef revado:
Waarde heer Plof,
De publieke tribune begint zich langzaam te vullen met reikhalzend uitkijkende CO leden.
Ook ik ben zeer benieuwd en heb zojuist een kaartje aangeschaft
Aan de ene kant uitzicht op de scope voedingsprinten van Bavelt, aan de andere kant op het nieuwe bootanker wat gestort is.
Voor de mensen die graag beeldjes bekijken: lang geleden heb ik mijn antennemast van 20m naar 28m gebracht, ik heb toen sommige bezigheden op video vastgelegd en je kan ze hier bekijken:
https://www.radiotongeren.be/antennemast.MP4
Inmiddels waarde collegae is het beton uitgehard en de mast moet vervolgens in het scharnier geplaatst.
Met toenemende ergernis van de ,inmiddels bekende, goede vrouw heb ik de mast geheel alleen gemonteerd ( met hulp van lier en staaldraad).
De lier om de mast rechtop te zetten en te kantelen zat vastgeroest dus veel herstelwerk.
Vervolgens begonnen met het bouwen van de diverse kasten.
De elekteische energie worst verdeeld over ,,Kees" ( onze robotmaaier), de mast ( hijsmotor) en de waterpomp.
De andere kast is bedoeld als verbindingskast voor de diverse coaxiaalkabels en stuurkabels( rotor, motor voor het uitlieren van de mast).
Vandaag de verbinding gemaakt tussen de verbindingskast en mijn shack.
Die bestaat uit 4 ciaxkabels en twee meeraderige kabels ; allemaal in een mantelbuis over een lengte van 25 meter.
Nu nog de zaak langs de muur naar boven en via een (nog te maken) fraaie opening naar mijn shack.
Daarna.........
Werk zat.
Waarde collega Plof, het begint ergens op te lijken, mooi werk.
Het gaat hoog tijd worden een en ander eens live te komen aanschouwen.
Spog2
Honourable Member
Op vrijdag 3 juli 2026 19:06:24 schreef pietplof:
En nog twee
Ik heb het gevoel dat bij al die apparaten in de tuin dit nog ontbreekt voor de kapitein:
Spog2; mijn goede vrouw houdt absoluut niet van varen.
Dat stuurwiel zal bij ons misstaan.
Overigens had ik bij ons een na laatste huis aanzienlijk meer kastjes en kasten voor het regelen van plantenbewatering, temperatuurregelingen, vijverbeluchting, zwembadregelingen enzovoortenzoverdsr.
In dit huis is het tot nu toe erg bescheiden.
Er zijn natuurlijk nog vele ideeën die ik wil uitvoeren.
Aannemende dat ik minimaal 98 wil worden heb ik nog 17 jaar de tijd.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Aannemende dat ik minimaal 98 wil worden heb ik nog 17 jaar de tijd.
Tel de jaren niet, heer Plof, tel zelfs de dagen niet! Zeg elke morgen dank dat de zon alweer is opgegaan, geniet van de dag, en ga in rust en vrede slapen! Als er dan tussendoor nog iets nuttigs gebeurd is: zoveel te beter!
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (100%)]
Paulina_B; wijze woorden.
Nu maar hopen dat het bij mij in vruchtbare aarde valt waarbij moet opgemerkt dat ,gezien mijn leeftijd, vruchtbaar wellicht wat ondoordacht is gekozen.
Neemt niet weg dat ik met regelmaat ,,mijn" oudijzerboer ezoek en ook , af en toe nog leuke spullen tegenkom en deze ook mag meenemen.
Nu weer een motor met aangebouwde vertraging.
Zie de fotos met o.a. i fo over deze motor.
Uit het binnenwerk komen vijf draadjes ( in het binnenwerk komen alle vijf uit een wikkeling van de stator.
De rotor bestaat uit staal.
De wikkelingen zien er gaaf uit en ruiken niet naar ongelukjes.
Drie draden vormen een wikkeling met een middenaftakking .
Van een kant tot de middenaftakking meet ik 16 ohm, vanaf de andere kant 4 ohm. Totaal tussen de uiteinden dus......20 ohm,
Dan nog een wikkeling van 7 ohm.
Vele pogingen ondernomen zowel met als zonder condensator maar geen beweging, zelfs geen gebrom.
Wel een sterk oplopende stroom bij 45 à 50 volt wissel.
Wie heeft enig idee wat soort motor ik heb gevonden?
De diverse codes op het motorplaatje brengen mij nergens behalve wat info over de ook aangebouwde elektrische rem.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze motor heeft 2 aanloopcondensatoren nodig, CA en CB rechtsonder het plaatje. ED van 25% dus heel veel kun je er niet mee, iig niet meteen omhoog en weer omlaag doen. 2 condensatoren is voor een hoog aanloopkoppel, als bijv een bouwlift. CA is doorgaans een 250V aanloop condensator en CB een 450V bedrijfscondensator. doorgaans heb je in deze setup een centrifugaal schakelaar in de motor.
[Bericht gewijzigd door testman op (22%)]
GMM
Golden Member
Deze motor is van een traplift. Ik gebruik precies dezelfde motor voor mijn mast. Ik had het geluk dat de originele besturingskast er nog bij zat. Ik wil met alle plezier even kijken welke draden je waar moet aansluiten maar ik ben niet thuis nu. Bovenop zat een rem, die heb ik er ook afgehaald.
Ik weet niet of een vaste mast van 26m (!) meer vragen en gezeur oproept dan iets wat regelmatig 26 omhoogkruipt!
Ik zou eens snuffelen bij een grote bouwmarkt en/of (sloop)autoonderdelenzaak en zien wat je daar tegenkomt. Elektrisch bediende deuropeners/sloten/hekken/magneten. De onderdelen van een elektrisch verstelbare autostoel.
Een autostoel schuift toch wel 30cm op met een stuk draadeind. De onderdelen lijken me redelijk robuust, compact en voordelig. Misschien kom je nog beter uit met elektrisch bediende handrem of schuifdak. Terug bij de bouwmarkt: zo'n opener voor klapraampjes?
Als je veren gebruikt dan luistert de uitslag niet al te nauw. Je hebt 5cm nodig, actuator doet 8cm, een veer ertussen pakt de 3cm 'teveel' over. Door de veer kan je met een stevig koord de beveiliging ook weer opentrekken als de actuator niet meer werkt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@ pietplof, wat betreft jou motorreduktor.
1) Kan je eens een foto maken van de wikkelingen en uitzoeken of er een centrifugaal schakelaar in de motor zit (ik vermoed van niet).
2) Kan je met zekerheid vaststellen dat de "7 ohms" wikkeling nergens verbonden is met de "4-16-20 ohms" wikkeling ? Beide wikkelingen zijn dus twee aparte wikkelingen.
3) Kan je een DC spanning (5 à 10 Vdc) over de "7 ohms" en de "4-16-20 ohm" wikkeling zetten, om dan met een kompas de noord en zuidpool (polen) van de wikkeling aan te duiden met een alcoholstift op de binnenzijde van het stator blikpakket. Uit het kenplaatje blijkt dat de motor waarschijnlijk een 2 polig wikkeling heeft.
Dat wil zeggen dat (als je spanning zet op de 16 ohm wikkeling) je één noordpool en één zuidpool vindt die 180° verschoven zijn. (12 uur en 6 uur bij een klok)
Als je spanning zet op de 4 ohm wikkeling vindt je ook één noord en één zuidpool ook beide 180° verschoven ten opzichte van elkaar. (3 uur en 9 uur)
Mijn voorlopig vermoeden is :
- de 7 ohm wikkeling is de magneetspoel die de rem lostrekt.
- de 4-16-20 ohm wikkeling is de start en hoofd wikkeling die inwendig in de motor met elkaar verbonden zijn. Dit wil dus zeggen dat de motor maar één richting op draait. In jouw geval zou dat nog niet zo erg zijn omdat je de hoofd en start wikkeling zou kunnen omwisselen, wat er op neer komt dat de motor toch de andere richting uit draait, maar dat hij niet meer zoveel vermogen heeft. Deze richting zou gebruikt kunnen worden om de antenne naar beneden te laten komen, hiervoor heb je allicht minder motorkoppel nodig.
- er zit geen centrifugaal schakelaar op de motor, toch schrijft de fabrikant een bedrijfs en start condensator voor. Vermoedelijk zat in de sturingskast van de motor een "klixon" dat is een soort relais waarbij de motorstroom door de spoel van het relais loopt. Bij opstart is de motorstroom hoog en trekt het relais aan, waardoor de startcondensator ingeschakeld wordt. Als de motor op toeren is, zakt de motor stroom en is het magneetveld in de relais spoel niet groot genoeg om het relais aangetrokken te houden. Hierdoor wordt de startcondensator onderbroken.
Dit soort relais is nog te koop of op te lossen met een timer eventueel een stroommeting/logo of iets dergelijks.
- de motor is ontworpen voor S3 - 25% bedrijf, dat wil zeggen dat hij niet continu mag gebruikt worden. Voor het omhoog trekken van een mast, hetgeen wellicht geen half uur zal duren, zal dit mogelijks geen probleem zijn. Natuurlijk gelet op het vermogen dat de motor moet leveren.
Moest het langer duren om de mast omhoog te trekken, en als de belasting laag is, zou hieraan verholpen kunnen worden door de motor op een lagere spanning (190 Vac ?) te laten werken met behulp van een transformator.