Nee want die boot folder heb ik helemaal niet.

Op zondag 7 juni 2026 13:57:13 schreef revado:
Je mag van mij ook even zo'n routertje met GSM kaartje lenen ( heb er 2)
Daar zit wifi en bedraad aan.
Prik de kabels van je Rasp en de pc er met een kabel in en gaan...
Geen gekloot met wifi op lokatie... zoals DK zegt, de clients zijn allemaal geisoleerd.
En dat is maar goed ook anders ziet iedereen de andere apparaten...

Ja maar dat is wel veel gedoe. Ik wilde het even simpel houden, 3D printer en de kleine Raspberry. Tenminste dat dacht ik ...

Op zondag 7 juni 2026 11:44:54 schreef Bavelt:
Ik heb er eigenlijk geen probleem mee.
Het enige dat ik wil: ik heb een Raspberry Pi 3B+ en thuis werkt hij. Nu neem ik hem mee naar een vakantieadres en hoe krijg ik hem dan daar aan de praat?

Via SSH over die ethernet poort? De enige extra hardware die je nodig hebt is een ethernet kabeltje.

Of, als je dat niet wilt, elk vakantieadres heeft wel een TV waar je een hdmi kabel in kunt pluggen. Een compact toetsenbordje doet de rest.

Op zondag 7 juni 2026 12:58:04 schreef Bavelt:
Ondertussen weer een nieuwe ervaring met RB: Ik probeerde als afleiding van dat WiFi gedoe OctoPrint te installeren. Maar er kwamen weer bosjes errors: op de RB blijkt een "Debian GNU/Linux als OS te zitten (?).
Die botst met bepaalde versie van Python waardoor er "environment' errors komen.

Heb je wel een Octoprint image geladen met de Raspi-imager en niet een "gewone" Linux met een eigen installatie ?

Ik heb nu inderdaad een pi-image geladen. Maar dan gaat hij flashen en weet dus niet welk wifi netwerk hij moet zitten.

Door dit soort geworstel ben ik nooit echt warmgelopen voor Linux...
(schijnbaar is er voor 3d printen dus een aparte Linux versie?... 8)7 )

Een goed OS zou zelf moeten zien wat er op een computer geinstalleerd moet worden, niet de gebruiker.
Normale users die met commandline utilities moeten worstelen is toch wel wat uit de vorige eeuw...

Op zondag 7 juni 2026 15:20:29 schreef bprosman:
[...]
Heb je wel een Octoprint image geladen met de Raspi-imager en niet een "gewone" Linux met een eigen installatie ?
[bijlage]

Ik zie in mij Pi-Imager niet dat Octopi-icoontje. Ik heb gekozen voor 'eigen bestand' en dan de Octoprint PI image gekozen.

Maar dan begint hij meteen te schrijven en krijg ik geen keuze voor een Wifi.

Op zondag 7 juni 2026 15:37:51 schreef Arco:

Een goed OS zou zelf moeten zien wat er op een computer geinstalleerd moet worden, niet de gebruiker.
Normale users die met commandline utilities moeten worstelen is toch wel wat uit de vorige eeuw...

Ja ik snap ook niet dat er mensen zijn die dit zó gepiept hebben. Ik ben al een uurtje of 6 bezig en geen stap verder. Na het flashen is de SD card ook niet meer leesbaar voor Windows en moet ik met Diskpart, Clean en Create Partition etc het ding helemaal schoonpoetsen en formatteren, om in de herkansing te gaan.
AI raadpleeg ik maar niet meer, die laat me weer met 'venv' en 'Docker' virtuele omgevingen aanmaken op de SD-card. Een brok ellende.
Op internet zie je wat tutorials maar de Raspberry schijnt wel 6 varianten van Linux te kunnen hebben.
Ik dacht ik zet even een image er op..
En als dat lukt is er nergens een keuzescherm voor de ssid en pw voor Wifi gekomen, dus kan het ding niet connecten.
Later toevoegen kan niet want de SD Card is niet leesbaar in Windows.

Op zondag 7 juni 2026 15:42:31 schreef Bavelt:
[...]
Ik zie in mij Pi-Imager niet dat Octopi-icoontje. Ik heb gekozen voor 'eigen bestand' en dan de Octoprint PI image gekozen.
[bijlage]
Maar dan begint hij meteen te schrijven en krijg ik geen keuze voor een Wifi.

Jawel hoor, kies "Other specific purpose OS", dan "3D printing", dan Octoprint en evt add Options
PI Imager poetst m helemaal, hoef je niet eerst zelf te doen

ik werk er al jaren mee.
sd kaart zet ik een image op die ik download. die heeft dan een fat32 boot partitie en een linux partitie.

voor ik die sd kaart eruit haal kopieer ik die WPA file erop voor mijn wifis en een leeg ssh bestand zodat ssh enabled wordt.

ik heb ook octopi staan en dat werkte binnen het uur.

die boot folder zie je enkel onder het linux systeem als /BOOT. dat is de fat23 boot partitie van de sd kaart en dat zou windows nog altijd moeten zien. een rpi3 start zowieso van een fat32 partitie

heb er een 6tal draaien thuis.
2 webservers
1 octopi
2 wifi azccess points and 1 op camera systeem

Op zondag 7 juni 2026 16:32:48 schreef bprosman:

Jawel hoor, kies "Other specific purpose OS", dan "3D printing", dan Octoprint en evt add Options
PI Imager poetst m helemaal, hoef je niet eerst zelf te doen

Ik was daar ook net achter gekomen. Met die keuze komt idd het Octoprint icoontje er.
Dan haalt hij zelf de image op en gebruik ik dus niet degene die ik had gedownload.

Maar het SD-kaartje klopt niet. Zodra ik de image erop heb geschreven en ik wil het opnieuw doen komt Windows met de melding dat ik een geschikte SD-kaart moet plaatsen.
Windows verkenner ziet het ding ook niet en het enige dat ik dan doen is het ding met Diskpart opnieuw initialiseren. De Pi-Imager poetst hem niet zelf leeg.
Uiteindelijk heb ik Octoprint aan de praat en kan zowaar de printer ermee bedienen.

Maar nu krijg ik Cura niet gekoppeld aan dat ding. Gedoe met Api-Keys..

Op zondag 7 juni 2026 16:46:37 schreef fcapri:
ik werk er al jaren mee.
sd kaart zet ik een image op die ik download. die heeft dan een fat32 boot partitie en een linux partitie.

voor ik die sd kaart eruit haal kopieer ik die WPA file erop voor mijn wifis en een leeg ssh bestand zodat ssh enabled wordt.

ik heb ook octopi staan en dat werkte binnen het uur.

die boot folder zie je enkel onder het linux systeem als /BOOT. dat is de fat23 boot partitie van de sd kaart en dat zou windows nog altijd moeten zien. een rpi3 start zowieso van een fat32 partitie

heb er een 6tal draaien thuis.
2 webservers
1 octopi
2 wifi azccess points and 1 op camera systeem

Tja, ik ben al een uurtje of 6 bezig..

Ik zie die WPA file echt niet op de SD-card. Dit staat er op:

dan moet je die toevoegen

Nee, dat is hetzelfde OS maar dan met Octoprint voor-geïnstalleerd (OctoPi).

Op zondag 7 juni 2026 17:58:13 schreef fcapri:
dan moet je die toevoegen

Dus zelf een WPA_Supplicant mnaken met deze inhoud?

country=be
update_config=1
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant

network={
scan_ssid=1
ssid="WiFi-2.4-CCA5"
psk="********"
id_str="home"
}

network={
scan_ssid=1
ssid="WIFI-new"
psk="******"
id_str="reis"
}

Maar in welke map zet ik die dan? In Overlays? Of gewoon in de root tussen al die files?

Ja, net zoals er voor mediaspelers een aparte versie bestaat. Of eigenlijk, een uitgeklede versie met enkel en alleen er op wat voor dat doel nodig is.
Een raspi heeft beperkte rekenkracht en storage, dus die wil je niet meteen vol gooien met dingen die je niet nodig hebt.
Een flink deel van die images heeft niet eens een grafische interface.

Dat 'ziet' een OS ook niet, in de meeste varianten (denk windows) zit gewoon ALLES ingebakken, daarom is je install ook 60GB groot 8)7

En raspi is geen normale hardware voor normale users. Dat is voor en door hobbyisten.

En dat laat zien dat je ook geen ervaring hebt met een moderne linux, daar heb je geen commandline voor nodig.
Wat zeg ik, zelfs als je een pi als "desktop" doosje wilt gebruiken heb je geen commandline nodig.

ik draai alles commandline. ik heb ook niks grafisch nodig. en wat niet draait, kan niet crashen.

mijn octopi krijgt een bestandje en moet regel per regel naar de 3D printer sturen. dat gaat prima. ik kan niet een windows pc 24uur laten draaien om die commando's te sturen.
mijn webserver, tja, die stuurt een website door als een gebruiker er naar toe surft. die heeft beperkte rekentools enzo draaien en dat werk prima op een rpi. ik installeer dat en kijk er 5jaar niet naar om. dan koop ik een nieuwe (snellere rpi), nieuwd hdd, installeer de boel opnieuw en kijk er 5jaar niet naar om. daar draait een hobby website en 2 bedrijf websites op. 100€ elke 5jaar investeren is gewoon spotgoedkoop.

dan heb ik een 3de rpi, die heel mijn huis verbruik en zonnepanelen bijhoud en grafisch weergeeft. alweer een commandline rpi. er hangt ook geen keyboard of schrem aan dus er is niks weer te geven. deze zou ik dit jaar willen vervangen door een stel ESP's.

de overige zijn motioneye en openwrt images. zoals bij alle voorgaande, 1x installeren, jaren niet naar omkijken. dat heb je minder met een windows installatie. het grootste deel van mijn zelfgemaakte tools werkte ook gewoon in DOS vroeger. als het grafisch moet zijn, stuur ik html code uit en geeft een browser dat weer. zo blijf ik systeemonafhankelijk.

Op zondag 7 juni 2026 18:52:10 schreef Bavelt:
[...]Dus zelf een WPA_Supplicant mnaken met deze inhoud?

Maar in welke map zet ik die dan? In Overlays? Of gewoon in de root tussen al die files?

gewoon onder de root.
hoe heb je je huidige wifi erin gestoken?

You do not need to install wpa_supplicant, as it is pre-installed by default on Raspberry Pi OS. Instead, you simply need to configure it. To set up your Wi-Fi, create a wpa_supplicant.conf file in the /boot partition of your SD card (so the Pi configures it on the first boot) or directly in /etc/wpa_supplicant/.

en dan gewoon de regeltjes van hierboven erin. gewoon de vraag in google gooien :-)

Op zondag 7 juni 2026 19:35:35 schreef fcapri:

hoe heb je je huidige wifi erin gestoken?

Dit wordt geregeld door Pi_Imager. Tijdens het instellen kan dat worden opgegeven.
Dan wordt de SD-card geheel geflasht

Ik kan die wpa_supplicant.conf wel maken en in de root zetten, maar betwijfel of dat gaat werken.
Hij staat er in ieder gevel niet (zou default moeten zijn) en ik heb ook geen mappen /etc/wpa_supplicant op de sd card.
Maar we zullen zien..

maak het bestand aan, zet al eerste uwe thuisnetwerk ssid erin, en als 2de uw gsm hotspot. trek dan je thuis netwerk eens los en herstart de rî. die zou dan op je gsm moeten connecteren.

je zou ook je SSID kunnen veranderen naar een 2de naam.
bv wifi2.4aaa en BBB dat je erin zet, en verander je thuis ssid eens naar die bbb. zou dan ook moeten werken

Op zondag 7 juni 2026 20:19:12 schreef fcapri:
maak het bestand aan, zet al eerste uwe thuisnetwerk ssid erin, en als 2de uw gsm hotspot. trek dan je thuis netwerk eens los en herstart de rî. die zou dan op je gsm moeten connecteren.

je zou ook je SSID kunnen veranderen naar een 2de naam.
bv wifi2.4aaa en BBB dat je erin zet, en verander je thuis ssid eens naar die bbb. zou dan ook moeten werken

Ik heb het bestand wpa_supplicant.conf er in gezet maar de RB reageert daar helemaal niet op.
Ik heb de hotspot op mijn telefoon geactiveerd en in de .conf file alleen de hotspot opgenomen en de huidige verwijderd. maar hij connecteert niet met de hotspot

Hij connecteert gewoon weer op het oude netwerk terwijl die niet in de wpa_supplicant.conf file staat.
De RB doet niks met deze .conf file.

Op zondag 7 juni 2026 20:15:41 schreef Bavelt:
[...]
Dit wordt geregeld door Pi_Imager.

Hmja, ik ben extreem niet blij met dat ding, het is handig voor een newbie. Maar je heb zo geen idee meer van hoe iets werkelijk werkt.

Op zondag 7 juni 2026 20:58:30 schreef Bavelt:
Hij connecteert gewoon weer op het oude netwerk terwijl die niet in de wpa_supplicant.conf file staat.
De RB doet niks met deze .conf file.

Heb je wel een command line via SSH oid ? Probeer eens "raspi-config"

Op zondag 7 juni 2026 21:45:15 schreef Sine:
[...]

Hmja, ik ben extreem niet blij met dat ding, het is handig voor een newbie. Maar je heb zo geen idee meer van hoe iets werkelijk werkt.

En als je dat (idee) wel hebt is het in de volgende release toch weer anders :-(

Op zondag 7 juni 2026 19:23:45 schreef Sine:
[...]
En dat laat zien dat je ook geen ervaring hebt met een moderne linux, daar heb je geen commandline voor nodig.
Wat zeg ik, zelfs als je een pi als "desktop" doosje wilt gebruiken heb je geen commandline nodig.

Ik heb er door mijn satontvanger helaas alles mee te maken...
Je wilt niet weten wat je allemaal voor toeren moet uithalen om logfiles te voorschijn te halen en instellingen te wijzigen... :X