Ik heb sinds kort een RaspBerry PI 3B+.
Het is me gelukt om deze te laten aansturen vanaf een laptop met Wifi. So far so good.
Nu wil ik het ding meenemen naar een vakantieadres, waar een ander WIFi netwerk is.
De naam van het netwerk weet ik niet, dat zie ik pas als ik daar ben.

Hoe kan ik mijn Raspberry daar aansluiten op het nieuwe netwerk?
Ik heb al wat filmpjes en sites bekeken, maar die kiezen dan een netwerk dat ze al kennen.
Ik heb geen monitor, keyboard of muis. Alleen mijn laptop.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik een Hotspot maak met mijn telefoon. Maar dan zul je iets moeten hebben om de RaspBerry naar dat eigengemaakte Wifi-adres te laten verwijzen.
Of kan dat helemaal niet?

-

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (99%)]

Als je de pi met je laptop wil bedienen dan moet je een netwerkverbinding hebben met je laptop. Heeft die een ethernet poort? Anders kan je een usb netwerkkaart gebruiken.

Je kan ook je telefoon hotspot dezelfde naam een wachtwoord geven als je thuisnetwerk. Dan vervolgens ook de laptop daarmee verbinden.

(Ik heb hiervoor een reis-router. Die neem ik mee op vakantie. Op locatie aangekomen verbind ik die router met het lokale gasten netwerk. Al onze apparaten verbinden met deze router. Dit dient ook direct als firewall en heeft mogelijkheden voor vpn tunnels om met thuis te verbinden.)

Op zondag 7 juni 2026 01:22:42 schreef leime:
Als je de pi met je laptop wil bedienen dan moet je een netwerkverbinding hebben met je laptop. Heeft die een ethernet poort? Anders kan je een usb netwerkkaart gebruiken.

Je kan ook je telefoon hotspot dezelfde naam een wachtwoord geven als je thuisnetwerk. Dan vervolgens ook de laptop daarmee verbinden.

(Ik heb hiervoor een reis-router. Die neem ik mee op vakantie. Op locatie aangekomen verbind ik die router met het lokale gasten netwerk. Al onze apparaten verbinden met deze router. Dit dient ook direct als firewall en heeft mogelijkheden voor vpn tunnels om met thuis te verbinden.)

Maar dan gebruik je dus de databundel van je telefoon begrijp ik? Want je kunt niet de hotspot én Wifi tegelijk aanzetten op de telefoon.

sd kaartje in pc en in de boot partitie 1 file aanpassen

file WPA_supplicant

country=be
update_config=1
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant

network={
scan_ssid=1
ssid="WiFi-2.4-CCA5"
psk="********"
id_str="home"
}

network={
scan_ssid=1
ssid="WIFI-new"
psk="******"
id_str="reis"
}

en dan zou de rasberry met die 2de verbinden als de eerste offline is.

wat doe je precies met de rasberry? je zou die ook zijn eigen hotspot kunnen laten uitsturen waar je met de pc dan op connecteerd.
ik gebruik RPI3's als wifi acces points. netwerk kabel erin en die maakt mijn eigen wifi. ook voor op reis waar ik bv enkel een netwerkkabel krijg

[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]

Je kunt ook een seriële poort op de GPIO header activeren, dat kun je thuis voorbereiden. Dan kun je altijd lokaal aanmelden op de pi om het nieuwe wifi netwerk te configureren. Of gewoon via de bekabelde seriële poort werken.
Hoe je dit moet configureren wordt op internet vaak uitgelegd.
Voorbeeld : https://mundowin.com/en/how-to-configure-raspberry-pi-3-serial-port/

Op zondag 7 juni 2026 06:58:53 schreef fcapri:

wat doe je precies met de rasberry? je zou die ook zijn eigen hotspot kunnen laten uitsturen waar je met de pc dan op connecteerd.

Dat had ik gelezen en geprobeerd. Maar kreeg dat niet voor elkaar. Met hulp van AI verzandde ik in een reeks foutmeldingen en errors. Dat gaf ik maar op.
De tip om het netwerk toe te voegen op de SD card lijkt me een goede. Mijn laptop heeft geen SD aansluiting dan moet ik alleen nog een adapter SD-USB meenemen. Dat ga ik maar eens proberen.
Uiteindelijk gebruik ik de RB voor OctoPrint voor mijn Creality Ender 3D printer.

Op zondag 7 juni 2026 08:34:27 schreef Rolo:
Je kunt ook een seriële poort op de GPIO header activeren, dat kun je thuis voorbereiden. Dan kun je altijd lokaal aanmelden op de pi om het nieuwe wifi netwerk te configureren. Of gewoon via de bekabelde seriële poort werken.
Hoe je dit moet configureren wordt op internet vaak uitgelegd.
Voorbeeld : https://mundowin.com/en/how-to-configure-raspberry-pi-3-serial-port/

Maar dan heb ik een seriële poort geconfigureerd, hoe kan ik me dan lokaal aanmelden? Dat haal ik niet uit het voorbeeld.
Ik heb wel een rj45 kabel en las gisteren laat dat je die ook kan gebruiken. Dat moet ik dan nog uitzoeken hoe dat werkt. En om vanaf die laptop zo eea te configureren dat als ik de RJ45 kabel er uittrek hij op wifi overschakelt.

Op zondag 7 juni 2026 06:58:53 schreef fcapri:

file WPA_supplicant
[...]

Dit bestand staat er bij mij niet op. Ik zie ook geen boot partitie, wel een heleboel files en een map 'Overlays' .

Op zondag 7 juni 2026 09:13:03 schreef Bavelt:
[...]
zo eea te configureren dat als ik de RJ45 kabel er uittrek hij op wifi overschakelt.

Wat is het probleem met beide interfaces actief hebben?

Zet op die ethernet aansluiting een vast IP in een andere range dan je wifi (172.16.0.1 bijvoorbeeld) en je kunt er met een kabeltje altijd bij.

Ik heb er eigenlijk geen probleem mee.
Het enige dat ik wil: ik heb een Raspberry Pi 3B+ en thuis werkt hij. Nu neem ik hem mee naar een vakantieadres en hoe krijg ik hem dan daar aan de praat?

Een ( bv draytek 27xx serie ) router als wireless bridge instellen.
Die laat je verbinding maken met het "vreemde" netwerk.
Je eigen apparaten sluit je aan op de router zelf, dat kan via de lan poorten bekabeld of de wifi SSID die je er in hebt gezet.
Dan heb je je eigen netwerk en bent ook meteen afgeschermd van het gastnetwerk van het vakantieadres.
Zo kan je overal je eigen netwerk meenemen en aansluiten.
Je nat dan 2 x, maar dat is geen enkel probleem in een dergelijke eenvoudige opzet.
Ik kan eens kijken of ik nog een wireless heb liggen.
Heb er veel vervangen vanwege "end of life, geen updates meer", maar voor zo'n toepassing is dat niet zo erg, die hangt dan toch niet direct aan internet.

Ik gebruik zelf, naast tethering via de mobiel, een TPlink routertje met een gsm datakaartje er in.
Die ligt altijd in de auto bij de pc in de tas.
Heb daarmee mijn eigen internet altijd bij mij, en bij een serieuze storing in de datalijnen bij een klant kan ik de voip van de telefooncentrale zo weer up krijgen.

Als je SSH aangezet hebt tijdens het maken van het image en je RPI komt online kun je met het commando :
raspi-config een heleboel.

Op zondag 7 juni 2026 12:02:22 schreef bprosman:
Als je SSH aangezet hebt tijdens het maken van het image en je RPI komt online kun je met het commando :
raspi-config een heleboel.

Het is wel een wereld geworden, ik was er al een beetje bang voor. :>
Het is zeker geen Plug & Play met zo'n ding. ..
Ik heb met mijn telefoon een hotspot gemaakt. SSID: Galaxy

Ik kan via SSH bij de Rapberry. Heb daar met allerlei commando's (eerst 34 errors) zowaar een tweede wifi kunnen toevoegen. Mijn hotspot Galaxy dus
Die staat er nu in. Autoconnect: yes.
Dan de laptop aan de hotspot Galaxy. Dan zou dus zowel de laptop als de Rapberry aan de hotspot hangen.
Op mijn telefoon zie ik wel de laptop, maar niet de Raspberry. Die zit schat ik in gewoon nog op het huidige wifi netwerk.
Dat kan ik dus niet testen.

maar als je met wifi verbind, kun je toch gewoon een crosscable hangen tussen pc en raspberry en direct op aanmelden. je kan het file dan ook direct in de boot folder aanpassen

een aparte eigen router is ook altijd handig en maakt het veel veiliger ook

[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]

2 wifi netwerken gelijktijdig kan ( hopelijk) niet zomaar.
De raspberry weet dan niet welke gateway hij moet gebruiken.
Je zal op een of andere manier moeten schakelen tussen de 2 wifi.
Daarom maak ik voor dit soort toepassingen altijd een eigen netwerkje achter een aparte router.

die verbind met het netwerk dat die dan ziet.
bovenstaande file is van mijn eigen Rpi. ik heb een huis wifi en een loods wifi. en afhankelijk waar ik die inplug connecteert die met 1 van de 2

Jawel, maar ik wilde het hier testen, nu ik nog verbinding met de RB heb.
Ik zou de wifi hier thuis kunnen uitschakelen maar dan kan niemand hier meer wat.

Ondertussen weer een nieuwe ervaring met RB: Ik probeerde als afleiding van dat WiFi gedoe OctoPrint te installeren. Maar er kwamen weer bosjes errors: op de RB blijkt een "Debian GNU/Linux als OS te zitten (?).
Die botst met bepaalde versie van Python waardoor er "environment' errors komen.

Een windows laptop kan ook als bridge/hotspot werken. Op je mobiel werkt het meestal iets intuïtiver en je kan je laptop ook naar je hotspot laten connecten om tijdelijk de configuratie aan te passen. Daarna heb je de hotspot niet meer nodig. Data/roaming is ook nihil omdat je eigenlijk alleen via de telefoon de laptop en raspi even laat verbinden. (Pas een klein beetje op dat laptop en raspi geen mega update gaan binnenhalen).

Ik zou het zo doen:

Oefen thuis met A, je thuisnetwerk en B, hotspot, kijk of die verbinden als 1 van de 2 aanwezig is, even afwisselen om de vakantie te 'simuleren'. Je zet je huisnetwerk even echt uit. Inloggen met SSH of VNC of wat je normaal gebruikt.

Op de camping neem je dan de hotspot mee (telefoon is het makkelijkst) de Raspi verbindt dan vanzelf met de hotspot, je laptop verbind je ook met de hotspot. Instellingen van A veranderen naar de nieuwe gegevens. Hotspot uitzetten, Raspbi verbindt met A en laptop ook verbinden met A . Klaar, je bent verbonden. De hotspot is dan niet meer nodig.

Op zondag 7 juni 2026 13:03:31 schreef K7Jz:
Een windows laptop kan ook als bridge/hotspot werken. Op je mobiel werkt het meestal iets intuïtiver en je kan je laptop ook naar je hotspot laten connecten om tijdelijk de configuratie aan te passen. Daarna heb je de hotspot niet meer nodig. Data/roaming is ook nihil omdat je eigenlijk alleen via de telefoon de laptop en raspi even laat verbinden. (Pas een klein beetje op dat laptop en raspi geen mega update gaan binnenhalen).

Ik zou het zo doen:

Oefen thuis met A, je thuisnetwerk en B, hotspot, kijk of die verbinden als 1 van de 2 aanwezig is, even afwisselen om de vakantie te 'simuleren'. Je zet je huisnetwerk even echt uit. Inloggen met SSH of VNC of wat je normaal gebruikt.

Op de camping neem je dan de hotspot mee (telefoon is het makkelijkst) de Raspi verbindt dan vanzelf met de hotspot, je laptop verbind je ook met de hotspot. Instellingen van A veranderen naar de nieuwe gegevens. Hotspot uitzetten, Raspbi verbindt met A en laptop ook verbinden met A . Klaar, je bent verbonden. De hotspot is dan niet meer nodig.

Ja, maar waar doe ik dat veranderen in de RB dan naar de Wifi van het vakantieadres?

een verbinding maken met je rpi via een hotel-wifi netwerk o.i.d. werkt zoiezo niet.
dat zijn allemaal client-isolated netwerken
dus 2 apparaten die verbonden zijn met dat netwerk gaan elkaar nooit niet vinden

Op zondag 7 juni 2026 13:34:52 schreef DK:
een verbinding maken met je rpi via een hotel-wifi netwerk o.i.d. werkt zoiezo niet.
dat zijn allemaal client-isolated netwerken
dus 2 apparaten die verbonden zijn met dat netwerk gaan elkaar nooit niet vinden

Precies!
Daarom dus een eigen netwerkje maken.

[Bericht gewijzigd door revado op (23%)]

Op zondag 7 juni 2026 13:21:06 schreef Bavelt:
[...]
Ja, maar waar doe ik dat veranderen in de RB dan naar de Wifi van het vakantieadres?

Dat heeft @fcapri al duidelijk uitgelegd.
En het klopt inderdaad dat je op de Raspberry Pi onder Linux werkt. Mooi, hè? :)

Je mag van mij ook even zo'n routertje met GSM kaartje lenen ( heb er 2)
Daar zit wifi en bedraad aan.
Prik de kabels van je Rasp en de pc er met een kabel in en gaan...
Geen gekloot met wifi op lokatie... zoals DK zegt, de clients zijn allemaal geisoleerd.
En dat is maar goed ook anders ziet iedereen de andere apparaten...