Na meer dan een werkdag zwoegen, prutsen en een legio environment-errors te hebben geslikt, heb ik het nu zover dat ik kan printen vanuit mijn PC met gebruik van OctoPrint op de RaspBerry PI 3B+.
Het ding meenemen naar andere Wifi-locaties gaat hem niet worden. Dat is bij mij niet voor elkaar te krijgen.
Als ik ergens heen ga met de printer sluit ik hem gewoon aan op de de laptop waar Cura op staat.
Want of nu een laptop aan moet blijven of een RaspBerry, dat is om het even vind ik.
Een hele ervaring rijker en een dag niet naar buiten geweest. Ik moet zeggen ik waande me weer in de tijd van MS-DOS of de P1400 van Philips. Alles command-line gestuurd.
Ik denk dat je met zo'n RaspBerry leuke dingen kunt doen, maar het is wel veel meer voor freaks dan een 'gewone' gebruiker, ik ben dat met Arco eens.
Dan rest de vraag of ik hier veel mee ben opgeschoten. Als ik mijn PC op Cura aansluit heb ik slechts een USB kabel nodig om mijn prints te maken. OK, de PC moet dan wel aanblijven.
Vervolgens had ik OctoPrint op een Linux Mint aan het draaien. Deze variant van Linux was veel milder en mooier dan bv Lubuntu.
Nu heb ik de Raspberry PI. Die heeft dus ook een USB kabel nodig plus nog een aparte dikke 5V voeding.
En die moet ook aanblijven om de print af te kunnen maken.
En als je een heel lange print hebt van meerdere uren, wel, dan is printen via de SD-Card op de Creality zeker niet slecht, dan hoeft er niks aan te blijven behalve de printer zelf.
Tot zover mijn ervaringen. Met dank aan alle posters, het was een lange maar leerzame dag! 
Op zondag 7 juni 2026 22:07:28 schreef Bobosje:
Moet je na de aanschaf van een 3D printer nu echt perse aan de Linux?
Eh - nee.
Maar ik las zulke enthousiaste posts hierover dat ik dacht dat wil ik ook wel eens proberen.
Maar mijn ervaringen (zie vorige post) geven het antwoord eigenlijk al.
nonius
set SCE to AUX.
Ik wilde het even simpel houden, 3D printer en de kleine Raspberry.
'Even' simpel houden door een heleboel nieuwe variabelen te introduceren d.m.v. een Raspberry Pi?.... We hebben duidelijk verschillende ideëen over wat 'simpel' is 
Waarom niet gewoon een dedicated (oude) laptop gebruiken voor de 3D-printer? Die hebben alle hardware aan boord (toetsenbord, scherm, muis). Ben hier nu bezig om een oude laptop te configureren voor maar één taak: de nanoVNA (die in een andere behuizing ingebouwd gaat worden en nog wat andere modificaties zal ondergaan). En ja, gewoon onder Linux - waarom niet? Linux is geen raketchirurgie. Windows komt hier in elk geval nooit meer in huis.
Sowieso neem ik aan dat je op vakantie de laptop gewoon meeneemt, dus waarom die dan niet gebruiken?
Voor de fietsendrager zou ik trouwens gewoon ergens een kort stukje U-profiel opgescharreld hebben (RVS, staal, aluminium of kunststof), of desnoods een stukje thermoplast-plaat (ABS? PVC? Perspex? Polycarbonaat?) met een hetelucht-pistool opgewarmd hebben en om een houten balkje gebogen hebben in de juiste vorm.
Ik denk dat we niet zoveel verschillen, Nonius.
Zie mijn voorlaatste post over mijn ervaringen.
Ik had (en heb nog steeds) dat oude laptopje met Linux Mint en Octoprint.
Die Raspberry PI was even spelen, een beetje gevoed door enthousiaste leden.
Dus gewoon een keer proberen. En later er wat mee stoeien voor andere dingen
Als ik op vakantie ben neem ik mijn laptop mee en de printer. Alleen een USB kabel er tussen.
Is toch redelijk simpel?
Ik had idd al een aluminium profiel, werkte prima. Totdat mijn vrouw een nieuwe eBike kreeg en die banden zijn tamelijk dik. Oude profiel past niet meer.
Dus leek het me een mooie oefening zo'n ding te printen. Eigenlijk kan het nog beter, met ronde haken op het einde. Komt tzt wel.
nonius
set SCE to AUX.
Begrepen, Bavelt. Ik las je post pas nadat ik m'n reply had gepost en zag dat je eigenlijk al tot dezelfde conclusie gekomen was.
Overigens, je experimenten met de Raspberry-Pi hebben me wel op een idee gebracht voor m'n eigen project: ik wil m'n nanoVNA ombouwen tot een stand-alone apparaat (grote behuizing, BNC-connectors, grotere bedienknoppen) met een dedicated laptop. N.a.v. deze thread realiseerde ik me dat een erbij ingebouwde Raspberry-Pi (plus klein computerscherm) een veel meer stand-alone apparaat oplevert dan een externe laptop.
Dus mocht je nu van je Rpi afwillen dan kan ik hem evt. van je overnemen 
(da's het leuke van deze discussies - soms wordt je op ideëen gebracht waar je anders zelf niet opgekomen zou zijn).
even op google gekeken waarom octprint dat niet aanvaard
OctoPrint (or rather, the underlying OctoPi OS) does not write Wi-Fi credentials directly from the web interface or accept a file named wpa_supplicant.conf directly. Instead, the OS uses a specific configuration file located in the boot partition of your SD card.Follow these steps to successfully update your Wi-Fi settings:
1. Edit the Correct File
Turn off your Raspberry Pi, remove the SD card, and insert it into your computer.Open the main boot partition (it will be the only drive visible on Windows or Mac).Locate the file named octopi-wpa-supplicant.txt.
Open this file using a plain text editor like Notepad++, VS Code, or Sublime Text.
Note: Do NOT use standard TextEdit on Mac or default Windows Notepad, as they can insert hidden formatting or "smart quotes" that break the code.2. Enter Your Credentials
Scroll down to the section that corresponds to WPA/WPA2 secured networks.
Uncomment the relevant lines by removing the # symbol in front of network={, ssid="...", psk="...", and }.
Replace the placeholder text with your exact Wi-Fi network name (SSID) and password.Ensure the country= line at the top of the file matches your region (e.g., country=BE for Belgium) and remove the # in front of it.Save and close the file.3. Apply the Changes
Safely eject the SD card from your computer and put it back into your Raspberry Pi.
Power on the Pi.
It may take 1-2 minutes to boot up and connect to your Wi-Fi network for the first time.You should now be able to access OctoPrint at http://octoprint.local or via your Pi's assigned IP address.
Op maandag 8 juni 2026 01:17:31 schreef Bavelt:
Ik denk dat we niet zoveel verschillen, Nonius.
Zie mijn voorlaatste post over mijn ervaringen.
Ik had (en heb nog steeds) dat oude laptopje met Linux Mint en Octoprint.
Die Raspberry PI was even spelen, een beetje gevoed door enthousiaste leden.
Dus gewoon een keer proberen. En later er wat mee stoeien voor andere dingen
Als ik op vakantie ben neem ik mijn laptop mee en de printer. Alleen een USB kabel er tussen.
Is toch redelijk simpel?
Ik had idd al een aluminium profiel, werkte prima. Totdat mijn vrouw een nieuwe eBike kreeg en die banden zijn tamelijk dik. Oude profiel past niet meer.
Dus leek het me een mooie oefening zo'n ding te printen. Eigenlijk kan het nog beter, met ronde haken op het einde. Komt tzt wel.
De reden dat ik er een RPi op gezet heb is om eea compact te houden. Links op de foto de RPi in een blauwe behuizing. Past netjes op een IKEA "Lack" tafeltje en heb 1 netsnoer nodig, dan kan ik van willekeurig elke andere PC/laptop in huis de printopdracht uploaden en monitoren (zelfs 's-nachts een keer evt via de telefoon).
bij mij ook. de printer zit bij mij in de behuizing van een oude vaatwasser gebouwd. ongeveer 20meter verwijderd van de pc.
met de octopi kan ik de printer van op afstand inschakelen, de verwarming aanzetten en beginnen printen. heb er ook een camera op zitten.
van overal ter wereld kan ik in principe een opdracht starten en op de octopi zitten al mijn reeds geprinte opdrachten nog in. kan er zo nog eentje herstarten
Retirado
Golden Member
Op maandag 8 juni 2026 07:43:10 schreef bprosman:
[...]
De reden dat ik er een RPi op gezet heb is om eea compact te houden.
[bijlage]
Had ik ook zo om die reden. En om een web-interface aan een USB printer te hebben. Was bij mij redelijk plug en play allemaal. Image erop, booten (met scherm en toetsenbord er tijdelijk aan), de instellingen doorlopen en printen maar. Later nog een Pi-camera toegevoegd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor die 'compact' reden had ik de Sonic pad gekozen voor mijn Ender 5S1, zijn genoeg 3d files te vinden voor supports.
Voor montage aan zijkant, bovenkant. of voorkant... (bovenkant is het 'zuinigste')
Op maandag 8 juni 2026 06:14:09 schreef fcapri:
even op google gekeken waarom octprint dat niet aanvaard[...]
Dank @fcapri!
Ofschoon het nu draait, heb ik dit meteen bekeken.
Omdat ik er immers al een tijdje mee bezig ben geweest en ...ach... het ook niet kan laten... 
Er blijken regelmatig wijzigingen te worden doorgevoerd rond het WiFi gebeuren:
De file octopi-wpa-supplicant.txt bestaat niet in deze configuratie. Wel zag ik een file 'octopi-network.txt'.
Ah, dan zal die dat wel zijn. Maar nee, in deze file wordt vermeld dat ook deze niet meer kan worden gebruikt, en verwijst naar 'wifi.nmconnection'.
Die staat er wel tussen.
En in deze file kun je dan de credentials voor de Wifi invoeren.
Ik weet niet of je dat voor meerdere SSID's kunt doen, maar dat valt uit te zoeken.
En dat ga ik doen, alleen de komende dagen heb ik wat minder tijd beschikbaar.
Op maandag 8 juni 2026 07:43:10 schreef bprosman:
[...]
De reden dat ik er een RPi op gezet heb is om eea compact te houden. Links op de foto de RPi in een blauwe behuizing. Past netjes op een IKEA "Lack" tafeltje en heb 1 netsnoer nodig, dan kan ik van willekeurig elke andere PC/laptop in huis de printopdracht uploaden en monitoren (zelfs 's-nachts een keer evt via de telefoon).
[bijlage]
Heb je die blauwe behuizing zelf geprint?
En vond dit, dat sluit aan op wat ik zelf zag:
I purchased Raspberry Pi Zero 2w to run Octoprint. My use case is, that I would like to move my printer between home and work (as I often spend weekends there). I am not able to set Octopi up to connect to two different wireless networks.
When I flash the Octopi image with installer and add the wifi credentials there, it connects without issues, but only one network can be added this way.
When I add second network to /boot/octopi-wpa-supplicant.txt file, it seems to be ignored. More so, this file doesnt contain the credentials added with installer. Those credentials are written to /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf but when I edit this file and add second network there, the raspberry fails to connect to either network and the only solution was to reflash the image and start fresh.
My question is, what am I doing wrong? Is there a proven way to do this?
I will add that I am completely new to linux. Can copypaste commands via ssh, but would ideally need a step by step guide.
If anyone is willing to help, I would be grateful.
•
1 jaar geleden
The file you want is wifi.nmconnection. You will need to right click on it and open with notepad. (I have a specific 2.4ghz network with no spaces in the name that I use for IOT devices).
After that, uncomment (delete the #) each line
En om het helemaal compleet te maken: om meerdere Wiifi's te kunnen opgeven:
I could not find a way to do this in a headless mode. Finally, I have solved it by connecting keyboard and screen and working on Raspberry locally (without network).
Steps I took (for future reference, or if someone gets into the same situation):
1 - flash a clean Octopi install to SD card, adding the wifi credentials to package configuration in Pi installer.
2 - insert SD card in the Raspberry and boot it. It connects to wifi, according to the SSID/password given when flashing. SSH into it using this wireless connection. Run raspi-config (sudo raspi-config), under "advanced options-network config" change from dhcpcd to networkmanager. Caution - in my case this led to my Raspberry disconnecting from my wifi, therefore I lost the option to SSH into it.
3 - connect display/keyboard and work locally in raspberrys console. Login using username/password specified in Pi installer when flashing (default is pi/raspberry). Run nmtui, which opens graphical interface. Here you can easily add multiple wifi networks. In my case, after configuring the work network, it connected right away. I added my home network as well, will try when I get home from work on monday. But as both networks are configured, I believe it should connect to my home wifi without issues.
So, hopefully, using these steps I managed to solve my original problem. The only issue I have with this is, that I had to use physical keyboard/monitor to be able to do this. I simply could not find a way to do this via SSH or configuration files which I could write to the SD card on my windows machine. If I didnt have access to a keyboard/monitor, I would not be able to do it. If, by any chance, someone knows the correct way to do all this via SSH on wireless network, please let me know.
1
ElDescalzo
•
1 jaar geleden
Update: 10 months later and this seems to still be a problem. I set up Octopi for my brother-in-law and here I am at his house about to try to hook it up to a monitor and grab a keyboard. It ought not so to be.
Misschien is het al gezegd, maar ik zou vóóraf VLC op de Pi en je laptop installeren. Kun je daarna met een kabeltje vanaf je laptop je Pi zó instellen dat hij de nieuwe wifi herkent en gebruikt. Je laptop is als het ware een beeldscherm voor je Pi. Alleen een kabeltje nodig, VLC is tried, tested en gratis.
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik snap niet goed wat je nu allemaal wil, met verbazing lees ik dit topic.
De genoemde oplossingen OctoPrint, Sonic pad e.d. zijn gemaakt voor een vaste toepassing en niet om steeds van locatie te wisselen. En naar mijn mening is een 3D printer niet een apparaat wat zich lekker mee laat nemen op vakantie, maar ieder z'n ding. Thuis biedt OctoPrint of Sonic pad veel voordelen en gemak. (beide hebben zo hun eigen voordelen en gemak, dat mag iedereen zelf bepalen)
Op je vakantie adres heeft het (tijdelijk) aansluiten van je printer aan de WiFi geen enkele toegevoegde waarde. Volgens mij is dan printen vanaf je SD kaartje meer dan voldoende.
En dat ga ik dan ook doen, MarcoB.
Zoals al gezegd, het is een eerste kennismaking met een RaspBerry.
En tja, omdat een 3D printer en alles wat door om heen hangt voor mij nieuw is, werkt het ook wel wat verslavend.
Ik lees en kijk wat leden zoals ermee doen en dan wil ik er ook wel eens aan proeven.
En kom soms inderdaad tot de conclusie (zie mijn vorige post over ervaring) dat het wat overkill is.
Meenemen is met zo'n Creality Ender 3V3 SE niet zo'n probleem. Op de achterbank van de auto en ter plekke op de tafel.
En dan wat stoeien met OpenScad, ik vind het geweldig.
En-uh- om heel eerlijk te zijn , soms hoop ik dat het buiten een beetje regent.
"Wat zullen we gaan doen? We kunnen nu niet naar buiten..."

rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik print hier dingen die op vakantie in zuidfrankrijk nodig zijn....
De "doorlooptijd" is dan soms meer dan een jaar. Op de terugreis 2024 op het vliegveld dopjes ontworpen voor de buiten-eettafel. In 2025 vergeten mee te nemen...
Dus: "daar een 3D printer" is inderdaad iets wat ik aan het overwegen ben...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com