Op dinsdag 9 juni 2026 23:54:03 schreef nonius:
[...]

Je wilt de mensen niet de kost geven die .....
.... dood in bed liggen.

Ahum.

Ik had al van alles gelezen, ook dat de meningen en ervaringen sterk wisselen.

Ik weet alleen dat mijn zintuigen heel even totaal uit waren, ik heb het licht in de schuur niet uit zien gaan maar het was ineens uit. Ook gehoor werd overstemd door een luide zoem. Maar dat is niet zo zeer de discussie, ik had twijfels en heb gebeld maar werd daar voor mijn gevoel niet heel serieus genomen.

De servomotor test op 500V van alle fasen naar behuizing gewoon goed, geen doorslag, geen isolatieprobleem, alles boven meetbereik op 500V en dus 500M ohm.

De bank hing niet aan de aarde, of in ieder geval niet goed genoeg en alleen via de servomotor. Daar meet ik 1.3 ohm van stekker naar massapunt en daarop heb ik de stekker vervangen en nu meet ik 0.2 ohm van stekker, door controller naar servobehuizing. En de bank zelf ligt ook gemeten goed aan de aarde.

Wat rest is nog steppers aan aarde en in de schuur meten van contactdoos naar inkomende aarde. Dan heb ik alles gemeten volgens mij. Daarna maar weer even spanning op de bank en besturing en zien of het nog werkt. Ik kan ook dan het spanningsverschil tussen diverse onderdelen testen.

Bij voorkeur ga ik naar een 48V servomotor maar dat is wel echt balen, A geen geld voor en B heb ik net deze controller in orde gemaakt, gekoppeld en gecalibreerd in LinuxCNC.

Ik heb in mijn leven al heel wat optaters gehad, waarbij de meest ellendige een van 600V DC was, maar van jongs af aan, nooit met twee handen.
Mijn vader was electrieker, die leerde het zijn dochter.
Laatste keer was een onverwacht onder spanning staande behuizing van een Victron acculader.
In een krappe machinekamer tussen twee dikke Ford 6 cilinder diesels in het ding aanraken.
&@#*$~#@ wat is dat...
Vorige eigenaar van het ding een foutje gemaakt.

Maar als het licht even intern uit is gegaan, dan heb jij een forse klap gehad.
En heeft de aardlek je leven gered.
Je wilt niet weten hoeveel mensen klooien.
Ik roep wel eens vaker, en dat meen ik,
Ergo, 230/400V is geen speelgoed, als je niet weet waarmee je bezig bent, afblijven.
Oja, Nonius, mensen die dood in bed liggen, die zijn goedkoop als kostganger, ze stinken alleen na verloop van tijd zo... >:)

Daar kom ik dus terug op mijn domme aanname dat de controller van de servomotor 230V is en apart hing en ik dacht dat de servomotor zelf een lager voltage was.

Geloof me, die aanname maak ik nooit meer.

Als alles goed geaard is dan is het probleem toch opgelost?
"de bank hing niet aan aarde"
Daar heb je zelf het antwoord al gegeven, dat is dus de reden, bijna zeker.
Dan is het heel simpel.
Alles aan aarde, spanning op het ding, meteer aan de ene kant aan een aarde en alle mogelijke punten meten of er spanning op staat ( uiteraard op wisselspanning meten).

Wat ik zelf zou doen is , naast het al geopperde centrale aard en spanningspunt, is een enkele degelijke kabel naar de wcd.
Een lasdoos met klik-wago's kan ook prima als centraal punt.
En dan een blauwe C-form steker - wcd nemen.
Die heeft een hele degelijke aardpin die als laatste verbreekt.
In mijn werkplaats zijn d e draaibank etc ook allemaal met een C-form blauw aangesloten.
Gekloot met verlengsnoeren en verdeeldozen ( brennenstuhl is op zich degelijk) moet je gewoon niet willen.
Als je nu een steker uit die verdeeldoos trekt is er weer een deel van de aarde afgekoppeld...

Laat het geen obsessie worden met elektra en die machine... hoe 230 aanvoelt weet ik heel goed, en dat weten de meesten hier wel op CO ;)
Alles goed aarden en gaan met dat ding.
En laat je aarde in huis even controleren voor de zekerheid en voor je gemoedsrust.
Dat bood Jinny je al aan.

Edit: Ik zie Jinny haar reactie net, daar een +1 voor!
En een dikke buizenversterker met 2 x 500 volt voor de anodespanning en dan op de trafo willen leunen terwijl de steler er nog in zit.
Auw ;( toen zaten eer ook gaatjes in mijn vinger.

Op woensdag 10 juni 2026 09:16:36 schreef sanscorp:
Daar kom ik dus terug op mijn domme aanname dat de controller van de servomotor 230V is en apart hing en ik dacht dat de servomotor zelf een lager voltage was.

Geloof me, die aanname maak ik nooit meer.

Heeft niks met aannames te maken, en zeker niet dom.
Gewoon alles altijd aarden, ook bij laagspanning, neem dat maar aan :)

Nouja ik hang nog geen lampje op zonder de spanning er af te halen en dat door meten te controleren.

Ik weet net genoeg om te weten hoe gevaarlijk het kan zijn maar te weinig om er goed bekend mee te zijn. zo weet ik nu wel dat aarde onder de 1 ohm weerstand moet zijn.

Ik hou niet van 230V en de enkele voedingen die ik heb gerepareerd gingen ook altijd met een afstandsbediening op spanning.

Ik weet ook dat alles van metaal geaard moet zijn bij hogere spanningen. De aanname was motor is laagspanning en dat was dom in mijn ogen, juist omdat het tot een onnodige gevaarlijke situatie heeft geleid.

Nu is het dus gewoon alles van metaal altijd aan de aarde.

Maar goed, het is gebeurd, het is gelukkig goed afgelopen en ik heb er van geleerd.

Op wat metingen vandaag na zal ik die isolatiemeter waarschijnlijk ook nooit meer nodig hebben.. misschien kan ik hem nog verkopen, maar als dat te veel kost laat ik hem lekker liggen voor ooit. Letterlijk 2 dagen gebruikt om 1 machine te meten.

Op woensdag 10 juni 2026 09:20:42 schreef revado:

Dat bood Jinny je al aan.

Dat aanbod is inmiddels via mail aangenomen.

Maar op zich is die isolatietester helemaal niet nodig. Je weet al hoe de vork in de steel zit als je alles aardt, en dan de stekker in het stopcontact doet.

Slaat de aardlekschakelaar uit, dan is het foute boel en is er iets lek.
Onderbreek je de aardleiding van je draaibank als geheel en meet je 230v tegenover aarde, dan is het foute boel en hoef je alleen maar dingen te gaan afkoppelen tot je het lekke apparaat hebt gevonden.

Desnoods koppel je alle losse onderdelen aan de netspanning maar niet aan elkaar, en ga je met een 15 tot 100w gloeilamp die je aan één kant aan aarde verbindt, alle metalen delen aftasten. Met een stuk elektrabuis en een bloot draadje aan het einde als je bang bent om te dichtbij potentieel onder spanning staande metalen dingen te komen. Licht ie op en/of de aardlek slaat uit, heb je gevonden waar de lekstroom vandaan komt. Keer de stekkers ook om, om zeker te zijn dat er niets asymmetrisch lekt.

Als dit allemaal nieuw aangeschaft materiaal is, is de kans dat er iets lekt bij >500v maar niet bij multimeter-meetspanningen, erg klein.

Als wat Jinny vermoedt het geval is (drive lekt tientallen mA's omdat dat zo hoort) gaat jouw lektest ook niets uithalen, meestal zijn lektesters bij 500v gewoon gelijkspanning en een netfilter laat geen gelijkspanning door (buiten z'n ontladingsweerstand). Het apparaat is dan in principe in orde maar moet gewoon deugdelijk geaard zijn en aangesloten worden op een 500mA aardlek of iets dergelijks, als dat effe mogelijk is.

Hoe alles zit is me ook nog maar half duidelijk. Teken eens schematisch uit hoe je alle bedrading hebt aangesloten, welke delen met elkaar verbonden zijn op een frame en welke geisoleerd staan tegenover elkaar, welke delen direct geaard zijn en welke alleen via hun frame met aarde verbonden moeten zijn etc.

Ik heb zelf een optater van een naaimachinemotor gehad, die geaard had moeten zijn, maar dat niet was door plastic isolerende ringetjes die het motortje van het machinechassis hadden geisoleerd, die echt 100% de kleur van de machine z'n metalen delen hadden. Daar zat een papiercondensator in, die pas bij opwarming van de motor begon te lekken en uiteindelijk bij ca. 65 graden doorsloeg - maar zich daaronder weer herstelde.

De jaarlijkse isolatietest vond die fout niet want A. geisoleerd tegenover het metalen frame en B. fout treedt pas op bij opwarming.

In dit geval vond ik de isolatietester nodig omdat het aliexpress spul is. De servomotor testen op isolatie achtte ik wel noodzakelijk in deze. Of daar een apparaat van 150 euro voor nodig was valt achteraf nog wel te betwisten.. iemand laten komen om 1 machine te laten meten was waarschijnlijk wel duurder geweest.

Ik koop zelden iets op 230V van ali en als het dan wel eens zo ver komt dan gaat het acuut uit elkaar, na 1x kort getest te hebben, om te kijken of de binnenkant fatsoenlijk is.

Dan let ik op isolatie/afstand tussen banen, aarde aanwezig en correct aangesloten en het soldeerwerk. Bevalt het niet dan of fixen of retour.

Deze PCB is erg netjes, mooi gesoldeerd, de dikke paden met hoogspanning zijn met air gaps gescheiden, zeer veel ruimte tussen de paden en montagepunten, isolatieringetjes waar nodig, kortom, weinig reden tot twijfel.

De wikkelingen van de motor zijn echter niet visueel te inspecteren en kan best een bron zijn.

Betreffende controller:

Op dinsdag 9 juni 2026 23:54:03 schreef nonius:
Je wilt de mensen niet de kost geven die een flinke schok hebben gehad, niets vreemds bemerken en gewoon rustig verder gaan met hun dag, en de volgende ochtend dood in bed liggen.

Dood door nierfalen komt ook voor na een schok, met het zelfde resultaat.

Op woensdag 10 juni 2026 10:03:54 schreef GJ_:
[...]Dood door nierfalen komt ook voor na een schok, met het zelfde resultaat.

Ja, dat zelfde resultaat is een verzamelnaam voor elk geval van sterven.

Not helping..

Ik wil dit even checken, gevonden op internet: ik heb dus een stekkerdoos, geen wago's of lasdoosjes in de buurt. Ik heb een demonteerbare stekker gepakt en daarvan alleen de aarde via een 1.5mm3 snoer aangesloten.

Dat snoer loopt naar een aardeblok, zoals verkocht in de gamma en daar heb ik alle onderdelen op aangesloten wat aarde betreft, met 4mm3 soepel draad.

Overal met tandringetjes, oogjes, carroserieringen en sluitringen gewerkt.

Van servomotorbehuizing naar stekker stekkerdoos meet ik zonder die extra aarde 0.28 ohm, met extra door mij geknutselde aarde 0.06 ohm.

Is dit afdoende en een goede toepassing of moet ik echt gewoon 10 meter aarde/installatiedraad gaan halen, pvc pijpjes en alles naar de andere kant van de schuur gaan verleggen?

Ik heb voor deze test gekozen omdat dat verleggen lastig gaat worden qua route..

Ja stekkers kunnen theoretisch los, nee dat gaat niet gebeuren als ik er tyrips omheen doe en een waarschuwing er bij plak met NOOIT LOSHALEN.

Alles blijft in 1 stekkerdoos, dedicated voor alleen de draaibank, er komt niets anders op.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (12%)]

TS heeft isolatieweerstand gemeten maar als er een onderbroken aarde naar de meterkast is zegt dat natuurlijk niets. Er is hier al verschillende keren gemeld om dit te meten maar de aanname blijft dat dit goed moet zijn...

Nee hoor, zeker niet. Ik heb nu alleen geen middel om dat goed te testen.

Tenzij een verlengsnoer van 15 meter bruikbaar is om aardeconnectie te meten op een ingeschakelde installatie. Hooguit connectiviteit met een standaard multimeter. De isolatietester is in ieder geval niet geschikt om een meting te doen bij ingeschakelde installatie waar er ook apparatuur aangesloten is.

En, is aardlek eruit klappen niet voldoende bewijs dat de aarding wel aangesloten is? De kwaliteit zal anders gemeten moeten worden.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (16%)]

Een aardlekschakelaar beschermt ook bij een niet aangesloten aarddraad, het ding meet immers een verschil tussen in en uitgaande stroom. Het feit dat je een schok kreeg en toen pas de aardlekschakelaar eruit ging geeft al aan dat er iets niet in orde is met de aarding. Om dit snel te controleren hoef je alleen maar de spanning tussen 0 en aarde te meten, dan weet je het.

Nee, de aardlek is hooguit voldoende bewijs dat er minder stroom terug loopt dan dat er heen gaat.
Ook zonder aangesloten aarde kan de aardlek eruit klappen.
Als je een 3 aderig verlengsnoer hebt van voldoende lengte, dat kan je (na gecheckt te hebben) deze gebruiken om te zien of de aarding onderbroken is tussen schuur en huis.
Daar waar er twijfelachtige issues waren heb ik wel eens een extra aarde geslagen bij de betreffende schuur.
Gewoon, om zeker te zijn.

Als de aardlek pas afschakeld nadat je een schok krijgt bij het aanraken van een geaarde metalen behuizing dan is er iets goed mis, de aardlek hoort je te behoeden / beschermen tegen het krijgen van een schok wanneer geaarde metalen behuizingen onder stroom komen te staan.

Op woensdag 10 juni 2026 09:37:34 schreef sanscorp:
Ik weet ook dat alles van metaal geaard moet zijn bij hogere spanningen. De aanname was motor is laagspanning

Zelfs een 48V motor hoeft geen laagspanning te zijn ten opzichte van aarde, hij zit immers aan een driver die aan het net zit.

Snap ik, alles draait om isolatie en beveiliging. Maar doorgaans is het echt een ernstige fout als er hoogspanning op een laagspanningsdeel komt te staan. Kan wel, maar minder waarschijnlijk.

Dat is hetzelfde als mijn Mean Well voeding nu ineens geen 27V maar 230V door gaat geven aan de stepperdrivers. Alles kan. Daarom zoals gezegd altijd alles van metaal aarden, ook laagspanning, dat heb ik o.a. hieruit geleerd.

Ik worstel nu even met het hele theoretische verhaal spanning, stroom en vermogen..

Spanning en stroom snap ik, maar net zoveel ampère terug als heen omdat een apparaat alleen vermogen gebruikt vat ik nog even niet.

Ze noemen het een verbruiker en nu blijkt maar weer hoe het schort in mijn kennis. een verbruiker verbruikt geen stroom maar vermogen.. dat er altijd evenveel stroom terugkomt en dat de aardlek afschakelt omdat het magnetisch veld dan wegvalt snap ik nu als principe "gelijk heen en gelijk terug houdt het veld in stand, meer dan 0.3 ampere verschil en veld stort in en schakelt af".

Spanning is het transportmiddel en ik dacht dus altijd dat ampère en dus stroom verbruikt werd.

Ik moet en ga er nog meer op inlezen..

Niet lullig bedoeld maar als je bij hoge spanningen niet weet wat je doet moet je er echt vanaf blijven.

Ik dacht er ook vanaf te blijven.
Nu blijkt dat niet zo te zijn en moet ik er toch echt wel iets over leren.

Er altijd maar vanaf blijven dan leer je ook niks. Dan weet ik liever wel wat ik doe als ik de draaibank wil gaan gebruiken.

Ook daar heb ik geen flauw idee wat ik doe. Zo ook niet met autotechniek 15 jaar geleden..

Maar het moet niet gevaarlijk worden door onkunde, daarom vraag en lees ik nu voordat ik verder ga. Die machine heeft niet meer aangestaan en dat gaat hij ook niet tot ik het wel snap en gemeten gecontroleerd heb.

Het is nochtans relatief simpel.
Een aardlek, beter woord is differentiaal schakelaar, meet hoeveel stroom er heen gaat en hoeveel terug komt.
Als er (in geval van een 30mA aardlek) tussen de 15 en 30 mA minder terug komt schakelt ie af.
Waar die verliesstroom is gebleven maakt het ding niet uit.
Via jouw lichaam naar de betonvloer of via een draadje naar de CV, boeit het niet.
Het mist maximaal 30mA en schakelt af.
Vandaar ook dat een extra aarding geslagen bij je schuurtje domweg werkt.

Ik ben extreem visueel, kan theorie altijd heel slecht bevatten maar ik heb nu een beeld gevonden waar mijn (getest niet autistische brein) wel mee overweg kan.

Bakjes op een lopende band:
Bron / net
vult elk bakje met energie

L-draad: volle bakjes gaan naar apparaat

Apparaat: energie wordt eruit gehaald als warmte/beweging/licht

N-draad: dezelfde bakjes gaan leeg/laag-energie terug

Bron vult ze opnieuw.

Dit maakt het concept voor mij begrijpbaar en sterk visueel. Ik post dit omdat eigenlijk altijd water in leiding gebruikt wordt bij uitleg en misschien heeft er nog iemand baat bij mijn Jip en Janneke uitleg :)

Ik begrijp wat je zegt met aarding, het is puur een noodroute voor spanning waar het niet hoort te zijn. Aardlek is misleidend door de naam. Net zoals "dit apparaat verbruikt veel stroom".

En als er bakje mist bij terugkomst onderbreekt de teller van de bakjes (de aardlek) de lopende band.