Daar zijn de meningen zeer over verdeeld, ik ben er geen voorstander van.

haha netjes gezegd. Maar ik dacht dat op dit forum dat wel helder was en men vind het een brak systeem ;).
Ik heb hier nog nooit voorstanders gehoord. Ik denk dat dat eerder de installateurs zelf zijn voor hen is het makkelijk installeren en ze verdienen goed aan het vervangen van automaten.

Maar voor deze situatie is dat niet aan de orde het is al raar om blind een automaat te vervangen en normaal zoek je naar de oorzaak.

Op donderdag 18 juni 2026 18:52:37 schreef benleentje:
[...]
95% een kabel probleem of toch nog ergerns een apparaat wat ergens aan de groep hangt. Meest logische voor dit soort problemen is toch vocht zeker als het ineens optreed.

[...]
Als je het hebt over de contacten aan de achterkant het busbar systeem is dat wat vaker schijnt voor te komen want dat is geen geweldig systeem.

Maar verkleuring van contacten heeft niets met aard lekstroom te maken maar met dat er een hoge stroom loopt door een verbinding die net te veel overgangsweerstand heeft en dat het daar dus warm word. Voor de kleur blauw/bruin moet het daar ca 270 tot 300 graden zijn geweest. Die kleur is het harde bewijs van dat het metaal warm is geweest en aan de kleur kan je zien hoe warm dat ongeveer moet zijn geweest.
En een lekstroom kan dat nooit veroorzaken.

Ja, de busbar kontakten, dat van de verkleuring snap ik, zou dus al door het stroomverbruik van de droger kunnen komen ,als we zelf de draden zouden willen doortrekken, is het dan een idee om de nieuwe kabels aan de oude in de meterkast aan elkaar te solderen en dan op zolder de bedrading eruit te trekken tot de nieuwe tevoorschijn komen, of levert dat teveel frictie onderweg op ?

Op donderdag 18 juni 2026 17:00:25 schreef T-sec:
Ooit een soortgelijk geval gehad, bleek cement in de leidingbuis te zitten, mogelijk gebeurd tijdens de bouwfase, waarbij leidingen vaker in de openlucht kunnen liggen en waar rommel in kan komen.
De bedrading er uitgetrokken en toen kwam er behoorlijk veel prut en vies water mee, dus niet goed.
Nieuwe bedrading in de leeggelopen leidingbuis getrokken en probleem verholpen.

Deze lijkt me ook een mogelijkheid.
Komt inderdaad tijdens de bouw vocht/cementwater in de pijp.
Na jaren trekt dit door de isolatie heen.
Colega's die storingen oplossen in sociale huurwoning maken dit vaker mee.

Op donderdag 18 juni 2026 18:55:49 schreef revado:
Het verhaal is vaag.
Of je gebruikt de verkeerde termen , of er is iets in de installatie anders dan verwacht.
Je spreekt over een kabel, dat is dan een Xmvk of Ymvk, die kan uit een stuk zijn, of ergens afgetakt.
Het laatste is het meest waarschijnlijk, ergens een lasdoos en daar zijn een paar lasdoppen uitgefikt.
Volg die kabel en kijk of hij ergens anders bij is gelast.
Is het buis met draden, dan spreek je over aders en niet kabels.
Maar ook daar zal er een lasdoos tussen zitten als de aarde niet 1:1 doorloopt.
Zoekwerk, we hebben allemaal wel een verhaal meegemaakt zoals Jinny beschrijft en waar we eindeloos aan het zoeken zijn geweest.
Heb je zelf de ervaring en skills niet laat dan iemand komen met ervaring en meetapparatuur.

Die blauwe pennen aan de automaat, is het een ABB busbar?
Daar zijn de meningen zeer over verdeeld, ik ben er geen voorstander van.

Ik zet in op een , mogelijk verborgen, lasdoos met gesmolten (goedkope) lasdoppen.

Ja, ABB busbar, je koopt dat nu eenmaal met het huis.
Ik gebruik de verkeerde termen, ben geen elektricieen.
Het gaat om de aders in een pvc buis, als de kans dan groot is dat ze onderweg nog ergens aan een lasdoos zitten, is dit inderdaad niet zo even zelf te doen en kan het wel eens een hoop breekwerk opleveren.

Op donderdag 18 juni 2026 19:03:54 schreef benleentje:
[...]
Maar voor deze situatie is dat niet aan de orde het is al raar om blind een automaat te vervangen en normaal zoek je naar de oorzaak.

Woon op 85km afstand en zou eens gaan kijken, als je dan de automaat als eerste verdachte inschat is toch niet zo vreemd bij een instalatie die het altijd goed heeft gedaan, een paar automaten als reserve is nooit verkeerd, wat is raar ?

Als de contacten echt blauw zijn geworden door hitte is de busbar ook niet fris meer.

Trek in de meterkast eens aan de kabels , dat is al gesuggereerd, beweegt het boven dan is het een enkel buis.
Nieuwe goed aan de oude vastzetten kan, een trekveer aan een van de oude en daar de nieuwe mee in trekken is ook een goede optie.

Maar als de aarde niet beneden uitkomt dan zit er heel zeker ergens een lasdoos tussen.

De aarde zit zo niet bij de automaat, logisch, maar kan wel zijn dat hij in dezelfde pvc buis zit, zag wel tiental buizen door het plavond komen, weet het zo niet meer, zal wel eens goed kijken als ik er weer ben en dan proberen of de draden meegeven.
Aansluiting niet gebruiken is nu geen probleem, droger wordt zelden gebruikt, kan ook even op wasmaschine aansluiting gebruiken indien nodig, staan naast elkaar, en als reactie op ander bericht, automaat misschien op andere plaats in de busbar gebruiken als het weer goed is.
Bedankt zover.

Als jij nu met een gewone meter ook die 1,2k ohm kan meten dan heb je voor nu geen megger nodig.

Als je zegt de busbar kwam met het huis dan zal je ook wel een centraal dozen systeem hebben. Dan gaat er vanaf de groepenkast een leiding naar centrale doos per ruimte en via de centraaldoos kan het dan naar een volgende centraal doos gaan. Het heet een centraaldoos omdat de leidingen van die ruimte dan eerst nar de centraaldoos gaat. Doe mijn werkwijze zou zijn ol van centraaldoos in de ruimte alles draden los te halen en dan meten in welke draad sectie de aardfout zit.

Als je draden gaat vernieuwen zou ik dat niet gaan solderen maar eerst 1 of 2 draden laten zitten en daar de nieuw draden aan vlechten dat is erg betrouwbaar en gaat niet los. Maar voor draden trekken beter er iemand met wat meer ervaring erbij halen en dat kan je het beste altijd met zijn 2 doen 1 iemand invoeren en de ander voorzichtig en beleid trekken.

Miin vriend is eerste eigenaar, heeft nooit veranderingen door laten voeren.
Hoe kan ik die centrale dozen herkennen, een soort afdekplaat in de vloer of wand, of achter een wandkontactdoos ?

Ik heb ook de tekeningen van het huis gezien, daar liepen een soort van leidingen vertikaal en recht omhoog, maar waren niet allemaal aan elkaar aangesloten getekend, kan ook wel andere soort leidingen zijn geweest, heb geen verstand van zulk soort tekeningen.

We kijken wat mogelijk is om zelf te doen, ben wel electronica hobbyist, heb ook ooit NEN net een paar cijfers gehaald om op het werk in sterkstroomkasten handelingen te mogen uitvoeren bij machine storing, nu al even met pensioen, maar als het te lastig is moet het door een vakman worden gedaan.
Op youtube kan je vaak ook wel handelingen vinden denk ik.
Er is totaal geen haast bij, maar moet wel een keer gemaakt worden.

Niet lullig bedoeld, maar als je niet weet wat centraaldozen zijn, en je info van youtube gaat halen, haal er dan aub een vakman bij...
Je moet straks ook goede lassen maken en dergelijke.
Laat het eerst meten met de daar voor bedoelde apparatuur en herstellen.
Als je een vraag zet op V&A met mailadres is er misschien wel iemand van CO in de buurt die het kan oplossen.

Op donderdag 18 juni 2026 18:55:49 schreef revado:

Ik zet in op een , mogelijk verborgen, lasdoos met gesmolten (goedkope) lasdoppen.

Er van uitgaande dat de 1,2kOhm het gevolg is van een juiste meting denk ik ook een (vanbinnen) verkoolde lasdoos.

Eensch met mijn collega's.
Als centraaldozen al een vraagteken voor je zijn, haal er een pro bij.
Geen idee waar je zit, is het omgeving Dordrecht kan ik wat voor je betekenen...

Als er enkel een wasdroger achter deze automaat zit, dat is het niet heel waarschijnlijk dat er tussendoor nog een lasdoos zit. Maar als die er zit, dan meestal in het plafond van de betreffende bediening. Je komt er snel genoeg achter door de WCD open te maken en te kijken welke kant de buis op gaat. Naar beneden, dan hoogst waarschijnlijk rechtstreeks naar de meterkast.

Als de cv installatie en de mechanische ventilatie op zolder wel werken, kijk dan ook eens goed of er geen doos in de meterkast zit waar een leiding op zit die onder de vloer loopt voor bv tuinverlichting losstaande schuur of garage of een vuilwaterpomp onder de vloer!

Op vrijdag 19 juni 2026 14:06:53 schreef Zeeuwsekees:
Als er enkel een wasdroger achter deze automaat zit, dat is het niet heel waarschijnlijk dat er tussendoor nog een lasdoos zit. Maar als die er zit, dan meestal in het plafond van de betreffende bediening. Je komt er snel genoeg achter door de WCD open te maken en te kijken welke kant de buis op gaat. Naar beneden, dan hoogst waarschijnlijk rechtstreeks naar de meterkast.

Het buisje zit met de WCD (opbouw) op de muur gemonteer en loopt rechtstreeknaar beneden, verdieping lager is badkamer op die plek, daar zal hij wel in de muur verdwijnen.

Op vrijdag 19 juni 2026 14:15:29 schreef Hunebedbouwer:
Als de cv installatie en de mechanische ventilatie op zolder wel werken, kijk dan ook eens goed of er geen doos in de meterkast zit waar een leiding op zit die onder de vloer loopt voor bv tuinverlichting losstaande schuur of garage of een vuilwaterpomp onder de vloer!

Wasdroger heeft net als de wasmachine ieder zijn eigen groep volgens de beschrijving van de instalateur.
De andere 3 groepen zijn voor zolder,1ste verdieping en begane grond/schuurtje.

Op vrijdag 19 juni 2026 14:29:50 schreef andy53:
[...]

Het buisje zit met de WCD (opbouw) op de muur gemonteer en loopt rechtstreeknaar beneden, verdieping lager is badkamer op die plek, daar zal hij wel in de muur verdwijnen.

Gokje:
In de badkamer zit een punt voor een wasmachine, en mogelijk ook een voor een droger, trekschakelaar, daar gaat dat pijpje naar toe en is daar doorgelast...
Hopelijk zit er een dekseltje op de doos.

Op vrijdag 19 juni 2026 16:24:35 schreef revado:
[...]

Gokje:
In de badkamer zit een punt voor een wasmachine, en mogelijk ook een voor een droger, trekschakelaar, daar gaat dat pijpje naar toe en is daar doorgelast...
Hopelijk zit er een dekseltje op de doos.

Voorzover ik het schema begrijp was daar plaats voor 2 aansluitpunten wasdroger en wasmachine, 1 is denk ik weggetegelt en in de andere zit het CAP, daar zijn geen fase, nul, en aarde ader te zien.
Of kan het zijn dat je op het schema 2 vermeldingen ziet terwijl ze allebei op dezelfde doos zitten ?

Nee, er mogen geen twee groepen in een pijp of doos.

deze ook al vaker gehad, droger in oud huis op algemene groep gezet, lasdoos verkoold van al die jaren 2800W erop. kwestie van de doos opsporen. soms kwam de rook zo uit de stuc zelfs, gaatje in de deksel gebrand waar 1mm stuc over zat :P

We missen iets. Iets van: "het heeft jaren goed gewerkt, en nu plotseling dit.."
Is er misschien in de afgelopen weken een schilderijtje, of in de badkamer een spiegel opgehangen? Waarvoor een gaatje moest worden geboord?

Ooit in m'n tijd als stoppendraaier bij een klant: "als je de ene automaat inzet, gaat 't goed, als je de tweede inzet gaat de 35A hoofdzekering eruit. Was niet fijn, dat een 35 in je hand doorgaat.
Even een rondje gelopen door het huis, op uitnodiging van de bewoner. In een soort martelkamertje twee zware haken in het plafond geschroefd.

Toen ik voorstelde dat dat weleens de oorzaak kon zijn, werd er wat gevloekt.

Uiteraard is er iets gebeurt waardoor dit spontaan ontstaan maar doet dat er echt toe nee niet echt. Er is nu een probleem en de oplossing is voor iemand die dit vaker doet vrij simpel om op te sporen. Het verhelpen met een woning die geen centraaldozen heeft kan dan wel wel erg moeilijk zijn.

als je niet goed bij de lassen kunt komen is het wel een gedoe idd. heb weleens bij een harde sluiting met de dmm op ohms de sluitng vrij snel opgespoord bij een groep die het halve huis bevatte. het waren maar miliohms maar dichterbij het probleem waren steeds lagere waarden uiteraard. bleek een pijp waar water in was gekomen. 1 draad doortrekken 5cm en de sluiting was helemaal weg. dit is bij een sluiting die onder de 10 ohm meet goed te doen, maar je hebt er ook die doorslaan ineens, kan uren duren. water is in die gevallen een leuke factor.

had er vandaag nog 1 waar met de hoosbuien een dak het niet aankon, en er een vloedgolf naar binnen was geslagen. apparaten die je zo leeg kon gieten..

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

Zo heb ik ook een mooie gehad.
Oudere woning.
Klacht: als het hard regent lekt er water bij het dak binnen en dat komt dan waarschijnlijk in een doos of wcd, de muur wordt dan nat en de aardlek gaat uit.
Ne een flinke bui gaf de megger een hele andere richting aan.
De tuingroep ( uiteraard).
Na verder zoeken had ik een afgaande vmvk-as in de schuur die een slechte waarde gaf.
Die gevolgd naar buiten vanaf de schuur.
Die lag 2 meter na de schuur afgekapt vlak onder het gras... was van een ander schuurtje geweest.
Met harde regen lag dat ding in het water...

Op vrijdag 19 juni 2026 22:56:07 schreef revado:
Zo heb ik ook een mooie gehad.
Oudere woning.
Klacht: als het hard regent lekt er water bij het dak binnen en dat komt dan waarschijnlijk in een doos of wcd, de muur wordt dan nat en de aardlek gaat uit.
Ne een flinke bui gaf de megger een hele andere richting aan.
De tuingroep ( uiteraard).
Na verder zoeken had ik een afgaande vmvk-as in de schuur die een slechte waarde gaf.
Die gevolgd naar buiten vanaf de schuur.
Die lag 2 meter na de schuur afgekapt vlak onder het gras... was van een ander schuurtje geweest.
Met harde regen lag dat ding in het water...

zoiets ook gehad bij een bedrijf. al jaren ging daar de terreinverlichting daar eruit elke zoveel tijd.
ging steeds een andere collega naartoe.
tot ik erheen ging, vijverpomp was slecht, maar ook de spots bekabeling in de tuin.
keek erlangs, hmm de symetrie klopt niet. er miste iets leek het. idd er was een spot weg.
maar de lasdoos en de betonvoet was er nog wel net onder de grond, die doos liep elke bui dus vol en ging de groep eruit, aardlek zat er niet op.
tja hoe kan die lamp missen? ik op oude straat foto's gekeken en ja, het ding miste pas 7 jaar.