Hallo leden
Ik ben een vriend aan het helpen het opknappen van een Fiat Topolino uit de jaren 50.
We krijgen het laden helaas niet aan de praat. Er zit een gelijkstroom dynamo in met koolborstels. Deze heb ik op de werkbank getest op 12v en dan gaat hij draaien, die lijkt dus goed. De koolborstels en collector zien er goed uit, geen ingebrande plekken.
Ik heb hier ook een hogere spanning op gemeten als deze aangedreven word, afhankelijk van het toerental komt ie boven de 20v.
De spanningsregelaar had een weggebrand open contact, die moet sowieso vervangen worden. Tijdelijk heb ik dit contact iets bijgebogen zodat hij wel zou kunnen werken. Maar helaas krijgen we het laden niet aan de praat.
Zodra ik het rechter relais handmatig indruk gaat de dynamo draaien op spanning uit de accu.
Nu las ik dat zo'n dynamo gepoold moet worden en (per ongeluk) omgepoold kan zijn. Hier kom ik niet uit of deze nou klopt. De dynamo draait op de accuspanning wel de goede richting op.
Hoe waarschijnlijk is het dat de laadregelaar alsnog een defect heeft? Moet die regelaar een relais laten schakelen zodra hij aan de accu hangt? Hij doet helemaal niets bij aansluiten, tenzij ik hem handmatig indruk. Met aangesloten dynamo valt hij direct weer in rust, met losgekoppelde dynamo blijven 2 relais aangetrokken.
In geval van ingedrukte relais gaat er ergens een grote stroom lopen. De spanning op de accu zakt iets in en de lader (4A) kan het niet bijbenen.
Onderop de regelaar zitten 2 weerstanden, deze zijn niet onderbroken.
Ter info,
De auto is rollend aan komen rijden met smeulende kabelboom. Hierop is meteen de accukabel doorgeknipt.
Later is de gehele kabelboom uit de auto geknipt en is het project wegens tijdgebrek gestrand.
Vervolgens ben ik 'blind' begonnen met herbekabelen. Alle verbruikers opnieuw bekabeld. De geschiedenis en wat er wel of niet werkte weten we niet verder.
Mijn dank is groot!
Op maandag 27 juli 2026 10:33:30 schreef maus0611:
Ik heb hier ook een hogere spanning op gemeten als deze aangedreven word, afhankelijk van het toerental komt ie boven de 20v.
Is die 20V met of zonder aangesloten accu?
En als de accu is aangesloten hoeveel bedraagt dan de laadstroom naar de accu en de laadspanning over de accu?
Volgens mij is dit nog zo'n gelijkstroom dynamo die tevens dienst doet als startmotor?
Beste de originele schema's voor dit bouwjaar er even bij zoeken, hier bv
https://www.fdricambi.com/en/tech-center/classic-fiat-main-models-info…
Die mechanische regelaars zijn nogal tricky om het zacht uit te drukken, werken met een spoel die een contactje net aan trekt op er gewenste laadspanning. En een contact dat de dynamo loskoppelt als de motor niet loopt. Werken heel onnauwkeurig en problematisch in de praktijk, als originaliteit niet een hele harde eis is zou ik een electronische regelaar monteren. Die bestaan wel voor dit type dynamo's maar zal even zoeken zijn. Nog mooiere oplossing is een wisselstroom dynamo monteren maar da's vrij ingrijpend omdat je dan ook een startmotor nodig hebt.
De startmotor is een aparte. Maar de dynamo wisselen kan niet zomaar, hij zit in een speciale klem, een soort buisklem constructie. Hij zit dus niet standaard met een scharnierbout en een stelbout vast.
De laadspanning gaat in geen enkel geval omhoog. De dynamo 'trekt' alleen maar tot nu toe.
Ik heb een 2cv elektronische regelaar gemonteerd maar dit werkt ook niet, ik vermoed omdat ik het verkeerd doe.
De gemeten 20v is onbelast, enkel op de uitgang van de dynamo gemeten.
Zodra ik hem aansluit op de laadregelaar gaat ofwel de dynamo vanzelf draaien of er gebeurd helemaal niets.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (18%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In theorie, als de open spanning 20V is en je sluit de accu aan dan gaat er een stroom lopen richting de accu. Dat kan niet anders.
Die stroom kan best "veel te weinig" zijn, maar "trekt alleen stroom uit de accu" gaat er bij mij niet in.
(in theorie-theorie, zou het kunnen als er actieve elementen in zitten, maar ik begrijp uit het verhaal dat het een oud ding is en toen was eea nog eenvoudig.... )
Op maandag 27 juli 2026 11:36:14 schreef maus0611:
De startmotor is een aparte. Maar de dynamo wisselen kan niet zomaar, hij zit in een speciale klem, een soort buisklem constructie. Hij zit dus niet standaard met een scharnierbout en een stelbout vast.De laadspanning gaat in geen enkel geval omhoog. De dynamo 'trekt' alleen maar tot nu toe.
Ik heb een 2cv elektronische regelaar gemonteerd maar dit werkt ook niet, ik vermoed omdat ik het verkeerd doe.
De gemeten 20v is onbelast, enkel op de uitgang van de dynamo gemeten.
Zodra ik hem aansluit op de laadregelaar gaat ofwel de dynamo vanzelf draaien of er gebeurd helemaal niets.
De dynamo zal gaan draaiien als de dynamo-as los is. Maar als de motor de dynamo-as aandrijft en met (veel) meer toeren dan de dynamo dat zelf zou doen met de as los dan zou er een stroom richting accu moeten lopen.
Meet je helemaal geen laadstroom richting accu wanneer de motor (met veel toeren) de dynamo aandrijft?
Is de accu in goede staat?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De dynamo mag helemaal niet gaan draaien als je alleen 12 V aansluit en er geen spanning op de veldaansluiting (koolborstels) staat.
Er staat een uitgebreide uitleg over de mechanische spanningsregelaar en de gelijkstroomdynamo hier:
Voor een nieuwe spanningsregelaar:
https://www.fdricambi.com/nl/mo1028-dc-dynamo-mechanische-spanningsreg…
Zou voor een goed begrip van auto gelijkstroomladingssystemen een Haynes Manual op de kop tikken:
https://www.amazon.nl/Fiat-500-57-Haynes-Repair/dp/0857335839/ref=asc_…
Hier wordt deze materie begrijpelijk en praktisch uit de doeken gedaan.
Da's een goed verhaal over gelijkstroom dynamo's inderdaad. Even afwachten wat hij gaat doen met een nieuwe regelaar misschien. Maar verwacht geen wonderen, dit type dynamo levert slechts weinig vermogen wat ook nog eens alleen op hoge toerentallen beschikbaar is. Meestal doet zo'n gelijkstroom dynamo max een ampère of 15-20 als alles gezond en in top staat verkeert en da's meestal niet het geval....Da's al niet genoeg om alles te voeden, waardoor je accu bijvoorbeeld langzaam leeg getrokken wordt als je met licht aan rijdt of als je langere tijd met weinig toeren rijdt. Dat moet je dus niet te lang doen.
Maar als je al een aparte startmotor heb, zou ik toch eens kijken of er geen wisselstroom dynamo in te knutselen valt. Scheelt je echt bakken gedoe en eeuwig lege accu's. Meestal een kwestie van een andere steun. Is dit blokje niet bij latere versies ooit uitgerust geweest met een wisselstroom dynamo?
Als dat echt niet makkelijk te realiseren is, is het (als dat mag van je stalling) aan te raden de auto continu aan een druppel te hangen als hij niet gebruikt wordt, zodat de accu een beetje op peil blijft. Handigste is dan een permanente aansluiting op de auto maken waar je de lader met een stekkertje kan inpluggen.
Is je vriend geen lid van de topolinoclub?
Het is zo'n oud autootje dat in die club mensen zijn die ervaring hebben met het repareren van de spanningsregelaar.
Ik zou de oude spanningsregelaar vervangen door een (zelfgebouwde) electronische regelaar. In de behuizing van de oude regelaar is genoeg ruimte voor een electronische versie, dus aan de buitenkant is dan niet te zien dat de regelaar niet oigineel is als je er een electronische regalaar inbouwt.
Is je regelaar wel origineel? Ik heb één keer een regelaar voor een Topolino gerepareerd en die regelaar bevatte slechts twee relais, nl het terugstroomrelais (electromechanische 'diode') en een spanningsrelais. Jouw spanningsregelaar ziet er luxe uit. De accuspanning was 6V.
Kijk ook naar dit topic.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (82%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Die mechanische regelaar is een onding, die kan toch eenvoudig vervangen worden door iets met halfgeleiders? Tenzij het de bedoeling is de boel zo origineel mogelijk te houden, tsja, dat is kiezen voor ellende.
https://www.homemade-circuits.com/car-alternator-regulator-circuit
Het eerste en het vierde schema's zijn regelaars voor gelijkstroom dynamo's. Het probleem met de noodzaak tot loskoppelen bij stilstaande motor los je simpel om met een hele dikke diode.
Of zoiets ook kant en klaar is te krijgen durf ik niet te zeggen. Heel lang geleden wel eens gezien toen ik voor iemand met een jaren 30 Renault bezig was. Maar dat was voor belachelijk veel geld weet ik nog.
@90000006,
Je schema's zien er gedateerd uit. Dat zou voor mij een reden zijn om ze niet te bouwen. De transistor die de veldspoel aanstuurt zou ik vervangen door een (MOS)FET. Deze (MOS)FET zou ik schakelend aansturen (bijv PWM op ca 100Hz of lager). Ook voor de stroommeting zou ik een daarvoor geschikt IC kiezen. Het drukt de warmteontwikkeling en beperkt de verliezen. Dat is belangrijk, want de Topolino heeft een licht motortje.
Op maandag 27 juli 2026 10:33:30 schreef maus0611:
Dat ziet er goed uit. Blijft de spanning 20V als je hem belast?
De spanningsregelaar had een weggebrand open contact, die moet sowieso vervangen worden. Tijdelijk heb ik dit contact iets bijgebogen zodat hij wel zou kunnen werken.
Dat had je beter niet kunnen doen. Nu is het relais ontregeld en met een beetje pech waardeloos geworden.
Nu las ik dat zo'n dynamo gepoold moet worden en (per ongeluk) omgepoold kan zijn. Hier kom ik niet uit of deze nou klopt. De dynamo draait op de accuspanning wel de goede richting op.
De dynamo kan alleen werken als de veldspoel magnetisch is. Dit magnetisme kan al aanwezig zijn (remanent magnetisme) of kan opgewekt worden via het laadcontrolelampje. Dit is de reden dat je een laadcontrolelampje bij deze auto's niet mag vervangen door een ledlampje. De startmagnetisatiestroom wordt dan te laag.
Voor wat betreffende het remanent magnetisme zit je goed. Je hebt de dynamo als motor laten werken. De draairichting was goed, dus de magnetisatiestroom van de veldwikkeling was ook goed.
Hoe waarschijnlijk is het dat de laadregelaar alsnog een defect heeft? Moet die regelaar een relais laten schakelen zodra hij aan de accu hangt? Hij doet helemaal niets bij aansluiten,
Je regelaar doet pas iets als je dynamo voldoende laadspanning (via het laadcontrolelampje) kan opwekken. Lukt dat om een of andere reden niet, dan doet je regelaar ook niets.
Op maandag 27 juli 2026 20:46:35 schreef ohm pi:
@90000006,Je schema's zien er gedateerd uit
Zijn niet mijn schema's hoor, is een linkje dat ik eens had opgeslagen. Maar inderdaad kan het moderner. Aan de andere kant zal het best werken en wil je in de automotive vaak liever simpel en degelijk dan fancy en super efficiënt. En 5 of 10 watt meer of minder ga je echt niet merken, zelfs een topolino blokje levert wel een watt of 10.000.
Eigenlijk zou ik die overstroom beveiliging er ook nog wel uit durven slopen. Het magnetisch circuit begrenst de boel meestal al heel aardig.
[Bericht gewijzigd door 90000006 op (14%)]
Op maandag 27 juli 2026 21:18:41 schreef 90000006:
.. Aan de andere kant zal het best werken en wil je in de automotive vaak liever simpel en degelijk dan fancy en super efficiënt.
Helemaal mee eens! Daarom ga ik ook geen theoretische schema's die zouden kunnen werken publiceren.
En 5 of 10 watt meer of minder ga je echt niet merken, zelfs een topolino blokje levert wel een watt of 10.000.
Dan past de electronica niet in de originele behuizing van de oude regelaar
Eigenlijk zou ik die overstroom beveiliging er ook nog wel uit durven slopen. Het magnetisch circuit begrenst de boel meestal al heel aardig.
Ik niet!
Dan zouden ze het 70 jaar geleden er niet ingebouwd hebben.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je dynamo laten aandrijven uit de accu, doe dat nooit weer! Dan blijft er een omgepoold magnetisch veld achter doordat de stroom de verkeerde richting op gaat, en zal ie als dynamo niet op spanning komen. Kortstondig met de plus van de accu op de massa van de dynamo en de min van de accu op de plus van de dynamo kan dit herstellen!
Je kunt niet zomaar een andere spanning regelaar plaatsen, het ligt er aan of er tegen masa of tegen de geisoleerd borstel geregeld word. Bij het vervangen van de dynamo moet de pijl op de dynamo de zelfde kant op wijzen
Op maandag 27 juli 2026 22:42:24 schreef Hunebedbouwer:
Je dynamo laten aandrijven uit de accu, doe dat nooit weer! Dan blijft er een omgepoold magnetisch veld achter doordat de stroom de verkeerde richting op gaat, en zal ie als dynamo niet op spanning komen. Kortstondig met de plus van de accu op de massa van de dynamo en de min van de accu op de plus van de dynamo kan dit herstellen!
Terug naar de schoolbanken!!
Op maandag 27 juli 2026 12:16:08 schreef rew:
In theorie, als de open spanning 20V is en je sluit de accu aan dan gaat er een stroom lopen richting de accu. Dat kan niet anders.Die stroom kan best "veel te weinig" zijn, maar "trekt alleen stroom uit de accu" gaat er bij mij niet in.
(in theorie-theorie, zou het kunnen als er actieve elementen in zitten, maar ik begrijp uit het verhaal dat het een oud ding is en toen was eea nog eenvoudig.... )
We hebben de dynamo via de motor laten lopen en later via een boormachine, zo 'voel' je ook of er weerstand komt en of er iets gebeurd.
Ik meet met de boormachine op de as makkelijk over de 20v. Belasten heb ik niet gedaan, aangezien de spanningsregelaar de dynamo niet lijkt te koppelen aan de accu. Als ik hem aansluit en hij gaat draaien zal hij sowieso wel stroom terugleveren als ik hem veel harder laat draaien met een externe kracht zoals de motor of boormachine.
Wat ik uit wil sluiten is dat de dynamo stuk is, maar volgens mij kunnen we redelijk zeker zijn dat die wel goed is. Optisch is hij netjes, koolborstels lang genoeg, en hij draait op aangeboden spanning.
Op maandag 27 juli 2026 14:56:59 schreef Bobosje:
[...]
Meet je helemaal geen laadstroom richting accu wanneer de motor (met veel toeren) de dynamo aandrijft?Is de accu in goede staat?
Ik heb geen stroommeting gedaan maar de accuspanning zakt in zodra ik het relais handmatig indruk, mogelijk draait de dynamo nog lang niet hard genoeg bij de meting.
De accu is nieuw, en met de oude accu, waar de auto nog wel op start, zijn de resultaten hetzelfde.
Op maandag 27 juli 2026 16:14:08 schreef Roland van Leusden:
De dynamo mag helemaal niet gaan draaien als je alleen 12 V aansluit en er geen spanning op de veldaansluiting (koolborstels) staat.Er staat een uitgebreide uitleg over de mechanische spanningsregelaar en de gelijkstroomdynamo hier:
Ik ga er nogmaals induiken, dank. Had al een andere site gevonden met testmethoden, kwam er toch niet uit op dat moment.
Op maandag 27 juli 2026 18:30:10 schreef 90000006:
Da's een goed verhaal over gelijkstroom dynamo's inderdaad. Even afwachten wat hij gaat doen met een nieuwe regelaar misschien. Maar verwacht geen wonderen, dit type dynamo levert slechts weinig vermogen wat ook nog eens alleen op hoge toerentallen beschikbaar is. Meestal doet zo'n gelijkstroom dynamo max een ampère of 15-20 als alles gezond en in top staat verkeert en da's meestal niet het geval....Da's al niet genoeg om alles te voeden, waardoor je accu bijvoorbeeld langzaam leeg getrokken wordt als je met licht aan rijdt of als je langere tijd met weinig toeren rijdt. Dat moet je dus niet te lang doen.Maar als je al een aparte startmotor heb, zou ik toch eens kijken of er geen wisselstroom dynamo in te knutselen valt. Scheelt je echt bakken gedoe en eeuwig lege accu's. Meestal een kwestie van een andere steun. Is dit blokje niet bij latere versies ooit uitgerust geweest met een wisselstroom dynamo?
Als dat echt niet makkelijk te realiseren is, is het (als dat mag van je stalling) aan te raden de auto continu aan een druppel te hangen als hij niet gebruikt wordt, zodat de accu een beetje op peil blijft. Handigste is dan een permanente aansluiting op de auto maken waar je de lader met een stekkertje kan inpluggen.
Andere dynamo is lastig. De huidige dynamo is zo'n bierblik vormig ding, vrij smal in diameter en lang. De steun waar hij in zit is een halve maan in het blok, en er zit een soort spanband constructie om hem vast te drukken tegen het blok. De ruimte is beperkt. Als we de originele aan de gang krijgen zou dat mooi zijn.
Op maandag 27 juli 2026 20:06:58 schreef ohm pi:
Is je vriend geen lid van de topolinoclub?
Het is zo'n oud autootje dat in die club mensen zijn die ervaring hebben met het repareren van de spanningsregelaar.
Ik zou de oude spanningsregelaar vervangen door een (zelfgebouwde) electronische regelaar. In de behuizing van de oude regelaar is genoeg ruimte voor een electronische versie, dus aan de buitenkant is dan niet te zien dat de regelaar niet oigineel is als je er een electronische regalaar inbouwt.
Is je regelaar wel origineel? Ik heb één keer een regelaar voor een Topolino gerepareerd en die regelaar bevatte slechts twee relais, nl het terugstroomrelais (electromechanische 'diode') en een spanningsrelais. Jouw spanningsregelaar ziet er luxe uit. De accuspanning was 6V.
Kijk ook naar dit topic.
Hij is geen lid, het is ook weer niet zijn autootje maar van een niet-technische verzamelaar. De auto is bij mijn vriend binnengebracht aangezien hij een oldtimer garage heeft maar voornamelijk een ander merk zonder DC dynamo's, die bekende autootjes met 2 cilinder luchtgekoelde boxermotoren
. De klus is een paar jaar geleden aangenomen met 'komt goed' maar blijkt op dit gebied toch even complex omdat we de kennis niet hebben. Onderdelen zoals dynamo of regelaar (dit type) liggen niet bij hem op de plank en blind bestellen zonder de oorzaak te weten hou ik niet zo van. Dat kan alsnog.
De dynamo mag helemaal niet gaan draaien als je alleen 12 V aansluit en er geen spanning op de veldaansluiting (koolborstels) staat.Er staat een uitgebreide uitleg over de mechanische spanningsregelaar en de gelijkstroomdynamo hier:
Ik vermoed dat het relais om een of andere reden niet inschakelt en ik hem bij handmatig drukken als motor laat werken.
Op maandag 27 juli 2026 21:10:35 schreef ohm pi:
[...]Dat ziet er goed uit. Blijft de spanning 20V als je hem belast?[...]Dat had je beter niet kunnen doen. Nu is het relais ontregeld en met een beetje pech waardeloos geworden.
De contacten waren zo ver ingebrand dat deze geen contact meer maken. Het leek me ter test wel een oplossing. Ik weet niet of hij dan alsnog ontregelt is, mogelijk is dat dus het hele probleem.
Op maandag 27 juli 2026 21:10:35 schreef ohm pi:
[...]De dynamo kan alleen werken als de veldspoel magnetisch is. Dit magnetisme kan al aanwezig zijn (remanent magnetisme) of kan opgewekt worden via het laadcontrolelampje. Dit is de reden dat je een laadcontrolelampje bij deze auto's niet mag vervangen door een ledlampje. De startmagnetisatiestroom wordt dan te laag.
Voor wat betreffende het remanent magnetisme zit je goed. Je hebt de dynamo als motor laten werken. De draairichting was goed, dus de magnetisatiestroom van de veldwikkeling was ook goed.[...]Je regelaar doet pas iets als je dynamo voldoende laadspanning (via het laadcontrolelampje) kan opwekken. Lukt dat om een of andere reden niet, dan doet je regelaar ook niets.
Het controlelampje lijkt niet aanwezig. En indien wel, weet ik niet waar deze aangesloten dient te worden. De veldwikkeling hangt immers aan de laadregelaar. Op de afgeknipte kabels was geen extra draad zichtbaar die naar een eventueel lampje zou lopen.
Ter test heb ik een lampje aangesloten tussen de plus van de accu en de veldwikkeling, het enige wat dan gebeurd is dat het lampje gaat knipperen met de dynamosnelheid. In geen geval trekt het relais automatisch aan om de accu te koppelen.
Kortom:
-De regelaar was defect bij aanvang van de werkzaamheden. Contact weggebrand van het rechter relais, deze heb ik bijgebogen zodat hij (tijdelijk ter test) zou kunnen werken? Helaas, misschien is dat nu juist het probleem.
-Als ik het goed begrijp lijkt de dynamo wel in orde, geen onderbroken wikkeling, aangezien hij als motor kan werken met beide wikkelingen aangesloten.
De laadregelaar blijft over. Gezien dat dit niet mijn auto is en alles 'fool proof' teruggezet moet worden neig ik naar een nieuwe regelaar. Ik heb ook geen tijd om me te verdiepen in iets anders en dan neem ik ook een stukje garantie op de werking op mijn hals, dat heb ik liever niet.
Het gehele topic is behalve leuk voor de Fiat, ook leerzaam voor mij. Ik heb sinds kort een Dodge Royal Lancer uit 1955 op 6 volt, die heeft een vergelijkbare dynamo en laadregelaar. Maar die is volgens mij al vervangen omdat hij nog glimt.
Deze auto heeft ook elektrische problemen maar dat is meer op het gebied van vergane kabels en mantels. Dat komt zodra ik een stalling heb en meer tijd om het geheel te demonteren en opnieuw op te bouwen.
Dank ieder voor de hulp zover! Ik zal alvast een regelaar bestellen. Hopelijk werkt het dan wel, en anders mist er nog iets in de bekabeling..
https://www.fdricambi.com/nl/mo1027-dc-dynamo-elektronische-spanningsr…
Zo te zien past de moderne versie ook, en een stuk goedkoper.
Er staat een uitgebreide uitleg over de mechanische spanningsregelaar en de gelijkstroomdynamo hier:
Ik snap nu dat je hem niet zomaar kan bijbuigen, ik ging er eigenlijk vanuit dat dit gewone relais zijn maar blijkbaar niet.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
ik ging er eigenlijk vanuit dat dit gewone relais zijn maar blijkbaar niet.
Inderdaad niet, de bedoeling is dat ze permanent staan te trillen. Ik zou het geheel eerder omschrijven als een elektro-mechanische pwm-regelaar. Met nog wat toeters en bellen erbij.
Als ik naar je foto van de spanningsregelaar kijk lijkt het alsof deze verkeerd aangesloten zit. Nr 51 daar moet de uitgang van de dynamo op komen. Dus een dikke draad, vermoedelijk zit die nu op 67. Nr 67 is het veld, daar hoort een dunne draad aan, zit nu vermoedelijk op 51. Kortom deze twee omruilen. Voor meer zekerheid kijk dan op de dynamo bij de aasluitingen, daar vindt je de nummers 51 en 67 terug. (meestal ingeslagen in het huis en van het veld ingegoten in het achterschild).
een tip: als je geen meetapparatuur hebt dan nooit aan de contacten van de spanningsregelaar komen, zelfs niet met een vinger er even licht op duwen
Die zit daar inderdaad verkeerd, ter test eens omgedraaid of dat zou werken.
De nummers op de juiste plek overeenkomend met de dynamo werkte ook niet.
Ik heb in ieder geval geleerd dat dit niet zomaar een relais is.
Jacques1956
Jacques van Montfort
misschien heb je hier wat aan. Becks levert after-market spanningsregelaars voor gelijkstroom dynamo's